Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 23:24

Fransje, waaauw dat zadel! Super mooi! Helemaal mijn ding ook.
20 km is al meer dan ik het afgelopen jaar in totaal heb gedaan met Dexter volgens mij _O-

Malik gaat ook goed zie ik. Hoe doe je dan dubbele lijnen zonder singel? Dat is me echt nog nooit geluk haha, maar Duke gaat dan ook altijd zijn hoofd over de grond stofzuigen en dan ben ik bang dat hij op de teugel gaat staan en dan stop ik er al mee want dan heb ik geen zin meer _O-

Ships, Gentle niet goed :( Ik had nog niet eerder gehoord van dunne zooltjes maar het lijkt wel op te lossen?
Je nieuwe naam is wel weer even wennen hahahaha
En een opvoedingslesje zie ik := Soms moet dat, heb schrik dat Duke na de boxrust ook weer strontverwend gaat zijn en dan heeft hij nul respect voor mijn persoonlijke ruimte zeg maar, en tis dan ook nog gewoon mijn eigen schuld want hij is zo sielugghhh

Joy haar snurkfoto had ik al gezien in het andere topic, luiwammes noemen wij dat :+

Balen Jodym! Hopelijk vind je inderdaad iemand anders, helemaal alleen weg is wellicht net wat veel ineens. Ik heb geen tips voor boeken helaas, heb het geduld niet voor zulke boeken haha

Ik zie een mega charmante foto van Joya... :=

Mrs Midnight, ik herken dat van het snoep komen halen. Beste manier om af te leren is er gewoon mee stoppen. Duke krijgt nu eigenlijk alleen nog maar schouderklopjes en goedzzoooooooo als hij iets goed doet.
Snoepjes krijgt hij nu uitzonderlijk om hem te paaien om die pijnstillers in te pakken :')
En ik denk gewoon correct en consequent blijven. Als hij weg loopt terug zetten en opnieuw beginnen?

Vientje klinkt alsof jullie lekker op dreef zijn. Af en toe sukkelen is ook niet gek hé, Rome is niet in 1 dag gebouwd. Met wat geluk heb je een paard dat jouw fouten opvangt, met wat pech heb je eentje die er van profiteert. Ik wil je niet ontmoedigen maar ik heb die laatste _O-

Calipso, met het oog op de zadelmaker zou ik voor nu inderdaad ook even kijken naar een andere. Is wel belangrijk dat je zadel goed beoordeeld kan worden. En gewoon ook een beetje een nare streek om zo vaak af te zeggen, mag je best wat van laten merken denk ik

PSvanlot klinkt als sensatie op stal, jammer dat er geen filmpjes van zijn haha _O-
Die van mij heeft geen zandkuur gehad na de opfok maar heeft daar altijd op gras gestaan. Zijn opfok was ook gewoon bij mijn schoonouders thuis samen met hun jonkies dus ik zag hem gewoon dagelijks als ik wilde. Wel gelijk ontwormd maar hij is erg gevoelig voor wormen

GA, ik heb geen uitnodiging gekregen voor de rodeo! Vooral de 'after' had me wel grappig geleken, de trut :')

Hahaha Sizzle niet per se iets wat je vaak tegen komt normaal maar hoe gekker hoe beter _O-

Oké tijd voor Duke update

Ik zag Paintlover zeggen dat het 'dikzak' wel meevalt, nou ik heb vandaag onder mijn donder gekregen van de dierenarts. Ik vroeg hem of ik hem wat serieuzer kon gaan rijden als hij terug beter was en hij vroeg wat ik nu dan al deed. Dus ik zeg gewoon wat stappen onder zadel af en toe maar verder nog niet veel.
En toen zei hij dat op dit moment zijn (over)gewicht een groter probleem was dan ik op zijn rug }:0 En dat ik maar beter wat meer met hem aan de slag ging want hij zat op het randje van 'gevaarlijk' dik.
Ja oliebol dat vond ik wel even heel k*t. Vooral omdat hij al gewoon op een kale wei staat met wat gras eigenlijk tegen de verveling maar voornamelijk hooi en water. Weet niet waar die zo dik van wordt altijd :=

Maar dan over zijn been;
Omdat het been vandaag dus nog dikker was dan gisteren ondanks koelen en gel, en omdat hij ook nog 39°C koorts had aangemaakt gaat de DA nu uit van einschuss. Hij heeft ook de hoef nog nagekeken maar kwam geen reactie op en die voelde ook niet meer warm, ik dacht gisteren dat zijn hoef en koot warm voelden maar zou prima kunnen dat ik me dat in mijn paniek-huil-de wereld haat mij-bui heb ingebeeld.

