Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:07

tita schreef:
Toch bij stal prestige ging een veullie van toot naar Arabië die moest helemaal door de x-ray... hoef zeker niet te vermelden dat ie gezond was :D

Dat heeft echt heel weinig nut want de groei moet nog ingezet worden en dus kunnen zich er nog vanallerlei botfragmentjes (OC/OCD) en erfelijke factoren ontwikkelen .

Vanaf 18/19 maanden heb je pas een redelijk stabiel beeld met x-ray.
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 22-11-11 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:08

Sorry tita ik laat het hier verder bij. We worden het toch niet eens.
Ik houd de eer aan mijzelf en ga er niet verder over in discussie.

nathe

Re: Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:09

ja stop de discussie nu maar...

ruzie makers :D

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:11

Nee hoor, ik ben juist helemaal geen ruziemaker, maar wil wel, dat er enkel ware informatie geschreven word.
Volgens mij verlaag ik mij juist niet tot respectloze posts.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:12

Iessie schreef:
Moonprayer ik zou het wel doen.
Als je een nieuw paard koopt, er gek op bent en je er helemaal aan hecht dan wil je toch een beetje zekerheid dat hij lang meegaat. Zodat je niet plotseling en onverwacht afscheid moet nemen.

En aangezien ik als leek er niet veel kijk op heb, vind ik het verstandig van mezelf om de dierenarts er even een blik op te laten werpen.

Nu geeft die klinische keuring ook geen 100% zekerheid maar ik zou het dom vinden van mezelf als ik zo'n keuring niet zou laten uitvoeren.

Zowel x-ray als klinisch blijft een momentopname en geeft 0 zekerheid voor de toekomst! Wie weet ligt ie morgen dood in de stal door koliek of een gebroken been ;)

Geen enkele goedkeuring geeft zekerheid over een gezonde toekomst en je kan er al helemaal geen leeftijd aan verbinden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:30

S_Halley schreef:
tita schreef:
@ S-halley tis al eerder gezegd in dit topic dat je je grote mond moet houden als je niet weet waar je over praat en dit geval heb je duidelijk geen flauw benul

Hahaha is dat gezegd? Heb je een quote je voor me? Blijkbaar raak ik een gevoelige plek. Maar net zoals jou verhaal, klopt wat je nu schrijft ook weer niet.

Een paard wordt niet afgekeurd op een galletje. Hij kan hooguit afgekeurd worden op de oorzaak van het galletje. En dan kun je me wel gaan schofferen daar krijg je geen gelijk door...

S_Halley, ik ben het met je eens. Een gal heeft meestal niet zoveel om het lijf, vooral niet als het gewoon een zacht galletje is. Veel paarden hebben die en ik vind het alleen iets om op te letten als een jong paard ze al heeft (onder 6 jaar). Ik heb ook nog nooit een veearts gezien die moeilijk deed over een galletje en al helemaal nooit gehoord dat ze altijd veroorzaakt worden door een peesblessure. Een paard met een peesblessure krijgt doorgaans geen gallen, maar opgelopen peesschedes en zwellingen. Als je een gal niet kan onderscheiden van een overvulde peesschede dan wordt het tijd die kennis bij te spijkeren.

Nathe, niet teveel afgaan op meningen en verhalen her en der. Wat is je eigen gevoel als je de combinatie ziet lopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:31

listiglistje schreef:
Iessie schreef:
Moonprayer ik zou het wel doen.
Als je een nieuw paard koopt, er gek op bent en je er helemaal aan hecht dan wil je toch een beetje zekerheid dat hij lang meegaat. Zodat je niet plotseling en onverwacht afscheid moet nemen.

En aangezien ik als leek er niet veel kijk op heb, vind ik het verstandig van mezelf om de dierenarts er even een blik op te laten werpen.

Nu geeft die klinische keuring ook geen 100% zekerheid maar ik zou het dom vinden van mezelf als ik zo'n keuring niet zou laten uitvoeren.

Zowel x-ray als klinisch blijft een momentopname en geeft 0 zekerheid voor de toekomst! Wie weet ligt ie morgen dood in de stal door koliek of een gebroken been ;)

Geen enkele goedkeuring geeft zekerheid over een gezonde toekomst en je kan er al helemaal geen leeftijd aan verbinden!

