Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 09:10

Wat is het hier stil! Krijg zelfs de melding Let op in dit topic is al langere tijd niet meer gereageerd als ik dit typ -O-

Hoe gaat het met iedereen? En vooral natuurlijk met de pechvogels!
Babootje, is Polletje al geopereerd en zo ja is dat goed gegaan? Wat is de prognose qua revalidatie?
Koekie, hoe gaat de opbouw van Ellie? Zijn jullie al aan het draven? Is ze braaf en gaat het allemaal zoals gehoopt?

Hier met Owen hele rustige weken. Was heel erg druk de laatste weken op het werk waardoor ik eigenlijk iedere keer te laat op stal was om nog te kunnen rijden of gewoon geen fut meer had, dus Owen had een week of 2 min of meer vakantie. Deadline gehaald en zondag even gereden...om vervolgens zelf maandag buikgriep te krijgen dus dan is op een bewegend paard stappen zeker ook geen goed idee. Hopelijk houden de ingewanden zich vandaag een beetje rustig en kan ik vanavond weer een keertje lekker rijden...pfftt daar heb ik wel zin in zeg. Nog maar even niet eten om de zaak niet te frustereren... ha ha...wel goed voor de lijn onder het motto...elk nadeel heeft zijn voordeel. Nog 2 dagen werken en dan 2 weken vrij...zo veel zin in en lekker met mijn pown aan de gang!

dierenfan

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 10:26

Hier gaat het z'n gangetje. Zelf weer langdurig uit de running/aan het herstellen. Ik ga nu wel dagelijks naar de paarden. Poep scheppen en wat poetsen kan ik namelijk goed en de bijrijdsters gevraagd als ze kunnen komen dan graag rijden ipv poep scheppen. Zo kunnen we alles goed bijhouden. Gibbs heeft momenteel rasp en vind het stom als ik hem behandel maar laat het braaf toe. De antiklit spuiten we 3x per week en na het rijden over zijn benen en buik. Tot nu toe geen poep plakkaten in zijn vacht dus erg blij!! Half januari komt de ostheopaat voor beiden om ze gewoon eens volledig te behandelen en te horen hoe ze er op dat gebied aan toe zijn. In februari gaan er weer ijzers onder en ze gaan 2x de strao mee rijden. Daarna ook weer echt het mennen actief oppakken. Veel plannen dus hier en hopelijk krijgen we een gezond 2025

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 17:25

Idd stil hier!

Ik heb er inmiddels een paar keer (op mijn welbekende, ondoordachte actie zonder zadel methode :') ) er op gezeten. Vorige week vanaf binnen weer naar buiten gestapt. Weer super braaf! Hij geeft er geen bal om als ik "onstabiel" er op zit of per ongeluk met mijn benen tegen zn buik aan kom. Hij liet zich dit keer met zn halster ook sturen :j

Nu kan ik voorlopig weer niks, want ben gister aan mn voet geopereerd.

Het wordt tijd voor het voorjaar!

Laten we afspreken dat we volgend jaar allemaal heel blijven en leuke stappen kunnen zetten +:)+

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 17:47

Ik heb mijn paard weer tijdelijk uitbesteedt want die werd erg wakker en kijkerig met het koudere weer en ik vond het zelf heel vervelend om helemaal in mijn uppie op een super fris en fruitig paard in het donker in een kijkerige bak te rijden.

Verder gaan we volgende week van stal verhuizen wat ik ook best spannend vind. Maar ze gaat daar sowieso langer overdag naar buiten met 2 vriendinnetjes dus dat zorgt er hopelijk voor dat ze wat beter haar energie kwijt kan zo.

Verder doet ze het wel echt heel goed onder het zadel, nieuwe zadel over paar weekjes en dan zijn we weer helemaal klaar voor 2025.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-24 17:52

Ik ben vorige week met spoed van stal verhuisd dus alles even op een laag pitje. Lang verhaal kort, paard had enorme stress op de vorige stal, stal eigenaresse schoof het op mij af was mijn eigen schuld etc. Dierenarts er bij geweest paard op omeprazol en daarna zsm vertrokken. Stress werd veroorzaakt door externe factoren. Ze staat er nu gelukkig weer super chill bij!

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 16:07

@oji beterschap. Hopelijk kan je in je vakantie weer lekker aan de slag!

@dierenfan balen dat het weer ff minder ging. Wel relax dat de antiklit zn werk doet!

