de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:22

@Kaitlyn: De kop is er af en dat is alvast een fijn gevoel. Toch zou ik er niet voor kiezen om alleen op wedstrijd ervaring op te laten doen als nog zoveel dingen zo eng zijn. Wij gaan altijd eerst vaak ergens anders oefenen en laten ze zo al veel zien. Ook hekjes, bloembakken en jury huisje e.d. hebben ze dan al gezien voordat ze daadwerkelijk voor de eerste keer op wedstrijd gaan. Dat scheelt ook bij mij ook een hoop stress. :D

Als ik het zo lees komen jullie dus met longeren ook wel aan vier keer per week. Dan gaan we dat ook maar eens zo doen en dat een tijdje volhouden.

@Picassox: wat fijn dat ie al zo goed de hals wil strekken. Dat is een goed teken. Trainen met een hartslagmeter lijkt mij ook bere-interessant. Ben benieuwd hoe het je bevalt.

Picassox

Re: de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:32

Ja, ben er ook echt blij mee. Het bevestigt ook steeds mijn gevoel weer... Hij strekt zo makkelijk zijn hals in stap, draf en galop, volgt heel mooi de hand en ik kan hem eigenlijk overal instellen waar ik wil (bovenin is nog wel heul moeilijk :D ). Toen ik hem kocht kon hij maar in één houding en standje hard, dat is nu gelukkig heel anders!

En wat betreft de hartslagmeter, ik hoop dat ik filmpjes/foto's kan plaatsen tegen die tijd. Is natuurlijk ook mega interessant voor jullie, want jonge paarden schijnen toch weer wat anders te zijn qua hartslag/omslagpunt/verzuren dan een paard ouder dan 6 jaar. Ik moet alleen nog even een vrijwilliger zoeken die mee gaat...

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:42

Ik denk dat je te ver weg zit voor mij, anders had ik wel mee gewild. Ik denk ook dat het voor jonge paarden inderdaad ook heel interessant is om te zien hoe snel, of juist niet snel, ze verzuren.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 13:54

vur schreef:
@Kaitlyn: De kop is er af en dat is alvast een fijn gevoel. Toch zou ik er niet voor kiezen om alleen op wedstrijd ervaring op te laten doen als nog zoveel dingen zo eng zijn. Wij gaan altijd eerst vaak ergens anders oefenen en laten ze zo al veel zien. Ook hekjes, bloembakken en jury huisje e.d. hebben ze dan al gezien voordat ze daadwerkelijk voor de eerste keer op wedstrijd gaan. Dat scheelt ook bij mij ook een hoop stress. :D

Als ik het zo lees komen jullie dus met longeren ook wel aan vier keer per week. Dan gaan we dat ook maar eens zo doen en dat een tijdje volhouden.

@Picassox: wat fijn dat ie al zo goed de hals wil strekken. Dat is een goed teken. Trainen met een hartslagmeter lijkt mij ook bere-interessant. Ben benieuwd hoe het je bevalt.

Nou ze is al best vaker meegeweest. Hebben al wel eens op andere locaties gereden maar ben nog nergens juryhokjes en bloembakken en hekjes tegengekomen. Toen ze eenmaal het juryhokje en de hekjes had geïnspecteerd ging ze er ook keurig langsop hoor, maar volgens mij snapte ze even niet wat die dingen in de bak deden. :')
Toen ze nog geen 3 weken onder het zadel was reden we al over de weg naar een andere locatie waar we in de wei gingen rijden en foto's maken, een week later gingen we het bos in, nog iets later gingen we het wekeromse zand op voor een fotoshoot en zo heeft ze wel meer dingen gezien. Ze is dus best geregeld mee geweest maar denk dat deze keer alles bij elkaar gewoon even net teveel was. Mijn spanning, heel veel nieuwe dingen die ze nog nooit gezien had, haar spanning. We zijn een goede maand geleden verhuisd en sindsdien is ze niet meer weggeweest (op het bos na wat achter de stal ligt), misschien heeft dat er ook wat mee te maken gehad. :j

Picasso waar op de Veluwe zit je?

anonymous1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 14:04

Leuk om de filmpjes te bekijken hoe ver jullie zijn! En wat een mooie wedstrijd resultaten komen er voorbij, super!! Guusje Nog 5 weken voor ze uitgerekend is. Ze doet niet veel nu. 2 keer per week een poetsbeurt, verder staat ze overdag buiten en geniet ze van haar zwangerschapsverlof. Ik kan niet wachten tot ik weer aan de gang kan.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 14:09

Tja, het klonk allemaal nogal vrij heftig allemaal. Vandaar dat ik daarop in haakte. Vooral omdat het voor paard en ruiter altijd spannend is de eerste keren op wedstrijd, doe ik er alles aan om er voor te zorgen dat de dingen die ik kan oefenen, geoefend zijn. Dat scheelt een hoop. Ik zoek gewoon een lokatie op met hekjes en hokjes etc. om te gaan oefenen. Is gewoon super fijn om te doen.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 14:12

Ik woon vlakbij het KNHS centrum (5 km verderop) en de clinic is op driekwartier rijden van hier, in Elst, provincie Utrecht.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 14:15

vur schreef:
Tja, het klonk allemaal nogal vrij heftig allemaal. Vandaar dat ik daarop in haakte. Vooral omdat het voor paard en ruiter altijd spannend is de eerste keren op wedstrijd, doe ik er alles aan om er voor te zorgen dat de dingen die ik kan oefenen, geoefend zijn. Dat scheelt een hoop. Ik zoek gewoon een lokatie op met hekjes en hokjes etc. om te gaan oefenen. Is gewoon super fijn om te doen.

