Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 14:29

Ik let helemaal niet op namen. Die wisten we ook pas bij bezichtiging of keuring oid. Ik doe alleen niet aan namen die iets voorspellen over karakter zoals hierboven genoemd. :') Diablo en alle voorbeelden die je kan bedenken die je niet wilt dat uitkomen haha.

Wij hebben wel de namen gehouden die ze al hadden, maar allemaal werden ze gewoon de stamboomnaam genoemd. Bij pony hebben we ook de wedstrijdnaam overgenomen. Maar op stal hebben ze allemaal roepnamen gehad.
Max zijn wedstrijd naam was MyWish, op stamboom Max en thuis max met alle varianten daarop van maxicosi tot dingen die er niks mee te maken hadden. Naambordje was My Wish Max. Merrie was zowel stamboom naam als wedstrijdnaam hetzelfde en roepnaam was gewoon afkorting daarvan.
Paard daarna was op stamboom Zilverado, met wedstrijden daar alleen iets voor gezet en op stal heette hij Beeb, omdat het echt een baby was toen hij kwam. Is er nooit meer uitgegaan en niet iedereen wist hoe hij officieel heette, ook al hing er gewoon een naambordje.
Huidige merrie is ook op stamboom en wedstrijd de officiële en dezelfde naam en op stal alleen afgekort naar Flow. En natuurlijk alle varianten daarop en alle andere koosnaampjes :')

StalNollie

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 15:19

Ik probeer bij mijn eigen fok'producten' het altijd kort en toch net een vleugje anders te doen.
Namen beginnen altijd met SN hier

We hebben bijvoorbeeld, Belle, Fee, Maan, Ziva, Kiwi, Sofie maar ook wel namen door de kinderen bijvoorbeeld twee shetten zonder paspoort waren bertje en bartje en super Mario hebben we ook gehad. Haha

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 15:24

Ik vind een naam echt totaal niet relevant, vooral paspoortnamen zeggen toch niks over hoe een paard later gaat zijn. Zou er nooit een paard om laten staan.

Als ik een naam echt niet mooi vind, verander ik gewoon de roepnaam en vaak moet die sowieso wel enigzins worden ingekort. Verder lekker boeien. :D

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 15:34

Ik vind de naam van mijn paard dus helemaal niks, en wil hem ook graag op het papier veranderen, maar sommigen zeggen dat dat ongeluk brengt.

Ze heet Sella van Hapert, en ik twijfel tussen "Sky's the limit" wat een verwijzing is naar haar vader Next Level, of "Sinderella", dus dan prop ik er alleen wat letters tussen.....

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 15:39

Equipro schreef:
Ik vind de naam van mijn paard dus helemaal niks, en wil hem ook graag op het papier veranderen, maar sommigen zeggen dat dat ongeluk brengt.

Ze heet Sella van Hapert, en ik twijfel tussen "Sky's the limit" wat een verwijzing is naar haar vader Next Level, of "Sinderella", dus dan prop ik er alleen wat letters tussen.....

Ik vind het persoonlijk ook wel een tikkeltje respectloos naar de fokker toe om een naam op een paspoort te laten veranderen…

Roepnaam en eventueel wedstrijdnaam veranderen kan toch ook gewoon?

Ik vind Sella trouwens best een prima naam! :j

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 15:47

Maar kun je die dan op papier veranderen?

Ja, de wedstrijd naam kun je officieel vastleggen. Maar stamboeknaam van t paard ook ? Zo ja , zou ik dat niet doen nee.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 16:00

Getup schreef:

Ja, de wedstrijd naam kun je officieel vastleggen. Maar stamboeknaam van t paard ook ? Zo ja , zou ik dat niet doen nee.

Bij kwpn weet ik dat het kan. Soortnaam maar ook op papier, op papier betaal je er wel flink voor dacht ik.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 16:01

Ik heb 1x de wedstrijdnaam anders aangehouden. Giorno was de stamboeknaam, dat vind ik echt een p*rno naam... Dat werd Gameboy als wedstrijdnaam en Boy als roepnaam.

Maar heb de stamboeknaam niet gewijzigd.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 16:10

Slechte zaak dat je dat kan veranderen. Zou ik als fokker van het dier ook niet leuk vinden eerlijk gezegd. Wat je zegt respectloos

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 16:12

Een naam intereseert mij echt helemaal niks, als de stamboeknaam niet leuk is krijgen ze wel een andere roepnaam. Sowieso krijgen ze altijd bijnamen. :+

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 16:23

StalNollie schreef:
Slechte zaak dat je dat kan veranderen. Zou ik als fokker van het dier ook niet leuk vinden eerlijk gezegd. Wat je zegt respectloos

Ik zou het zelf ook nooit doen, naar weet dat het kan.
Ik vind een soortnaam wijzigen al te veel werk :') ze krijgen gewoon een stal naam die nergens staat maar iedereen hier kent :+

Denk maar aan Jazz, die heette officieel eerst Jacob.
Eigenlijk denk ik dat het Huub weinig geïnteresseerd heeft dat hij daarna Jazz heette, de fokker komt er bij belangrijke prestaties toch gewoon achter te staan.

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 16:41

Ik gebruik ook een korte stalnaam, verzonnen met z’n beginletter en wat letters uit zijn volledige naam. Dat was me een iets te grote mondvol om door het weiland te roepen. Bij officiële gelegenheden voert hij gewoon z’n stamboeknaam.

