Harmonie in chaos vinden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

petraaken

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 18:34

was het een reu of een teef pien_2010?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-22 21:09

pien_2010 schreef:
Zowel mijn paarden, als mijn honden waren ongelooflijke lieverds en niet gecompliceerd.
Dat past bij mij. Ik ben geen typ voor een waakhond, jullie wel en dat doe je goed.
Wij dachten altijd van een golden dat hij de dieven de weg naar de kluis zou wijzen. Zo'n lieverd, zo'n sulletjedachten wij, een echte allemansvriend.

Daar kwamen we van terug toen we ooit ipv mijn broer midden in de nacht die thuis kwam, een dief hadden via de route per Kelder.
Dat die man nog weg is gekomen is een wonder te noemen, de hond erachter aan en mooi bewaken tot de politie hem inrekende. Een totaal ongetrainde hond deed precies volgens het boekje wat hij moest doen.
Vond ik zo bizar, want in onze ogen was het een echte sul!

Hier thuis zijn het ook sokken. Yaiko ligt op mijn schoot te slapen. Zyon ligt aan mijn voeten en Arras ligt bij mijn man.

We hebben net getest of Yaiko bevelen aan neemt van hem als ik hem zeg dat ie moet blijven. Om te kijken of hij effectief naar mij luisterd. Manlief kreeg een middelvinger. _O-
Manlief; ‘stomme hond! Twee jaar met mij trainen en dit is mijn dank. >;)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 10:00

Yaiko heeft dus duidelijk echt geen klik met je man. :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-22 13:47

yaiko is met mij ook echt meer zo'n soort uit de kluiten gewassen chihuahua. _O- Hij zat gisteren nog te kijken, ik was met Yaiko bezig alsof ie een schoothond was en Yaiko liet zich dat wel gevallen. _O-

Mijn man echt; "Schat da's een mechelse herder, kijkt dat daar liggen...."
ik: "Kom maar es naar en kijk maar hoe stoer ie is. :D"
man: >;)

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 18:45

Tja herders staan erom bekend dat ze hun baas kiezen... duidelijk dus.

Wij hebben een briard. Die was 6 maanden toen mn relatie stuk liep. Zij was heel duidelijk met wie ze meeging. :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 20:36

petraaken schreef:
was het een reu of een teef pien_2010?

Reu.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-22 21:43

Herders zijn grote chi’s <3 kunnen ze niks aan doen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-22 02:08

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Joy spam vindt niemand erg toch? :+

Kreeg gisteren een bericht of ik vandaag de veulens kon gaan ontwormen. Ze had geen tijd vandaag. Vond dat een beetje apart maar whatever. We wilden toch eens oefenen met Yaiko of die bij me blijft op vreemd terrein en mijn commando’s volgt, je kan van daaruit mooi het bos in. Ik moet nl ook de commando’s leren die hij kent.

Dus eerst de veulens (Yaiko nog in de auto)

Joy halster om. Die stak heel trots zijn hoofd zo ongeveer zelf er in (gewoon het halster ‘open’ houden. :+ de rest doet ie zelf.)

Mijn man bleef op afstand omdat Vigo op hem angstig reageerd dus pak Vigo zijn halster, leg het touw om zijn hals zoals ik hem geleerd heb. Daarop flipt hij compleet nog voor ik wat anders kon doen, springt haast bovenop me, sprong op mijn voet maar raakte met zijn andere hoef ook mijn enkel en vliegt als een idioot door de weide en bijna door de draad. Op dat punt kwam mijn man bij om te voorkomen dat hij uit brak en ik stond hem flabbergasted na te kijken…. Mijn man riep meteen of hij me pijn gedaan had (ja maar het had erger gekunt als ik niet zo snel achteruit gegaan was.) dus ik roep ‘valt mee maar is hij oké?!!’

Kijk… Vigo… al krijg ik er geld bovenop, ik hoef hem niet, alleen al om zijn karakter, maar dit heeft hij nog nooit gedaan. :?

Heb nog een uur geprobeerd maar kwam zelfs niet meer in zijn buurt en hij sloeg verschillende keren uit dus dat ging hem vandaag niet meer worden. :? Probeer morgen nog wel eens, op 1 dag steekt het niet. Heb hem hierdoor wel goed kunnen bekijken en hij heeft gelukkig letterlijk geen schram over gehouden aan zijn idioterie.

Het voorlopige resultaat: (gelukkig dikke sokken en stevig schoeisel aan.)

Afbeelding

Mijn voeten zitten vol artrose dus ik ga morgen waarschijnlijk pas zien/voelen wat mijn lijf hiermee gaat doen. :x

Joy heb ik gewoon de spuit gegeven alsof ie snoep kreeg… echt… mijn kind schoon kind maar wat een droom van een paard…. Terwijl ik met Vigo bezig was heeft hij wel zijn mond af geveegd aan mijn man. :+ (er is alleen een open stal dus we blokkeren die dan met Joy. :+)

Snap er niks van. Zo heeft hij nog nooit gereageerd. Hoe langer ik er over nadenk hoe meer ik denk dat N gisteren geprobeerd heeft en het mis gegaan is. Vorige keer heeft ze ze ook op zaterdag ontwormt (moest twee keer met drie weken tussen.)