Exact. Dingen als artrose kunnen zich ook binnen een half jaar ontwikkelen bijvoorbeeld, als dat gebeurt heb je ook niks meer aan je 'schone' foto's.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:34

listiglistje schreef:
tita schreef:
Toch bij stal prestige ging een veullie van toot naar Arabië die moest helemaal door de x-ray... hoef zeker niet te vermelden dat ie gezond was :D

Dat heeft echt heel weinig nut want de groei moet nog ingezet worden en dus kunnen zich er nog vanallerlei botfragmentjes (OC/OCD) en erfelijke factoren ontwikkelen .

Vanaf 18/19 maanden heb je pas een redelijk stabiel beeld met x-ray.

:j klopt ben ik helemaal met je eens maar de klant wilde het wel.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:34

1 vraag nog richting tita...
Heb je het wel over gallen? Wat botsplinters betreft spreken wij hier van schiefels...
Die lijken op gallen, maar zijn hard.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:35

Als ik een veulen koop bekijk ik zelf hoe deze in elkaar zit en beweegt, maar laat ik wel even het hart controleren, zal niet de eerste zijn met een hartritme-stoornis verder kun je er niets aan keuren want alles is zoals al gezegt in de groei en geen enkel keurings rapport geeft garantie voor de toekomst.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:36

Tendance schreef:
Nee hoor, ik ben juist helemaal geen ruziemaker, maar wil wel, dat er enkel ware informatie geschreven word.

Jij suggeer nu dus dat ik niet de waarheid spreekt...tja moet je zelf weten.

iig kun je je conclusie eruit leiden dat als je een paard met gallen koopt of ergens anders vochtbulten want kan ook voor komen in de spronggewricht of knieeën, dantje dus die dingen moet laten onderzoeken.
Ze zitten er niet altijd voor niks en kunnen grote gevolgen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:36

Bij een veulen is het algemene beeld belangrijk, stand van de benen, bouw, hart longen en gedrag.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:38

x 2 lovely :j

Kun je dat zelf niet beoordelen (stand, benen, beweging ea) neem dan een kenner mee.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:39

Tendance schreef:
1 vraag nog richting tita...
Heb je het wel over gallen? Wat botsplinters betreft spreken wij hier van schiefels...
Die lijken op gallen, maar zijn hard.

nee de merrie had zachte zwellingen op haar been en bij haar koot. Aangezien ze voor een groot bedrag verkocht werd, werden ze (waren er 2 en niet van mij) helemaal gekeurd met alles erop en eraan.

Het was wel zo dat die ding leefden op de dag dat ze aan de longe was geweest, waren ze s'avonds hard en groot, stond ze paar dagen stil (werd niet veel mee gedaan te jong) waren ze zachter.

Waren echt ingekapselde botsplinters en te veel om te verwijderen

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:40

ja ik heb vorig jaar niet klinisch laten keuren... niet zo slim naderhand bekeken. (een veulen koop ik trouwens nooit meer)

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:42

la lala lala lala (*negeert de nutteloze discussie) .....Nathe, weet je al iets???

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:44

tita schreef:
Tendance schreef:

Jij suggeer nu dus dat ik niet de waarheid spreekt...tja moet je zelf weten.

iig kun je je conclusie eruit leiden dat als je een paard met gallen koopt of ergens anders vochtbulten want kan ook voor komen in de spronggewricht of knieeën, dantje dus die dingen moet laten onderzoeken.
Ze zitten er niet altijd voor niks en kunnen grote gevolgen hebben.

Dit laatste ben ik dan weer wel met je eens. Maar dat is ook de insteek, die S-Halley en ik al voortdurend hebben.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:44

nee :(
heb juist van hen te horen gekregen dat ze nog aan het wachten zijn op de dierenarts!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:50

@Nathe, 'jouw' vos wordt imo prima gereden. Mooi voorwaarts, op eigen benen, geen gepeuter. Commentaar komt meestal van mensen die ik voor geen goud op een jong dier zou zetten. De ruiter van je vos wel hoor. Weet je al meer?

