Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 15:12

Polar, jij beweert dat bewezen is dat de blauwe tong bij Wendy in Parijs echt is? Laat maar zien welk bewijs je daarvoor hebt?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 15:15

Jij beweert al geruime tijd dat de foto's gephotoshopt zijn, wat voor bewijs heb jij daarvoor?
Of baseer je je mening op het feit dat het (bit)ringetje op de grote foto rond was en op de kleine foto vierkant?
Het is niet voor niets dat een zeker bekend iemand in de paardensport zijn beschuldigingen weer heeft verwijderd. ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 15:28

Veronica2 schreef:
Gini schreef:
Dus jij denkt dat er een kans is dat de beelden van Charlotte nep zijn? En dat Charlotte haar eigen carrière zo beu was dat ze alles gewoon toegeeft en haar straf zwijgzaam ondergaat?

Ligt het aan je begripsvermogen of verzin je gewoon graag meningen voor anderen?

Stelling: Dit topic gaat met name over Charlotte en Helgstrand wordt er af en toe bijgehaald, bij beide is niet gemanipuleerd.

Jouw reactie: Dat weet jij dus helemaal niet, we weten dat allemaal niet.

Waar gaat mijn begripsvermogen de mist in?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 16:17

Polar schreef:
Jij beweert al geruime tijd dat de foto's gephotoshopt zijn, wat voor bewijs heb jij daarvoor?
Of baseer je je mening op het feit dat het (bit)ringetje op de grote foto rond was en op de kleine foto vierkant?
Het is niet voor niets dat een zeker bekend iemand in de paardensport zijn beschuldigingen weer heeft verwijderd. ;)

Over de "blauwe tong" bij het paard van Isabell Werth. Nu is Isabell Werth volgens mij ook nooit 'betrapt' of grof stang gebruik bij haar paarden. De beschuldiging verbaasde me toen ook nogal.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... 8123848050

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 16:34

Dit klopt dus niet.
Het gaat echt om de tong en niet om de bovenlip.
Er werd gevallen over dat in de kleine foto, het ringetje van de stang vierkant was (geworden door compressie), terwijl dit op de grote foto niet zichtbaar was.
Daar verbond men aan dat de foto gephotoshopt moest zijn.

Het ging overigens om deze foto... dat is níét de bovenlip, maar de tong.
En het rood is niet uit de foto gehaald, kijk maar naar het gezicht van de man op de achtergrond.
Daarnaast heb ik ervaringen gelezen van mensen die er aanwezig waren en het met eigen ogen hebben gezien.

Ook is er gevraagd de claim van de blauwe tongen bij meerdere paarden te weerleggen d.m.v foto's van de FEI fotograaf, maar deze constateerde dat de tongen inderdaad blauw waren, ook op die foto's. ;)

Afbeelding

Op deze foto's zie je ook al dat de tong licht verkleurd is.

Afbeelding

Afbeelding

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 16:40

Dan van mij dus nogmaals de vraag: wat voor belang hebben jullie erbij om de blauwe tongen en het zweepgebruik te ontkrachten/bagatelliseren?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 16:49

Polar schreef:
Het ging overigens om deze foto... dat is níét de bovenlip, maar de tong.
En het rood is niet uit de foto gehaald, kijk maar naar het gezicht van de man op de achtergrond.

Het gezicht van de man op de achtergrond is ook blauwig om eerlijk te zijn.
Maar dat zegt niets over het gefotoshopte gedeelte. Om een klein deel van de foto te bewerken, hoef je niet de hele foto te bewerken.

Polar schreef:
Daarnaast heb ik ervaringen gelezen van mensen die er aanwezig waren en het met eigen ogen hebben gezien.

Laat ze maar eens lezen dan. Verder kan iedereen natuurlijk vanalles beweren.

Deze dame (van Pas de Deux, is een bekende). Is er ook zelf geweest, met dr neus erboven op en heeft er dus niets van gezien.

Polar schreef:
Ook is er gevraagd de claim van de blauwe tongen bij meerdere paarden te weerleggen d.m.v foto's van de FEI fotograaf, maar deze constateerde dat de tongen inderdaad blauw waren, ook op die foto's. ;)

Waar is die verklaring dan?

Weet je Polar, er is zo'n zware controle juist op dit soort wedstrijden en juist tijdens deze OS waar een enorm vergrootglas op ligt, door de incidenten in het recente verleden, dat ik me dit gewoon niet kan voorstellen.
Behalve dat het fake news is.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 16:53

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 17:05

Polar schreef:
Heeft het dan zin om linkjes te gaan delen, als je het bij voorbaat al fake news noemt. :+

Maar goed, hier is er eentje: https://www.gp.se/sport/flera-ryttare-f ... f23cea7940
In het Zweeds, maar ik neem aan dat je weet hoe Google Translate werkt.

Maar dit is toch helemaal geen bewijs Polar?
"Er doken foto's op van paarden met blauwe tongen in Versailles".
En toen is aan al die ruiters blijkbaar een mondelinge waarschuwing gegeven om dit in ieder geval te voorkomen.

Of de foto's zijn onderzocht op manipulatie staat er niet bij. Daar is denk ik ook geen tijd voor. Dus is voor de zekerheid deze waarschuwing gegeven. Zo lees ik het.
Blijkbaar hebben de jury's dit tijdens de ritten en de officials bij het inrijterrein dit niet gezien, want anders waren ruiters hier op dat moment persoonlijk op aangesproken of volgt diskwalificatie.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 08-12-24 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 17:08

Er is onderzocht of de foto's echt zijn, want er is gevraagd aan de FEI fotograaf om de claim van de blauwe tongen te weerleggen.
Doordat hij aangaf dat de blauwe tongen ook op zijn foto's zichtbaar waren, hebben ze de claim van de blauwe tongen niet kunnen weerleggen.
Voor iemand die zo hard roept over fake news en gemanipuleerde foto's, verbaast het me dat je hier nog niet van op de hoogte was.

De foto's die ik hierboven deelde, zijn genomen door verschillende fotografen en ook op de foto's van de FEI fotograaf waren blauwe tongen zichtbaar.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 17:09

Polar schreef:
Er is onderzocht of de foto's echt zijn, want er is gevraagd aan de FEI fotograaf om de claim van de blauwe tongen te weerleggen.
Doordat hij aangaf dat de blauwe tongen ook op zijn foto's zichtbaar waren, hebben ze de claim van de blauwe tongen niet kunnen weerleggen.
Voor iemand die zo hard roept over fake news en gemanipuleerde foto's, verbaast het me dat je hier nog niet van op de hoogte was.

De foto's die ik hierboven deelde, zijn genomen door verschillende fotografen en ook op de foto's van de FEI fotograaf waren blauwe tongen zichtbaar.

Waar staat dat dan Polar?
Ik begrijp dat dit dus heel moeilijk te constateren is - ook op foto - en dat er ook sprake kan zijn van een momentopname, zonlicht etc etc.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 08-12-24 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 17:12

Polar schreef:
Dan van mij dus nogmaals de vraag: wat voor belang hebben jullie erbij om de blauwe tongen en het zweepgebruik te ontkrachten/bagatelliseren?

Maar dat wordt daar dus helemaal niet mee gedaan...

Dat het filmpje van CD echt is, neem ik aan nav haar reactie, wil niet ineens zeggen dat álle filmpjes en foto's een directe weergave van de werkelijkheid zijn. En dat is alles wat er gezegd wordt. Dingen kunnen bewerkt/gemanipuleerd worden dus ga gewoon niet direct uit van het meest slechte als je een filmpje of foto (vooral op dressage hub :+) ziet, that's it.

