Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 09:09

@polar: maar dit zijn dus wel echt precies voorbeelden waar ik heeeeel voorzichtig van wordt.
Want ik heb ook knal blauwe ogen als ik een blauwe trui draag. Waar ik bij een andere kleur trui eerder grijs blauwe ogen heb. En dan hoef je niets te fotoshoppen. Gewoon kleuren die elkaar versterken.
Of als ik in de autoruit naar mijn spiegelbeeld kijk het lijkt dat ik heel donkere wallen heb.
Of een blauwe plek op mijn been die je in het ene licht bijna niet ziet en in het andere heel duidelijk is.

Dus op basis van dit soort beelden zou ik juist heel snel gewoon mijn mond houden en de jury's die er echt naast zaten, de mensen die die proef gezien hebben en de grondjury die in de mond gekeken heeft geloven.

Dit vind ik nou wél voorbeelden van gevaarlijk gebruik van beeldmateriaal.

Je kunt hooguit zeggen dat je naar aanleiding van dit vermoeden! even extra goed kijkt naar de betreffende combinatie. En wellicht de ruiter waarschuwt van: hé controleer even voor jezelf of het wel lekker gaat'. Wat zo te horen dan ook gebeurt is?

Elisa2

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 10:37

Ik ben wel benieuwd, wie van jullie er dus irl eens een blauwe tong heeft gezien?

Ik heb namelijk best wel veel gezien inmiddels, van dichtbij, ook rijstijlen die ik niet prefereer. Maar heb nog nooit een blauwe tong gezien.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 11:25

Elisa2 schreef:
Ik ben wel benieuwd, wie van jullie er dus irl eens een blauwe tong heeft gezien?

Ik heb namelijk best wel veel gezien inmiddels, van dichtbij, ook rijstijlen die ik niet prefereer. Maar heb nog nooit een blauwe tong gezien.

Ik snap niet, heb je nou wel of niet blauwe tongen gezien?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 13:13

Elisa2 schreef:

2x 1 bij een int. Springwedstrijd.
En 1x op een plaatselijke wedstrijd in zzl hier in de buurt, paard had zijn tong tussen de bitten gekregen en zat klem, tong stak ook uit aan de zijkant. ruiter groette ook direct af toen het paard het na het halthouden niet zelf terug had gedaan. Aanleuning was ook weg. Dus ze had er ook niet mee door kunnen (en willen) rijden. Dus imo een goed en snel besluit van de ruiter.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 13:47

Ik heb ook nooit een blauwe tong gezien. Wel kale plekken van het drijven. Bloed in de mond bij een paard heb ik zelf ook nog nooit gehad.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 15:12

Een paard is fysiek groot en sterk, maar mentaal vaak niet in staat om zich langdurig te verzetten. Er worden steeds zwaardere bitten, sporen of bijzetteugels gebruikt totdat het verzet breekt
en het paard geen andere uitweg ziet dan gehoorzamen.

Compenceren van een paard afdwingen hoe vaak grijpt de gemiddelde bokker naar deze oplossing???,

oplossingen zoeken in hulpmiddelen en niet in het rijtechnisch oplossen.

Blauwe tongen, te strakke riemen, de slof, bijzetten, het is allemaal mogelijk door menselijk falen, gebrek aan kennis en kunde, bizar om dan al die reacties te lezen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 16:04

Ehm..praat voor u zelf MCE..op die manier heb ik nooit getraind en zal dat ook nooit doen.

Sanet, nee nog nooit gezien een blauwe tong terwijl ik het dus wel verwacht zou hebben bij bepaalde rijstijlen.

Ai dat klinkt heel naar C alsemgeest, kan me goed voorstellen dat zo'n tong dan klem zit en blauw wordt.

Doorgespoord heb ik helaas ook weleens gezien.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 16:10

Dat doe ik, het is een vraag in het algemen, en het is fijn te lezen dat u nooit zo traint,

d.n.a.v. bezoeken aan manege lessen, veel bijzetten, thiedemannen en afgestompte pa/po., rest laast ik maar even achterwegen,

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 16:31

Oh excuses, dat was niet helemaal duidelijk.

Ik vind het nog steeds dat er veel verschil in zit, er zijn mensen die fijn en vriendelijk trainen en mensen waar de slof er standaard aan hangt.

Maneges kom ik niet zo vaak, maar ik zie wel liever een paard bij gezet lopen en over de rug met een stuiterende ruiter dan met een weggedrukte rug. Uiteraard moet de bijzet wel met beleid gebruikt worden, niet te strak en paard moet regelmatig een andere houding kunnen aannemen. Wat dat betreft is de thiedeman wellicht beter.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 16:38

"tot dat het verzet breekt en het paard geen andere uitweg ziet dan gehoorzamen, "

dan maakt het niet zo veel meer uit wie en hoe er op een rug gehobbelt wordt, het pa/po loopt braaf zijn rondje, goed manege paard.

