[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-19 22:30

Es_ther schreef:
En een zadelmaker dichterbij is geen optie?

Née deze afspraak hoort bij hun "na verkoop service" en is een gratis nacheck of het zadel nog goed ligt en of er toch aanpassingen nodig zijn.
Ik kan hier dus geen andere zadelmaker voor nemen.

Maar een maandje niet rijden is zo erg nog niet. In tussentijd ga ik wandelen aan de hand buiten,(proberen wat meer verkeersmak te maken) beetje grondwerken nog en wat longeren.

Berryz

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 22:37

Kan ook pas bij hen terecht eind maart, ze hebben het heel druk deze maand.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-19 22:38

Berryz schreef:
Kan ook pas bij hen terecht eind maart, ze hebben het heel druk deze maand.

Altijd handig iemand die het extra kan bevestigen :D

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 22:53

Art als de zadelmaker komt sta wel sterk in he schoenen. Prima als het zadel aangepast moet worden maar laat je geen ander zadel aansmeren.
Of ze moet wel met een hele mooie aanbieding komen. Als het nu in zijn geheel niet meer past zo erg dat het niet aangepast kan worden. Dan is er bij aanpassen iets niet goed gegaan daar moet bij jong paard rekening mee gehouden worden

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 23:11

Is wel een veel bekwame zadelmaker, ze hebben het idd erg druk. Zou wel proberen hem te longern enzo want spieren zijn snel weer weg

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-19 23:53

ik heb hen de foto ook laten zien van hoe limo eerst was ten tijde van het zadel aanmeten. En hoe hij nu is. Ze vinden het idd een grote maar mooie verandering.

Ze weten dus dat er sowieso wel aanpassingen nodig gaan zijn.

Moest het kunnen of toch ander zadel nodig zijn dan zou ik het zadel willen ruilen voor het dressuurmodel van ditzelfde merk (zelfde prijs).

Oh geniet nog even mee van de foto's van zondag.
[ITP] Spirit and Limoncello together something wild

Berryz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 00:05

Als je toch echt een ander zou moeten nemen zou ik persoonlijk (semi) boomloos niet uitsluiten. Groeit makkelijker mee met onze jonge paardjes en kan je later mss ook nog voor spirit gebruiken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-19 00:12

Berryz schreef:
Als je toch echt een ander zou moeten nemen zou ik persoonlijk (semi) boomloos niet uitsluiten. Groeit makkelijker mee met onze jonge paardjes en kan je later mss ook nog voor spirit gebruiken.

zijn die vaak juist niet langer dan een engels boomzadel?
Heb al veel opgezocht over boomloos, heb zelf een Ghost gehad, maar deze was te lang voor limo's korte rug. Zat echter wel zalig, sprong er ook mee ;)

voornamelijk op deze haflinger gebruikt gehad (overleden helaas). Kennissen hadden het zadel van mij overgekocht. Heb geen contact meer met hen.
Afbeelding

Berryz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 00:18

Née hoor, tegenwoordig worden er ook boomloze gemaakt speciaal voor de moeilijke figuurtjes (rond, weinig schoft, korte rug). Heb zelf een goedkoop dat ik gebruikt heb tijdens het beleren.
Voor velen is het grote nadeel dat je minder steun hebt als ruiter.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-19 00:24

er zijn er idd die me wel aanspreken (flexible Inspiration bijvoorbeeld).
We zullen afwachten wat de zadelmaker zegt.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 08:52

Hoe ga je zorgen dat de spieren behouden worden? Het is namelijk wel fijn als die in de zelfde conditie is als de zadelmaker komt

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 09:22

Ik voorzie hier ook wel een probleem. Ik lees uit alles dat TS eigenlijk ook spijt heeft van de keuze voor een springzadel en het zadel liefst in zou ruilen voor een dressuurzadel. Op zich prima, dat is een keuze. Ik snap vanuit financieel oogpunt ook wel dat je dan voor de zelfde zadelmaker wilt kiezen, gezien je daar die gratis aanpasbeurt hebt en je waarschijnlijk bij die zadelmaker de hoogste inruil gaat krijgen voor dit zadel en het minst hoeft bij te betalen (wat overigens geen garantie is)

