Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
moonprayer schreef:@nathe waarom koop je nooit meer een veulen?
ik begrijp de risico's: Niet echt te voorspellen hoe ze uiteindelijk uit de verf komen, en er kan nog van alles misgaan tijdens de opfok.
maar toch zit ik er (ook gezien mijn budget) wel ook naar te kijken.
ik lees net dat de opfok dus niet beviel. nou is hier in de buurt een opfok waar ik me helemaal bij de gang van zaken kan aansluiten, dus dat is geen probleem.
al duurt het dan nog wel lang voordat je kunt beginnen met het zadelmak maken enz.
Iessie schreef:Moonprayer ik zou het wel doen.
Als je een nieuw paard koopt, er gek op bent en je er helemaal aan hecht dan wil je toch een beetje zekerheid dat hij lang meegaat. Zodat je niet plotseling en onverwacht afscheid moet nemen.
En aangezien ik als leek er niet veel kijk op heb, vind ik het verstandig van mezelf om de dierenarts er even een blik op te laten werpen.
Nu geeft die klinische keuring ook geen 100% zekerheid maar ik zou het dom vinden van mezelf als ik zo'n keuring niet zou laten uitvoeren.
Lovely schreef:listiglistje schreef:
Zowel x-ray als klinisch blijft een momentopname en geeft 0 zekerheid voor de toekomst! Wie weet ligt ie morgen dood in de stal door koliek of een gebroken been![]()
Geen enkele goedkeuring geeft zekerheid over een gezonde toekomst en je kan er al helemaal geen leeftijd aan verbinden!
Exact. Dingen als artrose kunnen zich ook binnen een half jaar ontwikkelen bijvoorbeeld, als dat gebeurt heb je ook niks meer aan je 'schone' foto's.

Marion71 schreef:moonprayer schreef:@nathe waarom koop je nooit meer een veulen?
ik begrijp de risico's: Niet echt te voorspellen hoe ze uiteindelijk uit de verf komen, en er kan nog van alles misgaan tijdens de opfok.
maar toch zit ik er (ook gezien mijn budget) wel ook naar te kijken.
ik lees net dat de opfok dus niet beviel. nou is hier in de buurt een opfok waar ik me helemaal bij de gang van zaken kan aansluiten, dus dat is geen probleem.
al duurt het dan nog wel lang voordat je kunt beginnen met het zadelmak maken enz.
Een mooi en goed gefokt veulen koop je niet voor je budget, MP. Tenminste geen rijpaardveulen. Dan betaal je vaak nog de belofte. Ook als je ziet waar een veulen je op komt na jaren opfok, daar had je een heel leuk volwassen paard voor kunnen kopen. En dan moet je geluk hebben dat er niks mis gaat.
Je kunt nu beter een onbeleerde 3 of 4 jarige kopen. Die kosten echt geen drol. Zodra ze ohz zijn, stijgt de prijs behoorlijk. Maar dan moet je natuurlijk wel zelf de capaciteiten hebben om een jong paard op te leiden.
) dan word als vanzelfsprekend mijn budget ook wat reëler. tita schreef:Sky_As schreef:la lala lala lala (*negeert de nutteloze discussie) .....Nathe, weet je al iets???
jij vind dit nutteloos maar het is wel degelijk nuttig zo leren mensen dat gallen wel schadelijk kunnen zijn en aan de mens de keuze of ze wel of niet willen bekijken
Overigens toen ik terug moest met mijn merrie voor de bult bij de sprong heb ik gevraagd of het normale procedure zou zijn dat die bulten gelijk onderzocht werden.
In feite wordt er van elk bult op een lichaam (hebben wel even over been-bulten) onderzocht. Een paard kan dan rontgelogisch in orde zijn maar een gal of een bult kan er toch voor zorgen dat ze afgekeurd gaan worden, of afgekeurd voor het doel.
iemand die zijn paard klinisch laat keuren zal het anders gaan denk ik.
@ marion het is waarschijnlijk niet onschuldig meer aangezien de kliniek nu aandringt op een SO. Iig hoe ik mijn paard paar keer aantrof op stal daar werd ik niet vrolijk van dat was geen overvulde peesschede maar complete infectie
dat kost al tig x meer als de aanschaf van je paardje!
Dat je minder geld aan de aanschaf wilt of kunt besteden, betekent nog niet dat je geen geld hebt voor onvoorziene kosten. Ik wilde maximaal de helft van mijn spaargeld gebruiken voor de aanschaf (en ben daar ruim onder gebleven), juist om ook nog genoeg achter de hand te hebben voor andere zaken
Nu ik mijn paard heb, spaar ik ondertussen lekker door. Door wat extra uitgeven en wat financiële tegenvallers gaat het niet ontzettend hard, maar ik heb in ieder genoeg achter de hand om dierenartsrekeningen te betalen indien nodig
)