En dat hele Helgstrand gedoe en dat hij het ruwe materiaal op zou hebben gevraagd om tijd te rekken of weet ik het allemaal... In de meeste gevallen zat hij niet op het paard geloof ik, dus dan kun je heel leuk 10 hele slechte seconden uit een sessie van een uur knippen (bij wijze van spreken), maar wil je daar fatsoenlijk op kunnen reageren dan zul je toch ook echt een periode ervóór moeten zien om te kunnen zeggen, ja dit slaat nergens op of misschien was er ergens een aanleiding. Niet om het goed te praten maar wel om een uitleg te kunnen geven aan ons buitenstaanders die enorm graag willen weten wat het hoe, wat, wanneer, waarom was...
En ik zeg niet dat dat (enkel) zijn beweegreden was, maar het kan wel.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 17:12

Ik heb het eerste beste artikel gepakt dat ik kon vinden, er zijn meerdere over dit onderwerp te vinden waarin dit beschreven staat.
Er is een waarschuwing gegeven voor de blauwe tongen en bij herhaling volgt een gele kaart, het is bewezen dat die blauwe tongen er waren, door de eigen FEI fotograaf.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 17:15

Bielsje schreef:
Polar schreef:

Maar dat wordt daar dus helemaal niet mee gedaan...

Dat het filmpje van CD echt is, neem ik aan nav haar reactie, wil niet ineens zeggen dat álle filmpjes en foto's een directe weergave van de werkelijkheid zijn. En dat is alles wat er gezegd wordt. Dingen kunnen bewerkt/gemanipuleerd worden dus ga gewoon niet direct uit van het meest slechte als je een filmpje of foto (vooral op dressage hub :+) ziet, that's it.

En dat hele Helgstrand gedoe en dat hij het ruwe materiaal op zou hebben gevraagd om tijd te rekken of weet ik het allemaal... In de meeste gevallen zat hij niet op het paard geloof ik, dus dan kun je heel leuk 10 hele slechte seconden uit een sessie van een uur knippen (bij wijze van spreken), maar wil je daar fatsoenlijk op kunnen reageren dan zul je toch ook echt een periode ervóór moeten zien om te kunnen zeggen, ja dit slaat nergens op of misschien was er ergens een aanleiding. Niet om het goed te praten maar wel om een uitleg te kunnen geven aan ons buitenstaanders die enorm graag willen weten wat het hoe, wat, wanneer, waarom was...
En ik zeg niet dat dat (enkel) zijn beweegreden was, maar het kan wel.
Dressage Hub is sowieso niet iets waar ik vrijwillig naar kijk. :+
Laatst bijgewerkt door Polar op 08-12-24 17:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 17:22

Het wordt in het artikel echt heel genuanceerd gebracht en dat mis ik een beetje in jouw opstelling die erg zwart wit is; zo ligt het dus blijkbaar niet. Anders zouden ze die ruiters hebben uitgesloten.

Er staat: "Na de eerste wedstrijddag zagen we een klein aantal foto's waarop het paard een blauwe tong had".
En "De juryleden moeten een zonnebril dragen en dan is het erg lastig om de kleurnuances goed te doorgronden. Dan zijn we op dit moment aangewezen op foto's en is het bewijs niet sterker dan de keuze van de "grondjury" om een waarschuwing te geven".
Dus blijkbaar is het voor zowel de jury als de op de foto moeilijk te zien, vanwege de kleurnuances en het licht en momentopname of niet.

