Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xLisaa

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:53

Waarschijnlijk in de wei zichzelf aangetikt..
Is idd een duur zadel ja, vind je dat niet zonde als ze verder groeit of kun je het zadel aanpassen?

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 14:12

XUlyssesX schreef:
Ik heb Hummer nu aan die vegan whey poeder. Hij eet het zo op door de slobber. Ik merk na 1 week natuurlijk nog geen verschil. Hij krijgt na het rijden alleen.

Hummer krijgt ijzers als we gaan crossen op het gras. Ik heb hoefschoenen gezien waar proppen in kunnen. Echter zoek ik eerst wat ervaringsdeskundigen die er ook mee hebben gecrost. voor dat ik zie aan schaf.
Voor het hardlopen samen heeft hij gewone hoefschoenen aan. ( ja sorry ik spoor niet ik ga hardlopen met Hummer)

Mijn man loopt ook hard met Huegro op strand. Lekker door het water, is gelijk aquatraining :D

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:23

xLisaa schreef:
Waarschijnlijk in de wei zichzelf aangetikt..
Is idd een duur zadel ja, vind je dat niet zonde als ze verder groeit of kun je het zadel aanpassen?

Bah, hopelijk snel weg!

Een prestige kan aangepast worden ja. Daarnaast is Danica al 4,5 nu, dus verwacht niet dat ze que schouders nog breder wordt dan dit.
De boom van dit zadel geeft ook mee. Een medium gaat tussen de 32 en 34 dacht ik. Die veert wat mee zeg maar.
Had nog geïnformeerd bij WoW ook, maar vrees dat mij dat duurder uitkomt.
De prestige kan ik via mijn werk kopen en dat scheelt me veel.

Ik ben jaloers op de mensen die gaan hardlopen met hun paard :+
Ik zeg al jaren dat ik daaraan ga beginnen, alleen, met hond of met paard. Maar heb er echt geen tijd en fut voor.
Net de schuilstal bij de oudste uitgemest en een geul gegraven om het water weg te krijgen uit de paddock daar. Hoefslag geschept en heb al last van mijn rug :\ moet nu nog mijn oudste rijden, daarna nog wat huishoudelijke dingen (lees eigenlijk het hele huis poetsen en drie weken strijk wegwerken. -O- )

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:49

xLisaa schreef:
XUlyssesX schreef:
Balen Lisa! toen ie los was of?

Waarschijnlijk in de wei zichzelf aangetikt ja.. Het is gelukkig wel een kleine schiefel, niet heel opvallend. Ik smeer het nu in met traumeel, maar ik ben er toch niet helemaal op gerust. Ga denk toch even aan de va vragen of er idd ook irratie van het botvlies kan zijn..

Een schieffel is irritatie van het botvlies. Welke vervolgens op die plek meer bot aanmaakt. Wat je niet wil is dat het ontstane botweefsel irritatie op de pezen of in een gewricht gaat geven. Let op, de zwelling aan de buitenkant zit ook aan de binnenkant. Belangrijk is dus de schiefel in de acute fase zo klein mogelijk te houden en dus de zwelling tegen te gaan. Koelen en smeren. Traumeel is goed. Tocotolin kreeg ik door als middel van mijn hoefsmid destijds.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:32

Dan kan ik daar uit ervaring aan toevoegen dat een schiefel ook weer spontaan kan verdwijnen. gaat wel veel tijd (denk aan maanden/jaren) over heen maar is bij mijn andere paard aan beide benen gebeurt.

xLisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:41

Maar wijst kreupelheid altijd op botweefsel irritatie op de pezen of in een gewricht of kan het ook zijn dat bij het ene paard botweefsel irritatie geen kreupelheid geeft en bij het andere paard wel?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:46

xLisaa schreef:
Maar wijst kreupelheid altijd op botweefsel irritatie op de pezen of in een gewricht of kan het ook zijn dat bij het ene paard botweefsel irritatie geen kreupelheid geeft en bij het andere paard wel?