Heb haar gestuurd dat hij heel vreemd reageerde. Ben benieuwd wat ze gaat reageren. In eerste instantie vroeg ze alleen naar de draad niet eens of Vigo in orde was. :?

Áls mijn vermoeden klopt vind ik het echt een rotstreek. Als ze er dan gewoon eerlijk over geweest was had ik dit kunnen voorkomen door het anders aan te pakken. Ik ben al zo vaak met hem aan de gang gegaan als hij bang was dus ze heeft geen reden om dat te verzwijgen. Als ik weet dat het mis gegaan is dan was ik terug ‘van het begin begonnen’ ipv gewoon zoals de laatste tijd touw om de hals en halster om. :\

Baal hier echt van. Hij was écht bang nu… :\ arm dier.

We gaan morgen kijken naar plan C om Joy eerder weg te halen bij N en Rocky eerder naar ons te halen maar eerst moeten we het gezien hebben. Mijn man was dood ongerust en best een beetje boos ook. Die heeft me hem twee weken geleden nog het halster zien om doen. Die zei meteen ‘je deed niks anders dan toen. Hij moet een reden gehad hebben om zo extreem te reageren. Voor hetzelfde geld had ie je flink bezeerd.’

(En zichzelf ook haast want binnen draad is stroom maar er achter staat prikkeldraad.)
Als hij door de draad gegaan was en we hadden hem miraculeus kunnen terug halen weet ik niet hoe we de DA bij hem hadden gekregen… Ben echt een beetje van mijn melk hier van. :\

Joy reageerde trouwens niet op Vigo. Die kwam bij mij mee staan kijken… :+

Yaiko ging verder wel goed, hij luistert goed, trekt niet en wandelt vrolijk mee, ik zou wel een paar keer met hem naar de training moeten Ivm hem ook leren begeleiden kwa verdedigings- en pakwerk… Daar ben ik een beetje bang voor… :o :o. Niet voor Yaiko maar voor de toeschouwers zeg maar… :\

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 08:22

Je zou haast denken dat ze iets met Vigo uitgespookt hebben.

Hij had je inderdaad flink kunnen verwonden om van zichzelf nog niet te spreken.

Kan je niet op een moment gaan dat er weinig of geen toeschouwers zijn met Yaiko?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 11:01

Jeetje die Vigo, wat is dat schrikken zowel voor hem als voor jou en ook je man! Als je zo’n uitzinnig bang dier op je vrouw ziet springen krijg je ook de schrik wel even aan het hart!

Er moet haast wel iets gebeurd zijn als hij zo’n extreme reactie geeft. Ik denk dat jij met je theorie dat N eerder geprobeerd heeft in de goede richting zit. Sterkte met de verwondingen dat kon je nu niet gebruiken

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 11:27

ik sluit me ook aan bij het idee dat er iets gebeurd moet zijn, en de mogelijkheid bestaat dan zeker dat N het inderdaad, zonder succes, zelf geprobeerd heeft... Wat een nare situatie zo...
Hopelijk valt de pijn voor jou mee!

Goldwynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 11:47

Ik hoop dat de schade aan je lijf mee valt! Ontzettend balen dat iets wat zó goed ging nu ineens ongedaan lijkt, sneu ook voor Vigo die doet t ook niet expres..

-kruipt weer onder de meeleessteen-

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 12:21

Ik zou haar vragen of ze zelf al een poging gewaagd had... is het antwoord ja... dan pakte ik mijn zooi bij elkaar en zocht ze het zich maar uit...

Ze weet dat dat dier sowieso raar reageert... en ze weet dat als jij geweten had dat het al mis was gegaan dat je jezelf beter beschermd zou hebben door het anders aan te pakken...

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 12:24

Ik ga met mijn voorgangers mee. Dit ruikt gewoon louche…

Beterschap met je lijf, hopelijk is de schade niet te erg.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 13:09

Jeetje wat banketstaaf. Hopelijk voel je je een beetje oké vandaag, je voet ziet er zal beurs uit op de foto die je geplaatst hebt. Ik zou eigenlijk ook wel boos zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-22 13:34

Het valt gelukkig redelijk mee. Had iig erger gekunt. Kijk om gaan met jonge paarden neemt dit soort risico's met zich mee maar als ze het al geprobeerd heeft en niks gezegd heeft er over dan vind ik het wel wat anders.
Vooralsnog krijg ik ook geen antwoord trouwens. :+

Maar er moet íets gebeurt zijn want vrijdag heb ik nog met hem staan knuffelen en zelfs wat idioot staan doen met hem en was hij zijn normale zelf. Zondag flipt hij ineens als ik het touw om zijn hals leg? :?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 13:49