Is toch niks geks aan? Hoeveel mensen roepen hun hond of kat met de stamboeknaam? Daarnaast ook genoeg mensen die vernoemd zijn naar diverse familieleden en een compleet andere roepnaam hebben. Ik zie het probleem niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 17:14

c_alsemgeest schreef:
Getup schreef:

Bij kwpn weet ik dat het kan. Soortnaam maar ook op papier, op papier betaal je er wel flink voor dacht ik.

Dat laatste zou me niks verbazen. Al was het alleen al om een hoop onzinnig papierwerk te voorkomen.

StalNollie schreef:

De "namenfantasie" van sommige fokkers haalt ook het einde van de straat niet.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 17:29

c_alsemgeest schreef:
StalNollie schreef:

Ik zou het zelf ook nooit doen, naar weet dat het kan.
Ik vind een soortnaam wijzigen al te veel werk :') ze krijgen gewoon een stal naam die nergens staat maar iedereen hier kent :+

Denk maar aan Jazz, die heette officieel eerst Jacob.
Eigenlijk denk ik dat het Huub weinig geïnteresseerd heeft dat hij daarna Jazz heette, de fokker komt er bij belangrijke prestaties toch gewoon achter te staan.

Johnson heette ook eerst Verdi, dacht ik.

Vind het altijd een leuk spelletje om te raden wat de meest voorkomende veulennamen of hengstennamen bij de HK voorbij gaan komen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 17:43

3heathcliff5 schreef:
Ik gebruik ook een korte stalnaam, verzonnen met z’n beginletter en wat letters uit zijn volledige naam. Dat was me een iets te grote mondvol om door het weiland te roepen. Bij officiële gelegenheden voert hij gewoon z’n stamboeknaam.

Is toch niks geks aan? Hoeveel mensen roepen hun hond of kat met de stamboeknaam? Daarnaast ook genoeg mensen die vernoemd zijn naar diverse familieleden en een compleet andere roepnaam hebben. Ik zie het probleem niet.

Als ze iets flikken horen ze wel hun volledige stamboomnaam :')

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 18:25

Bij ggk hengsten worden wel vaker namen veranderd, maar dat vindt ik wel wat anders dan die van een amateur - zéker als er een stalnaam of initialen van de fokker in zitten.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 19:03

denisesilver schreef:
Johnson heette ook eerst Verdi, dacht ik.

Vind het altijd een leuk spelletje om te raden wat de meest voorkomende veulennamen of hengstennamen bij de HK voorbij gaan komen.

Ik had een United uit 2001, daar waren er dat jaar ook heeeeel erg veel van :+

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 19:05

Change3x schreef:
Bij ggk hengsten worden wel vaker namen veranderd, maar dat vindt ik wel wat anders dan die van een amateur - zéker als er een stalnaam of initialen van de fokker in zitten.

Dus het is alleen respectloos als het paard het talent van een geit heeft :')

Bij onze sport gaan jaarlingen ook wel eens de veiling op zonder naam. Dan heet hij R36 ofzo( het 36e geregistreerde veulen van dat jaar)

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 19:14

ruitje schreef:
Change3x schreef:

Dus het is alleen respectloos als het paard het talent van een geit heeft :')

Bij onze sport gaan jaarlingen ook wel eens de veiling op zonder naam. Dan heet hij R36 ofzo( het 36e geregistreerde veulen van dat jaar)

Dat maak jij ervan. :')

GGK hengsten zie je nog wel terug, het paard die je aan een amateur verkoopt kun je toch nooit meer terug vinden als de hele naam verandert wordt. Plus dat als er initialen of kenmerk van een fokker in de naam zit dat met een reden is dus.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 19:14

Haha ik snapte 'm wel, zat maar te geiten ( pun intended :+ )

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 19:16

Oeps, is soms moeilijk lezen via tekst. :D

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 19:20

Igor heeft letterlijk de initialen van zijn fokker er in staan :P H.R. van dhr. H. Roelfsema.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 19:38

Ik vind initialen van een hobbyfokker die toevallig 1 exemplaar matig paard heeft weten te fokken eigenlijk ook niet relevant genoeg om te laten staan :+ maar zou het ook niet aanpassen ofzo, moeite niet waard

Wat ik wel cringy vind is je eigen initialen erbij zetten in de sportnaam, dus Tornado gekocht door Pietje Puk wordt dan ineens Tornado PP bij wijze van. Lopen paar van in de regio en sorry, the cringe is real :')

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 19:43

Wij fokken ook met onze initialen er achter maar zijn ineens veel meer die deze initialen gebruiken ( of ze vallen ineens meer op) dus voor volgend jaar aan het denken om daar iets aan te veranderen :D

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-24 19:49

Fly_high schreef:
Ik vind initialen van een hobbyfokker die toevallig 1 exemplaar matig paard heeft weten te fokken eigenlijk ook niet relevant genoeg om te laten staan :+ maar zou het ook niet aanpassen ofzo, moeite niet waard

Wat ik wel cringy vind is je eigen initialen erbij zetten in de sportnaam, dus Tornado gekocht door Pietje Puk wordt dan ineens Tornado PP bij wijze van. Lopen paar van in de regio en sorry, the cringe is real :')

Je moet toch ergens beginnen?

Ik heb zelf nog nooit initialen gebruikt maar een fokker kiest daar wel bewust voor.