Ja kan. In de acute fase (zwelling van het botvlies) is een schiefel gewoon pijnlijk. Houd het in de gaten en laat tzt (als de weke zwelling is omgezet in botweefsel) een fotootje maken, zodat je kunt zien of er geen irritatie aan pezen oid ontstaat. Zit de schiefel op een plek waar uberhaupt geen pezen lopen (kan soms ook) dan hoef je dat niet te doen. Meestal krijgen ze er niets van. Mocht dat onverhoopt wel zo zijn (was in destijds met mijn paard wel zo, maar die had ongeveer een ei onder zn knie voor) dan kan het geirriteerde gebied worden ingespoten met ontstekingsremmers. Bij die van mij heeft het daarna nooit meer problemen gegeven.

xLisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 17:15

Oké, bedankt voor je info

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 17:50

Ik had met Haydn ook dat hij als jaarling 2 enorme schieffels had opgelopen , hij liep echt stok-kreupel .. Heb er toen een paar keer traumeel opgesmeerd , maar ja dat was ook lastig qua tijd enz omdat hij in de opfok liep .. Heb het toen zo gelaten en na een paar weken liep hij weer spat zuiver .. Toen hij 3 was waren ze beide weg ... En ze waren echt enorm !!

xLisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 18:39

Oké, dat klinkt in ieder geval hoop gevend :D

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 18:43

nickynicole schreef:
XUlyssesX schreef:
Ik heb Hummer nu aan die vegan whey poeder. Hij eet het zo op door de slobber. Ik merk na 1 week natuurlijk nog geen verschil. Hij krijgt na het rijden alleen.

Hummer krijgt ijzers als we gaan crossen op het gras. Ik heb hoefschoenen gezien waar proppen in kunnen. Echter zoek ik eerst wat ervaringsdeskundigen die er ook mee hebben gecrost. voor dat ik zie aan schaf.
Voor het hardlopen samen heeft hij gewone hoefschoenen aan. ( ja sorry ik spoor niet ik ga hardlopen met Hummer)

Mijn man loopt ook hard met Huegro op strand. Lekker door het water, is gelijk aquatraining :D

Wat leuk! heerlijke training! Hummer houdt het tempo er lekker in. normaliter slenter ik als ik alleen ben. dus voor mij ideaal.

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 21:10

Zo, vandaag was History behoorlijk ondeugend. Mijn knapperd is vrijwel altijd cool in de kop, heeft zo nu en dan zijn momentjes. Maar eigenlijk echt braaf voor een jonkie. Paar dagen terug nog lekker buitenrijden geweest met een vriendin, lekker voorop. Andere paardje was erg fris, maar History vond het niet erg om soms als bumper gebruikt te worden en trok zich niks van het gespring aan.

Deze week is hij wat sneller afgeleid. Ineens een spook in de hoek zien en dergelijke. Niks ergs. Hij springt opzij en klaar. Verder gewoon eigenlijk lekker gereden deze week ondanks alle machines op het erf. Ze hebben namelijk bij ons de buiten bak vernieuwd die direct naast de binnen bak ligt. Je hoort alles, maar ziet niks van de machines. Maakte History allemaal niks uit, stoere man!

Vandaag was het eindelijk weer lekker weer, helaas doen we nog niet aan alleen buiten rijden, dus lekker de nieuwe buiten bak uitproberen. Net 2 dagen klaar. Lekker in het zonnetje. Meneer vond het wel best spannend. Lag nog van alles langs de randen, is een stuk groter nu en een paar meter verder op zijn ze de bomen langs de snelweg het kappen. Maar die grote grijper deed hem niks. Meneer had energie en sprong voor de stomste dingen weg en voor het eerst zette hij het echt op een lopen. Tot 5x toe in totaal. Gewoon weggaloperen en ik voelde hoe meneer zijn fjorden nek opzette. Hij bokte gelukkig niet erbij, waardoor zitten geen moeite koste. Maar de halt hulp was héél ver te zoeken. Dus de omheining soms gebruikt en hem de hoek in gestuurd. De eerste 2 keer kon ik hem even terugpakken en dan weer verder vooruit rijden op eigen commando. Maar daarna was het vastpakken en gaan. De kleine rotzak. Toen heb ik toch even héél duidelijk aan de rem getrokken. Daarna liep hij gelukkig verder vrij ontspannen. Was voor mezelf een goed leerproces om nu heel duidelijk het verschil aan te geven tussen nageeflijk en ontspannen toestaan en de rust houden. Ik vergeet soms heel belangrijk te ontspannen in mijn pols als hij voren loslaat. Hij hangt nogal graag ertegenin. Al met al de training op de buiten bak goed ontspannen kunnen afsluiten. Zelfs galopjes gingen niet slecht. Ik had het zelf alleen niet zo ingeschat dat History het zo spannend kon vinden! Maar meestal gaat hij dan juist wel heel gaaf bewegen. Dus dat is ook wel een cool gevoel.