Maar ik lees ook dat deze zadelmaker iedere keer een wachttijd van een paar maanden heeft en dan ook voor het nieuwe zadel heb je een aantal maanden moeten wachten voor het er was. Als je nu een op een nieuw dressuurzadel uit zou komen, zelfde merk, dan zit je dus waarschijnlijk weer aan een aantal maanden levertijd. Je kan wel wat longeren, maar heel veel longeren maandenlang is erg belastend voor pezen en gestel. Spiertechnisch staat Limo dan tegen de tijd dat het nieuwe zadel er is weer terug bij af, en kom je dus weer in hetzelfde cirkeltje...spieren erbij, zadel past niet meer, maanden wachten tot zadelmaker kan aanpassen...

Dus een zadelmaker waar je gewoon sneller terecht kan is misschien op de korte termijn wel duurder, maar ik vraag me af hoe dat over de lange termijn gaat zijn. Weet ook niet waarom je een dressuurzadel persé van hetzelfde merk wilt. Dat je deze fijn vind als springzadel wil helemaal niet zeggen dat die ook de beste keuze is als dressuurzadel. Ik heb bv een stubben springzadel waar ik heel blij mee ben, maar zou nooit een stubben dressuurzadel willen want die vind ik helemaal niet fijn voor mij. Je moet jezelf niet zo van te voren al beperken in je keuzes maar een open blik houden. Je wilt een nieuw zadel, je wilt een dressuurzadel, dus begin je gewoon vanaf 0 verschillende dressuurzadels uit te proberen en welke het beste past en het beste zit, die neem je, ongeacht merk (mits binnen je budget)

Als ik het goed lees sta je er nu weer voor een langere tijd naast. Dat is niet zo erg met een jonkie an sich, als het lekker in het weide seizoen is en hij lekker de wei op kan in die periode. Maar voor nu is dat wel echt een hele beroerde planning. Zeker ook omdat nog helemaal niets bevestigd is.

Daarnaast zou ik even heel goed voor jezelf nagaan TS, is het wel echt het zadel waarom je besloten hebt voorlopig niet te rijden? Want je wist ook al eerder dat je zadel een onderhoudsbeurt nodig had, maar dit was tot afgelopen weekend geen enkel probleem voor je om gewoon te blijven rijden. Nu heb je je instructrice zien vallen en ineens is het zadel een onoverkombaar probleem. Mijn vermoeden is eerlijk gezegd eerder dat jij door het zien van deze val weer heel onzeker bent geworden. Je gaf ook aan dat je die zondag had gereden en dat Limo heel gespannen was, maar dat is natuurlijk niet zo vreemd als hij de dag ervoor een slechte ervaring heeft gehad, die niet is afgesloten met een goede ervaring. Daarnaast vermoed ik zomaar dat jij die zondag ook wel wat extra spanning uitgestraald hebt, bewust of onbewust door wat je gezien hebt en door wat je instructrice tegen je gezegd heeft. Je paard is in die week echt niet gegroeid in spieren hoor. Dus als het vorige week en de weken daarvoor nog goed genoeg lag om te rijden, dan ligt het dat nu ook nog. Spieren groeien niet explosief, die groeien heel gestaag en daar gaan maanden overheen. Afbouw daarentegen gaat wel heel erg vlot.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-19 15:51

Een aantal weken terug deed limo al moeilijker bij het rijden. Toen vermelde ik al dat ik aan het zadel dacht. Toen werd er ook geroepen het niet aan het zadel te wijten. Maar sindsdien neemt limo wel het bit vast en is onrustiger.