Klinisch en rontgenlogisch keuren is zeker van belang als je er zelf minder kijk op hebt. Als je twijfelt of bang bent voor onzekerheden, altijd laten keuren. Anderzijds wordt aan keuren ook veel te veel zekerheid gehangen. Een keuring is een momentopname en kan duidelijkheid geven, maar garanties dat je 10 jaar zorgenloos een paard hebt, krijg je nooit. 100% goed bestaat niet, evenals 100% keuren. Kijk naar het paard van Tita, binnenste buiten gekeerd en nog wat (hoe onschuldig wellicht ook) over het hoofd gezien.
Een veulen keuren heeft een betrekkelijke waarde. Ik zie er weinig nut in. Het klinische beeld dat het diertje me geeft, zegt me veel meer. Precies zoals Seven zegt.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:51

nathe schreef:
ja ik heb vorig jaar niet klinisch laten keuren... niet zo slim naderhand bekeken. (een veulen koop ik trouwens nooit meer)

Waarom niet? Toch prachtig om ze te zien opgroeien, ontwikkelen, lelijk en weer mooi worden.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:52

Ja nathe, ben ook wel benieuwd.

De discussie hier snap ik ook niet helemaal. Meningen over gallen komen bij iedereen geloof ik erop neer dat er uitgezocht moet worden waardoor ze komen. Meer valt er toch niet echt over te zeggen. Maar kan ik aan mij liggen, ben wat simpel met dit soort dingen

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:52

Sky_As schreef:
la lala lala lala (*negeert de nutteloze discussie) .....Nathe, weet je al iets???

jij vind dit nutteloos maar het is wel degelijk nuttig zo leren mensen dat gallen wel schadelijk kunnen zijn en aan de mens de keuze of ze wel of niet willen bekijken

Overigens toen ik terug moest met mijn merrie voor de bult bij de sprong heb ik gevraagd of het normale procedure zou zijn dat die bulten gelijk onderzocht werden.
In feite wordt er van elk bult op een lichaam (hebben wel even over been-bulten) onderzocht. Een paard kan dan rontgelogisch in orde zijn maar een gal of een bult kan er toch voor zorgen dat ze afgekeurd gaan worden, of afgekeurd voor het doel.

iemand die zijn paard klinisch laat keuren zal het anders gaan denk ik.

@ marion het is waarschijnlijk niet onschuldig meer aangezien de kliniek nu aandringt op een SO. Iig hoe ik mijn paard paar keer aantrof op stal daar werd ik niet vrolijk van dat was geen overvulde peesschede maar complete infectie

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:56

het heeft me al veel kopzorgen gegeven...

ik wou haar bij een gemengde kudde zetten en had eindelijk een plaatsje gevonden... gevolg was dat ik op een keer er aan kwam en er een hengst op zag zitten. Onmiddellijk weggehaald en naar een andere plek (ook hengstig laten spuiten).
Daar heb ik haar dit weekend weggehaald omdat ze daar een vreemd ontwormbeleid hadden (injecties tegen bloedwormen) en ze had er dikke benen in de ochtend?

Nu is ze 2 dagen thuis, vanavond bloedonderzoek, volgende week smid want haar stand vanachter moet lichtjes gecorrigeerd worden...

En nu met mijn paardenzoektocht zie ik dat er geen garantie is op een gezond paard dusja...

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:58

hopelijk weet je snel meer nathe je zal wel lichtelijk gestressd worden tenminste als ik naar me zelf kijk :=

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:59

Hengstig laten spuiten = dat ze hengstig worden (cyclus chemisch op gang brengen) dat is wat anders dan laten spuiten na (onbedoelde) dekking!
Als je een gemengde kudde hebt (merries, ruinen, hengsten, veulens, enters, twenters loop je risico!
Spuiten tegen wormen kan idd maar is niet zonder risico.
Jong paard wat je zocht prima alleen jammer van de sporen (en daar blijf ik bij!) paarden moeten, ook op jonge leeftijd, voldoende looplust tonen.
Als je als 3-jarige al met sporen rijdt, wat ga je dan doen op 6 jarige leeftijd? Net als cowboys met die wieltjes? Meer met minder is mijn motto, verder een leuk paard met mooie beweging en een vos ook goed want een goed paard heeft geen kleur!
Laatst bijgewerkt door Torius16 op 22-11-11 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt