Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:00

@nathe waarom koop je nooit meer een veulen?
ik begrijp de risico's: Niet echt te voorspellen hoe ze uiteindelijk uit de verf komen, en er kan nog van alles misgaan tijdens de opfok.

maar toch zit ik er (ook gezien mijn budget) wel ook naar te kijken.

ik lees net dat de opfok dus niet beviel. nou is hier in de buurt een opfok waar ik me helemaal bij de gang van zaken kan aansluiten, dus dat is geen probleem.

al duurt het dan nog wel lang voordat je kunt beginnen met het zadelmak maken enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:01

Paarden opfokbedrijven, dat is ook een verhaal apart. Daar wordt tegenwoordig erg overdreven over gedaan terwijl de meeste 'opfokbedrijven' helemaal geen kaas gegeten hebben van het goed en gezond opfokken van jonge paarden. Het is opfokken en niet op je dooie akkertje wachten tot ze groot gegroeid zijn.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:05

Garanties heb je nooit, Nathe. Maar wie weet, wacht vandaag eerst 'ns ff af.
De kans op een gezond paard wordt wel erg verhoogd als een jong dier op de juiste manier wordt gehouden: veel ongedwongen beweging, niet te veel krachtvoer en onbeperkt goed ruwvoer. Ik ken echt grote stallen waar 90% vd paarden rondom op de foto's goedgekeurd worden.
Als je ze niet thuis kunt hebben, ben je idd afhankelijk van anderen. Ook ik heb gezien hoe vreselijk mis dat op sommige plekken/bedrijven gaat. Slecht voer, weinig beweging, vieze stallen en een wormbeleid om te janken.

@Tita, het ging me er niet om of de gal wel of niet onschuldig is. Het ging mij erom dat dit met zo'n uitgebreide keuring niet opgemerkt is. Niet door jou, niet door de da. Dus ook een 100% keuring bestaat niet, want hoe erg we het ook vinden ook dat is mensenwerk.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:07

moonprayer schreef:
ik begrijp de risico's: Niet echt te voorspellen hoe ze uiteindelijk uit de verf komen, en er kan nog van alles misgaan tijdens de opfok.

ik lees net dat de opfok dus niet beviel. nou is hier in de buurt een opfok waar ik me helemaal bij de gang van zaken kan aansluiten, dus dat is geen probleem.

al duurt het dan nog wel lang voordat je kunt beginnen met het zadelmak maken enz.

Een mooi en goed gefokt veulen koop je niet voor je budget, MP. Tenminste geen rijpaardveulen. Dan betaal je vaak nog de belofte. Ook als je ziet waar een veulen je op komt na jaren opfok, daar had je een heel leuk volwassen paard voor kunnen kopen. En dan moet je geluk hebben dat er niks mis gaat.
Je kunt nu beter een onbeleerde 3 of 4 jarige kopen. Die kosten echt geen drol. Zodra ze ohz zijn, stijgt de prijs behoorlijk. Maar dan moet je natuurlijk wel zelf de capaciteiten hebben om een jong paard op te leiden.

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:07

Iessie schreef:
Moonprayer ik zou het wel doen.
Als je een nieuw paard koopt, er gek op bent en je er helemaal aan hecht dan wil je toch een beetje zekerheid dat hij lang meegaat. Zodat je niet plotseling en onverwacht afscheid moet nemen.

En aangezien ik als leek er niet veel kijk op heb, vind ik het verstandig van mezelf om de dierenarts er even een blik op te laten werpen.

Nu geeft die klinische keuring ook geen 100% zekerheid maar ik zou het dom vinden van mezelf als ik zo'n keuring niet zou laten uitvoeren.

Lovely schreef:
listiglistje schreef:

Zowel x-ray als klinisch blijft een momentopname en geeft 0 zekerheid voor de toekomst! Wie weet ligt ie morgen dood in de stal door koliek of een gebroken been ;)

Geen enkele goedkeuring geeft zekerheid over een gezonde toekomst en je kan er al helemaal geen leeftijd aan verbinden!

Exact. Dingen als artrose kunnen zich ook binnen een half jaar ontwikkelen bijvoorbeeld, als dat gebeurt heb je ook niks meer aan je 'schone' foto's.

Dus?? Beweer ik iets anders dan? :?
Als je hebt laten keuren en het paard is er goed doorheen gekomen, dan is de start in ieder geval goed geweest.
Garanties voor de toekomst heeft niemand.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:08

ja in belgië bestaat opfok eigenlijk niet he. Daar kun je je paard alleen maar bij fokkers zetten...

