[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 19:52

Nee hoor, daarvoor is de info te klein. Je laisse, bisous! ( ik laat het gaan, kusjes).

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 21:33

Ik ben fan van Parelli, heb nu een aantal lessen gehad en vind het erg leuk om te doen. De ene keer gaat het heel goed de andere keer wat minder. Heb ook een paar Monty Roberts lessen gehad, maar dat ligt mij niet zo, daar moet je heel veel mee lopen. Dat vind mijn krakkemikkige lijf niet zo leuk.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-19 19:15

Tinka, ik heb geloof ik ergens nog een boek van Parelli. Zal ik je dat opsturen?

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 20:01

Monique1963 schreef:
Tinka, ik heb geloof ik ergens nog een boek van Parelli. Zal ik je dat opsturen?
ik ben in juli weer in Frankrijk, kan hem dan wel komen halen als je dat leuk vind.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-19 08:09

Hi Tinka, ja gezellig natuurlijk. Ondertussen heb ik even gekeken, maar ik kan het zo snel niet vinden. Wel een boek van voest en een boek van beter westernrijden. Ik denk dat hetgeen ik dácht te hebben, een videoband was. Heb ook ergens nog een videoband van Ankie.

SassyMoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 09:02

Ik zou best benieuwd zijn wat een Tristan, Warwick Schiller, Emiel Voest, Annemarie van der Toorn, enz. met Callas zouden kunnen doen om haar minder schikkerig en veilig te berijden te maken. Dus dat ze bij een professional in training gaat. Ik begrijp dat je het graag zelf zou willen doen of samen met Callas wil werken, maar intussen ben je al een paar jaar bezig en ben je eigenlijk steeds verder van je oorspronkelijke doel af gekomen. Zouden zij van Callas het paard kunnen 'maken' wat jij nu eigenlijk wil hebben: betrouwbaar en veilig buitenrij paard. Dan hoef je ook niet persé nog een paard bij te kopen...

Ik lees dit topic al sinds het begin en vind het leuk om rond het Callas verhaal, ook over het leven in Frankrijk te lezen. Wij beginnen een beetje de mogelijkheden te bekijken om ons leven anders te gaan inrichten en een wat warmer klimaat staat hoog aan mijn lijstje. Een wat kortere winter en vanaf wat vroeger in het jaar (maar bv) temperaturen vanaf 18-20 graden lijkt me heerlijk. Ik haat kou en vind het vooral vervelend dat ik dan minder geneigd ben om naar buiten te gaan. En ik hou er juist zo van om rust en natuur om me heen te hebben. Vind je dat overal in Frankrijk of moet je daarvoor echt in bepaalde gebieden zijn?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-19 10:33

Hi SassyMoon, Het is nog steeds idd een optie om Callas in training elders te zetten. Ik heb wel eens gedacht haar naar een menstal te brengen. Aangespannen rijden is erg leuk, maar hier in de bergen niet goed mogelijk maar omdat een aanspanning meestentijds in het verkeer rijdt, zou het Callas denk ik wel helpen. De kosten ervan zijn op dit moment te hoog. Ook een idee dat ik bewaar voor als we het huis verkocht hebben.

Eh naar Frankrijk verhuizen. Je weet toch dat mijn huis te koop staat? Is het niets voor jullie? Meer info stuur me een pb'tje. Wij zitten in de Hérault en hebben rust en natuur en het is hier Zuid-Frankrijk dus al lekker warm vroeg in het voorjaar. Ik vind persoonlijk dat je voor warmte zoals jij bedoelt behoorlijk zuidelijk in Frankrijk moet wonen. Wij hebben hoger in Frankrijk gewoond, in de Corrèze en daar had ik niet het warme zuidelijke Frankrijk-gevoel.

Qua natuur is er heel erg veel natuur in Frankrijk en hoe zuidelijker je komt hoe meer reliëf en mijns inziens mooiere, ruigere natuur.

Ruimte vind je vooral buiten de steden uiteraard. Maar in Frankrijk koop je voor veel minder geld dan in NL al een vrijstaand huis met grond eromheen.

Er zijn een aantal Frankrijk fora waar je misschien al lid van bent? Bijv Nederlanders.fr is handig om te beginnen.

SassyMoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 12:04

Haha, ja maar wij willen juist wat kleiner gaan wonen en minder loonlasten hebben. Wat ruimte om ons heen is prima, maar hoeft geen 8 ha. Ik denk richting tiny house, we willen in ieder geval graag duurzaam en zo.

Mennen met Callas lijkt me net zo spannend als rijden zolang ze dat schrikkerige heeft. Ik dacht meer in training zodat ze dat niet meer heeft. Ik hoop dat je huis snel verkocht wordt. Bedankt voor de tips, ik ga op het forum kijken.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 12:26

Zelf vind ik mennen met Callas "gevaarlijker" dan onder het zadel omdat ze echt vanuit het niets zo'n heftige schrikreactie's heeft.
En dat met een kar erachter wat ook nog "lawaai" kan maken.
Nee ik zou het niet doen op dit moment. Eerst wat aan haar schrikreactie's gaan werken zodat ze meer zelfvertrouwen gaat krijgen maar daar ben je al mee bezig .