Thiedeman kan - imo - alleen helpen als de ruiter weet waarom deze er aan zit,

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 16:53

Ik heb het wel meerdere keren gezien, maar dat komt misschien omdat ik altijd met mijn neus vooraan bij het losrijterrein sta.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 17:04

mce schreef:
"tot dat het verzet breekt en het paard geen andere uitweg ziet dan gehoorzamen, "

dan maakt het niet zo veel meer uit wie en hoe er op een rug gehobbelt wordt, het pa/po loopt braaf zijn rondje, goed manege paard.

Tja, jij wenst ze liever rugpijn toe?

Ben benieuwd hoe jij manege paarden goed wilt houden..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 17:05

Benzz schreef:
Ik heb het wel meerdere keren gezien, maar dat komt misschien omdat ik altijd met mijn neus vooraan bij het losrijterrein sta.

En waar had het voor jouw idee het meest mee te maken? De rijstijl of wat anders?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 17:32

Elisa2 schreef:
mce schreef:

Tja, jij wenst ze liever rugpijn toe? ????

Ben benieuwd hoe jij manege paarden goed wilt houden..

al vaker discussie overgehad: betere opleiding instructie en met theorielessen de ruiters bewuster maken
ach en de rest is handhavers /stewards die hun werk zouden moeten doen

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 17:37

Elisa2 schreef:
Benzz schreef:

En waar had het voor jouw idee het meest mee te maken? De rijstijl of wat anders?

Absoluut rijstijl. Heb Werth er echter nog nooit op kunnen betrappen, maar die rijdt mijn inziens zo enorm fijn los. Dat is echt genieten.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 17:39

mce schreef:
al vaker discussie overgehad: betere opleiding instructie en met theorielessen de ruiters bewuster maken
ach en de rest is handhavers /stewards die hun werk zouden moeten doen

Dit is heel leuk in de theorie, maar praktisch slaat het nergens op.

Hoe goede instructie je ook op een manege zet ( die duur zijn, waarbij de lessen helemaal elite worden) mensen leren niet ff paardrijden. Het is een van de moeilijkste sporten en er zijn paarden die daaronder lijden de eerste jaren dat men op een paard wil zitten.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 18:13

Benzz, weet ik als geen ander dat je niet zo maar even paard leert rijden, onder 'Goede" begeleiding kan het beter, voor pa/po,
en theorie slaat zeker wel ergens op, bewustwording heeft niets met "elite" te maken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 20:02

Voordat iemand genoeg lichaamscontrole heeft om op een paard te kunnen zitten zonder deze te hinderen.. daar gaat een behoorlijke tijd overheen. Hoe goed de instructie ook is. Op maneges zijn stewards en handhavers natuurlijk niet van toepassing.

Dankjewel Benz, dat geeft alweer een duidelijker beeld.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 20:44

mce schreef:
Benzz, weet ik als geen ander dat je niet zo maar even paard leert rijden, onder 'Goede" begeleiding kan het beter, voor pa/po,
en theorie slaat zeker wel ergens op, bewustwording heeft niets met "elite" te maken.

Je kan ook het voortouw nemen en dit zelf in de praktijk brengen, ga zelf lesgeven en doe het beter.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 09:44

Veronica2 schreef:
mce schreef:

Je kan ook het voortouw nemen en dit zelf in de praktijk brengen, ga zelf lesgeven en doe het beter.

dat doe/deed ik al en ga er zeker meer door

zet er nu wel vrijwillg een slotje op

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 16:54

Elisa2 schreef:

Oh ik heb 2 weken geleden bij de Peelbergen nog een aantal blauwe tongen gezien bij de GPS en GPF, van dichtbij, dan kan je het net een beetje beter zien.

Je kan vaak echt wel zien wie veel druk in z'n hand heeft, en wie een meegevend hand heeft.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 19:00

met een glimlach: blauwe tongen spotten, wie heeft er de meeste gezien!!!

ik zou zeggen ga vliegtuigen spotten of de de zeer zeldzame zwartkoprietzanger.

Er komt geen einde aan dieren leed want ook deze kan ongestoort - wel is waar in een ander land - verder

Cesar Parra zet accommodatie in Florida te koop en vertrekt naar Mexico

Na maanden van stilte is er nieuws omtrent Cesar Parra. De Colombiaanse dressuurruiter heeft zijn accommodatie in Florida te koop gezet en heeft in Mexico een nieuwe stal opgezet. De paardenwereld is na tien maanden nog steeds in afwachting van een besluit in de zaak van Parra. Aan het begin van dit jaar doken beelden op waarop te zien is hoe Parra paarden ernstig mishandelt (met zweep tussen de oren slaan, veelvuldig en hardhandig zweepgebruik bij rijden en longeren).
https://www.horses.nl/overig-nieuws/opm ... ar-mexico/

want ook hij weet als geen ander dat er nergens zoveel geld over de toonbank gaat als bij/met de paarden, met andere normen en waarden.

slotje graag.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 20:29

Je gaat nu serieus verzoeken om een slotje in een topic dat je zelf niet geopend hebt en dat nog actief is?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 20:33

Hoezo een slotje? :')

ZwarteHeks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-24 21:18

mce schreef:
slotje graag.

Hoezo een slotje?! :') Er is hier beste een interessante discussie gaande, met heel veel verschillende meningen.