[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pessoa

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 20:24

Jongens, ik heb al duidelijk aangegeven dat ik niet wil gaan lesgeven of wat dan ook. Ik hoop gewoon door met ts face to face te praten haar enkele goede plaatsen en personen te kunnen aanraden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 20:32

Wat denken jullie wat er gaat gebeuren als er iemand op gaat die een keurig onafhankelijke zit heeft, de pony duidelijkheid geeft en er een leuk rondje mee kan springen en TS stapt er dan zelf weer op?
Dan raakt hij in de stress want zijn eigen baasje zit niet onafhankelijk.
Dan gaat er jaren aan ruiter en paard training overheen en dat werkt alleen als je dan ook daadwerkelijk op zo‘n stal staat. Dat zijn vaak ook kosten waar je best een fors salaris voor moet hebben.

Stop met posten op bokt zoals je al 100x van plan was. Stop al je dromen en plannen in de koelkast en geniet van de kleine dingen. Dan maar geen buitenrit of parcourtje. Gewoon knuffelen en hobbelen en je bewust blijven dat dit bij Spirit precies zo gaat worden als je dat zelf gaat doen. Spirit lijkt me geen zenuwpees, eerder een ‚echte‘ pony, dus die gaat je in de maling nemen. Die zou ipv langs de balkjes lopen waarschijnlijk 180 graden draaien en een bok nageven met een vrolijke glimlach.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 16-02-19 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 20:35

Dan weet je in ieder geval waar het probleem zit. En dat het oplosbaar is.

Als die oplossing dan niet bij Art ligt, dan kan zij daar zelf haar consequenties uit trekken.

Als Limo fysiek toch niet oke blijkt te zijn, dan wordt dat ook snel duidelijk.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-19 20:38

Wederom...

Ik ga op zoek Naar een plaats waar ik zitlessen kan nemen.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 20:40

Art_Ificious schreef:
Wederom...

Ik ga op zoek Naar een plaats waar ik zitlessen kan nemen.

Goed. Maar die alleen gaan het probleem niet oplossen. Dat probleem zit namelijk ook tussen je oren. Dus zelfs als je onafhankelijk leer zitten in spoedtempo, moet je wat aan je mentaliteit doen want anders kom je er alsnog niet

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 20:52

Het rijden ging bij jou de laatste tijd goed toch Art?
Oefening baart kunst, rot dat je instructrice er zo afgevallen is, maar ga je niet gewoon verder waar je gebleven bent?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 21:11

Art_Ificious schreef:
Goof.
Lees Nou lekker even terug.
Heb op oji ook al gereageerd dat ik toegeeft dat mijn houding bv ook stukken beter kan.
En ook gemeld dat ik gerust zitlessen wil nemen als ik iemand vind hiervoor.
Dwz ja ik besef dat ik Nog veel moet leren

Nuja als je niet alles leest en dus maar halve informatie hebt opgedaan ga ik je berichten ook niet meer serieus nemen.

Dat laatste deed je toch al niet, wees eerlijk ;)

Moeten volgens jou alleen je houding en zit verbeteren? Ben je er dan?
Wat denk je van je aanpak, je zelfverzekerdheid, je instelling, je planning, je manier van 'trainen', je betrokkenen om je heen die ook met hem aan de slag moeten etc etc?

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 21:45

TS, jij kwam toch uit Belgisch Limburg he? Ga mss eens kennismaken met Caroline van CAPG-horses in Hechtel. Zij is geen trainer of wat dan ook, gewoon een kleinschalige PRE-fokker, maar die meid heeft echt paardenmagic. Zij kan je laten zien wat in vertrouwen omgaan met paarden is, op, naast, onder, ... Werkelijk een voorbeeld.
Ik heb van haar echt heel veel geleerd, zonder dat we daar kwamen om iets te leren.

Mogelijk geeft een voorbeeld van hoe zo iemand met paarden omgaat ook jou wat handvaten of je wat wilt of kunt veranderen. Niets moet, maar kan het je zeker aanraden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 02:15

Hamont is helaas niet te doen met een brommer die maar 25km per uur rijdt. Dan ben ik 2u26min onderweg enkele rit (mag niet autostrade op he). Openbaar vervoer ook bijna 1,5u.

Spirithorses is ook in Limburg namelijk maar ook te ver om zomaar eventjes met brommer te doen. (wel jammer want zij lijken me ook een goede optie voor lessen in grondwerk en centered riding)

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 02:15

Ts wat vervelend dat het niet is gelukt met de instructrice.