@manic slim om dat dan idd te doen. Hopelijk gaat het straks op de nieuwe stal relaxer!

@ElinaSK oh dat is niet leuk zo stel op sprong. Gelukkig dan nu opgelost :j

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 17:35

Dat zijn niet allemaal even fijne updates maar gelukkig lijken ze inmiddels wel positief af te lopen zo te lezen!! Hier fikse tegenvaller voor mij. De sokken zitten opeens bomvol mijten. Alles in huis om te behandelen maar moet 24 uur droog blijven en dat is voorlopig totaal niet in zicht. Ik basl zo! Bij mijn paard vallen de sokken er gewoon met plukken vanaf. Bij het paard van mijn man zit het veel dieper in de vacht en valt het totaal niet op tot je in de sokken gaat graven. Ik baal zooooo. Altijd zo strak er bovenop en toch weer totaal verrast plotseling bomvol mijten. Ziet er gewoon zwart van. Mijn paard jeukt nu inmiddels wel een beetje maar het kenmerkende stampen zien we bij beiden ((gelukkig)) totaal niet. Alles in huis dus hopelijk kunnen we vlot behandelen of toch overwegen om ze 24 uur op te sluiten maar dat is een crime omdat ze al jarenlang niet opgesloten worden.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-24 22:14

Wat een ellende. Maar hoe langer je wacht, hoe erger het wordt? Gebruik je dan byemite?

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 16:42

Hallo allemaal!

Even een ego update. Ik zit zelf een beetje in de lappenmand. Tijdens een fietstest (sportmedisch onderzoek) werd deze acuut afgebroken omdat mijn bloeddruk onmeetbaar hoog werd en tegelijkertijd iets aparts op mijn ecg te zien was. Ook de reden dat het ik onderzoek deed; tijdens het hardlopen kreeg ik wat rare klachten als mijn hartslag verhoogde.
Nu 2 jan. een afspraak bij een cardioloog in het ziekenhuis. Tot die tijd mag ik me niet teveel inspannen.

Ellie.... daar is niet mee te revalideren op dit moment. Ze gaat compleet door de tranquigel heel; steigeren, bokken en rennen de eerste 5 tot 10 minuten. We gaan er al helemaal niet op zo.
Ellie kan er niets aan doen; het is de combi van het weer en nog weinig mogen doen. We hebben vandaag ook besloten dat we haar morgen enigszins gecontroleerd te laten gaan in de longeercirkel, in de hoop dat ze de ergste energie kwijt kan en we wel wat met haar aan kunnen vangen.

Verder is ze heel lief :+

Ik hoop dat met jullie ook alles goed gaat :knuffel:

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 21:11

Oh jeetje Koekie, doe maar even voorzichtig met jezelf! Goed dat je het laat onderzoeken! Hopelijk krijgen ze het met een paar pillen gewoon onder controle. Ik heb ook een (aangeboren) hartissue waar ze bij toeval achter kwamen toen ik door de mri ging toen ik 10 jaar geleden mijn rug had gebroken. Maar met medicijnen is het goed onder controle en kan en mag ik gewoon alles, behalve dingen als gewichtheffen of dat soort extreme krachtsexplosies...nou dat was toch al niet mijn sport. Een hooi en strobaaltje mag prima. Ha ha ik roep wel eens, het feit dat Bobo mij er toen zo hard afgeslingerd heeft dat ik mijn rug brak, heeft waarschijnlijk mijn leven gered.

Balen dat Ellie zo explosief is. Owen was dat ook vorige winter toen ik hem mocht beginnen met rijden. Dan had ik hem aan de longen en dacht....toedeledoki maar ik ben niet levensmoe. Terwijl Owen in principe zo'n braaf paard is. Heb dus idd iedere keer eerst gelongeerd, gekeken hoe hoe hij was en als hij een dag chiller was, dan er op (eerste keren ook aan de longeerlijn). Gewoon de tijd voor nemen. Niemand heeft er wat aan als er ongelukken van komen. Uiteindelijk mocht ik Owen vanaf januari dit jaar opbouwen onder het zadel, maar ben ik er ook pas in maart op gaan zitten, om er in na een keer of 5 rijden in mei heel hard af te gaan waardoor ik pas eind juni weer echt aan de slag kon omdat ik zelf in de kreukels lag. Maar is helemaal goed gekomen, dus komt met Ellie vast ook helemaal goed. Je niet laten opjagen en er pas opgaan als het vertrouwd voelt.

