Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElinaSK

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 13:00

Gelukkig nieuwjaar voor iedereen! Ik heb niks gehoord van stal, dus ga er vanuit dat het goed is verlopen. Vanmiddag even heen om te kijken. Onze kat had er wel heel erg last van vannacht helaas..

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 17:00

De beste wensen allemaal. Het nieuwe jaar is ingeluid
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De benen worden iets rustiger *\o/* helaas wel hogerop een nieuwe plek ((zucht)). Bedankt voor de tips qua voeding. Ik noteer ze voor wie weet ooit nodig. Eerst dit uitproberen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 18:57

De stoute schoenen aangetrokken. Een bijrijdsters is vanmorgen wezen crossen met mijn paard lekker door het zeewater. Daarna heeft ze de benen in de betadine gezet. Helaas net teveel regen tussendoor gehad bleek achteraf voor ons scheermachine. Echter we hebben 1 been kunnen scheren en hij was echt heel braaf eigenlijk. Super knap paard <3 wel met flink kuil maar ach hij liet het toe. Wel zonde dat het moet maar hopelijk knapt hij zo sneller op.
Er was ook een voor hem vreemde man in de paddock bezig om tegels eruit te halen en stroomkabel te trekken. Hij heeft zich geen seconde agressief gedragen en was wel heel behulpzaam haha. Elk jaar zetten we grote stappen vooruit merk ik! *\o/* hij is zoveel makkelijker in omgang inmiddels. De keren dat hij echt agressief deed deze winter tot nu toe zijn op 1 hand te tellen. Het vertrouwen in hem heb ik nog lang niet volledig (wel in z'n werken) maar groeit absoluut!
Hopelijk in komende week grote stappen vooruit qua mijten verdelgen want half januari komt de ostheopaat

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 19:57

Wat goed! Zo zie je maar weer... soms verbazen ze je gewoon weer haha

Ik ben vandaag eindelijk weer even bij Stip geweest. Ik kon hem nu zelf halen, al loop ik nog als een kreupele bejaarde :+ Wel super schattig dat hij keurig mijn stapje voor stapje tempo aanhield <3

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 10:24

Ik weet het niet meer jongens :-( Ellie blijft gewoon wat onzuiver lopen linksom, linksvoor (geopereerde been) Ze is in juli geopereerd...
Bij Den Ham liep ze beter na inspuiten en nadat 1 van de artsen een chiropractie behandeling had gedaan.
We hebben jaar momenteel aan de dubbele longe, ongeveer 15-20 minuten met drafintervalletjes. En nu zagen we van de week toch weer een kreupelheid in de categorie 'klein slag in het wiel'

De vraag is wat we nu doen. Trainen we door omdat de arts zei, ze heeft de neiging om compleet over haar schouder weg te vallen dus rechtrichten is nu heel belangrijk, dan gaat ze beter lopen.
(dat is soms ook zo)

Of stop ik weer en ga ik wederom terug naar de kliniek. Ik ben bang dat het dan weer neerkomt op onderzoek en MRI :-(

Ik heb zitten denken aan aquatraining om te zien of ze beter wordt met wat hulp bij onbelastte spieropbouw.

Ik weet het gewoon niet meer en ik voel me eigenlijk even heel verdrietig. Alsof we zelf wat fout doet. Waarvan ik zeker weet dat we het niet doen, maar ik zit echt met mijn handen in het haar.

Ik heb Den Ham gebeld of Sjoerd me terug wil bellen uiteraard. Meestal duurt dat een paar dagen.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 11:45

Wat rot zeg! Wat zegt je gevoel? Jij kent je paaard het beste.

Ik heb echt 0 ervaring met dit soort dingen... wat zou het "worst case scenario" zijn als je gewoon door traint? Mocht dat niet meer schade opleveren dan dat er nu misschien is zou je dat ook kunnen afwachten. Spieropbouw is sneller weg door het niks doen dan dat het er weer aan komt. Misschien heeft het toch nog even tijd nodig?

Hopelijk hoor je snel van de dierenarts en kan je ff sparren.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 11:47

Hoe gaat het met jou? Je was nog bij de cardioloog geweest toch?

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 14:54

@leedebee nou mijn basis is altijd dat kreupelheid, hoe licht ook niet ok is. als het een acute kreupelheid is kijk ik het een week aan en dan bel ik toch wel de DA (en onze vaste DA is op de kliniek dus dan ga ik ook meteen die kant op)

Alleen nu is er een oorzaak gevonden, ze is geopereerd, maanden op boxrust geweest en sinds ze weer wat mag opbouwen gaat het op en af. Laatste keer op de kliniek was het weer een dag minder erg dan de ergste dag thuis. Ze is toen ingespoten en met behandeling van de chiro was ze op de kliniek weer 99% rad.

