Veulen 2015 hoe doe jij het

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Reneee

Re: Veulen 2015 hoe doe jij het

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 20:40

Haha, ik dacht ach gewoon proberen. Hij gaf geen kick. Beest heeft echt nog nooit een stap verkeerd gezet :+ Zo nuchter als het maar zijn kan.

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 23:18

@noor14:

Ja het is goed aan het genezen! De opfok spoelt elke dag en hij krijgt tot en met vrijdag antibiotica. En ze blijven ook tot vrijdag binnen ivm het spoelen en de AB. En hij is gewoon goed wakker was er vandaag weer en hij was al weer redelijk zichzelf haha

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 13:48

Hier begint Jorie uit zijn wintervacht te raken en ik heb even wat advies met betrekking tot de manen nodig. Ik vind het zelf eigenlijk oerlelijk hoe dun ze zijn op de langste punten.
Foto van een week terug:
Afbeelding

Hier lijkt het nog redelijk dicht, maar inmiddels zijn het meer lange pieken geworden ipv mooie lange manen. Aan zijn vlechten nu is ook wel te zien dat ie hele dunne manen heeft op het eind:Afbeelding

Ik wil aan de ene kant de schaar erin zetten, maar ergens twijfel ik toch ook nog, al vind ik dit ook geen gezicht. Ik wil een mooie volle bos manen, niet van dat dunne piekerige dat te lang lijkt.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 13:53

Ik denk dat ik daar de schaar inderdaad in zou zetten Fennadev. Groeit wel weer aan en dan hopelijk wel mooi vol blijven.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:05

Komen leuke foto's en filmpje voorbij. Hier helaas niet veel te vermelden. Ben ziek thuis. Slaap de halve dag. :=
Maandag met mijn moeder dan wel even kort langs geweest, maar was eigenlijk al te veel van het goede.. Dus eerst wachten tot ik beter ben. Hopelijk nog max 2 dagen.

Fennadev
Kan je niet snijden tot een dikkere punt? Dan ziet het er vaak voller uit en is het niet gelijk zo.. Geknipt, recht, 'nep' als je snapt wat ik bedoel. :')

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:12

Ik heb geen mesje daarvoor. Ik knip het altijd wel zodat het natuurlijk lijkt, ook bij de staart ziet het er nooit heel erg geknipt uit.

Ik gooi zo zijn manen even los, dan kan ik straks even de langste punten eraf halen. Het groeit inderdaad wel weer aan en zijn manen blijven wel gewoon lang qua lengte alleen dan wat dikker.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:27

Hij zit sowieso niet zo lekker in zijn haar, raar dat hij nu pas uit zijn vacht komt. Wanneer is hij voor het laatst ontwormd? Je kunt de punten van zijn manen knippen inderdaad. Ik heb de lange manen van mijn pony's altijd in een vlecht, al helemaal met dit weer.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:35

De lijn waar hij uit gefokt is komt ook nu ongeveer uit de vacht, Alex is ook al jaren dat hij pas eind juni-begin juli volledig uit de wintervacht komt(en van dezelfde lijn). Verder glimt de zomervacht die hij heeft me tegemoet en is zijn mest grotendeels goed. Laatste keer dat ik ze getest heb was begin april en toen waren ze beide schoon. Hij is nu al verder met zijn verharing dan hij vorig jaar is gekomen, vorig jaar kwam hij niet verder dan de rare tussenvacht door bloedwormen. Ik kan ze volgende week wel weer even gaan testen, maar aangezien zijn mest gewoon goed is op wat rare flatsen van het gras na denk ik niet dat er wat uit gaat komen. Hij is verder al sinds maart bezig met verharen. Hij krijgt tweemaal daags een scheut lijnzaadolie over zijn voer(ik gok dat ze daardoor ook zijn gaan glimmen als spiegels). Als Jorie zich ziek voelt dan is zijn mest echt meteen ook diarree, dus ik zie het meteen aan hem. Veel meer dan het lijnzaadolie om hem te ondersteunen met verharen, kan ik denk ik niet gaan doen, of ik moet hem gaan scheren. Vooral het haar op zijn buik vliegt er nu met plukken vanaf. Hij had trouwens ook wel een vacht waarmee ik hem zo op transport naar Siberië qua temperaturen had kunnen zetten afgelopen. Heel dicht en dik.