Ik heb de afgelopen weken door drukte op werk ook heel weinig gereden. Donderdag gereden was ie super braaf, gisteren weer laat uit werk dus niet gereden en vandaag stond ie op de poetsplaats zo te stuiteren, dat ik dacht, ik gooi je eerst even aan de longe. Nou daar ging meneer volledig uit zijn plaat en was blij dat ik niet meteen was opgestapt. Daarna gewoon fijn kunnen rijden en veel overgangen draf-galop en terug. Zo blij, hij springt nu echt goed aan in de rechtergalop, wat eerder echt een dingetje was. Dan springt ie wel een wissel (volledig uit zichzelf want ik geef daar echt geen hulpen voor nog), maar dat gaat eigenlijk in een mega bok, want een normale wissel heeft ie natuurlijk nog niet de kracht voor...ha ha en ik moet leren een echte bok te onderscheiden (hey maat niet okay) van een wisselbok (toppertje!!!) Rechtsom is de moeilijke kant, maar gewoon vandaag 5 x rechtsom achter elkaar goed aangesprongen....knappe pown!!!
Ik rij nog op springzadel en ga in de galop ook altijd in de verlichte zit zitten, omdat ik hem in de galop echt wil laten rollen en doorspringen en hem daar totaal niet in wil hinderen. Denk dat hij er nu wel aan toe is dat ik korte stukjes ook meer op mijn kont ga zitten in de galop en kijken of hij dan ook blijft doorrollen ipv zo hakkerig/stuiterig gaat galopperen. Nou ja, weer iets om naar toe te werken.

Wat een ellende dierenfan, die mijt. Ik heb nooit paarden met sokken gehad en heb ook geen enkele ervaring met mijt, dus kan je niet van advies voorzien. Maar het lijkt me wel dikke ellende. Is de sokken opscheren geen optie voor in de winter/natte seizoen?

Verstandig om je paard even uit te besteden als het niet goed voor je voelt Manic. Heb ik met Bobo ook een tijdje gedaan. Zat niet lekker in mijn vel, Bobo spiegelde dat als een gek en die was al heel gauw hysterisch dus dat ging niet goed. Goed dat je het gewoon erkent en het nu even uit handen geeft aan iemand die goed maar haar fris en fruitigheid om kan gaan!

Fijn dat de verhuizing geholpen heeft ElinaSK en je paard nu weer chill is! Gewoon even tijd geven en dan weer lekker aan de slag!

Sterkte met je voet Leedebee!

Nog even kerst...en laat dan het voorjaar maar weer komen...ha ha ik ben wel al weer klaar met die winter!

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 22:22

@Koekie73 dat is ff minder... hopelijk knap je snel weer op! Ik snap Ellie wel. Die energie is na een tijd niet meer te houden }:0

@oji knap dat hij nu goed aan kan springen +:)+

Ik ben na 3 dagen stilzitten er al wel weer klaar mee :+ Maar ja, gister mocht het verband er af en zag ik dat er een (uiteraard gehechte) wond van zo'n 6 cm aan de zijkant van mn voet zit. Ik dacht dat wordt een klein sneetje op mn teen. Niet dus :=
Nu snap ik ook waarom ik nog niks met die voet mag. Lijkt me niet bevorderlijk als de hechtingen er uit knappen doordat er te veel druk op komt.

Nog maar even niet lopen dus 8)7

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-24 23:32

Oei Koekie dat is flink schrikken! Hopelijk snel duidelijkheid! Dit weer geeft de paarden wel flink energie idd!
Leedebee byemite is niet sterk genoeg. Ik doe het rigoureus aanpakken net cydectin pour on. Dat neemt ook gelijk de omgeving/stallen mee. Na 7 a 10 dagen herhalen en dan weer maanden er vanaf.
Scheren zou kunnen maar de oudste vind scheren absoluut niets en heeft enorm zware sokken. Je bent uren bezig dus 1 grote ramp. De jongste hebben we nog nooit durven scheren. Zeer explosief karakter met gericht schopwerk dus rondom levensgevaarlijk als je daar met scheermachine bezig bent. Hij heeft overigens dunne sokken die momenteel uitvallen dus de noodzaak tot scheren is er ook echt niet gelukkig. Anders zouden we een hoefstal regelen uiteraard.
Cydectin werkt fantastisch maar die 24 uur droogte us een dingetje. Hopelijk idd kerstdagen droog dan behandelen we eerste kerst ze even. Tot die tijd is het chloor spuiten en hopelijk morgen maar even lange lijnen doen de zee in. Dan verzuipen er wel weer wat ook.