Mijn eerste gedachtes zijn ook stop ermee voor het moment. Als je goed bij jezelf na gaat heb je dan nog wel plezier in hoe het gaat met limo? Je hebt een paard omdat je samen het leuk wilt hebben en dat is ook vooral wat je moet doen.
Ga genieten, en ga een basis erin werken. Loopt limo mee met jou en stopt die wanneer jij dat doet, meteen ook en geen pas meer? Kan je langs de weg lopen met hem? Kan je een schrik training doen op stal, kan het ook op een andere locatie? Ga is wandelen op een andere locatie. Doe dingen samen.
Hoe gaat het longeren? Met hoofdstel, met zadel, met bijzet? Lange lijnen al geprobeerd?

Lukt dit allemaal vlekkeloos en ook door iemand anders ga dan lekker rustig op zoek naar een stal waar ze hem kunnen beleren voor je. Zodat de basis erin zit en zoek dan iemand die jou meerdere keren per week kan helpen erbij en zelf ook kan blijven rijden erop.

Limo is nog steeds een paard het lijkt of je dat soms vergeet.
Ik denk dat het belangrijkste is om helemaal opnieuw te beginnen in je hoofd zonder de bagage van jullie verleden. Behandel hem net zoals je elk ander paard zij behandelen

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 02:26

De meeste dingen kan ik ja beantwoorden, alleen langs de weg met druk verkeer niet. Maar ook daar wou ik aan gaan werken dmv een verkeersmak paard.
Schriktraining heb ik tevens ook al gedaan op vreemde locatie. Wat ook best goed gegaan is voor onze eerste keer. En op stal volgde hij me in draf door mijn eigen schriktraining parcours. Zie linkje naar YouTube.
https://youtu.be/0uGqnWvG7q8

Dit was het topic van de schriktraining op locatie
[TVG] Limo's eerste schriktraining
Ik wacht inmiddels al op de volgende aanbieding voor schriktraining in de buurt om aan deel te nemen.

Aan de hand of Los door de bak volgt die op mijn tempo. En stopt onmiddellijk als ik ho zeg of zelf ga stilstaan. Op wandeling buiten tevens ook.

Longeren deed ik al zeer veel met zadel en losse steigbeugels als voorbereiding op zadelmak maken. Dubbele longe met lijnen achter de benen lukt inmiddels ook al. En korte stukjes lange lijnen door de bak ook.

Maar je zegt ook dat anderen kunnen met hem. Helaas geen optie dat te trainen omdat de stalgenoten niet met andermans paarden willen werken. (als in... Waarom zou ik? Heb mijn eigen paard toch?)
De enige die ik het dus kan vragen is mijn zus (heeft met limo gewerkt tijdens de week dat ik in Turkije zat) en beste vriendin die het volgens mij wel zou wilen en durven doen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-19 02:45

Sterker nog. De meerderheid lacht me achter mijn rug uit omdat ik grondwerk doe en hier zelfs lessen voor gehad heb. Bij hen telt alleen het rijden.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 08:35

Art,Limo zit nu toch veel beter in zijn vel dan een half jaar geleden? Ik zou toch de optie overwegen om hem weg te brengen en op te laten leiden door een prof.

Bedenk het eens zo : Als jij een kind zou hebben en die moet naar school. Dan hou je je kind toch ook niet thuis, omdat je kind de stress niet aan zou kunnen?Daarnaast is het juist goed voor de ontwikkeling om te leren dat er meer op de wereld is dan alleen bij papa en mama zijn. En dus ook een klein beetje dingen loslaten en opgevoegd worden door anderen.

xLaraaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 09:53

Ik ga mee met de rest:
Zet hem op een strainingsstal waar je zelf ook 100% achter staat. Zelf al is het ver weg en kan je maar 1x om de 2weken gaan kijken. Aan de hand van de video's ziet je gewoon dat dit niet werkt. zowel voor Limo als voor jou. En dat is absoluut geen schande. Wat wel zou zijn als Limo nooit het paard zou kunnen worden gewoon doordat jij hem tegenhoudt. Want gewoon met zitlessen gaat dit niet opgelost worden. Ik vind dit zelf een gevaarlijke situatie.
Spijtig dat je dit niet zelf inziet.
Ondertussen kan je lekker tutten met Spirit :)

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 10:14

Alles ziet er goed uit en als het zo gaat als jij zegt zit er een goede basis in. Ik las dat hij alleen geen dingen boven zich kan met het rijden, waarom werk je hier niet aan vanaf de grond?