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-19 12:52

Hi allebei, ik zou het ook niet zelf doen, maar haar in training kunnen zetten bij een menbedrijf hier in de buurt. Afijn, in de buurt, op slechts 2 uur rijden, zit een trainingsstal. Ik neem aan dat zij bomproof paarden afleveren na de training. Ik zou met Callas hier niet gaan mennen omdat ik het te steil vind voor haar. En zou haar gewoon onder het zadel blijven rijden, maar dan hopelijk profiteren van de opleiding die ze dan gehad heeft. Toen ik in 2016 een training zocht, heb ik dit bedrijf overwogen, maar kwam toen terecht bij 'Kots' Bruno.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 01:03

Op yt is het kanaal van barryhook2 die aardig wat aan gebruiksmenpaarden opleid incl. eerlijke analyse van of het paard er geschikt voor is. https://www.youtube.com/user/barryhook2
Staan ook aardig wat filmpjes op over opleidingstraject incl. heel veel schriktraining wat ze doen.

Komt bij dat de menner zelf een heel belangrijke factor is, wat de trainer er mee kan zegt lang niet alles over wat de eigenaar vervolgens thuis nog steeds kan.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-19 08:32

Klopt tamary dat was ook de reden dat ik zelf meegegaan ben die maand dat Callas in training stond in Montpellier bij Bruno. Het lijkt mij ook dat de eigenaar het zelf moet kunnen doen met het paard. En mentraining heb ik toen idd ook overwogen omdat ik ook aannam dat er automatisch een schriktraining bij zou zitten. Wie weet wat de toekomst brengt. Voorlopig is het hier weer mooi weer, alle neuzen staan de goede kant op en ik ga door met wat ik doe. Vriendlief heeft beloofd weer eens te filmen als het zonnetje goed door komt.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 17:24

tamary schreef:
Op yt is het kanaal van barryhook2 die aardig wat aan gebruiksmenpaarden opleid incl. eerlijke analyse van of het paard er geschikt voor is. https://www.youtube.com/user/barryhook2
Staan ook aardig wat filmpjes op over opleidingstraject incl. heel veel schriktraining wat ze doen.

Komt bij dat de menner zelf een heel belangrijke factor is, wat de trainer er mee kan zegt lang niet alles over wat de eigenaar vervolgens thuis nog steeds kan.

Barry, oude rot in het vak, en prachtig accent heeft ie :D
Mooi om te zien dat ie dus vrijwel hetzelfde systeem toepast als Tucker op de kar, terwijl je vanuit je eigen natuurlijke reactie precies andersom wilt doen.
Hoop dat een ieder die topic volgt dit ook meteen opmerkt.

Hier legt ie basic rule no 1 uit in het mennen: https://m.youtube.com/watch?v=n2CCGt9hY_A
En oei wat gaat het in deze fase vaak mis.

He Pien: zie een fata morgana met jullie beide op de bok en Hercu ervoor +:)+
Wat ik me herinner heeft ie mennen ook gedaan ?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 18:49

Yep. Ik kan niet mennen, maar het was Hercule zijn lust en leven. Dus voor hem alles aangeschaft, achenbach geleerd en hij beloofde me nooit één stap verkeerd te doen. Daar heeft hij zich aangehouden. We hebben zeer veel gemend met de kinderen in Zeeland (vakantie ), Friesland (idem), Brabant en België. Geweldige tijd met een geweldig paard. Hercule heeft karakter en hij wist gewoon dat ik hem soms echt kneep. Hij niet hoor. Ooit meegemaakt dat we in Zeeland in Veere in een enorm spektakel terecht kwamen. We hadden 2 keuzes: 1. Terug 3 uur onderweg. 2. Door de mensenmassa voet je voor voetje, langs de fanfares, onder de vlaggetjes door echt verschrikkelijk, maar 10 minuten later thuis. Dus dochterlief eraf, voor Hercule liep ze, om mensen te vragen opzij te gaan en wij voetje voor voetje door de mensen massa, onder de vlaggetjes die ik met mijn hand omhoog moest duwen. De rest van de kinderen zaten achterin en hielden de adem in. Top paard, geen stap verkeerd gedaan. Wat een knol ben je dan!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-19 19:34

Hercule is echt een topper! En ik ben nog steeds onder de indruk van zijn boeg. En dat zal ik ook blijven. Hebben jullie al een derde toppertje op het oog?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 19:44

Helaas nog niet. Maar ik heb geen haast. Hercule en Polie gingen ook niet snel. Het moet goed voelen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-19 21:01

Heel verstandig. Gaat het beter met Polie? Heb je nog met haar kunnen rijden of wandelen deze week?

Ik heb vandaag fijn gewerkt met Callas. Maar 10 minuutjes of zo. Mijn vriend heeft het gefilmd. Ga het morgen op YT zetten als ik tijd heb.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 21:22

Leuk en ik zie graag je filmpje tegemoet. Geeft de burger moed Mo.