Beterschap Leedebee en koekie73!

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-24 12:04

Dat is ook wel pittig spul! Begrijpelijk dat je je leven niet wil wagen met scheren :')
Als het goed is komen er wel drogere dagen aan, dus hopelijk zijn ze er snel vanaf.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 16:50

Zonnnnn dus eindelijk goed droog weer en zo gauw mogelijk de benen flink in de cydectin gezet. Ondanks dat z'n benen open liggen en flink kaal zijn liep hij het ontzettend goed toe. Hij bleef keurig staan wachten op alle koekjes die ik ondertussen gaf. De afgelopen 3 dagen al dagelijks in de betadine gezet en gisterende zee in geweest. Morgen niets en maandag de huid verzachtende zalfjes terug tevoorschijn toveren om te smeren. Over 7 tm 10 dagen nog een behandeling en hopelijk dan voorlopig weer van de mijten af. We hebben besloten ook van voer te veranderen. Ik heb het idee dat huidig voer wel correct is volgens de koudbloed paarden normen en CPL gedoe maar dat ze beiden er gewoon tekort aan hebben. Nu voer gevonden wat helaas best hoger is in suiker en zetmeel maar ook per kg 1,5 a 2x zoveel vitaminen en mineralen heeft. Eens testen wat ze hier op doen. Achteraf is het gedoe qua zomereczeem begonnen bij onze oudste toen we zo goed als suiker en zetmeel arm gaan voeren zijn. Heb nu voermeesters efficient besteld. Dat voer lijkt dichtsbij te komen wat ik zoek en in nabije omgeving ook af te halen wat ook belangrijk is. Werkt dat niet dan misschien toch merk Florian eens testen. Hoor ik ook goede berichten over maar zo lastig dat er geen verkooppunt dichtbij is

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 18:04

Hopelijk zijn ze er dan snel vanaf!
Wel fijn dat hij zo braaf bleef staan.

Stip krijgt een balacer van Masters Vit-Crix en wat Nutrimash voor het lekkere. Dat voert heel zuinig, maar zit toch alles in wat hij nodig heeft.
Met zijn ras (Welshcob) is het ook altijd oppassen met suikers.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 18:58

@oji nou dat inderdaad. We hebben haar nu 2x zonder tranquigel gelongeerd en toen was ze rustiger. Ik denk dat de tranquigel het er niet beter op maakt, omdat ze zoveel adrenaline heeft als de deken afgaat en ze weet dat ze wat mag doen :(:)

We zijn dus maar even van het revalidatieschema afgestapt en bouwen het even wat anders op. En we doen het net als jij al schreef; tijdens het longeren kijken we hoe idioot ze doet en afhankelijk daarvan stappen we op. Er is ook genoeg tijd overheen gegaan om wat meer te belasten dus dan kan het ook geen kwaad de eerste minuten te longeren en daarna pas ohz.
Er wordt nu vrij veel geknald, dus tot 2 of 3 januari houden we het sowieso maar even bij longeren haha. Ze heeft ogen op stokjes dan LOL

Jij bent nu vrij? Even wat meer tijd om Owen te rijden?

@leedebee hoe is het met je voet?

@dierenfan ellende met die mijten. Balen dat scheren geen optie is. Je wilt ze er zo graag mee helpen. Lastig om dan het juiste voer te vinden he? Blijft toch gewoon uitproberen, ook al lijken de ingredienten te passen.

Ik geef Ellie op dit moment alleen vitaminebrok (Marstall Force)bij, die is al druk genoeg. In het voorjaar krijgt ze gewoon weer sportbrok.

Naar het voorjaar kijk ik trouwens al weer heel erg uit. Niks aan die kou en regen.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 19:23

Inderdaad slim om de traquigel weg te laten. Ze voelen zich toch ook wat "gek" door dat spul, dus misschien werkt het dan idd averechts als je maar een beetje gebruikt.