Omgang met jonge paarden is één maar als hij net iets meegemaakt heeft en jij weet daar niet van terwijl N jou zo op pad stuurt met die spuit…. Dat is er wel over imo.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 14:14

Oei, dat klinkt zo alles bij elkaar wel verdacht inderdaad.... wel ontzettend lüllig als je vermoeden klopt :(:)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-22 14:15

Vind het ook gek dat ze niet naar hem vroeg, wel naar de draad maar niet of hij oke was. :?
Tis voor hem ook sneu, hij stond echt te rillen. :\

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 14:17

Nou dat kan ik me op zich nog wel voorstellen als een eerste snelle "nu even geen tijd" reactie zo van "moet ik op stel en sprong wat komen repareren?".

Er wellicht ook wel vanuit gaande dat je het wel zou melden als er iets met hem was.
Maar al met al klinkt het zo alsof Vigo daar ook gewoon niet op zijn plek is :(:)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-22 14:24

mja heel eerlijk?
Ik heb nu een paar mensen rondom me die gefokt hebben "voor zichzelf". Het grootste issue lijkt niet te zijn dat ze niet naar kwaliteit kijken. Maar dat ze er van uit gaan dat het veulen er zo ongeveer beleerd uit komt en/of op de moeder (die braaf en lief en leuk is) zal lijken zoals ze op dat moment is. Alsof ze niet door hebben dat die moeder ook ooit een etterbak was die opgevoed moest worden. Of aan angsthaas die vertrouwen moest krijgen... :?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 14:41

Nou ja, ik ben inmiddels het 7-8-9? paard aan het beleren. Waarvan de laastste 3 van mezelf zijn (in tijdspannen van de laatste 3 = 23 jaar). En toch maak ik weer de fout dat ik teveel van het onbeleerde dier verwacht. En als er dus iets niet goed (genoeg) gaat, blijkt gewoon (weer) dat ik een stap te snel heb gedaan of een stap heb overgeslagen. En dus toch weer een stapje terug moet doen. Niet omdat het dier een etterbak is, maar omdat mijn lat gewoon onbewust te hoog leg (wellicht juist omdat het een lief en best meewerkend dier is, dat gewoon nog niet alles kan snappen).

En vind dat toch weer sneu / oneerlijk voor het dier waar ik mee werk, die dus met mijn fouten te maken krijgt.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 14:54

Het zal wel deels aan het karakter liggen want ik heb hier een merrie die zowat zadelmak geboren is maar ik moet er wel bij zeggen dat ik ook bewust naar het karakter kijk van de hengsten waar ik mee fok. Niet dat je alles kan weten en uitzoeken en niet iedere hengstenhouder gaat ook eerlijk zeggen wat de mindere punten in het karakter van de hengst zijn. Deels ligt het ook aan de opvoeding. Voor jonge paarden moet je ook tijd nemen en sommige moet je tegen zichzelf beschermen omdat ze juist te braaf en gewillig zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-22 15:15

Ik ga er altijd van uit dat ze niet etteren omdat ze het er om doen. Maar jonge paarden kunnen soms gewoon echt etterbakken zijn. :+ Dat ze dat zijn omdat ze het niet snappen/het te snel gaat enz weet ik ook maar het feit blijft dat je op zo'n moment even te dealen hebt met consequenties van het feit dat ze nog veel te leren hebben en je niet "gewoon even zus en zo" met ze doet zoals met je ervaren paard.

Ik heb gisteren ook even op Vigo gevloekt want op dat moment dacht ik echt el even "g*dverdomse ***bok". Natuurlijk deed hij het niet om de l*l uit te hangen maar daar is mijn voet niet minder blauw om. :+ Maar dat bedoel ik dus: dat hoort er gewoon bij bij zo'n jong ding, dat het soms mis loopt, dat ze het niet snappen en heftiger reageren dan je verwacht. En het valt me op dat heel veel mensen die fokken echt denken dat als ze niet meteen alles doen zoals hun ervaren merrie dat ze het dan aan het karakter vinden liggen. Nee, beest moet gewoon veel leren, snapt niet wat jij van hem wil of is zelfs ronduit bang en reageert vanuit zijn perspectief, zoals het hoort. En dan klagen ze en zeuren ze dat ie moeilijk is. Nee je neemt je tijd gewoon niet om hem uit te leggen wat je van hem wil. De enige reden dat Vigo gisteren zo reageerde was omdat ik (zonder het te weten) niet de uitleg gaf die hij nodig had.

Rêve leek ook zo ongeveer zadelmak geboren maar aan de hand heb ik daar echt mijn werk wel aan gehad om die gemanierd te krijgen. := Toen ik er op stapte was het een heel ander paard (nog steeds trouwens. Zo ellendig als ze aan de hand kan zijn zo fijn is ze onder het zadel.)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-22 16:59

Nou ik hoop dan maar dat Joy het niet andersom wordt als hij gaat puberen :P