Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
josien_m_ schreef:Geen concurent in de zin van: Jagers moeten (niet, niet altijd) schieten. Wolven moeten wel eten. Jagers schieten als er noodzaak toe is. Of dat nou door mensen en hun belangen bepaald wordt of door iets anders lijkt me niet belangrijk. Natuurlijk zijn grenzen arbitrair. Voor verkeersongevallen maakt dat ook niet uit, gezien het aantal wolven dat al in het verkeer is omgekomen. Dus zeker geen drogredenering! Maar kan het kloppen dat je jagers niet zo hoog hebt zitten ?
josien_m_ schreef:Geen concurent in de zin van: Jagers moeten (niet, niet altijd) schieten. Wolven moeten wel eten. Jagers schieten als er noodzaak toe is. Of dat nou door mensen en hun belangen bepaald wordt of door iets anders lijkt me niet belangrijk. Natuurlijk zijn grenzen arbitrair. Voor verkeersongevallen maakt dat ook niet uit, gezien het aantal wolven dat al in het verkeer is omgekomen. Dus zeker geen drogredenering! Maar kan het kloppen dat je jagers niet zo hoog hebt zitten ?
SusanH schreef:Deze discussie hebben we hier eerder ook al gevoerd. Reden tot afschot is er zeker,
Zerena schreef:Ik wil ook echt graag van de wolf af, maar hij heeft wel een punt.
Als je geen confrontatie wil, dan moet je niet in wolvengebied het bos in gaan.
sterregoud schreef:Zerena schreef:Ik wil ook echt graag van de wolf af, maar hij heeft wel een punt.
Als je geen confrontatie wil, dan moet je niet in wolvengebied het bos in gaan.
Heel wat mensen kunnen ‘s avonds niet meer een rondje uit met de hond. Zeker in het buitengebied zijn er tig zichtmeldingen. En ook al bijna confrontaties.
En dat kan ook op je eigen erf of in je tuin zijn.
Zerena schreef:sterregoud schreef:
Heel wat mensen kunnen ‘s avonds niet meer een rondje uit met de hond. Zeker in het buitengebied zijn er tig zichtmeldingen. En ook al bijna confrontaties.
En dat kan ook op je eigen erf of in je tuin zijn.
Ik weet het.
Ze zijn hier op 50 meter van mijn achterdeur geweest. (Aanval op schapen)
Onze hond komt (in het donker) niet meer zonder toezicht buiten enz enz enz.
Het ging mij echt om de link die Pillow deelt. Waar het over buitenritten gaat.
Huertecilla schreef:SusanH schreef:Deze discussie hebben we hier eerder ook al gevoerd. Reden tot afschot is er zeker,
Redenen zeker; dat geef ik aan. Schade aan mensenbelangen. De verkeersongelukken zijn een perfect voorbeeld van het arbitraire.
Heb daar geen enkele moeite mee doch het is allemaal absoluut geen noodzaak.
Verder zijn de criteria veranderd. De wolf ís er nu. Die blijft er ook. Hoe beperk je de schade door de wolf voor veehouders en de paardhouders hier?
Elk prooidier van de wolf afgeschoten door de jagerij maakt de spoeling voor de wolf dunner. Dat líjkt niet moeilijk te begrijpen.
De volgende imo eenvoudige conclusie is dat het in het belang is van veehouders en de paardhouders hier dat de jagerij minder prooidieren afschiet.
Dan nog de wolf weer schuwer maken voor alles ´mens´ en dan gaan ze meer voor het alomaanwezige reewild.
Nogmaals het is allemaal alleen maar hoe je de ecologie van natuur in NL ziet.
Van hoeveel compromis met mensenbelangen acceptabel gevonden wordt.
De verkeersongelukken door reewild is het perfecte voorbeeld van hoe glijdend de schalen allemaal zijn.
Zerena schreef:Zoals ik zei:
Het ging mij om de link die Pillow deelt.
Waar het over buitenritten gaat.
Ja ik wil van de wolf af, en ja ik zou graag onbezorgd het bos in willen met kinderen, hond en paard.
Maar IK ga de confrontatie niet opzoeken en DUS zie je mij nu niet in het bos. Dat was mijn punt.
Daarbij zeg ik dus niet dat dat zo moet blijven.
tamary schreef:Huertecilla schreef:
Redenen zeker; dat geef ik aan. Schade aan mensenbelangen. De verkeersongelukken zijn een perfect voorbeeld van het arbitraire.
Heb daar geen enkele moeite mee doch het is allemaal absoluut geen noodzaak.
Verder zijn de criteria veranderd. De wolf ís er nu. Die blijft er ook. Hoe beperk je de schade door de wolf voor veehouders en de paardhouders hier?
Elk prooidier van de wolf afgeschoten door de jagerij maakt de spoeling voor de wolf dunner. Dat líjkt niet moeilijk te begrijpen.
De volgende imo eenvoudige conclusie is dat het in het belang is van veehouders en de paardhouders hier dat de jagerij minder prooidieren afschiet.
Dan nog de wolf weer schuwer maken voor alles ´mens´ en dan gaan ze meer voor het alomaanwezige reewild.
Nogmaals het is allemaal alleen maar hoe je de ecologie van natuur in NL ziet.
Van hoeveel compromis met mensenbelangen acceptabel gevonden wordt.
De verkeersongelukken door reewild is het perfecte voorbeeld van hoe glijdend de schalen allemaal zijn.
Jachtdruk van wolf zorgt ervoor dat prooidieren meer gaan bewegen, komen ze ook meer wegen en dus verkeer tegen.