Weer nieuw oefenmateriaal dus!

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 21:55

Oeh spannend! Gelukkig kon je uiteindelijk wel stoppen en ging hij niet bokken! :oo

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 09:00

Toch wel heel cool dat je de spannende situaties niet uit de weg gaat Orsje.

Ik smeer traumeel op een schiefel en vul dit aan met traumeel druppels of tabletten. Ook pak ik snel naar groene klei bij trauma. Beide zeer goede resultaten mee.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 09:53

Hahaha, voorjaarskriebels bij History, Orsje.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 09:58

Ha, History met energie teveel.
Elmo heeft daar ook wel een beetje last van.
Maar die ga ik steeds beter begrijpen. Gisteren hebben we op rechts ook een hele lange zijde in (de goede!) galop gezeten.
Langzaamaan begin ik hem steeds beter te begrijpen en daardoor hij mij ook :j

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:32

Helaas 2 dagen niet naar Hudson geweest door belachelijk lange cursus dagen van m'n werk.. Gelukkig ben ik er weer voor een jaar vanaf ;)
Maar vanmorgen weer geweest, door het lange zitten van de afgelopen dagen erg last van m'n rug en daardoor niet gereden maar even met hem " gespeeld " in de longeercirkel , dit omdat hij morgen en overmorgen wel wordt gereden en ik 3 dagen echt werken nog te veel vind.
Hij was erg braaf maar ook aan het uitdagen dat vind ik altijd zo leuk ,daar heb ik ook foto's van .
Daarna nog even een stukje langs de weg gewandeld , ook daar erg braaf... Hij heeft ook nog even lekker gras kunnen eten.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 20:10

Haha echt zo'n blik! Leuk!

Emdzjie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 20:16

Ah die foto's zijn zo mooi! :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 20:25

Ooo dat neusje!! Om te zoenen <3 <3

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 20:48

Wat een leuke foto's Moniek. Heerlijk zo spelen

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 20:54

Ik vind het ook belangrijk om met hem te doen, zeker omdat het zon clown is... Maar zodra ik stop komt ie gelijk in een drafje naar me toe hih. Morgen weer rijden gaan we eens een beginnetje maken aan die proef.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 23:26

Historie een beetje bang of brutaal. Top dat je dan toch verder kunt met je rijden.
Hudson laat zijn leuke neus wel goed in beeld komen.

Ik ben voor het eerst naar een andere plek gaan rijden met de trailer. Op de trailer vindt hij nog steeds niet echt leuk. Daar aangekomen was hij echt even onder de indruk en heeft even geduurd voor het mij veilig leek om er op te stappen. Toen heeft hij zich wel echt super gedragen.
Terug met de trailer was niet zo'n succes. Hij wilde er echt niet meer op en je merkte echt dat het kaarsje op was. Uiteindelijk met wat hulp toch gelukt. Daar hebben we echt wat werk te doen.
Hij sprong ook nog op mijn voet. Laars kapot gescheurd en voet bont en blauw. Mooi aandenken aan onze eerste keer weg samen.
Vandaag 3 voortanden er uit gehaald door de dierenarts. Hij heeft het zo zwaar :+

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 08:43

Oef dat klinkt als een hele ervaring Pol... Misschien thuis af en toe op de trailer zetten ?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 09:58

@Pol: hij heeft een heeeeeel zwaaaaaar leeeeeven, zoooooo zwaaaaar :+