Met mn voet gaat het al beter. Na 1,5 week lukt het nu om zonder krukken te lopen, maar nog wel voorzichtig stapje voor stapje. De hechtingen zitten er nog in, maar die lossen vanzelf op. Dat vind ik dan nog het engst bij het lopen. Het idee dat dat los knapt of zo... maar in principe is het dicht genoeg en zou het geen kwaad kunnen.
Vandaag ook voor het eerst mn schoen aan gedaan, maar dat ging net aan. Mn afgetrapte stalschoenen zaten wel beter. Maar die kan beter niet mee naar huis nemen door de stank haha!

Voor wie het leuk vindt, zo ziet mn voet er nu uit :+
Spoiler:
Afbeelding

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 19:50

Zo dat is ook wel een flinke jaap zeg!!

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-24 20:00

Nou he := Ik had een klein sneetje op mn teen verwacht, dus schrok ook wel ff toen dit tevoorschijn kwam! Al valt de pijn me alles mee.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 12:34

@koekie balen dat Ellie zo explosief is op het moment. En wat een heftig nieuws heb je te horen gekregen, rustig aan hoor met jezelf!

@dierenfan balen van de mijten hopelijk snel er vanaf. Ik voer vitalstyle, ook laag in zetmeel en suiker.

@leedebee beterschap, hopelijk is alles snel hersteld

@oji wat fijn dat de galop steeds beter gaat. Steeds een stukje verder :D

Hier rustig aan de training weer aan het oppakken, gaat best goed. Vnl eerst aan de longeerlijn, twee keer gereden inmiddels. Na 3 weken niks doen en op een complete nieuwe plek is ze super braaf, heel heet maar laat zich wel rijden gelukkig.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-24 13:24

Zo even bij gelezen zeg.
Jeetje Koekie wat een naar bericht. En dan moet je ook nog wachten tot 2 januari voor je verder kan worden onderzocht. Daar zou ik ook best zenuwachtig van worden. Hoop dat het meevalt.
Verstandig om Ellie maar even te laten zoals het is tot na oud en nieuw. Jong genoeg en jullie hebben al genoeg pech om nog extra risico's te nemen.
@Dierenfan, wat een gedoe met CPL ook altijd, hopelijk vind je goed passend voer. Heb je al eens gekeken naar suikerloos voeren maar met een goede vitamine/mineralenbrok erbij?
@Oji lekker aan het puzzelen met knappe Owen +:)+
@Leedebee, pff wat een jaap zeg! Sterkte ermee. Balen dat je zo'n lange tijd niks kan doen.
@Manic: Alleen op stal rijden is sowieso niet verstandig maar op een kijkerig en fris paard helemaal niet. Langer naar buiten kan helpen, alhoewel dat met sommige paarden ook weer niet uitmaakt. We gaan in ieder geval weer richting voorjaar zomer en dan wordt alles beter :D
@ElineK verhuist en nu weer en blij paard. Daar gaat het toch allemaal om.

oji schreef:
Babootje, is Polletje al geopereerd en zo ja is dat goed gegaan? Wat is de prognose qua revalidatie?

Nee de schieffel is toch tot rust gekomen. Hopelijk tikt hij zich niet opnieuw aan. Ik heb me laten vertellen dat een schieffel naar buiten kan groeien maar ook naar binnen. Dat laatste is minder gunstig want geeft meer druk. En bij Pol is de schieffel voornamelijk naar buiten gegroeid. Het is niet mooi maar het zit niet in de buurt van iets waar het kwaad kan. Dus voor nu laten we het zo.
Verder gaat hier alles goed. Polletje doet het goed onder het zadel en met Mexx trainen we door naar ZZL.
Polletje heeft door alle rust m.b.t. de schieffel wel weer een groeispurt. Ik moet m weer eens meten maar ik denk dat hij al naar 166/7 gaat nu en er zullen best nog wel wat cm's bij komen eer hij is uitgegroeid. Hij valt nu wat in, dus moet er weer wat meer voer in.
Wie had dat gedacht van die krielkip. In de opfok was hij nog 1 van de kleinsten.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 10:24

Lieve allemaal, de beste wensen voor 2025! Hebben jullie een fijne jaarwisseling gehad?
Op naar nieuwe avonturen met onze jonkies *\o/*

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 11:32

Ja allemaal een heel gelukkig en gezond 2025 met veel lol met onze jonge knollebollies!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 11:42

Ja alles goed gegaan hier. Jullie allemaal ook het beste toegewenst.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-25 12:13

Voor jullie ook de beste wensen en op naar een "schade vrij" nieuw jaar!

Voor zover ik begreep was het bij ons in de kudde ook rustig verlopen.