De andere pony's van zijn moederlijn zijn trouwens nog minder ver dan hem, die staan op gras en krijgen daarnaast standaard brok. Maar die hebben geen schuilhok, dus die hadden ook nog wat meer vacht. Ik heb hem ter verkoeling dagelijks gewassen bij de temperaturen boven de 25 graden en inderdaad altijd de manen in vlechten. Dit was hem zondag:
Afbeelding
Ik had net zijn oren gewassen vandaar dat hij zo'n poephoofd trekt op deze foto :')

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:44

Wel apart, al blijft mijn kleintje ook altijd dik in zijn haar. In de winter extreem en in de zomer ook nog. Gelukkig kun je hem verkoeling geven!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:56

Ja en hij vindt het prettig dat wassen. Alex hoef je niet te gaan wassen, die zorgt er dan voor dat je er zelf net zo nat vandaan loopt als hij. Jorie is trouwens onderaan de buik in zomervacht(maar dat zie je niet of je moet er al onder gaan hangen), zijn hoofd is in zomervacht, hals begint nu ook te komen en over de rug ook zomervacht plekjes. Hij laat nu vooral bij zijn buik los, dus daar borstel ik hem dagelijks twee keer. Het is hier nu trouwens rond de 20 graden en hij zweet niet. Afgelopen weekend was het echt niet leuk meer qua temperaturen.
Daarnaast denk ik dat het ook zeker meespeelt dat ik in Friesland woon en niet in Limburg.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 15:04

Haha, ja daar is het altijd een paar graden kouder natuurlijk. Misschien heeft hij die vacht ook gewoon nodig. Mijn kleine lijkt het ook niet overdreven warm te hebben en laat zijn haar ook niet los. Ik vind het zelf wel jammer, want ze zitten altijd maar zo kort in zomervacht en ik heb echt een hekel aan winterhaar :+

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 15:27

Lekker naar Limburg komen Fenna, is hier heerlijk haha! Als was het afgelopen dagen me wel veel te warm.

Pensionpony uit 2015 is geschoren omdat ze niet losliet. En dat was dus met die 33 graden hier veel te warm geweest.

Fflur groeit lekker. Doe nu niets met haar. Misschien binnenkort weer even oefenen met haar (volgen en ook de gangen op commando zetten)
Afbeelding

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 15:54

Jorie heeft afgelopen donderdag ook voor het eerst naast de fiets gelopen. Hij vond het wel wat eng toen ik opstapte en ging fietsen. Zijn stap ligt rond 3-4 km/h, wat dus een bijna omval tempo is met de fiets. Dus daardoor slingerde ik af en toe raar met het stuur. Ik heb hem uiteindelijk toen even in draf gedwongen omdat dat het gewoon zoveel makkelijker maakte. Daarbij had ik zijn halster beet en dat ging zo goed dat ik hem ook kon loslaten en hij lekker begon te briesen. Daar heb ik het mee afgesloten toen, vond ik wel een mooi positief iets om mee te stoppen. Daarna heeft hij nog niets weer gedaan behalve grazen. Ik ben aan de longe nu ook bezig met de commando's erop te zetten, dus hij snapte naast de fiets nog niet wat draf was. Als ik zelf ga draven, dan tegelijkertijd draf roep, dan snapt hij het wel. Maar op een fiets zit je, dus toen trok ie echt zo'n hoofd van 'Ik snap er niks van'. Dan help ik hem liever even door het halster beet te pakken dan dat hij maar wat aanklooit. Want eenmaal in draf kon ik gewoon fatsoenlijk fietsen, dus toen was de fiets ook niet eng meer.