We zagen af en toe een onzuiverheidje de afgelopen tijd weer, maar we zijn er ook op gefocusd natuurlijk EN ik heb het heel goed leren zien, al die kreupelheden (genoeg met de pony's meegemaakt helaas)

Alleen afgelopen woensdag aan de dubbele lijn, begon ze wat meer haar rug te gebruiken en dan zie ik juist meer een slag in het wiel. En dat vind ik eigenlijk te erg om mee door te gaan.

De DA zal wel een filmpje willen, maar die moet ik nog maken dan. En wat kan de DA nu dan vraag ik me af. Als het gaat om de OCD operatie, zou ze daar toch van hersteld moeten zijn?
Of is er toch nog iets anders aan de hand?
En dat weet je alleen als je weer aan alle onderzoeken begint |(
Omdat ze nog niet hersteld lijkt te zijn kan ze ook niet goedgekeurd worden voor de verzekering. Zucht.

Mijn gevoel (en van mijn dochter) zegt wel terug naar de kliniek.
Op stal vinden ze dat we gewoon maar eens door moeten zetten, want ze heeft geen spieren en geen balans. Maar dat lijkt me echt geen oorzaak van een slag in het wiel.

Nu ik het zo schrijf is het me ook wel duidelijk; ik ga toch gewoon een afspraak maken op de kliniek.
Zal maandag nog wel even een filmpje maken als dat lukt.

@Babootje! Mag ik jou de MRI resultaten van juli weer sturen dat jij weer even meeleest en denkt? :D

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 14:57

Leedebee schreef:
Hoe gaat het met jou? Je was nog bij de cardioloog geweest toch?

oh ja ikzelf :+
Het was een fijne cardioloog die van de korte klap is, daar houd ik wel van.
ECG was voor nu niet iets om me zorgen over te maken (geen heel belangrijke afwijking)
Bloeddruk wel. Hij heeft meteen de medicatie omhoog gegooid (en zei heel duidelijk dat mijn huisarts hierin nalatig is geweest > helemaal mee eens! Daarom heb ik ook zelf de sportmedische test laten doen)

Omdat ik er al zo lang mee loop, kan het wel zijn dat er bijv schade is aan vaten. Daarom krijg ik 24-1 een echo van het hart.
En dan begin maart weer een ecg en afspraak.

Ben ietsje opgelucht en vooral blij dat ik eindelijk serieus genomen word.

Dankjewel voor het vragen, heel lief.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 15:11

Soms als je even "hard op denkt" komt het antwoord vanzelf. Als jouw gevoel zegt om toch naar de kliniek te gaan, dan doen ;) Wat het ook blijkt te zijn, je wil achteraf geen "had ik maar..." gevoel hebben.

Al snap ik ook dat je geen geldboom in je achtertuin hebt staan en dat dat ook meetelt in je keuzes. Dat zou bij mij ook wel het geval zijn. Ik heb helaas ook geen geldboom in de tuin. Dan had je wel een stekkie mogen hebben :+

Fijn dat de afspraak bij de cardioloog goed verlopen was. Hopelijk laat de echo tzt niks geks zien! De stress om Ellie zal ook niet meehelpen 8)7

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 15:20

Hè wat balen zeg koekie, ik zou ook gewoon je eigen gevoel volgen persoonlijk. Je kent je paard het beste. Ik heb ook wel eens naar mijn hoofd gekregen dat mijn paard in het begin gewoon getraind moest worden. Ze was niet kreupel, maar net niet zij bleek na controle dus goed vast te zitten in de spieren. Ik hoop voor je dat het meevalt iig.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 17:48

Koekie73 schreef:
@Babootje! Mag ik jou de MRI resultaten van juli weer sturen dat jij weer even meeleest en denkt? :D

Heb je al even geappt. ;)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 18:00

Koekie ik ben zo goed als leek op paarden gebied. Echter honden is totaal ander verhaal maar of je kan vergelijken in deze?? Echter mijn vorige hond heeft dubbele elleboog dysplasie operatie gehad. Het herstel wou maar niet vlotten maar het probleem was echt wel weg. De bespiering ook. Uiteindelijk langer pijnstilling door gegeven maar wel langzaam afgebouwd en over gegaan op sterke supplementen en ook dat afgebouwd. 6 maanden ellende maarrrrrr daarna jarenlang zeer sportief geleefd, volledig pijnvrij en zonder supplementen!
Heel ander diersoort maar revalidatie is gewoon mega zwaar en ontzettend vervelend voor alle partijen. Wij als mens weten hoe of wat maar dieren kun je het niet uitleggen.
Sterkte jullie!!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 19:48

Nog nooit zo'n lelijk paard gehad (sorry) maar achterbenen zijn kaal geschoren. 2 handen snoepjes, veel kuil en hij deed het voortreffelijk!! Daarna in de zee gespoeld en vervolgens in de olie gezet. Massage olie voor babyhuidjes whaha. Het ziet er al met al niet slecht uit. Wel wat open wonden natuurlijk maar alles ziet er rustig uit. Nu kunnen we alles goed schoon houden en moet het per dag opknappen anders bel ik dinsdag de dierenarts is besloten.
Voorlopig gaat hij even zonder sokken door het leven. Jammer maar er zijn ergere dingen dan geen sokken hebben.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 20:30

Haha, joh dat groeit vanzelf weer aan! Stip heeft zeker n half jaar met een kroeshaar-sok rondgelopen omdat zn haar onder verband weer aan het aangroeien was. Toen kreeg hij gewoon krulhaar :') Is gelukkig ook weer goedgekomen!