Hij heeft vanmiddag antibiotica gespoten en pijnstillers, ik heb nog voor 3 dagen AB gekregen om zelf te (laten) spuiten en voor 6 dagen poedertjes pijnstilling er bij. Ook heeft hij Compagel hier gelaten om er op te doen tegen de bloeduitstortingen.
Volgens hem moest ik morgen zeker al verbetering zien in het lopen. We moesten maar even niet koelen omdat we daarvoor naar de andere stal moeten en op dit moment geraken we daar gewoon nog niet zonder struikelen of vallen dus dat was dan maar even bijzaak, als hij morgen wat beter liep mocht ik er langzaam weer mee stappen en terug wat koelen maar op dit moment vond hij het belangrijker dat hij zijn rust nam en niks forceerde.
Dus vannacht staat hij weer een nachtje op stal, de arme gup.

Heb wel het idee dat hij vooral ook zichzelf heel zielig vindt. Soms ben ik in de stal en als hij een auto hoort oprijden kan hij ineens een stuk beter richting het raampje strompelen.
Het zal hem vast nog wel pijn doen, maar volgens mij weet hij ook prima hoe hij het in zijn 'voordeel' kan gebruiken :+

De grootste uitdaging is nu die poedertjes binnen krijgen haha

"mammmmm ik ben zo zieliggggg geef me eten"

Afbeelding

Ik ben nog wat filmpjes aan het uploaden, die zal ik ook nog toevoegen

Edit: de filmpjes

Zo trof ik hem aan op de wei gisteren

En filmpje van het koelen in de jacuzzi, daar heeft hij nog een uur in gestaan. Tweede clip van vanmiddag ook na koelen en nog voor de dierenarts was langsgeweest

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 08:37

Dikzak... dat viel me zo op de foto echt niet op maar op je filmpje zie ik dan weer wel dat hij toch flink gezet is. Het kan erger hoor ;)

Oops, einshuss is niet grappig! Goed dat je de da hebt laten komen! Compagel zweer ik bij, heb ik standaard op stal staan voor eigenlijk van alles en nog wat :)

Hopelijk knapt hij snel weer op want hij toont wel echt heel zielig op de filmpjes :(:)

Dunne zolen lijkt steeds vaker voor te komen... ik heb dus de pech dat dit mijn 2e is die het heeft maar weet dus ook dat t genetisch bepaald kan zijn dus als Frosty volgend jaar rontgenologisch gekeurd gaat worden (doe ik standaard rond 2,5) dan laat ik ze dus ook meteen goed kijken naar haar zolen want geen zin in weer hetzelfde rideltje....

Gelukkig is het redelijk makkelijk op te lossen dmv ijzer en evt leren zooltje ertussen. Gister zou mn smid komen maar die was wat snotterig en heeft dus afgemeld. Wat ik ook goed snap in deze tijd. En ach, het is geen halszaak dat hij nu meteen komt want Gentle wandelt gewoon rond en lijkt zich alweer n stuk beter te voelen. Ik mag niet kijken van mn da maar heb dat dus al wel gedaan ;) hij draafde aan op weg naar de wei dus tja, even achterom kijken en zag niet echt iets heel dramatisch :)

Sorry voor het moeten wennen aan mn nieuwe naam Y;(

Malenka

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 13:34

Oh wat een ontzettend leuk topic! Ik wist niet dat het bestond en het is wat veel om nu terug te lezen. Maar ik ga het zeker proberen te volgen vanaf hier.

Dit jaar heb ik eindelijk ook weer een super leuk jong paard om mee te werken. Roos is deze maand drie jaar. Ik doe altijd heel rustig aan. Dus dit jaar gaat bestaan uit haar alle goede basismanieren leren op de grond. Netjes meelopen, geduldig wachten en vanalles aan haar lijf toelaten. Rustig longeren en dubbele lijnen oppakken, mee wandelen en hopelijk als handpaard naast Nilay om ervaring en conditie op te bouwen. En dan volgend jaar het rijden oppakken en ontdekken waar ze blij van wordt. Hopelijk ligt de endurance haar. <3

Afbeelding

Met wat voor zadel beginnen jullie het zadelmak maken? In het verleden had ik mijn boomloze torsion. Maar die heb ik niet meer. Dus ik ben een beetje aan het rondkijken wat slim is om te doen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 13:49

Welkom Malenka! Wat een leuk dier! Dat endurance vind ik een knappe sport!