Fflur is mooi <3
Hier staat het gras zo hoog dat zelfs ik me erin kan verstoppen. Perfect voor Alex zijn eczeem dus :j

Renee, ik ben inderdaad allang blij dat ie wat zomervacht laat zien nu. Hij is echt een heel pak donkerder in zomervacht ipv lelijk vaal oranje zoals in de wintervacht.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 15:55

Mwah, maandag was het veelste warm met 33 graden.
Maar gister en vandaag is prima te doen. :j

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 17:03

Ik zou de manen van Jorie (of was het Alex), in ieder geval op een lengte trekken :j

Mis gaat heel snel ze pakt alles zo snel op, echt fantastisch! Ze kent inmiddels longeren stap draf en galop en longeersingel en zadel en hoofdstel :) moet echt de rem erop zetten anders is ze met 2,5 al rijklaar en dat gaan we natuurlijk niet doen!

verder staat ze gewoon lekker jong te zijn in het land hoor :j

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 17:07

Fennadev, ik vind die opgeblazen buikjes bij jouw pony's erg ongezond ogen, doe je wel goed ontwormen?

daarbij zijn ze beide op hun bovenlijn erg schraal, ik wil niet vervelend doen maar ze ogen gewoon een beetje ziekelijk...

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 17:24

Ik ontworm als de mestonderzoeken uitwijzen dat ik moet ontwormen, anders krijg ik geen wormenkuren mee van de da. En Jorie heeft die buik echt al zijn hele leven gehad, ik ga liever af op zijn mest qua of ie ziek is of niet. Hij is meteen aan de diarree als ie ziek is. Maar zoals ik al zei, ik kan wel weer even een mestonderzoek doen nu ik terug ben uit Texel.

Ach ja een pony die glanzend in de vacht door de paddock galoppeert en speelt met zijn jonge vriend oogt ziekelijk en oh ja, de kar trekt met 20 km/h omdat het vrouwtje iets te enthousiast 'Ja mar!' riep :')
Ze staan op onbeperkt hooi, krijgen hun vitaminebiksjes met esparcette en lijnzaadolie. Meer gras zou misschien de bovenlijn kunnen oplossen, maar dat trekt Alex niet. Verder krijgt Alex bij een grote inspanning wel de pavo topsport topping, maar verder weet ik niet hoe ik bovenlijn spieren kweek. Hij heeft wel een achterhand en een voorkant erop zitten. Hem over de rug rijden kan ik niet want ik rij er niet op, tis geen rijpony, maar een recreatieve menpony. En hij gaat pas echt lekker ontspannen over de rug lopen als ik al een uur met hem aan het rijden ben buiten, in de bak wel eerder, maar wij hebben thuis geen bak. Oftewel de bovenlijn spieren heeft hij niet omdat hij ze niet gebruikt. Verder heeft hij door het gras wel een spekje om zijn ribben gekregen en Jorie is ook aangekomen. Dus ik ben redelijk tevreden over hoe ze erbij staan nu, Alex is gewoon wat ongetraind op het moment want ik was een maand op Texel. En Jorie hoeft nog niet te werken, ik wil eerst dat hij vetjes kweekt, maar dat lijkt ook echt een onmogelijke opgave(of ik moet hem 24/7 op de wei gooien nu en tja dat kan Alex niet aan).
Laatst bijgewerkt door Jorex op 31-05-17 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 17:26

Sorry, maar ik zie nergens een glanzende pony hoor, alleen maar 2 opgeblazen pony's in zeer matige conditie en dito vacht...

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 17:33

farahdiba46 schreef:
Sorry, maar ik zie nergens een glanzende pony hoor, alleen maar 2 opgeblazen pony's in zeer matige conditie en dito vacht...

Ik denk dat het veel vertekend door de vacht.
Hier is Olivia ook nog niet uit haar wintervacht maar is ook prima gezond.
ik neem aan dat Fennadev haar pony's goed genoeg kent en wel ziet als ze niet gezond zijn.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 17:35

Dit zijn allemaal foto's van Jorie, ik zet Alex niet zo vaak op de foto. Verder is Jorie wel gewoon vrolijk en blij op het moment en hij verhaart als een tierelier en zijn zomervacht glanst ook wel, maar die is nog niet zo heel zichtbaar.
Ik maak zo wel even foto's van Alex. Verder heeft Jorie idd al zijn pluis nog op zijn bolle buikje zitten, dus dat maakt het ook dikker :j

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 18:40

Hmm, Elano en de rest van de paarden mag niet meer op dat stuk land staan. Lekker handig dat ze daar nu mee aankomen. :')

Maar ze krijgen/kopen ws nieuw land. Dat is voor mij meer dan een uur fietsen, dat ga ik niet doen hoor. :=
Dus miss verhuizen, dan ws wel dichterbij maarja.. Moet even kijken.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 20:18

Wat jammer dat Elano of zo'n eind weg komt te staan of moet verhuizen. Altijd lastig als ze zo iets last-minute melden. Ik hoop dat je een nieuw geschikt plekje vindt die zowel aan jou als aan Elano's eisen voldoen.

Hier zijn mijn foto's. Ze hebben beiden wel een grasbuik, want ze komen nu zo af en toe (ongeveer om de dag) een paar uurtjes op gras. En vooral Jorie eet zich zo vol dat hij zelfs zijn avondeten laat staan. Dus dit zijn hun maximale buiken zo ongeveer, vooral bij Jorie. Volgens mij hoeft die de hele nacht geen eten meer :Y)

Ingekorte manen, nog steeds lang, maar nu netjes en natuurlijk niet schaar recht(en het mengt perfect met het zand op de achtergrond :') ):
Afbeelding

Alex die besloot te gaan slapen(en dus glanst in de schaduw):
Afbeelding

Maar helaas ik had het boeverige monster weer losgelaten en hij moest en zou met Alex kriebelen:
Afbeelding

En Jorie van achteren, hier zie je duidelijk dat zijn vacht zijn buik dikker laat lijken, zijn flanken zijn namelijk zomervacht.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Jorex op 31-05-17 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 20:21

Ja hij gaat morgen ws gewoon naar zijn oude land.. Maar als ie weer gaat ontsnappen, dat is het hem ook niet echt. :=

Ik dacht even op de laatste foto dat zijn halve staart eraf was.. Maar als ik het goed zie zit het in een vlecht?

Annikoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 20:27

Fennadev schreef:
Wat jammer dat Elano of zo'n eind weg komt te staan of moet verhuizen. Altijd lastig als ze zo iets last-minute melden. Ik hoop dat je een nieuw geschikt plekje vindt die zowel aan jou als aan Elano's eisen voldoen.

Hier zijn mijn foto's. Ze hebben beiden wel een grasbuik, want ze komen nu zo af en toe (ongeveer om de dag) een paar uurtjes op gras. En vooral Jorie eet zich zo vol dat hij zelfs zijn avondeten laat staan. Dus dit zijn hun maximale buiken zo ongeveer, vooral bij Jorie. Volgens mij hoeft die de hele nacht geen eten meer :Y)

Ingekorte manen, nog steeds lang, maar nu netjes en natuurlijk niet schaar recht(en het mengt perfect met het zand op de achtergrond :') ):
[ [url=m/WjEOWI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Alex die besloot te gaan slapen(en dus glanst in de schaduw):
[ [url=m/dF7DQa.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar helaas ik had het boeverige monster weer losgelaten en hij moest en zou met Alex kriebelen:
[ [url=m/VDle02.jpg]Afbeelding[/url] ]

En Jorie van achteren, hier zie je duidelijk dat zijn vacht zijn buik dikker laat lijken, zijn flanken zijn namelijk zomervacht.
[ [url=m/EsX43w.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind Alex er gewoon goed uit zien hoor :j vooral op zijn eerste foto kun je zien dat hij goed glimt. Ik heb het wel vaker gezien bij shets en kleine pony's dat die zo laat uit de wintervacht komen. Misschien ook een stukje herkomst? De shetland eilanden is nou ook niet het meest tropische vakantiegebied ofzo :+ (ik denk gewoon hardop)

En misschien is het bij jorie gewoon een beetje uit verhouding omdat hij nog weinig bespiering heeft, maar wel een beetje een grasbuikje. Maar hij heeft het afgelopen winter ook wel lastig gehad toch? Ik kan me herinneren dat hij veel diarree had?

Komt vast wel goed :j

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 20:33

puppy1128 schreef:
Hmm, Elano en de rest van de paarden mag niet meer op dat stuk land staan. Lekker handig dat ze daar nu mee aankomen. :')

Maar ze krijgen/kopen ws nieuw land. Dat is voor mij meer dan een uur fietsen, dat ga ik niet doen hoor. :=
Dus miss verhuizen, dan ws wel dichterbij maarja.. Moet even kijken.

oh das balen, zag al steeds dat hij op bouwgrond liep en vroeg me al af hoelang dat nog zou kunnen...tot nu dus :(