En eigenlijk heb je er werkelijk 3 jaar niets aan. Aleja buiten 5 min per week (is al veel) eens met een borstel er over en voetjes geven, valt er niet veel te doen he. Het gaat ook tegen mijn principes om meer te doen.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:10

Marion71 schreef:
moonprayer schreef:

Een mooi en goed gefokt veulen koop je niet voor je budget, MP. Tenminste geen rijpaardveulen. Dan betaal je vaak nog de belofte. Ook als je ziet waar een veulen je op komt na jaren opfok, daar had je een heel leuk volwassen paard voor kunnen kopen. En dan moet je geluk hebben dat er niks mis gaat.
Je kunt nu beter een onbeleerde 3 of 4 jarige kopen. Die kosten echt geen drol. Zodra ze ohz zijn, stijgt de prijs behoorlijk. Maar dan moet je natuurlijk wel zelf de capaciteiten hebben om een jong paard op te leiden.

en hoe beperkt is haar budget? ik had ook een "beperkt" budget

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:17

@marion71, daar ben ik inderdaad naar op zoek. ik kan zelf zadelmak maken en opleiden. Dat vind ik eerlijk gezegd ook het leukste om te doen. kijken naar het paard, en zijn spiergroepen, beetje uitstippelen wat het trainingsplan dan word. en als het goed voelt eens op wedstrijd bijv.
heerlijk, ik heb er écht weer zin in

maar voorlopig rijd ik gewoon fijn bij onze pensionstal als bijrijder.

mijn budget is nu zo dat als ik echt tegen een leukerd aanloop voor heel weinig. onder de 1000. dan kán dat geld vrijgemaakt worden.
ik heb wel vooruitzichtten op werk, (ben vlak voor mijn bevalling op straat gezet, is heel leuk gegaan :( ) dan word als vanzelfsprekend mijn budget ook wat reëler.

Ik denk dat ik het nu moet hebben van paarden die met spoed weg moeten, of door verkeerde training in de staak zijn gegaan bijv.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:20

tita schreef:
Sky_As schreef:
la lala lala lala (*negeert de nutteloze discussie) .....Nathe, weet je al iets???

jij vind dit nutteloos maar het is wel degelijk nuttig zo leren mensen dat gallen wel schadelijk kunnen zijn en aan de mens de keuze of ze wel of niet willen bekijken

Overigens toen ik terug moest met mijn merrie voor de bult bij de sprong heb ik gevraagd of het normale procedure zou zijn dat die bulten gelijk onderzocht werden.
In feite wordt er van elk bult op een lichaam (hebben wel even over been-bulten) onderzocht. Een paard kan dan rontgelogisch in orde zijn maar een gal of een bult kan er toch voor zorgen dat ze afgekeurd gaan worden, of afgekeurd voor het doel.

iemand die zijn paard klinisch laat keuren zal het anders gaan denk ik.

@ marion het is waarschijnlijk niet onschuldig meer aangezien de kliniek nu aandringt op een SO. Iig hoe ik mijn paard paar keer aantrof op stal daar werd ik niet vrolijk van dat was geen overvulde peesschede maar complete infectie

begrijp ik, maar start dan een nieuw topic over gallen.
Ik ben van mening dat je een jong paard, zeker voor een bepaald bedrag gebrek vrij moet kunnen kopen.
Ik vind gallen/schiefels, piephak etc. allemaal onder een gebrek vallen.
Niet alle gebreken zijn ernstig, sommige kunnen geen kwaad etc.

Ik heb jaren een paard gereden die lucht deed zuigen EN weven, beestje heeft tot op zijn 18e in de sport gelopen..... (inclusief gallen EN schiefels).
maar het gaat over een paard wat moeilijk te vinden is, en inmiddels waren er alweer 2 of 3 pagina's vol discussie tussen 2 of 3 mensen.
Dat kan ook via pb.
Ieder heeft zijn mening gegeven, klaar.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:21

Pfoe, voor 1000 euro een paard, dat ook nog gezond moet zijn. Ik zou gewoon even wachten tot ik meer te besteden had.
Je moet wel heel veel mazzel hebben wil het klikken en het dan ook nog zo goedkoop zijn.
Ik denk dat als je straks meer geld hebt je tenminste iets kunt kopen wat je echt leuk vond, in plaats van wat per ongeluk goedkoop voorbij kwam.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:23

oei 1000 is wel zeer weinig...
mijn veulen heeft het dubbel gekost en die mensen vonden dat eigenlijk veeeeel te weinig geld dusja...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:25

Als je een onder de 1000 euro budget hebt zou ik niets kopen en wachten op financiële zekerheid en een leuk budget,
Want onder de 1000 heb je echt niets voor, ja slachtpaarden-en veulens of die niet goed in elkaar steken voor gebruik :o

En een goedkope kost net zoveel als een dure in het onderhoud!
Het is niet het aankoopbedrag wat paarden duur maakt, maar de maandelijks terugkomende kosten ;)
Kijk als je paard met zijn hoef ergens in gaat staan en hij moet 3 weken op de kliniek bivakeren hoe wil je dat gaan doen :$ :7 dat kost al tig x meer als de aanschaf van je paardje!

Yelly

Re: Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:36

Mijn paard was ook een 'koopje' en ik ben heel blij met haar hoor :D Dat je minder geld aan de aanschaf wilt of kunt besteden, betekent nog niet dat je geen geld hebt voor onvoorziene kosten. Ik wilde maximaal de helft van mijn spaargeld gebruiken voor de aanschaf (en ben daar ruim onder gebleven), juist om ook nog genoeg achter de hand te hebben voor andere zaken :) Nu ik mijn paard heb, spaar ik ondertussen lekker door. Door wat extra uitgeven en wat financiële tegenvallers gaat het niet ontzettend hard, maar ik heb in ieder genoeg achter de hand om dierenartsrekeningen te betalen indien nodig ;)

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:37

maar een paard van 1000 euro voor de sport? zal moeilijk zijn :)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:40

Dat weet ik wel zeker!

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:40

ik ben het eens met jullie hoor,
heb meegemaakt dat een stalgenootje haar paard ernstige koliek kreeg, even leek het erop dat hij geopereerd moest worden, dit zou rond de 5000 euro gaan kosten. niet niks.

verder had ik 2 jaar geleden een eigen paard, dus ik weet wat de maandelijkse kosten zijn.
de dierenarts weet dat ik in termijnen terug betaal haha. maar dat is gelukkig nooit een probleem geweest.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:41

Ik kan me ook niet voorstellen dat iemand een goed gezond paard wat leuk beweegd voor 1000 weg doet omdat deze lastig is met rijden bijv , zo een heb ik er wel eens gekocht voor 2500 was toen al een koopje dier kon geweldig bewegen maar zat goed vast en liet zich achterover vallen heb hem 2 jaar later voor veel meer verkocht dier was toen doodbraaf heeft een vrouw nu een super dressuurpaard aan, die was bij aankoop wel helemaal gekeurd ook rx :j

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:44

ik heb vorig jaar nog een super mooie merrie zadelmak gemaakt, die eigenaren hebben haar verkocht voor maar 900 euro, omdat zei gingen verhuizen, en hun dochter was zwanger dus ging haar niet doorrijden.
helaas was ik toen helemaal niet op zoek. (ook zwanger :) )

dus het komt voor. goede paarden, voor weinig geld

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:45

Wat een leuk topic dit, heb net een beetje doorgelezen.
Is het zo lastig om een paardje te vinden dat aan je eisen voldoet?

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:46

@moonprayer

maar was die mooie merrie ook gezond? ;-)

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:47

Pff heb ik even een dag niet gelezen....
@ nathe: hoop dat je snel wat hoort! echt een leuke vos!
@ moonprayer: 1000 euro, ik zou nog even door sparen, wat hier al is genoemd het onderhouden van een paard kost ook geld!
@ torius16: waarom zo tegen een spoor, dat gekletter met die zweep is ook niets en sporen met wieltjes hoeven niet altijd strenger te zijn..

Deze week is me al 2x gevraagd of ik mijn 4 jarige verkoop maar dan zou ik ook weer op zoek moeten, al heb ik een wat ruimer budget nog niet makkelijk...

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:47

Ik heb je die ruin door gestuurd die staat hier in de buurt weet verder niets van hem maar is volgens de ad wel rx goed gekeurd wie weet is dat wat voor je :D

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:48

ik wil de eerste 5 jaar geen paard meer kopen!

wat een verschrikkelijke zoektocht...

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:49

Waarom ??

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:49

nathe schreef:
ik wil de eerste 5 jaar geen paard meer kopen!

wat een verschrikkelijke zoektocht...

Laten de mensen van de merrie vanavond nog iets weten?