Zadelmak maken wij hier met een springzadel, daarmee gaan we er de eerste paar keer ook opzitten en rijden. Daarna gaan we naar de dressuurzadels.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 14:01

Dank je. Ik ben super verliefd op haar. <3 En ben mijn hart zo'n 10 jaar geleden al verloren aan de endurance. Door omstandigheden is het er alleen nooit van gekomen om er echt iets in op te bouwen.

Hoe pak je het dan aan met het bepalen van de pasvorm? Ik weet nog wel dat er op sommige stallen gewoon wat standaard zadels lagen waarmee alles beleerd werd... maar ik denk achteraf dat er toch wel behoorlijk vaak belemmeringen in beweging waren door die zadels. Ze pasten redelijk goed overigens. Maar toch...

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 14:28

Wat vervelend dat je een dipje hebt Mrs_Midnight... :(:)

Mooi dat je het toch hebt kunnen ombuigen in dat het goed geholpen heeft Vientje!

Calipsolover, supervervelend dat ze elke keer op het laatste moment afzegt... :n Lijkt me niet tof.. En dan ook nog 's precies op het moment dat je eindelijk écht ging beginnen met rijden..

Heyyy Paint_Lover :P ff wennen hoor :P
Fijn dat Gentle zich alweer beter voelt!!

Oh nee Granoek... Duke :(:)
Wat pittig om te horen te krijgen dat ie zoveel te zwaar is... :/ Hij kijkt ook wel alsof hij zichzelf héél zielig vind :') :(:) Hopelijk knapt hij snel op...

Haha PSvanLot, mooi als je paard je nog zo weet te verrassen :P
Ik geef overigens sowieso eens in de zoveel tijd een zandkuur..

Klinkt goed fransje, wat een heerlijk rondje moet dat geweest zijn <3

Haha Sizzle, je weet nooit wanneer je 't weer tegenkomt! En dan is die van jou 't maar mooi gewend :P

Heeeyy Malenka! Gezellig!! :D :D Met je mooie knappe Roos :+:

Wij hebben Dije van de week nog even een keertje aan de lange lijnen gehad. Nog weer beetje oefenen met remmen en sturen. Vond ie toch een stuk lastiger toen de hulpen van boven kwamen _O- Zo met de lange lijnen doet hij het echt super! :+:

Afbeelding

Afbeelding

Ook geoefend met gewoon lekker rustig stilstaan :D

Afbeelding

En vriendlief ook weer even proberen, 2e keer voor hem! Gelukkig is Dije supercool en kan dat gewoon :D

Afbeelding

Morgen komt dat vriendinnetje weer die er vorig weekend ook op heeft gezeten, mag ze er weer even op kruipen. Kijken hoe het gaat :D

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-20 14:29

lekker bezig! Ik krijg dat longeren met dubbele lijnen onmogelijk onder de knie. Zit steeds zelf in de knoop

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 14:31

Ik ook hoor _O- Moet ook echt oppassen dat ik niet zelf in het lusje ga staan :') Op die 2e draffoto zie je me ook pielen :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 15:20

Wat een ontzettend knap koppie Malenka.

Kwa zadels zit ik in een luxe positie als zadelpasser.
Voor onbelast zadelmak maken kun je bijna alles wel nemen dat ongeveer past en niet of op de schoft ligt of duidelijk te smal is.
Voor belasting mag het uiteraard absoluut geen pijn veroorzaken onder gewicht anders geef je gelijk op het eerste moment al een signaal dat rijden iets afschuwelijks is.
Voor paarden met normale schoft kun je meestal wel volgens het balance zadel principe werken waarbij je een iets te wijd zadel gebruikt en dan correct met pads ondersteund. Voor de tonnetjes kom je er eigenlijk niet van weg dat je iets passends moet zien te scoren anders gaat het schuiven.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 15:30

Xutopia, goed bezig!
Dije kan alles. :D
Zitten die lijnen bij jou aan elkaar?
Bij mij in ieder geval niet, zo'n lus vind ik niet prettig werken omdat je erin verstrikt kan raken.