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 20:34

Hahahaha @dierenfan je omschrijving is iig wel heel leuk. Fijn dat het er rustig uitziet.

Hoe gaat het met Stip @leedebee?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 20:44

Oh wat een ellende Koekie. Wat zijn taktfouten omdat hij gewoon weer rechter en sterker moet worden en wat is echt kreupelheid. Zo moeilijk en zoveel twijfel als je al zoveel pech hebt gehad. Zo herkenbaar. Ik hoop dat Sjoerd snel belt en jullie kan helpen duidelijkheid te geven, of je juist door moet gaan of juist weer een pas op de plaats moet maken.
Wel fijn dat je eindelijk een cardioloog hebt die je serieus neemt. Denk vooral ook aan jezelf hè!

Liever geen sokken maar gezonde benen hoor dierenfan!

Met Owen een beetje pech. Ik had 2 weken vakantie en had mij verheugd op lekker veel met hem aan de slag te gaan. Helaas....hij staat in de paddock met 5 andere jonge ruinen...die heel erg met elkaar spelen. Dat is echt heel leuk een aandoenlijk om te zien...maar levert soms ook wel wat lakschade op. Oftewel had meneer eerst een blauwe plek/buil op zijn rechterachterbeen opgelopen, paar dagen stappen en in de klei gezet. Was over, 1 dagje gereden en toen had meneer eenzelfde buil/bloeduitstorting rechtsvoor opgelopen. Afijn, 2 weken vakantie en maar 2 keer kunnen rijden. Op de een of andere manier heb ik altijd dat soort oliebol als ik vakantie heb en denk, nou heb ik alle tijd om lekker aan de slag te gaan. Nou ja, vandaag leek het weer okay, dus even gelongeerd en hij liep verder top. Morgen zijn er wedstrijden op stal dus zal rijden er niet in zitten, maar maandag kunnen we weer aan de slag...en moet ik ook weer werken...pfftttt....

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 20:49

Stip is gelukkig weer de oude. Er is niets meer te zien van zn wond gelukkig.

Alleen ben ik nu natuurlijk kreupel, dus hij heeft een verlengde vakantie :') Ik hoop dat ik over een week weer kan autorijden en dan hem ook weer kan oppakken. Hij moet nu toch echt wel wat gaan doen qua "training" (en ik ook haha). Slijten zal hij in iedergeval niet _O-

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 20:52

Fijn is dat Oji! Dat doen ze idd altijd expres hoor! Stip 2 jaar terug de dag voor kerst die fikse beenwond. Tijdens mijn vakantie een hoefzweer..

Gewoon niet meer vertellen als je vrij hebt! Haha

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-25 21:06

Ohhh is dat het...ik zit nog een aantal weken deels in ziektewet ik ben benieuwd wat hij nog meer gaat bedenken haha

Wel enorm balen Oji! Hopelijk blijft hij voorlopig een beetje heel.
Fijn dat Stip weer helemaal oke is! Beterschap verder voor jou leedebee

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-25 12:42

Wat een vervelende situatie met Ellie… hopelijk snel wat meer duidelijkheid.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 19:58

Ik heb Sjoerd gesproken. We gaan inderdaad terug naar de kliniek. We gaan haar kogel uitverdoven en kijken hoe ze dan loopt. Als ze dan beter loopt, meteen ook weer inspuiten.
Probleem is wel dat ze op de kliniek vol adrenaline loopt en je het echt minder goed ziet dus waarschijnlijk blijft ze dan weer een nachtje. Dan kunnen ze het de volgende dag doen.
En dan is het plan haar daarna nog weer langer rust te geven.

Ik ga morgen bellen om een datum te prikken. Balen allemaal hoor |(

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-25 20:28

Wel weer balen, maar wellicht geeft dat dan wel weer meer duidelijkheid in waar het probleem zit.

Zou ze dan nog last kunnen hebben van de plek waar ze dat weggehaald hebben?
Omdat het bot daar dan wat weggeschaapt was? Of zou het dan iets anders kunnen zijn? Of heeft hij geen mogelijke oorzaken gegeven.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 13:47

Wat fijn dat je Sjoerd gesproken hebt en dat er even goed naar gekeken wordt! Echt balen dat ze nog steeds niet helemaal 100% loopt. Maar soms duurt het gewoon allemaal net wat langer en eigenlijk is opbouwen in het voorjaar misschien sowieso wel wat fijner.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 19:01