Ik snap je hoor. :j

Heb even mijn bericht terug gelezen en daar komt het inderdaad over alsof ze bij de proeven nonstop schrok van de hekjes en het juryhokje, dat was niet het geval. Ze stond in het begin echt even raar te kijken wat zulke dingen in de bak deden maar liep er daarna wel vrij vlot langsop.

Ik ga binnenkort weer ergens inschrijven en dan in de tussentijd misschien nog wel een keer ergens oefenen, dat is nooit verkeerd. :)

Oh Elst is vlakbij mijn stal, Gibbie staat in Rhenen.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:03

Nog even foto'tje van de mijne bij Elise.
De 15e halen we haar weer op en mogen we lekker thuis (en op andere locaties) kilometers gaan maken! :D

Afbeelding

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 15:16

Leuk Faline, ik ben benieuwd naar foto's met jou straks! :)

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:15

Dat is wel een stukje rijden vanaf hier Picassox, maar ik lees dat er een mogelijke kandidaat is die een stuk dichterbij zit dan ik. :D

Dan viel het dus gelukkig reuze mee Kaitlyn. Ach, en een keer extra oefenen is nooit weg.

Leuk beestje Faline. :j

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:17

We did it *\o/*
Voor de eerste keer op mijn knappe Giv <3
Afbeelding

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:20

Super pradadaan! :D Ziet er erg braaf uit!

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:24

Helemaal leuk! De eerste stap is gezet!

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:45

Ze was ook echt suuuuuper braaf! Ze is wel hoger als prada dus ik was zelf wat aan het twijfelen met opstappen waardoor ze een beetje begon te draaien maar dat hebben we goed opgelost.
Ze is 1 keer geschrokken van een vogel die tegen een boom aan knalde maar meer als een sprong vooruit deed ze niet dus ik ben heeeeeeel tevreden! :j
Zo trots op mijn baby paard <3

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 16:57

Is het met een speciale reden dat ze niet vorig jaar is zadelmak gemaakt pradadaan? Gewoon uit interesse, ik zou zelf - als ik zou kunnen kiezen - ook op wat latere leeftijd zadelmak maken. En anderen zullen een niet-zadelmakke hebben aangekocht, dus daarvan kan ik me ook voorstellen dat die nu pas beginnen. Maar ben benieuwd waarom je nu pas met haar begint? :)

_clau_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 17:15

Leuk filmpje Batlow! Ziet er al netjes uit :)

Je hebt het maar wel gedaan Kaitlyn!! :D En deze ervaring gaat ervoor zorgen dat jij en Gib de volgende keren van minder dingen opkijken totdat ze uiteindelijk op wedstrijd nergens meer naar kijkt. Leuk dat de jury dat zei over Gib!

Super dat George het zo goed doet Picasso!! Wat een heerlijk gevoel moet dat zijn :D

Spannend dat Guusje bijna uitgerekend is :) Ik heb denk ik gemist van welke hengst.

Jeej wat goed PradaDaan! Toffe foto :j

Ik doe nu natuurlijk nog niets maar als hij straks terug is wil ik in het begin 3x in de week wat met hem doen. In ieder geval 2x rijden waarschijnlijk en een keer longeren/buitenritje. Het is ook even aankijken wat voor hem het beste werkt.

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 17:21

Picassox schreef:
Is het met een speciale reden dat ze niet vorig jaar is zadelmak gemaakt pradadaan? Gewoon uit interesse, ik zou zelf - als ik zou kunnen kiezen - ook op wat latere leeftijd zadelmak maken. En anderen zullen een niet-zadelmakke hebben aangekocht, dus daarvan kan ik me ook voorstellen dat die nu pas beginnen. Maar ben benieuwd waarom je nu pas met haar begint? :)

Nee er is geen speciale reden. Ik vind het prettig om rustig aan te doen met haar omdat ik de laatste tijd veel elende om me heen zie met jonge paarden omdat ze te vroeg en te snel ingereden worden. Vandaar dat ik heb gewacht tot ze (bijna) 4 is. En nu pakken we dit rustig op.
Ik heb geen echte ambities met haar en als ik echt wil rijden pak ik Prada dus ik mis ook niets als ik haar niet rij :)

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 17:25

Ah oké, ik snap het helemaal! :)

Ben je niet van plan haar te gaan starten?

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 17:47

Jawel, maar meer voor onze ervaring. Niet omdat ik het belangrijk vind dat een paard presteert.

Ik heb totaal niks tegen de dressuursport begrijp me niet verkeerd, maar ik heb die ambitie gewoon niet. De ervaring vind ik leuk aan daar doe ik het voor, om samen te leren en om ergens naartoe te kunnen werken :j

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 18:53

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:02

Picasso, super dat het zo goed gaat
Guusje aftellen dus wel fotos laten zien he van de nieuweling
Prada mooie foto Super gedaan
Batlow filmpje is echt leuk joh.

Hier een foto van gisteren van inrijden. In de bak zelf konden wij geen foto;s maken
Afbeelding

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 19:19

Wow, die is al mooi ontwikkeld Zirano! Vergeleken met die van jou is die van mij nog mega-puppy! :D

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 20:32

Dank je wel Picasso, We doen nog steeds rustig aan. 3 Keer per week rijden we 20 minuutjes en verder 2 dagen longeren en elke dag los. Ook stapmolen elke dag.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 20:32

Pradadaan. Leuk topic joh