Granoek, arme Dukie, is ook erg pijnlijk. :(:)
Hopelijk gaat het snel beter.

Hoi Malenka, mooi paard!
Onze hoofdstellen lijken een beetje op elkaar!
Zelf wil ik er direct een goed passend zadel erop als ik ga zitten, alleen met longeren zonder gewicht kan het wat minder kwaad als het niet helemaal 100% ligt.
Maar als je erop gaat komt er toch veel meer gewicht op en een slechte ervaring is zo gebeurd, dat wil ik liever voorkomen.
Daar laat ik gewoon een zadelpasser voor komen.

Fijn dat Gentle al wat beter lijkt!

Fransje lekker een mooie rit gemaakt met het nieuwe zadel, top!

Haha Sizzle dat kom je hier niet zo vaak tegen, grappig!

Golden Arrow een wild paard deze keer. :=
Dat hoofd van die kleine. _O-

Psvanlot mooi showtje gehad, altijd leuk!
Mijne kwam direct bij de fokker vandaan en ik heb hem pas veel later een zandkuur gegeven.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 15:36

Ja deze wel.. is een goedkope versie :roll: heb het inderdaad ook geleerd met twee losse lange lijnen, veel fijner! +:)+ Die uiteinden waren ook verzwaard, werkte heel fijn :D
Dije kan alles haha :D :D

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-20 17:42

Gewoon doorknippen dan die lijnen. }>
Ik maak meestal zelf lijnen, vlecht ik gewoon wat touw. :))

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 10:50

Hoe is het nu met Duke, Granoek?
Compagel is fijn spul, zit standaard in mijn stalapotheek.

Welkom Malenka.
Endurance is prachtig. Met mijn eerste paard heb ik endurance gereden was ik klasse 3 startgerechtigd.
Nu ben ik nog wel van de afstanden maar heb ik geen zin in wedstrijden. Dus richt mij nu op trektochten. Jonkie is qua hart/longverhouding ook minder handig voor endurance dan mijn draver was.

Het eerste zadel wat ik gebruikte lag toen nog redelijk en dat was voldoende om te wennen. Daarna geen zadel meer kunnen vinden wat voldoende breed was om te gebruiken om in te rijden.Heb dus meteen een zadel op maat gekocht, nieuw.
Zadel is wel eenvoudig aanpasbaar dus hoop voorlopig klaar te zijn.

Wat gaat Dije goed zeg! Ik heb de dubbele longe ook doorgeknipt :D

Wij hebben dit weekend twee keer les dus kunnen flink aan de slag.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 10:53

Ben er wel achter dat Joya toch wel gegroeid is... Had vorig weekend haar regen deken op en die is nu bijna te smal bij haar borst. Dat was tot dit voorjaar niet zo -O- Wordt weer een zoektocht want deze deken vinden was al erg lastig. Qua lengte is de deken oké en ik had bedacht dit model in gevoerde versie te kopen.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 11:42

Wauw Fransje <3 20 kilometer is echt al heel wat! En ach dekens, het is geen pleziertje en een duur grapje als ze er nog uit groeien ook -O-

Echt ongelofelijk balen Granoek, je bent zo te zien ook heel emotioneel in het filmpje, dikke virtuele knuffel :(:) Hoe gaat het vandaag? Laat je nog een foto maken? Hopelijk is het minder erg dan het lijkt.

Welkom Malenka! Leuk paardje :)

Weer een hele knappe Dije, die maakt ook grote sprongen zeg <3 met dubbele longe werken doe ik ook niet, zou niet weten hoe ik daar aan moet beginnen _O- nu loopt Marie gelukkig van zelf ook wel recht en neemt ze niet snel een verkeerde positie aan, ik heb ook altijd de piste voor mezelf dus loop dan met haar de langere stukken mee dat ze niet altijd op een cirkel loopt.