Nu als ik het zo lees moet ik dus van jullie rijden terwijl limo al aangeeft dat het niet lekker gaat.
Bij een andere bokker hadden jullie waarschijnlijk gezegd er een zadelmaker bij te halen en voorlopig niet te rijden.
Maar bij mij zeggen jullie weer het tegenovergestelde.
Hebben jullie liever dat limo rijden gaat connecteren aan pijn?
En met een knijpen zadel gaan de spieren ook niet opbouwen maar ook afbouwen (spieratrofie)
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 20-02-19 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 15:53

Je vond toch ook dat er iets niet goed was met zijn achterbeen?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-19 15:54

Cayenne schreef:
Je vond toch ook dat er iets niet goed was met zijn achterbeen?

Ja omdat die bij smid het been niet geeft. Ook hier zou ik de schuldige zijn door overgedragen spanning. Maar het lukt ook niet als ik werken Ben en dus helemaal niet in de buurt ben.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 15:56

Art_Ificious schreef:
Berryz schreef:

zijn die vaak juist niet langer dan een engels boomzadel?
Heb al veel opgezocht over boomloos, heb zelf een Ghost gehad, maar deze was te lang voor limo's korte rug. Zat echter wel zalig, sprong er ook mee ;)

voornamelijk op deze haflinger gebruikt gehad (overleden helaas). Kennissen hadden het zadel van mij overgekocht. Heb geen contact meer met hen.
[ [url=m/H7Krm6.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind je houding in dit zadel wel mooier lijken

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 16:07

Perse willen blijven rijden is wat mij betreft niet nodig maar dan zal je wel echt iets anders moeten doen om de spieren te behouden want anders ben je 3 maanden na aan laten passen zadel weer op hetzelfde punt. Echter alleen longeren ga je het denk ik niet mee redden. Althans niet zonder echt te trainen dmv bv dubbele longe. Om de pezen minder te belasten kan je bijvoorbeeld wel goed lange lijnen. Hiermee kan je ook gelijk goed door het lijf trainen en zo zorgen voor spierbehoud. Echter dit is niet heel simpel en zal je toch ook weer instructie voor moeten regelen. Wellicht dat bv Miezelke je hiermee kan helpen.

Verder als je echt denkt dat het been en/of bekken en SI gewricht problemen geven zou ik die eerst maar eens op de foto en echo laten zetten. Dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent want nu slinger je alle kanten op maar hebt geen feiten waar je wat mee kunt.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 16:25

Leren lezen TS! Ik zeg nergens dat je persé moet blijven rijden. Ik zeg alleen dat je bij jezelf moet nagaan of je nu stopt met rijden vanwege het zadel, of vanwege ingebouwde angst. Omdat dus tot 5 dagen geleden je het zadel niet dusdanig beroerd vond liggen dat je niet meer zou kunnen rijden. Sterker, je had allerlei plannen nog voor lessen. En nu is er iemand afgevallen en ineens is het zadel dusdanig slechtliggend dat er niet meer te rijden valt. Dus of jouw beoordelingsvermogen en dat van je instructrice mbt tot zadelligging is de afgelopen weken verkeerd geweest want dat veranderd echt niet binnen een week, of er is weer extra onzekerheid ingeslopen waardoor je dit nu aangrijpt om niet te hoeven rijden. Wat ook een heel veel voorkomende en natuurlijke reactie is. Wat het is, dat is aan jou om te bepalen. Of samen met je instructrice als je die nog spreekt? Ik zeg alleen, denk erover na waarom je nu weer helemaal stopt met rijden!

Ik vind het nl best opmerkelijk, dat gezien de intensiteit van de training, die echt nog niet op pure spieropbouw is gericht maar meer op vertrouwen winnen. Dat je paard in die paar maand dusdanig is veranderd dat het zadel echt niet meer zou passen. Ook als ik de voor/na fotoos bekijk. Ja je paard heeft wel wat gewonnen aan spieren, maar veel verschil wordt ook vertekend door de duidelijk dikkere vacht. Als een zadelmaker met dat stukje groei helemaal geen rekening gehouden zou hebben dat een boom nu al niet mee zou passen, dan zet ik daar vraagtekens bij. Het is toch niet zo dat elke amateur nou zomaar even elke 3 maanden voor zijn jonge paard een nieuw zadel kan aanschaffen. Ik in ieder geval niet. Misschien dat een pad dat de voorkant iets ophoogt voor de periode tot de zadelmaker er is al genoeg doen om in ieder geval te kunnen blijven trainen en je dus niet weer een terugval in spieren krijgt en je dus idd in een kringetje gaat lopen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-19 18:47