Maar ik denk dat de aandacht ervoor prima is. En dat veel eigenaren -zeker ook in de topsport - bezig zijn met het welzijn van hun paarden. Want als topsporter ben je heel zuinig op je materiaal.
En gelukkig zie je in de recreatieve sport ook steeds meer aandacht voor goed passende zadels, preventieve controle bij de veearts, tandarts, goede hoefsmid, fysio op zijn tijd. En ik denk dat een paard dat je als rijdier gebruikt dat ook verdient.
Dat was vroeger echt niet zo.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 17:29

Het artikel (zonder vertaling) maakt duidelijk dat er meerdere paarden waren waarbij de tong blauw was.
Ze hebben die foto's (van de FEI fotograaf) bekeken, omdat het felle zonlicht en de lichte arena het moeilijk maakten voor de jury om het vanaf hun positie te beoordelen.
Ze wilden zeker zijn dat er geen gemanipuleerde beelden werden verspreidt en hebben daarom de foto's van de FEI fotograaf erbij gehaald, die vaststelde dat op zijn foto's ook blauwe tongen zichtbaar waren.
Daarom is er een waarschuwing uitgedeeld en bij herhaling zal een gele kaart volgen.

En blijkbaar is de controle daar toch niet zo streng als jij stelt.
Verder wordt namelijk geschreven, kort samengevat:
"Één van de ruiters waar beelden met blauwe tong circuleren, is Patrik Kittel.
"Het is zonder twijfel een blauwe tong en blauwe tongen zijn onacceptabel"

Maar volgens Patrik Kittel heeft er geen dierenarts of steward een opmerking over gemaakt.
"Ik sta voor hoe ik rijd. We hebben dierenartsen en stewards (die ervoor moeten zorgen dat de regels worden nageleefd, red.) ter plaatse, paarden en uitrusting worden voor en na de rit gecontroleerd en niemand heeft iets te klagen.”

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 17:37

Polar schreef:
Het artikel (zonder vertaling) maakt duidelijk dat er meerdere paarden waren waarbij de tong blauw was.
Ze hebben die foto's (van de FEI fotograaf) bekeken, omdat het felle zonlicht en de lichte arena het moeilijk maakten voor de jury om het vanaf hun positie te beoordelen.
Ze wilden zeker zijn dat er geen gemanipuleerde beelden werden verspreidt en hebben daarom de foto's van de FEI fotograaf erbij gehaald, die vaststelde dat op zijn foto's ook blauwe tongen zichtbaar waren.
Daarom is er een waarschuwing uitgedeeld en bij herhaling zal een gele kaart volgen.

Ik lees het artikel toch echt anders dan jij dat doet. Grappig is dat.

Er staat echt "een klein aantal" in datzelfde artikel, wat meer genuanceerd is dan jouw "meerdere"
En dat voor zowel de jury als voor wat betreft de gemaakte foto's geldt dat deze door de omstandigheden (licht, kleur, momentopname) moeilijk te interpreteren zijn. Een tong hoeft blijkbaar maar een een seconde druk te hebben op een punt om al grijzig te kleuren. Terwijl er het volgende moment al niks meer te zien is. Dan heb je het dus over een momentopname. Er is natuurlijk een bittencontrole voor en na de wedstrijd, wat schade in de mond uitsluit.
Hoeveel meer kun je doen dan een waarschuwing geven? Wij verwachten van onze professionals wellicht meer dan mogelijk is. Maar dat is op zich goed, want dat houdt ze scherp.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 17:41

Een klein aantal = meer dan één = meerdere.
Er staat nergens dat op de foto's niet duidelijk te zien was of de tongen echt wel blauw waren... er zijn letterlijk foto's van.
In een normale kleurbalans.
En ik geloof niet dat het maar een fractie van een seconde druk kost om zo'n verkleuring te laten ontstaan.

Ik denk dat wij sowieso nooit op één lijn komen te zitten, aangezien jij het gedrag van CD überhaupt geen mishandeling vindt.
Lijkt me beter om deze discussie te stoppen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 19:06

Polar schreef:

Nou, ik was daar ook en ik heb goed gekeken en ik heb geen zorgelijk beeld gezien in de wijze van rijden. Ik vond juist dat het bewuste paard heel fijn gereden werd en ik denk dat als ze daar al een blauwe tong van zou krijgen?