Sanet schreef:Ergens moet wel een balans zijn tussen prooidieren en roofdieren. Teveel van beide is niet gezond. Maar ik had niet het idee dat het hier nu zo onwijs uit balans was.
Jagers schieten wel wild, maar is dat echt echt echt nodig? Ik zie hier altijd hetzelfde clubje reeen staan, maar ook niet ineens 20 meer ofzo.
Die balans is nu in ieder geval verstoord.
Hadden jullie dat filmpje gezien van die Haflinger aan de hand die een wolf ruikt? En dan staat er doodleuk online “laat je paard rustig stil staan”. Pfffff, het is een prooidier, dat zit nou niet echt in hun aard ofzo…
Wintu schreef:Zerena schreef:Zoals ik zei:
Het ging mij om de link die Pillow deelt.
Waar het over buitenritten gaat.
Ja ik wil van de wolf af, en ja ik zou graag onbezorgd het bos in willen met kinderen, hond en paard.
Maar IK ga de confrontatie niet opzoeken en DUS zie je mij nu niet in het bos. Dat was mijn punt.
Daarbij zeg ik dus niet dat dat zo moet blijven.
Beetje lastig als je aan het bos woont. Dus niet het bos in gaan, wordt lastig en ook al ga je niet het bos in, dan lopen ze er nog. Men ziet ze meestal ook niet in het bos, maar buiten het bos.
SusanH schreef:Over valwild:
https://www.jagersvereniging.nl/vragen/ ... wild-dier/
en
https://www.fbezh.nl/wp-content/uploads ... -FBEZH.pdf om even duidelijk te maken dat het niet zomaar iets is, maar men zich aan allerlei afspraken en regels moet houden.
en even in het kort, hoe meer wild er rondloopt hoe groter de kans op aanrijdingen. Daarom is beheer noodzakelijk. Beheereenheden merken het meteen als er in een gebied veel wild rondloopt, dan zijn er ook meer aanrijdingen met wild.
Voor wie dit trouwens leuk en interessant vind (al is dat een beetje apart misschien om te zeggen over wild wat aangereden is) als je de facebook pagina Verborgen Veluwe volgt, daar post geregeld iemand op die in zo'n beheereenheid zit en regelmatig iets plaatst over haar diensten wanneer ze piket dienst heeft en er dus op uit moet bij een aanrijding met wild. Dat geeft een blik achter de schermen.
Happinez schreef:Wintu schreef:
Beetje lastig als je aan het bos woont. Dus niet het bos in gaan, wordt lastig en ook al ga je niet het bos in, dan lopen ze er nog. Men ziet ze meestal ook niet in het bos, maar buiten het bos.
ik wou net zeggen , dus dan kan ik ook beter niet over mijn eigen perceel lopen.
Dat is een deel bos aansluitend op een groter bos
Wintu schreef:SusanH schreef:Over valwild:
https://www.jagersvereniging.nl/vragen/ ... wild-dier/
en
https://www.fbezh.nl/wp-content/uploads ... -FBEZH.pdf om even duidelijk te maken dat het niet zomaar iets is, maar men zich aan allerlei afspraken en regels moet houden.
en even in het kort, hoe meer wild er rondloopt hoe groter de kans op aanrijdingen. Daarom is beheer noodzakelijk. Beheereenheden merken het meteen als er in een gebied veel wild rondloopt, dan zijn er ook meer aanrijdingen met wild.
Voor wie dit trouwens leuk en interessant vind (al is dat een beetje apart misschien om te zeggen over wild wat aangereden is) als je de facebook pagina Verborgen Veluwe volgt, daar post geregeld iemand op die in zo'n beheereenheid zit en regelmatig iets plaatst over haar diensten wanneer ze piket dienst heeft en er dus op uit moet bij een aanrijding met wild. Dat geeft een blik achter de schermen.
Tja, das nogal algemene info, ik dacht daar komt een heel relaas.
Ongeveer 80 procent van wat afgeschoten mag worden in Drenthe wordt behaald. Men gaat er vanuit dat het percentage valwild ongeveer hetzelfde is als het niet geschoten percentage van de jagers.
Aangezien men het enkel over aangereden wild heeft, wanneer met het over valwild heeft in de link van Journee. Gaat die vlieger natuurlijk niet op, reeen gaan ook op andere onnatuurlijke manieren dood, enkel in dat stuk schaart meer dat geloof ik niet onder valwild.
Maar men wil dus nog meer reeën afschieten, het valwildpercentage gaat omhoog en de wolf is er, (welke helemaal nog niet is meegenomen in dat stuk).
Dus het aantal dode reeën gaat aanzienlijk omhoog en dat moet men hier willen?
Ik kijk uit naar het nieuwe plan, benieuwd welke redenen er nog meer worden aangedragen voor de jagers alhier om toch te kunnen schieten. Hoe minder wild, des te meer vee nodig is....
Ahhh beheerplan 2024-2029 is er al. Dat is leesvoer voor morgen
Even globaal doorgenomen, amper iets over de wolf, enkel dat ze er zijn en ze in de monitoring worden meegenomen, dat is het. Aantal dode reeën door predatie in 2020/2021 in heel Drenthe is 6, ja hoor.
Zakt me de broek weer vanaf.
Wel nieuwe manieren om reeën te tellen, want ze denken dat er veel meer zijn dan ze tellen, dus beter tellen nog meer afschot. Gelukkig wordt er wel geconstateerd dat het beheer in Drenthe veelal op natte vingerwerk is berust en de enige harde cijfers de afschot cijfers zijn.