Oji, zijn vacht is op die 3maanden niet dikker geworden. Dus daaraan ligt het echt niet.
Het ligt ook niet aan Het feit dat trainster gevallen is. Anders zou ik er ook zondag niet meer op gegaan zijn. (logisch toch?)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 18:58

Maar Art, Oji heeft wel gelijk. 3 maanden en met het werk dat hij doet is het echt bizar dat het zadel al niet meer past. Het is ook niet dat hij dikker is van de wei of zoiets. Daar zou ik eerlijk gezegd ook mijn vraagtekens wel bijzetten.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-19 20:36

En toch past het niet. Een passend zadel mag niet klemmen en blijft stabiel liggen, schuift dus niet.
Aan deze 2 voorwaarden voldoet het zadel helaas niet meer.

Ik verbaas me er echt over dat sommigen vinden dat ik maar moet blijven rijden. Limo laat heel duidelijk merken as iets niet goed is. En daarin ken ik hem het beste.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 20:50

Niemand vind dat je moet blijven rijden wel worden er vraagtekens gesteld bij hoe goed het zadel al in het begin lag als deze nu al klemt.
Zo intensief is Limo niet gereden.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 20:58

nuscaniels schreef:
Niemand vind dat je moet blijven rijden wel worden er vraagtekens gesteld bij hoe goed het zadel al in het begin lag als deze nu al klemt.
Zo intensief is Limo niet gereden.

Nee limo is misschien niet intensief gereden. Je ziet in de foto’s echter wel duidelijk verschil in bespierinf/ronder worden. Of dit nu is door voerbeleid, veel longeren/grondwerk of t feit dat limo geen maagzweren meer heeft.. of het zadel
Misschien toen niet optimaal lag, dat kan. Ik zie in de foto’s echter wel duidelijk verschil.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 21:58

Even voor de nuance. Ik vermoed dat het is gaan knellen omdat de wol ingezakt is.
Een te krap zadel schuift namelijk doorgaans niet. Maar voor een leek is een knellend zadel door ingezakte vulling redelijk moeilijk te onderscheiden van een te smal zadel aangezien het effect op de spieren en schoft bijna hetzelfde is.
Het is een Engels zadel dus daat zit natuurwol in en wordt meestal niet stevig afgevuld zodat het goed naar de rug kan vormen en wordt daarna (normaal binnen 12 weken) bijgevuld. Soms zakken ze echter al in 4-6 weken. Ik heb die afspraken er altijd tussen gefrummeld omdat ik geen risico wilde op vallen of zadeldwang door een nieuw zadel dat domweg gezakt was. Dat lijkt hier dus het geval te zijn eerlijk gezegd en dan is het gewoon weer snel opgelost.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-19 22:41

Sizzle schreef:
Even voor de nuance. Ik vermoed dat het is gaan knellen omdat de wol ingezakt is.
Een te krap zadel schuift namelijk doorgaans niet. Maar voor een leek is een knellend zadel door ingezakte vulling redelijk moeilijk te onderscheiden van een te smal zadel aangezien het effect op de spieren en schoft bijna hetzelfde is.
Het is een Engels zadel dus daat zit natuurwol in en wordt meestal niet stevig afgevuld zodat het goed naar de rug kan vormen en wordt daarna (normaal binnen 12 weken) bijgevuld. Soms zakken ze echter al in 4-6 weken. Ik heb die afspraken er altijd tussen gefrummeld omdat ik geen risico wilde op vallen of zadeldwang door een nieuw zadel dat domweg gezakt was. Dat lijkt hier dus het geval te zijn eerlijk gezegd en dan is het gewoon weer snel opgelost.
klinkt wel logisch. Is idd wolgevulde kussens. :j