[centraal] Een nieuw paard kopen Deel XII

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sj33k

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 13:49

blubdevis schreef:
Vraagje, heeft iemand ervaring?

Ik kan zelf een leuke L proef rijden en heb nu een paardje gezien van 4 die goed bevestigt een B proef kan lopen.. Ik zie er de uitdaging wel van in om een jonge te kopen.. maar wat zouden jullie doen?

Als je een paard lekker kan laten doorlopen, van achteren naar voren en 'm in je hand laat zakken in plaats van andersom dan kun je prima een 4-jarige rijden. Als je daarbij ook consequent bent en accepteert dat het paard eerst sterker moet worden en balans moet vinden voordat je ingewikkelde dingen van hem gaat vragen dan komt het helemaal goed! Er zijn veel ruiters die veel meer dan een leuke L proef zeggen te kunnen rijden en het bovenstaande niet kunnen :(

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 13:53

Ik weet niet wat je ervaring is, maar als het een brave merrie is waarom niet ?
Je hebt 4 jarigen die even braaf zijn als een ouder paard. Ik heb zelf mijn merrie als 3 jarige gekocht. Soms een echt kreng, een echte merrie, maar onder het zadel zo braaf. Ben er in die 2 jaar tijd nog nooit afgevallen en kan er alleen mee naar buiten. Ze is soms wel wat van slag als ze iets nieuw ziet, maar buiten proberen omdraaien doet ze niks dan moet ik gewoon eventjes afstappen en voorbijlopen, terug opstappen en klaar.
Heb hier ook een hele groene 7 jaar staan. Daar werp ik gewoon een beginneling op. Leeftijd zegt niet altijd iets over de moeilijkheidsgraad.
Wel moet je met een jong paard duidelijk in je hulpen kunnen zijn zodat je er later evenveel plezier van hebt.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 13:55

yvonne1408 schreef:
Hoi,

Ik weet niet of ik het hier goed plaats maar effe een vraagje!
Ik moet door omstandigheden mijn 5 jarige ruin verkopen. Het is een paard van 1.60 die winst in de B dresuur heeft behaald. Leuke gangen en fijn nuchter karakter. Super verkeersmak.
Alleen geen papier!

Wat zou ik hier voor kunnen vragen met de huidige markt?

1500-2000 zou ik aan een papierloze die goed is wel geven.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 14:17

betadine schreef:
yvonne1408 schreef:
Hoi,

Ik weet niet of ik het hier goed plaats maar effe een vraagje!
Ik moet door omstandigheden mijn 5 jarige ruin verkopen. Het is een paard van 1.60 die winst in de B dresuur heeft behaald. Leuke gangen en fijn nuchter karakter. Super verkeersmak.
Alleen geen papier!

Wat zou ik hier voor kunnen vragen met de huidige markt?

1500-2000 zou ik aan een papierloze die goed is wel geven.

ik vind dat het helemaal aan het paard ligt.
hij heeft alleen een paar dingen niet echt mee zijn grote en geen papier maar er zijn ook genoeg mensen die hier niks om geven.

ik vind ook dat je moet kijken naar de kwaliteiten van een paard of is dit gewoon een heel simpel paard waar je lekker in de B/l kan rijden maar dat is het.
maar voor ieder paard heb je een lieve hebber toch.
en iedereen zal hier anders over denken de 1 vind 2000 euro voor een paard al genoeg en de ander geeft met gemak 10.000 euro uit.

en een pony is denk ik wat makkelijker te verkopen zonder papier dan een paaard

yvonne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 14:20

toen ik hem kocht is hij gekeurd, toen was hij goed. dit is nu twee jaar geleden.
verder nog nooit wat met hem gehad, ook heeft hij geen gebreken.

ja aan die prijs zat ik zelf ook te denken.
zou ik dan ook eventueel een meerprijs kunnen vragen voor zijn spullen (zadel enz.)?

yvonne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 14:21

Ja dat is waar.
Op zich denk ik wel dat hij meer kan als B/L maar ja dat vind ik moeilijk te zeggen.
Hij is wel goed doorgereden en ook wel op L niveau al getraind.
Maar hij zou het ook super doen als recreatie paardje want hij is echt super mak.

Ik zal zijn stokmaat nog eens goed opmeten!
Misschien valt hij net onder een E, tot welke hoogte gaat dat?
Ik dacht zelf 157.5 toch?

jolmer20

Re: [centraal] Een nieuw paard kopen Deel XII

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 14:24

Nameless, wat een geweldig leuk paardje zeg!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 14:25

Heb nu net Bhas op marktplaats en sporthorses gezet, ben benieuwd :). (Voor de geïntresseerden zie: onderschrift)

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 14:27

Cardy, er klopt denk ik iets niet in je link. Ik krijg het beicht dat de advertentie niet bestaat.

urobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 14:28

onze 3 jarige heeft ook exceem in een lichte voor deze liep van de zomer dag en nacht buiten met een deken op en heeft bijna niet geschuurd.Tegenwoordig als een paard exceem heeft en dit paard is een heeel goed sportpaard dan kijken ze daar doorheen.Ik zelf zou er ook zomaar niet aan beginnen maar op de grote sprotstallen staan de paarden toch hoofdzakelijk binnen.
Wij hebben een paar maanden geleden een duitse hensgthouder op de werft gehad voor een ander paard en toen ik aangaf dat de 3 jarige die toen in d ewei stond exceem had zei hij wat maakt dat nou uit je spuit ze begin van het jaar en je bent ervan af, ik zou daar geen goed paard voor laten staan.Ik heb al meerdere mensen gehoord over het laten spuiten maar begreep dat dat met 1 keer spuiten in een jaar niet voldoende is.Nou ja wij gooien op tijd een deken op en hebben gelukkig geen extreme schuurder.Dit paard zijn we op dit moment aan het klaar stomen voor de vsn en het is een ontzettend fijn paard om mee te werken.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 14:29

gr_roos schreef:
Cardy, er klopt denk ik iets niet in je link. Ik krijg het beicht dat de advertentie niet bestaat.

Nu wel volgens mij?

tantethee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 14:34

jolmer20: dank je wel, is ook een heerlijk dier, fijn "leer"paardje, ook geschikt voor ruiter die van de pony's komt.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 14:37

urobi schreef:
onze 3 jarige heeft ook exceem in een lichte voor deze liep van de zomer dag en nacht buiten met een deken op en heeft bijna niet geschuurd.Tegenwoordig als een paard exceem heeft en dit paard is een heeel goed sportpaard dan kijken ze daar doorheen.Ik zelf zou er ook zomaar niet aan beginnen maar op de grote sprotstallen staan de paarden toch hoofdzakelijk binnen.
Wij hebben een paar maanden geleden een duitse hensgthouder op de werft gehad voor een ander paard en toen ik aangaf dat de 3 jarige die toen in d ewei stond exceem had zei hij wat maakt dat nou uit je spuit ze begin van het jaar en je bent ervan af, ik zou daar geen goed paard voor laten staan.Ik heb al meerdere mensen gehoord over het laten spuiten maar begreep dat dat met 1 keer spuiten in een jaar niet voldoende is.Nou ja wij gooien op tijd een deken op en hebben gelukkig geen extreme schuurder.Dit paard zijn we op dit moment aan het klaar stomen voor de vsn en het is een ontzettend fijn paard om mee te werken.

ja maar de spuit is erg slecht voor de benen, bij ons op stal is dit ook heel sterk afgeraden want je paard kan er iets aan over houden dat heb ik gehoord

jolmer20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 14:41

Nameless, ik pb u even :)

Evelien_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 15:01

@ cardy...
Leuk dier! Jammer dat je hem moet verkopen maar misschien wel de juiste beslissing.
Als ik nog een opmerking mag maken over de advertentie... Vind de zin : op wedstrijdterrein hetzelfde als thuis, een beetje geheimzinnig. Ik kan namelijk niet uit de advertentie zien hoe het dier thuis onder het zadel is. Misschien nog goed om toe te lichten. De zin kan namelijk positief zijn, maar mensen kunnen het ook negatief opvatten...
Succes met de verkoop, er is vast een leuke ruiter voor hem te vinden!

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 15:06

Bedankt voor de tip Evelien_1987, bedoel daarmee dat hij constant is. Dat hij op vreemd terein er loopt alsof hij al jaren daar komt.
Laatst bijgewerkt door Cardy op 09-11-12 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 15:07

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 15:11

Evelien je gaf aan dat je een bijrijdpaard zoekt? In welke omgeving woon je?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 15:35

Zo, beide paarden zijn verkocht, de merrie en de ruin.
Nu was er iemand die ik op de hoogte zou brengen als de merrie verkocht is, maar heb mijn pb box leeg gemaakt, dus bij deze :D

yvonne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 15:39

Voor eventueel geinteresseerden

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 16:01

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-12 16:06

Bash is een leuk paard :j Ad geeft hem naar mijn idee ook goed weer. Ben benieuwd naar de eerste bezichtigingen :D

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 16:32

Seven schreef:
Bash is een leuk paard :j Ad geeft hem naar mijn idee ook goed weer. Ben benieuwd naar de eerste bezichtigingen :D

Bedankt! Heb mijn best gedaan :D . Ben ook erg benieuwd hoe het gaat lopen.

Evelien_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:50

ik woon tussen heerenveen en steenwijk in;)

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 17:54

Ik ga zondag een bod doen op het paard wat ik heb bekeken. Heb foto's gezien van toen hij beter bekapt was, en denk dat de platte voeten wel meevallen.