Ik ga wel mee met de rest dat je niveau van rijden niet goed genoeg is voor het opleiden van een jonge pony. Het enige wat daarbij gaat helpen een aantal jaar les op een paard wat niet het typische manege paard is. Is natuurlijk een optie om dat limo gewoon niet te rijden en je plannen de ijskast in te doen voor een aantal jaar.
Of de pony dus in training te zetten, ik heb bij 2 moons (volgens mij) weleens een filmpje voorbij zien komen waar ze tevens 'slecht' op gingen rijden zodat die een niet perfecte ruiter ook aankon.

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 11:06

Ik val bij het doorlezen van dit topic echt van de ene verbazing in de andere :=
TS blijft maar bevestiging en hulp zoeken, men reageert ondertussen net alsof de pony een soort bezit is geworden van bokt. TS word pissig omdat ze helemaal niks goed kan doen, zegt te stoppen met het topic en een dag later begint het weer van voor af aan. Ik heb nog nooit zoiets nutteloos meegemaakt _O-

TS het is niet dat ik denk dat je ook maar iets met deze raad gaat doen maar als ik je 1 tip mag geven... Stop gewoon met dit hele forum. Je bent veels te onzeker en onervaren om deze pony correct op te leiden tot gezellig rijpaard, en bij een stel internethelden ga je echt de zelfverzekerdheid niet vinden die je nodig hebt.
Verzamel in het échte leven de juiste mensen om je heen die je kunnen helpen en laat dit forum links liggen. Ik denk echt dat je alleen dan ergens gaat komen want dit gaat helemaal nergens over. Fijne middag.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 12:44

Achaiah schreef:
Ik val bij het doorlezen van dit topic echt van de ene verbazing in de andere :=
TS blijft maar bevestiging en hulp zoeken, men reageert ondertussen net alsof de pony een soort bezit is geworden van bokt. TS word pissig omdat ze helemaal niks goed kan doen, zegt te stoppen met het topic en een dag later begint het weer van voor af aan. Ik heb nog nooit zoiets nutteloos meegemaakt _O-

TS het is niet dat ik denk dat je ook maar iets met deze raad gaat doen maar als ik je 1 tip mag geven... Stop gewoon met dit hele forum. Je bent veels te onzeker en onervaren om deze pony correct op te leiden tot gezellig rijpaard, en bij een stel internethelden ga je echt de zelfverzekerdheid niet vinden die je nodig hebt.
Verzamel in het échte leven de juiste mensen om je heen die je kunnen helpen en laat dit forum links liggen. Ik denk echt dat je alleen dan ergens gaat komen want dit gaat helemaal nergens over. Fijne middag.

_/-\o_

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 13:51

Proest. Internethelden. Als ik merk dat het niet beter gaat maar slechter ga ik in oplossingen denken. Advies inwinnen. Alles proberen om het beter te laten gaan. Dus internetheld of niet, oplossingsgewijs denken lijkt mij de beste optie. Ookal bevalt het mij niet, maar is het de beste optie voor het paard.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-19 13:57

Ik zou het niet op bokt vragen maar gekwalificeerde mensen in mijn omgeving.
Als je die niet weet te vinde in real life dan zoek je het heil op internet en dan krijg je een enorme lading aan meningen waar je in moet schiften en dat is nou net weer iets waarvoor je ervaring moet hebben.
Ook ik den k dat het beter is om jezelf een fikse tijd van bokt te bannen en met je instructice verder te gaan als je daar tot nu toe tevreden over was.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-19 12:02

Voorlopig wordt er niet meer gereden omdat het zadel klemt. Ik ga zo niet doorrijden.
Miezelke komt ook langs. Tevens ook gevraagd voor wat met spirit te helpen zodat hij meer respect Krijgt voor ons.
Heb een fijne babbel gehad met Pessoa.

Heb zondag leuke foto's gemaakt.
Geniet van dit woeste stel

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eerste keer dat Limo helemaal rechtop steigert.
Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 12:05

Vervelend! Is dit het zadel dat voor Limo op maat is gemaakt?

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 12:54

Ik zou er nog wel eens een rondje mee durven stappen, hoe het nu afgesloten is lijkt me ook niet optimaal. Verder wel goed dat er iemand mee komt helpen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 12:58

Wat is dat touwtje bij Spirit?

Balen dat je zadel toch niet lekker zit!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 13:26

Klemt het nieuwe zadel al zo snel? Kun je de boom laten verbreden of niet?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 14:15

Es_ther schreef:
Wat is dat touwtje bij Spirit?

Balen dat je zadel toch niet lekker zit!

Doen ze bij jonge paarden nog eens om ze makkelijker te kunnen pakken.