Wat ik me wel afvraag, kan iemand laten zien op welk moment deze foto's (van Wendy) genomen zijn? Was dat tijdens een proef?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 19:26

Hoe snel wordt een tong blauw? Want zo'n proef duurt zeg maar met de ring binnenkomen e.d. zo'n 10 minuten. Is dat lang genoeg? En wanneer komt er weer kleur op zo'n tong? want met lange teugel de ring verlaten =genoeg om weer kleur te krijgen? Want dan heeft een steward minder snel de kans om het te constateren.

Verder is het een feit dat die beruchte foto waar zgn. rood uit gehaald is echt heel gemakkelijk te manipuleren is. Je kunt plaatselijk de tong een andere witbalans geven, maar je kunt ook over de gehele foto blauw of paars meer verzadigen. Ik weet niet wat hier het gemakkelijkste gaat, maar die foto is heel gemakkelijk te manipuleren. Je weet pas of het echt is als zo'n fotograaf het rawbestand er bij haalt en laat zien dat er echt niet mee gerommeld is.
Ook kan gewoon het omgevingslicht (tijdstip van de dag zeg maar) al iets roder of blauwer laten lijken.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 19:27

Er zijn toch meerdere prof fotograven die al hebben verklaard dat die blauwe tong was bewerkt? Tenminste, dat meen ik ergens gelezen te hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 19:31

Ik kan me echt niet voorstellen dat iemand vanaf de tribune in Parijs kon zien of er een tong blauw was. Lijkt me heel erg knap als dat kan terwijl de jury die om de ring zit het niet ziet.

Daarmee zeg ik niet dat het er niet geweest is, dat kan en de FEI doet hier ook onderzoek naar.

Een blauwe tong hoeft niet direct te betekenen dat een paard mishandeld wordt of met teveel hand gereden wordt. Het kan ook simpelweg een te kleine mond hebben of niet goed passende bitten etc.

Of de foto,s wel of niet bewerkt zijn dat weet ik niet. Daar heb ik niet genoeg verstand van.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 19:38

germie schreef:
Hoe snel wordt een tong blauw? Want zo'n proef duurt zeg maar met de ring binnenkomen e.d. zo'n 10 minuten. Is dat lang genoeg? En wanneer komt er weer kleur op zo'n tong? want met lange teugel de ring verlaten =genoeg om weer kleur te krijgen? Want dan heeft een steward minder snel de kans om het te constateren.

Dat is niet bekend omdat het niet onderzocht is. Ook niet bij springpaarden, reiners, dravers, eventers, tuigpaarden of menpaarden.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 19:53

Dat kan heel erg snel gaan...maar uiteraard afhankelijk van de afknelling.
Mijn paard had met longeren een keer de bijzet in zijn bekkie genomen en die was om zijn tong gekomen. Was een kwestie van seconden en de tong was blauw en bloedde. Pfftttt ik was toch heel snel erbij om hem te verlossen en heb geen enkele druk op de longeerlijn uitgeoefend. Schrok me te pletter. Bijzet (touwtjes) stond niet strak, maar juist daardoor had hij ruimte om hem in zijn bek te nemen en zichzelf in de problemen te brengen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-24 08:42

Dat een jury zoiets niet ziet snap ik volkomen, de afstand is te groot en een jury moet ook naar het gehele plaatje kijken. Met een goede lens kom je toch dichterbij. Een steward hoeft het niet te zien want dan kan de tong weer kleur hebben.
En de foto kan zijn bewerkt.
Persoonlijk denk ik dat je heel weinig kunt met een blauwe tong op deze manier. De bloedregel is natuurlijk heel erg duidelijk en goed.
Dan krijg je wel weer de discussie over 'mijn paard heeft zich op de tong gebeten', maar hoe vaak is je dat als amateur overkomen? Mij nog nooit in ieder geval.

Maar met een blauwe tong foto kun je minder dan met een foto waar wat bloed op te zien is. Ook omdat dat bloed door een buitenstaander wel te constateren is.