Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 18:43

Sizzle schreef:
Wat een ontzettend knap koppie Malenka.

Kwa zadels zit ik in een luxe positie als zadelpasser.
Voor onbelast zadelmak maken kun je bijna alles wel nemen dat ongeveer past en niet of op de schoft ligt of duidelijk te smal is.
Voor belasting mag het uiteraard absoluut geen pijn veroorzaken onder gewicht anders geef je gelijk op het eerste moment al een signaal dat rijden iets afschuwelijks is.
Voor paarden met normale schoft kun je meestal wel volgens het balance zadel principe werken waarbij je een iets te wijd zadel gebruikt en dan correct met pads ondersteund. Voor de tonnetjes kom je er eigenlijk niet van weg dat je iets passends moet zien te scoren anders gaat het schuiven.

Zo doen wij het idd ook. Zadels zijn in het begin vaak iets te wijd en door de pad eronder is het goed voor het begin. Ze groeien er vlot in.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 22:52

Het zadel wat op Rudi ligt is eigenlijk van zijn moeder en ook nog wat te ruim op de schouders dus. Ik doe er 2 opgevouwen handdoeken onder, ter hoogte van de fork, en dan ligt hij prima. Als hij er straks een beetje in groeit kunnen ze er 1 voor 1 onderuit :)

Ik heb er eentje van Loesdau Fransje, speciaal voor zwaardere types. Gescoord op de equitana en hij ligt heel mooi op mijn dikbil, brede borst dame. Ook is hij super licht en hij heeft elastische stukken bij de hals.
https://www.loesdau.de/horse-friends-ou ... 54412.html

GA *\o/* *\o/* Gaaf gevoel hè!
Ga Spaans met hem rijden? Ik snap wel dat het zadelmakmaakmeisje daar niet op wil. Die verdwijnt zo wat in dat zadel joh! _O-

Jodym, het paardje van Candalisa heeft dat ook op dit moment, heel irritant. Rudi gelukkig niet.

Granoek, dat ziet er niet best uit zeg. Hopelijk gaat het nu alweer wat beter met zijn been? En hoe gaat het met jouw eigen voet? Is die alweer terug in normale proporties?

Knappe Dije <3 Ik vind dat met dubbele lijnen ideaal om het stuur erop te zetten. Het uiteinde hang ik meestal over mijn schouder naar achteren. Anders weet ik zeker dat ik ergens in de hoek in een knoop lig :')

CL = PL check! B-) Hoe gaat het met Gentle, zie je al iets verbetering?

Welkom Malenka :)F Leuke poown!

Het wordt bijna saai om te zeggen maar het ging weer supergoed met rijden. Hij doet het toch zo goed <3 Voor het eerst meegenomen uit de wei en dus zonder vriendjes in de buurt aan het werk. Hij keek wel steeds verlangend naar de wei maar deed heel braaf zijn best.
Ik wordt met de dag vliefderder op mijn hapmonster <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Credits naar Candalisa die de filmpjes en foto's heeft gemaakt. Ik had mijn eigen telefoon ook neergezet maar die zakte al snel door waardoor er alleen maar benen en hoeven op de film voorbij kwamen _O-

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 23:26

Ahhh die laatste foto is echt heerlijk <3 :+: Wat fijn dat 't zo goed gaat!! :D

Al jullie ervaringen met die dubbele lijnen haha, te grappig _O-
Misschien moet ik ze inderdaad maar gewoon doorknippen :P

Wat leuk GA, dat je er voor 't eerst zelf op hebt gezeten :):) Ik kan ook niet wachten tot ik op Dije kan stappen :D

Schrik is niet leuk Jodym.. hopelijk is 't snel weer over!

Ahhh die Malik <3 Wat een geweldige foto!! :+:

Vandaag weer met Dije bezig geweest. Vriendinnetje er weer op gezeten :D Z'n paddock was door de flinke regen van gisteren alleen héél erg nat en een beetje modderig/gladjes, dus we hebben voorzichtig gedaan. Desalniettemin toch een drafje en nu vanaf het begin geen pas verkeerd, niets versnellen en keurig luisteren naar been en remmen op teugeldruk... alsof hij zo geboren is, snap er echt niets van _O- Alleen sturen blijft nog een dingetje, dus dat gaan we lekker oefenen met de lange lijnen :D

Knapperd <3 Zo trots op 'm..

Afbeelding

Myrthee_

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 12:25

Jeetje wat gaan jullie hard. Volgend weekend ga ik even goed er voor zitten om te reageren.

Malenka, ik heb een thorrowgood (cob versie, lang leve korte ruggen) in de dressuurmerrie (weinig kniewrong waardoor het mogelijk is om de beugels korter te doen dan normaal) om mee zadelmak te maken. Even kijken wel kopijzer ze nodig hebben en dan ligt het op mijn iets ronde korte paardjes vaak wel redelijk. Als ze stap, draf en galop kennen en een beetje kunnen sturen laat ik het zadel dan helemaal goed leggen of schaf iets aan dat beter past.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 12:44

Kijk Dije nou weer zo braaf!
Erg knap ding ook zo onder het zadel. :j

Noisy wat goed!
Superbraaf.
En gelukkig dat je dan nog beeldmateriaal hebt, is toch wel erg leuk!
Leuke foto's! :))

Fransje, oh dus borstverlenger heeft niet zoveel zin dan.
Misschien nog eens kijken of er andere dekens geschikt zijn voor erg brede paarden.

Golden Arrow wat goed!
En hoe voelde het, zo zelf? :D

Malik heeft vanmorgen ook weer zijn best gedaan!
Ben er weer opgegaan en ook nog wat gestapt!
Ik had verwacht dat hij dat lastig zou vinden maar hij vond het wel prima.
Dus supertrots op de gup! <3

Afbeelding

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 13:00

MM *\o/* *\o/*
Gaaf he! Geen gedoe gewoon opstappen en stappen!

Gaat lekker, Noisy Leuke foto's!
Link maar de deken bekeken,. Model en prijs oké, maar 600 dernier is niet kudde-bestendig.

Dije pakt het echt goed! Hele bink is het zo :)

Sizzle schreef:
Na jaaaaaaren Horseware dekens ben ik vorig jaar eens op een ander Engels merk over gegaan omdat de Rhino dekens net te lang of net te kort waren voor mijn grote Poown. Afgezien dat de buiksingels voor mijn tonnetje wat aan de korte kant zijn ben ik erg tevreden tot nu toe kwa waterdichtheid en robuustheid voor de prijs. Het is een Premier Equine, ook uit Engeland.

Heb al meerdere dingen van PE, ook een zweetdekens maar die is ook precies pas. Ben bang dat de dekens dan toch weer te krap zijn van voor. De Weatherbeeta die ik nu heb is wel een fijne deken ,ook goede kwaliteit, maar niet meer te vinden in een maat groter en gevoerd.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 14:01

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 15:05

Wat flink seg goldenarrow! *\o/*

Hier ook een paar horsewear dekens, maar die vind ik persoonlijk niet persé beter qua kwaliteit, ze liggen vaak wel beter. Misschien eens kijken op nikahorseproducts Fransje? Die dekens zijn niet zo duur, en van wat ik gehoord heb ook zeker niet slecht.

Dat ziet er echt zo fijn uit Noisy <3 Lekker ontspannen. Die round pen lijkt me ook heel fijn om jonge paarden te rijden.

Weer een hele flinke Dije zo te zien. Wat leuk!

Malik lijkt ook chill met alles =:) een echte brave pownie!

Ik heb vandaag eindelijk nog eens op Marie gezeten *\o/* Nu stond ze weer heel fris in het begin, maar er liep toevallig iemand rond die haar even kon vasthouden voor me en mee wandelen. Wou eigenlijk ook een rondje draven maar had geen hoofdstel in en er stond al iemand te wachten om in de piste te gaan. Hopelijk woensdag weer les. Helaas geen foto's!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 15:12

Fijn Calipso!
Nu lekker vooruit en doorpakken! Hopelijk belt ze niet meer af.