Ik heb nog eens contact gehad met mijn zadelpasser, die zegt dat het niet zo'n probleem is dat ik er geen rondjes op kan draven. Ik heb al een zadel (Bates Innova), waar waarschijnlijk enkel de boom veranderd gaat moeten worden in een kleinere maat en eventueel een pad in de kussens achteraan.
Mijn lesgeefster ook nog even gevraagd of ze het nog wel ziet zitten en ik anders op zoek ga naar iemand anders. Maar ze zegt dat ze vanaf volgende week echt wel terug klaar is om les te geven.
Gisteren heb ik Marie nog even kort gewerkt, ik had haar weer iets te enthousiast aangesingeld dus had even een rodeo pony ~~}> Normaal singel ik verder aan naarmate we longeren, nu had ik het gewoon meteen wat strakker gedaan. Gelukkig stond ze meteen weer bij mij van zodra ik haar bij mij trok. Maar zo'n bokkend paard wil ik liever toch niet als ik er op zit! Voor de rest was ze weer braaf en voorbeeldig :D

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 13:47

Kun je geen borstverlenger ertussen zetten Fransje?
Kun je kant en klaar kopen.
Succes met je lessen!

Calipso, zou fijn zijn als het allemaal weer gewoon door kon gaan. :j
Hou je niet van rodeo? :P :D

Hier is Malik weer druk aan het werk.. :+
Met zijn dinnetje.. :+:

Afbeelding

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 14:05

Wat zijn ze toch allemaal braaf.
Ben stiekem zó jaloers met die buitenrit fotos...

Tiësto heeft laatste tijd beetje schrik steeds; hoop dat het een periode is, niet leuk -O-

Vandaag gewoon gepoetst. Maar blijven staan Ho maar. En toen er 1 naast me ging afspuiten was dat natuurlijk weer doodeng :+
Nog even aan t werk gezet aan dubbele longe, was wel weer braaf.
Morgen kruip ik er weer op; ben benieuwd.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 14:10

Even een ego-post, maar ik ben voor het eerst zelf op Prazani gestapt *\o/*

En met ons (waarschijnlijk) nieuwe zadel :D Meisje dat helpt met beleren is een stuk kleiner, dus die kon er niet lekker op zitten en zei tegen mij dat ik er dan volgende keer zelf maar op moest rijden of dat ze haar eigen zadel erop gooit. Maarja, hij moet aan dit zadel gaan wennen. Hij was zo relaxt ermee dat ik mijn cap maar ben gaan halen en gewoon opgestapt ben.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 14:56

Leuk GA *\o/*
Spaans zadel?

MM, borstverbreder heb ik, van Horseware, maar dan is de Amigo nog net wel/niet pas.
Het model raakt dan ook eruit.

Ik gebruikte tot nu toe geen dekens maar voor aankomende winter leek het mij wel praktisch.
Paard lekker schoon en droog als ik wil gaan rijden.

Zag bij Fedimax een XL model, die maar eens testen.
Rambo optimo schijnt ook goed te passen op brede paarden maar die zijn zo duur...

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 15:02

De Rambo's gaan wel heel erg lang mee. Ik heb de duo en die is inmiddels al een jaar of 9 oud en nog steeds prima te gebruiken.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 15:23

Het is inderdaad een spaans zadel :j Gloednieuw, misschien een keer of 5 op gereden, dus alles moet zich nog gaan vormen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 15:57

Malenka schreef:
De Rambo's gaan wel heel erg lang mee. Ik heb de duo en die is inmiddels al een jaar of 9 oud en nog steeds prima te gebruiken.

Ruim 300 euro voor een regendeken doet wel zeer :o
Paard staat in een kudde dus deken krijgt best wat de verduren.

Gaaf zadel, GA! Heb je ook een foto van alleen het zadel? Ik vind Spaanse zadels gaaf!

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 17:22

Dat snap ik helemaal. Als ze dan zo lang mee gaan valt het relatief gezien erg mee. Maar de uitgave aan het begin is nog steeds een flinke klap geld.

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 17:48

Oeh leuk zadel! Hopen dat t wit wel wit blijft :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 18:33

Na jaaaaaaren Horseware dekens ben ik vorig jaar eens op een ander Engels merk over gegaan omdat de Rhino dekens net te lang of net te kort waren voor mijn grote Poown. Afgezien dat de buiksingels voor mijn tonnetje wat aan de korte kant zijn ben ik erg tevreden tot nu toe kwa waterdichtheid en robuustheid voor de prijs. Het is een Premier Equine, ook uit Engeland.