Polie gaat niet verkeerd, is wel niet recht als ze draaft, maar lijkt geen pijn te hebben en daar ben ik al heel blij mee, maar we wandelen nog niet en rijden zal wel niet meer echt gebeuren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 21:43

Monique1963 schreef:
Klopt tamary dat was ook de reden dat ik zelf meegegaan ben die maand dat Callas in training stond in Montpellier bij Bruno. Het lijkt mij ook dat de eigenaar het zelf moet kunnen doen met het paard. En mentraining heb ik toen idd ook overwogen omdat ik ook aannam dat er automatisch een schriktraining bij zou zitten. Wie weet wat de toekomst brengt. Voorlopig is het hier weer mooi weer, alle neuzen staan de goede kant op en ik ga door met wat ik doe. Vriendlief heeft beloofd weer eens te filmen als het zonnetje goed door komt.

Mentraining omvat niet altijd goede/geschikte schriktraining. Link die ik gaf heeft dat, maar ik ben bv hier wel een advertentie tegen gekomen van mentrainer waarbij buiten rijden trainen optioneel was. Menpaard trainen is niet automatisch een goed gebruikspaard opleiden, dressuurproefje in rustige! binnenbak kunnen doen is heel ander verhaal dan op drukke zaterdag door het dorp om in ander bos lekker te gaan picknicken met zijn allen. Als je Callas dus wil laten betuigen, zal je heel goed moeten kijken naar welke zienswijze de trainer hanteert.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 21:58

Klopt Tamara, wij als groentjes hadden erg veel geluk met Hercule die door Janus Geerts was opgeleid en behalve met mennen hadden we daar ook onder het zadel veel plezier van. Hercule was nergens bang van.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-19 08:12

Inderdaad Pien, dat heeft jouw Janus goed gedaan. Tamary, die menner waar ik had overwogen indertijd om Callas heen te doen, is zo'n man. Hij doet alles om een geschikt bruikbaar menpaard af te leveren. En dan mennen over de weg. Anders had ik het niet overwogen om haar daar heen te doen. Maar probleem met hem was, dat het echt enorm duur was. Ik bedoel Bruno was voor mij al erg duur, een maand in training, was een maandsalaris voor mij. Maar dit bedrijf vroeg echt het driedubbele. Achteraf had het dat misschien wel waard geweest. En ik kon er niet blijven op die trainingsstal om erbij te zijn. Dat vond ik niet fijn. Ik zou het overigens niet gedaan hebben om met haar te gaan mennen waar ik nu woon. Voor slepen had het wel alvast handig geweest. Het was puur om haar bomproef te krijgen. Maar afijn. Ik heb toen voor Bruno gekozen.

En nu ben ik bezig met TRT. Fase 2. Dus we kunnen nu stilstaan uit mijn bubbel. Goed achterwaarts gaan gaat meestal vlotjes. En het bewegen van de achterhand gaat ook erg goed vind ik voor haar doen. Dus tevreden. Ik ben nu aan het werken aan het bewegen van de voorhand, waarbij ze volgens de TRT achterwaarts moet kruisen. Dat is nog wel een issue. Als dat goed is, ga ik verder naar fase 3. Ik ben het filmpje van gisteren aan het maken.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 08:21

Tamary: wil het beslist niet zo laten overkomen dat ieder paard kan worden getraind tot menpaard.
Dat is absoluut niet zo natuurlijk.

Zijn bepaalde karaktertrekken die je er gewoon nooit uitkrijgt en die voor de wagen levens gevaarlijk kunnen zijn.
Heb wel zeer ervaren wedstrijd menners ontmoet die ondanks een perfect paard in handen te hebben , het niet vertrouwde om ermee door te gaan.
Zijn daar jaren mee bezig , maar het paniekknopje bleef er toch opzitten.
Is vet duur leer traject voor baasjes.

En natuurlijk het fysieke deel, hoe ontwikkeld een pony of paard zich, blijft ie wel gezond en inzetbaar voor het werk.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 08:24

Pien: ik doelde meer om het weer op te gaan pakken.....
Jullie omgeving leent zich er perfect voor +:)+

Of raakt je meissie in paniek zonder haar stoere vent in de buurt ?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 09:44

Peetstap schreef:
Pien: ik doelde meer om het weer op te gaan pakken.....
Jullie omgeving leent zich er perfect voor +:)+

Of raakt je meissie in paniek zonder haar stoere vent in de buurt ?

Polie raakt in paniek als Hercule weg gaat zonder haar (niet handig met blessure). Is door de menner die haar beleerd heeft afgewezen als een fijn paard om mee te gaan mennen, daar ze te onverwacht compleet in paniek kan raken, en Hercule met zijn 24 jaar hoeft niet meer. Ik heb trouwens ook alles weggedaan aan tuig en men wagen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-19 10:03

pien_2010 schreef:
Ik heb trouwens ook alles weggedaan aan tuig.

Waarvoor nog steeds hartelijk dank <3