Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 11:02

Babootje schreef:
Ben wezen kijken bij het paard vandaag. Het is een kleintje, krap 160 maar gruwelijk goed bewegen. Is nog hengst. Weet nog niet wat de VP is want hij heeft 2 eigenaren. Paard staat nog niet te koop. en is nog groen.
Het is een enorm ruig dier, omdat hij veel front heeft en heel groot beweegt.
Hij heeft alleen 3 kruinen op het hoofd en 1 wit oog. Als je bijgelovig bent moet je het niet doen, maar daar heb ik niet zoveel last van _O- _O- _O- Ik houd jullie op de hoogte.

Ik heb daar ook wel over gehoord dat voornamelijk zigeuners eigenschappen toedichten aan kruinen en aftekeningen.Is er een site of link waar meer hierover te vinden is?Ook over kleuren zijn vooroordelen,ook bij niet-zigeuners. Speciaal in Engeland.Zo zou bruin de ideale kleur voor een brave kinderpony zijn.Vossen zouden te heet zijn. Etc.

Sosha

Re: Wie gaat er in 2020 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 11:05

Wel van een dierenarts begrepen dat bij bepaalde kleuren bepaalde aandoeningen vaker voorkomen, maar dat er met iedere kleur 'wel wat is' dus daarop selecteren heeft niet zo veel zin. En het blijft gaan om percentages, je moet met een paard ook gewoon geluk hebben.

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 11:07

Chichika, ongelooflijk! Zijn jullie weer een beetje van de schrik bekomen? :(:)

proven02 schreef:
Wat leuk @vanillia ik heb hetzelfde haha gister heel goed gevoel bij een paard maar ga vandaag nog x met instructrice want die heeft meer verstand idd.
Is het die jonge geworden of toch die wat oudere?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 11:43

Sosha schreef:
Wel van een dierenarts begrepen dat bij bepaalde kleuren bepaalde aandoeningen vaker voorkomen, maar dat er met iedere kleur 'wel wat is' dus daarop selecteren heeft niet zo veel zin. En het blijft gaan om percentages, je moet met een paard ook gewoon geluk hebben.

Nou, ik wil geen schimmel meer als de huidige er niet meer is, de melanomen die daar bij horen vind ik toch echt wel een dingetje. En dubbele verdunningsfactor heeft ook teveel aandachtspunten. Verder vind ik kleur niet heel relevant.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 11:53

Frustrerend he die zoektocht......Ik weet ook nog wel dat het echt heeeeel vaak voorkwam dat ik op voorhand al vroeg naar bemerkingen als paard al gekeurd was, ook bij positief advies. Antwoord dan vaak nee, tot je er bent, dan blijkt er een hele waslijst te zijn. Vraag dus als het even kan een foto van het keuringsrapport vóór je er naar toe gaat.

Wel bizar dat je gewoon bedreigd wordt! Ik moet zeggen dat ik me nooit echt uitgesproken heb als een paard mij niet goed leek. Altijd afgedaan als niet het paard wat ik zoek, evt na even nadenken zeg maar.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 11:57

Ik moet zeggen dat ik bij die van vorige week niet meer durfde te zeggen dat ik haar niet wou en alleen heb gezegd dat ik er goed over na ging denken. Ik kan niet liegen dus waarschijnlijk was dat al duidelijk genoeg.

Achja..

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 12:00

Charmaine schreef:
Frustrerend he die zoektocht......Ik weet ook nog wel dat het echt heeeeel vaak voorkwam dat ik op voorhand al vroeg naar bemerkingen als paard al gekeurd was, ook bij positief advies. Antwoord dan vaak nee, tot je er bent, dan blijkt er een hele waslijst te zijn. Vraag dus als het even kan een foto van het keuringsrapport vóór je er naar toe gaat.

Wel bizar dat je gewoon bedreigd wordt! Ik moet zeggen dat ik me nooit echt uitgesproken heb als een paard mij niet goed leek. Altijd afgedaan als niet het paard wat ik zoek, evt na even nadenken zeg maar.

Maar naar wat voor dingen kijk je dan op het keuringsrapport? Ik had zelf afgelopen week iemand die na het zien van het keuringsrapport niet meer wilde komen, omdat er 2 bevindingen op stonden. Geen bemerkingen, maar dingen die opvielen. Ze bleef het zelf ook maar bemerkingen noemen, maar vrijwel geen enkel paard heeft een perfecte röntgenologische keuring op 8 jarige leeftijd. Of denken jullie daar anders over?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 12:22

Sosha schreef:

Lichte ogen heeft een verhoogt risico op maanblindheid.
Net als dat Appie's daar een verhoogt risico op KUNNEN hebben. Hoe genetisch precies zit, weet ik niet, maar het is wel een bekend dingetje.