Wij zijn naar de buren geweest vandaag. Langs de weg gewandeld om daar te longeren.
Goede 250 meter lopen gok ik. Langs 60 weg op een fietspad met berm er tussen.
Tis echt een aparte. Is niet bang van verkeer of dingen om heen maar maakt zich zo druk omdat het vreemd is. Snurkende er heen en bij de buren tot 3x omdraaien bij het hindernismateriaal.
In de longeeecirkel deed ze goed haar best.

Moeilijk dier zo... moeten haar horizon eens wat gaan verbreden, thuis staat ze maar met 2 of 3 en wordt haar wereldje wat te klein.
Wil der eigenlijk ook weer niet teveel stress aandoen maar als we niet gaan wordt het ook niet beter ben ik bang.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 15:13

Dat koppie van Malik. <3

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 15:26

Malenka schreef:
Dat koppie van Malik. <3

Lief he, <3 hij zat op een snoepje te knabbelen, was hij geconcentreerd mee bezig! :D
Dat ik erop zit lijkt hij de normaalste zaak van de wereld te vinden. *D

Psvanlot gewoon elke keer een klein stapje verder en veel belonen dan went het vanzelf en heb je ook niet zoveel stress. :)

Calipso wel goed dat het evengoed lukt ook al is ze heel fris in het begin.
Super!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 15:27

MirandaMalik schreef:
Malenka schreef:
Dat koppie van Malik. <3

Lief he, <3 hij zat op een snoepje te knabbelen, was hij geconcentreerd mee bezig! :D
Dat ik erop zit lijkt hij de normaalste zaak van de wereld te vinden. *D

Psvanlot gewoon elke keer een klein stapje verder en veel belonen dan went het vanzelf en heb je ook niet zoveel stress. :)

Calipso wel goed dat het evengoed lukt ook al is ze heel fris in het begin.
Super!

De stress is al wanneer ze op eigen terrein 10 meter verder op de stoep moet haha.

Maar we gaan eens proberen een paar keer per weer een eindje te wandelen en zo steeds wat verder.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 15:33

Snurkende paarden zijn zelden echt bange paarden, meestal gewoon theater paarden die elke scheet aangrijpen om de boel op stelten te zetten :P
Bange paarden zijn doorgaans weg voordat je er erg in hebt of kruipen onder je oksel.
Snurken kun je meestal met de tijd wel omzetten in positieve energie, vluchten niet.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 16:18

Sizzle schreef:
Snurkende paarden zijn zelden echt bange paarden, meestal gewoon theater paarden die elke scheet aangrijpen om de boel op stelten te zetten :P
Bange paarden zijn doorgaans weg voordat je er erg in hebt of kruipen onder je oksel.
Snurken kun je meestal met de tijd wel omzetten in positieve energie, vluchten niet.

Dat gaat bij haar helaas niet op. Haar manier van uiten dat ze het echt niet tof vindt. Is ook enorm gespannen en niet op het feit dat er dingen zijn maar omdat de omgeving anders en nieuw is.

Heb tientallen paarden zadelmak gemaakt en deze zit helaas in een redelijk uniek vakje.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 16:21

Zo is Marie ook exact PSvanLot. Vanaf ze van haar weide/paddock/stal weg is, maakt ze zich druk. Is nu wel echt al veel beter, want ze kon zich zo enorm opspannen. Snurkt ook heel vaak, maar echt gaan rennen doet zij ook niet. Meer stokstijf gaan staan, omdraaien of even hevig verschieten maar na 3 passen staat ze onmiddellijk terug bij mij.
Vervelend he, zo van die druktemakers? Vind dat zelf ook echt niet fijn. Wat ik vooral doe is zelf niet te voorzichtig zijn. Natuurlijk wel opletten, met druktemakers moet je altijd opletten, hun angst is vaak groter dan hun bewustzijn. Maar ik doe veel tegelijk, alles wel stapje per stapje, maar niks te voorzichtig. Ik neem ook een stick mee als ik haar aan de hand heb en zorg dat ik altijd aan haar schouder sta zodat als ze verschiet ze niet tegen me aan zit. Met een touwhalstertje heb je vaak ook iets meer te zeggen als met een gewoon halster. En verder gewoon veel oefenen...

Edit: Ik heb een tijdje ook een kruidenmix van tryptofaan en magnesium gegeven tegen de spanning en stress. Ik heb hier weinig van gemerkt, maar voor sommige paarden blijkt het wel echt te helpen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 16:25

Vind het vooral voor haar zelf heel sneu. Ze bleef langs de weg ook heel goed bij me en vertrouwd er dan wel op dat als ik ga dat het wel oke is.

Tegenover andere paarden heeft ze ook niets te zeggen, liet zich door haar buitenmaatje (is vandaag vertrokken) ook steeds bij het hooi wegjagen als ze buiten stonden. Hoefde de andere merrie ook geen moeite voor te doen. Er naartoe stappen en dan liep ze weg.

Maar wat je zegt, door de stress zijn ze soms ook wat dom. Toen met de rodeo een paar weken geleden, dat bedoeld ze niet zo kwaad maar dan zit ze zo in de stress dat ze echt zo gruwelijk lelijk doet.

Maar we hebben tijd zat. Aankomende week maar weer eens na het rijden een eindje wandelen en nieuwe dingen ontdekken.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 16:32

Wat sneu -O- Gelukkig is Marie wel een bazige bij de andere paarden en staat ze haar mannetje.

Geef het vooral tijd inderdaad. Marie is ook echt al een ander paard in vergelijking met 4 maanden geleden, en wij rijden nog niet eens echt. Er zijn nog steeds dagen dat ze enorm gespannen is, maar die dagen zijn er minder en minder. Soms denk ik dat het voor die druktemakers ook niet goed is om lang in de opfok te staan. Die heb je beter wat vroeger in de hand. Komt helemaal goed, ze hebben gewoon wat extra tijd nodig. En dat heeft ook zo zijn voordelen!

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 16:45

Precies, tijd genoeg. We gaan het allemaal maar eens wat uitbouwen en thuis lekker doortrainen.
Morgen weer vrij en dan ga ik dinsdag weer rijden. Deze week heeft ze maar 2x onder het zadel gelopen, maakt nog niet zo veel uit voor nu. Wil haar na mijn vakantie eind juli wat meer door gaan pakken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 19:56

Als ze zo stijf van de stress staat is inderdaad niet tof, ook niet voor het paard zelf. Als ze dan op de wei ook nog het inderdeurtje is, helpt dat ook niet in de dapperheid. Klinkt in iedergeval alsof je er goed mee om gaat :j

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 20:05

Ja heerlijk toch als het geen haast heeft!
Helemaal bij paarden die wat meer tijd nodig hebben.
Meestal lijkt het in het begin of niks kan en alles teveel is maar het gaat natuurlijk steeds makkelijker. :j

Het is zulk raar weer, elke keer verwacht je onweer maar hier nog niks gehad. :')

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 20:12

Sizzle schreef:
Als ze zo stijf van de stress staat is inderdaad niet tof, ook niet voor het paard zelf. Als ze dan op de wei ook nog het inderdeurtje is, helpt dat ook niet in de dapperheid. Klinkt in iedergeval alsof je er goed mee om gaat :j

Ik hoop dat ik het goed doe haha. Het wordt echt wel beter en ze is gewoon te lief voor anderen. Maar misschien nu ook wel lekker dat ze weer alleen op de paddock staat, naast haar buurman, waar ze goed mee op kan schieten.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 20:13

MirandaMalik schreef:
Ja heerlijk toch als het geen haast heeft!
Helemaal bij paarden die wat meer tijd nodig hebben.
Meestal lijkt het in het begin of niks kan en alles teveel is maar het gaat natuurlijk steeds makkelijker. :j

Het is zulk raar weer, elke keer verwacht je onweer maar hier nog niks gehad. :')

Hier in het zuiden heeft het echt gruwelijk geregend. Er ging 1 streep over nl en daar zaten wij onder haha.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 20:14

Wat vervelend van je lesgeefster Calipsolover! Dat is inderdaad erg lastig in deze fase...hopelijk houdt ze zich aan haar belofte dat het gauw beter wordt. Wel heel fijn dat je alweer op Marie hebt kunnen stappen :)

Paint_Lover, even wennen aan je nieuwe naam :D Gentle op strafkamp }>

Jakkes Duke, dat is wel heel dik zeg...einschuss is echt rot! :(:) Arme dier, sneue grote kerel zo inderdaad. Hoe gaat het nu met hem?

Qua boeken vond ik Denkwerk van Inge Teblick wel heel boeiend :)

Gaaf om zo onvermoede vermogens te ontdekken bij je paard PSvanLot! De moeilijkste zijn vaak de beste hè...als je die op de rit hebt kun je er zo te horen veel plezier van gaan hebben :j Lekker de tijd gunnen en stap voor stap uitbreiden, zo te horen doe je dat al. Hopelijk gauw wel beeldmateriaal, ben benieuwd!

Oehhhh Goldenarrow, zomaar een zadel op een beeeebie, foei :P ;) Maar Prazani krijgt praatjes dus, de puber! Ohhh nee nu les ik dat je er ook zelf opgezeten hebt, top! *\o/* Stoer!

Heerlijk zo'n rondje Fransje, wat doet Joya het goed! *\o/* Zelfs achterstevoren, heel braaf! Wij hebben gisteren bij Dwingeloo een rit van 26km gedaan, maar daar heb ik Pinda nog maar voor thuisgelaten :=

Wat zijn dat in vredesnaam Sizzle, mega-hoorns? :=

Welkom Malenka! Is Roos een Appie zo te zien? Alert koppie!

Dije is een mega grote stoere kerel! *\o/* Wat doet hij het goed zeg, heel nuchter zo!

Dubbele longe vind ik ook zooooo moeilijk, ben echt een kluns := Zou dat zo graag goed kunnen...

Hier alleen nog maar Horseware dekens, al het andere schuift en ligt ruk. Ben wel overgestapt van Amigo Hero naar de Bravo's, die zijn beter bestand tegen mijn onhandige sloopkogel :P

Niks saai om te lezen dat het zo goed gaat Noisy, juist leuk! *\o/* Lekker van genieten zo toch :) Die laatste foto is echt heel tof!

Jeeej MirandaMalik ook weer een grote stap gezet +:)+ Hij heeft het inderdaad vooral heel druk met zijn snoepje, fijn om zo op het gemak te kunnen zijn dan :) Jullie passen mooi qua maat zo te zien trouwens!

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 20:25

Wij hebben een feestje vandaag, Pinda is jarig! *\o/* 4 jaar al weer, wat gaat het vlug <3
Kijk nou, dit was Da Peanut 4 jaar geleden, wiebeldewiebel :+:

Arme muppet moest zowaar hard aan het werk vandaag, we hadden les := Maar ze deed het super! Afgelopen vrijdag hadden we een beste aanvaring gehad, ik was weer niet consequent genoeg, waardoor zij de leiding volledig overpakte en bedacht dat overal voor opzij springen, vol in de ankers gaan, en letterlijk de hele bak op stelten zetten een goed plan was....het kostte een keer er bijna naast liggen voordat ik me realiseerde dat ze me in het ootje nam (ik dacht dat ze de struikjes en poep op de grond eng vond- niet dus :+ ). Toen was het ook zo klaar, heb haar even flink achter de broek gezeten, per direct weg praatjes en hallo brave hardwerkende Pinda }> Dat was leerzaam voor ons allebei iig. En vandaag heb ik daar het effect van mogen merken, ze deed zo braaf haar best <3

Laatst bijgewerkt door Vientje op 14-06-20 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 20:33

Gefeliciteerd met boefje Pinda Y)(^)
Jullie maken echt grote sprongen vooruit hoor, voor je het weet rij je jullie eerste proef :):)

Die lange dingen zijn Alphorns, die zul je in NL niet vaak zien. Je hoort ze al van verre en ik vind het altijd wel leuk om te horen (net als de bellen van de koeien).

Oja, ik moest nog naar boeken kijken :o