Dat drie-kruinen-verhaal ken ik ook; het klopt ook, mits alle andere signalen ook kloppen. Dus nee, drie kruinen zegt niks maar een samenkomst van diverse signalen waar die drie kruinen bij kunnen horen, zegt wel iets.

Het verhaal is bekend geworden door de karakterbeschrijvingen van Linda Tellington Jones maar omdat dat best complexe materie is, trekt men er voor het gemak alleen de opvallende kenmerken uit en hangt daar alles aan op. Zo komt de onzin in de wereld....

anjali schreef:
Babootje schreef:
Ben wezen kijken bij het paard vandaag. Het is een kleintje, krap 160 maar gruwelijk goed bewegen. Is nog hengst. Weet nog niet wat de VP is want hij heeft 2 eigenaren. Paard staat nog niet te koop. en is nog groen.
Het is een enorm ruig dier, omdat hij veel front heeft en heel groot beweegt.
Hij heeft alleen 3 kruinen op het hoofd en 1 wit oog. Als je bijgelovig bent moet je het niet doen, maar daar heb ik niet zoveel last van _O- _O- _O- Ik houd jullie op de hoogte.

Ik heb daar ook wel over gehoord dat voornamelijk zigeuners eigenschappen toedichten aan kruinen en aftekeningen.Is er een site of link waar meer hierover te vinden is?Ook over kleuren zijn vooroordelen,ook bij niet-zigeuners. Speciaal in Engeland.Zo zou bruin de ideale kleur voor een brave kinderpony zijn.Vossen zouden te heet zijn. Etc.

Britten zijn bijgeloviger en kleuren hebben herkomst. Bruin is een heel veel voorkomende kleur in Britse ponyrassen en dus zullen relatief veel bruine pony's braver zijn.

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 13:13

Marlies1 schreef:
Chichika, ongelooflijk! Zijn jullie weer een beetje van de schrik bekomen? :(:)

proven02 schreef:
Wat leuk @vanillia ik heb hetzelfde haha gister heel goed gevoel bij een paard maar ga vandaag nog x met instructrice want die heeft meer verstand idd.
Is het die jonge geworden of toch die wat oudere?

Zelfs nog een 3e andere die ook gepland stond haha. Merrie van 9 ik was op slag verliefd. Vanmiddag gaan we weer ben zo zenuwachtig of ik hetzelfde gevoel heb of het ineens heel anders is.

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 14:35

Vanmorgen in alle vroegte naar het paard gaan kijken wat nog niet officieel te koop staat. Ontzettend leuk dier. Mijn dochter heeft echt genoten. Het paard werd netjes voorgesteld in de bak, er werd fijn geholpen met rijden en daarna ook noglangs een drukke weg en een ruiterpad met allerhande obstacles meegepakt. Paard is gewoon echt braaf. Opvliegende reiger uit de sloot was geen probleem, aanstormende hond die naar de achterbenen springt wasgeen probleem. Paard is wel wakker, maar niet echt van zijn stuk te brengen. Morgenochtend gaan we weer

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 14:37

TT-Touch van Linda Wellington is een boek met precies beschreven welk kruin welk verband met paard heeft.
Mijn pony klopte 90% precies mijn paard heeft kruinen en mensenoog komt weer aardig overheen.
Heerlijk leuk boek

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 15:14

https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... paard.html

Met witoog bedoelde ik trouwens een oog met veel wit. Geen licht oog. Daarvan wordt ook altijd gezegd dat als paarden dat hebben ze niet zo betrouwbaar zijn. Maar volgens mij is dat een broodje aap verhaal, want ik heb ook veel brave gezien met zo'n oog.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 15:43

Babootje schreef:

Met witoog bedoelde ik trouwens een oog met veel wit. Geen licht oog. Daarvan wordt ook altijd gezegd dat als paarden dat hebben ze niet zo betrouwbaar zijn. Maar volgens mij is dat een broodje aap verhaal, want ik heb ook veel brave gezien met zo'n oog.

Is inderdaad een broodje aap verhaal, ik had een superbrave Hunter schimmel (zonder melanomen overigens) en die liet ook veel wit zien, maar dan was ze gewoon vrolijk en vriendelijk hoor, vooral als ze een worteltje wilde schooien, deed ze het heel erg. Zo van 'zie je mij wel kijken ? ' .

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 16:02

Babootje schreef:

Nee, dat is geen broodje aap verhaal zoalang je het niet uit z'n context haalt.

Sommige paarden hebben een zgn mensenoog. Dan gaat het verhaal niet op maar voordat kleurtjes- en rarekruisingenfokkerij in zwang kwam, had een paard zelden het wit van het oog zichtbaar. Zie je bij zulke paarden wel oogwit, is dat vaak een gevolg van spanning of angst en gespannen of angstige paarden zijn meestal niet de meest betrouwbare paarden.
Die spanning en angst is ook aan andere dingen in het paard herkenbaar en dat totaalplaatje maakt de uitdrukking.

Dus ook hier: ja het is waar, mits in de juiste context gebruikt.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 17:00

ikke schreef:
Babootje schreef:

Nee, dat is geen broodje aap verhaal zoalang je het niet uit z'n context haalt.

Sommige paarden hebben een zgn mensenoog. Dan gaat het verhaal niet op maar voordat kleurtjes- en rarekruisingenfokkerij in zwang kwam, had een paard zelden het wit van het oog zichtbaar. Zie je bij zulke paarden wel oogwit, is dat vaak een gevolg van spanning of angst en gespannen of angstige paarden zijn meestal niet de meest betrouwbare paarden.
Die spanning en angst is ook aan andere dingen in het paard herkenbaar en dat totaalplaatje maakt de uitdrukking.

Dus ook hier: ja het is waar, mits in de juiste context gebruikt.

Mijn veearts (Henk van de Veen van de Lingehoeve, zei dat het onzin was en dat het vooral aan de anatomie van het oog ligt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 17:33

Henk weet beter......

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 18:38

Het paard waar ik vandaag keek was echt super. Wel stom pech, ze had net dr ijzer afgetrapt. Maar mennn zo leuk!
Ik heb meteen de dag nadat de smid komt weer een afspraak gemaakt. Nu maar hopen dat ze er dan nog is <3

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 19:16

Wat leuk @sintara ik ga voor je duimen! Ik heb mijn 2e afspraak toch met moeite afgezegd. Waren toch wat kleine dingetjes met haar niks groots maar wat wel iets vergroot risico geeft op medische problemen in de toekomst durf dat toch niet aan. Hopelijk kom ik mijn topper ooit nog tegen en dan wel volledig gezond.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 20:05

Wat bizar Chichika, zijn jullie een beetje bekomen van de schrik inmiddels?
Klinkt goed mamabird! Gaan jullie nog een keer kijken?
Proven, balen maar wel eerlijk van je. Liever dat eerlijk zeggen dan daar jouw tijd en die van de verkoper verspillen met een 2e keer kijken.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 20:20

Jammer proven, maar inderdaad wel verstandig als je er niet helemaal achter staat..

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 21:37

Bowo schreef:
Charmaine schreef:

Maar naar wat voor dingen kijk je dan op het keuringsrapport? Ik had zelf afgelopen week iemand die na het zien van het keuringsrapport niet meer wilde komen, omdat er 2 bevindingen op stonden. Geen bemerkingen, maar dingen die opvielen. Ze bleef het zelf ook maar bemerkingen noemen, maar vrijwel geen enkel paard heeft een perfecte röntgenologische keuring op 8 jarige leeftijd. Of denken jullie daar anders over?

Oh dat kan echt van alles zijn hoor. Maar een opmerking over voetstand (Frans of toontredend) Weinig ruimte tussen wervels, chipje, combinatie van verschillende opmerkingen of nou ja noem het maar kàn een reden zijn om niet langs te komen omdat je idd al weet dat dat persoonlijk een no go wordt. Maar ik hoor dat soort opmerkingen of bemerkingen dus wel graag vóórdat ik 3 uur in de auto zit, bezinekosten kwijt ben bijv. Echt voorbeeld? Ik heb echt een heel erg leuk paard laten staan om opmerkingen in de rug waarmee de va een positief advies gaf, maar wat ik niet aandurfde en absoluut niet meer wilde nadat ik mijn ruin op rugproblemen heb laten inslapen.
Overigens heeft mij huidige paard ook een opmerking met positief advies dus tja...

Amberr1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 09:59

Ik heb een paard gekocht ovv klinische keuring! Rontgenlogisch is paar maanden geleden nog gedaan. Morgen even bellen voor een afspraak *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:00

Amberr1994 schreef:
Ik heb een paard gekocht ovv klinische keuring! Rontgenlogisch is paar maanden geleden nog gedaan. Morgen even bellen voor een afspraak *\o/*

Oeh spannend! Leuk!

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:13

Amberr1994 schreef:

Alvast voorzichtig gefeliciteerd :) Wat is het er voor één?

Amberr1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:31

Marlies1 schreef:
Amberr1994 schreef:

Alvast voorzichtig gefeliciteerd :) Wat is het er voor één?

Dankjewel! Een kwpn, vader is springer. Vader van moeder is dressuurmatig gefokt.