Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 3

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

schotjes

Re: Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:16

de eigenaar heeft zelf ook 2 shets dus hij doet het niet alleen voor mijn pony. ok. het klinkt allemaal misschien dom, maar ik ken genoeg mensen die het voor nog minder doen. we zijn zelf langs boerderijen gaan fietsen om te kijken waar de pony kon staan. we zijn er ze hebben met me ouders enzv. gebeld, en nog meer. hij hade het echt gezegd, en anders mag hij altijd bij mijn mn vriendin staan.

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:42

Ik heb alles gelezen, en snap niet helemaal waarom je zo minimaal berekent.
Hoefsmid, eten en dierenarts alleen al, erg minimaal..

Waarom niet gewoon eerlijk, voor jezelf en het paardje dat het duurder is?

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:21

Meid.. met 55 euro per maand kan je geen pony houden.. :n
Maar goed :)

schotjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 21:33

(ik snap wat jullie bedoelen... maar ik denk altijd, andere mensen doen het ook zo goedkoop...)(niet dat de mijne dan zulke sterke hoeven enz. heeft, maar als ie dat nou wel heeft?) lees dit bijv is(vooral de laatste alineade 2e zin...)
door Lara_Silver:
Wow jongens bel de dierenbescherming! Mijn pony is zielig! Mijn pony staat 24/7/365 buiten, zonder krachtvoer, deken en verkiest zelf in de blubber te staan terwijl er een inloopstal is. (van steen, winddicht dus nog beter als een schuilstal)

En weet je wat het grappige is? Die van mij kan niet in een stal staan waar hij niet uit kan lopen, dan draait hij door. Gewoon omdat hij vrijheid van doen gewend is. Inenten doe ik ook niet, ik ga nergens met hem naar toe, ontwormen trouwens wel, om de paar maanden zelfs, omdat ik dit heel belangrijk vind vanwege zijn leefomgeving, in een kudde in een wei is besmettingsgevaar nu eenmaal veel groter.

Een deken kopen? Nooit! Dat zou het ritme van mijn buitenpony helemaal verstoren, mensen die hun paard zogezegd natuurlijk houden en zichzelf een 'natural' noemen maar vervolgens wel een deken kopen zonder enige aanwijsbare rede, die hebben geen verstand van zaken. Silver staat er nu fijn bij als een pandabeer met een dikke korst modder op zich. En die korst haal ik er enkel af als ik ga rijden. Bekappen doe ik niet zelf omdat ik er absoluut geen enkel verstand laat staan de kracht voor heb. Mischien ga ik ooit eens goede voorlichting zoeken, maar dan bij een normale smid en niet via een zelf cursus 'natuurlijk bekappen' om vervolgens mijn paard naar de kl*te te helpen, nee dat vind ik pas zielig!

Dus ik denk dat jou post veel mensen enigzinds beledigt, ook al beweer je dat het niet zo bedoeld...
Alleen omdat er mensen zijn die 250 p.m willen betalen aan stalling, stapmolen, solarium, wasplaats en allerlei dure spullen willen kopen goed. Dat is toch hun keuze, waarom moet je dan zo veel kritiek hebben op mensen die het net even anders doen als hen maar zeker weten evenveel van hun paard houden.

Jou post is behoorlijk kortzichtig, niet onderbouwd (ik heb een paar kennisen :S) en vooral wijst het uit dat je geen verstand van zaken hebt van de manier waarop een goede 'natural' zijn paarden houdt.
En nu komt de shocker: ik betaal nog geen 20 euro aan mijn paard p.m en toch staat hij wormenvrij, met een ronde buik in de wei (meer dan 5 HA) met beschikking over een goede inloopstal, met goed passend tuig en een uitstekende gezondheid. Hij is nog nooit zijn hele leven ziek geweest en na een fikse trap gevolgd door zware kreupelheid in alle gangen, 2 dagen en enkel de galop nog onzuiver... En of ik zo goedkoop mogenlijk wil gaan, nee wil ik niet, maar mijn paard heeft niet meer nodig, en zodra hij iets nodig heeft (wormenkuur, bekappen wat dan ook) dan krijgt hij het gewoon.

Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 15-11-07 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 23:30

schotjes schreef:
(ik snap wat jullie bedoelen... maar ik denk altijd, andere mensen doen het ook zo goedkoop...)(niet dat de mijne dan zulke sterke hoeven enz. heeft, maar als ie dat nou wel heeft?) lees dit bijv is(vooral de laatste alineade 2e zin...)
Citaat:
door Lara_Silver:
Wow jongens bel de dierenbescherming! Mijn pony is zielig! Mijn pony staat 24/7/365 buiten, zonder krachtvoer, deken en verkiest zelf in de blubber te staan terwijl er een inloopstal is. (van steen, winddicht dus nog beter als een schuilstal)

En weet je wat het grappige is? Die van mij kan niet in een stal staan waar hij niet uit kan lopen, dan draait hij door. Gewoon omdat hij vrijheid van doen gewend is. Inenten doe ik ook niet, ik ga nergens met hem naar toe, ontwormen trouwens wel, om de paar maanden zelfs, omdat ik dit heel belangrijk vind vanwege zijn leefomgeving, in een kudde in een wei is besmettingsgevaar nu eenmaal veel groter.

Een deken kopen? Nooit! Dat zou het ritme van mijn buitenpony helemaal verstoren, mensen die hun paard zogezegd natuurlijk houden en zichzelf een 'natural' noemen maar vervolgens wel een deken kopen zonder enige aanwijsbare rede, die hebben geen verstand van zaken. Silver staat er nu fijn bij als een pandabeer met een dikke korst modder op zich. En die korst haal ik er enkel af als ik ga rijden. Bekappen doe ik niet zelf omdat ik er absoluut geen enkel verstand laat staan de kracht voor heb. Mischien ga ik ooit eens goede voorlichting zoeken, maar dan bij een normale smid en niet via een zelf cursus 'natuurlijk bekappen' om vervolgens mijn paard naar de kl*te te helpen, nee dat vind ik pas zielig!

Dus ik denk dat jou post veel mensen enigzinds beledigt, ook al beweer je dat het niet zo bedoeld...
Alleen omdat er mensen zijn die 250 p.m willen betalen aan stalling, stapmolen, solarium, wasplaats en allerlei dure spullen willen kopen goed. Dat is toch hun keuze, waarom moet je dan zo veel kritiek hebben op mensen die het net even anders doen als hen maar zeker weten evenveel van hun paard houden.

Jou post is behoorlijk kortzichtig, niet onderbouwd (ik heb een paar kennisen :S) en vooral wijst het uit dat je geen verstand van zaken hebt van de manier waarop een goede 'natural' zijn paarden houdt.
En nu komt de shocker: ik betaal nog geen 20 euro aan mijn paard p.m en toch staat hij wormenvrij, met een ronde buik in de wei (meer dan 5 HA) met beschikking over een goede inloopstal, met goed passend tuig en een uitstekende gezondheid. Hij is nog nooit zijn hele leven ziek geweest en na een fikse trap gevolgd door zware kreupelheid in alle gangen, 2 dagen en enkel de galop nog onzuiver... En of ik zo goedkoop mogenlijk wil gaan, nee wil ik niet, maar mijn paard heeft niet meer nodig, en zodra hij iets nodig heeft (wormenkuur, bekappen wat dan ook) dan krijgt hij het gewoon.

Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 15-11-07 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Joh, leuk gekopieert, maar de bewuste persoon geeft in regel 1 al aan totaal geen benul te hebben van de kreet: it all depends.....
Niet een stuk om je eigen paardenhouderij op te baseren. Het is al net zo kortzichtig als jouw krappe optelsom.
Het gaat namelijk volledig voorbij aan het feit dat ook een paard een individu is, dat anders is en anders reageert dan een ander paard; in dezelfde omstandigheden.

Het heeft niks met goedkoop te maken maar alles met onkunde, onbegrip en rigiditeit.

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 23:44

schotjes schreef:
de eigenaar heeft zelf ook 2 shets dus hij doet het niet alleen voor mijn pony. ok. het klinkt allemaal misschien dom, maar ik ken genoeg mensen die het voor nog minder doen. we zijn zelf langs boerderijen gaan fietsen om te kijken waar de pony kon staan. we zijn er ze hebben met me ouders enzv. gebeld, en nog meer. hij hade het echt gezegd, en anders mag hij altijd bij mijn mn vriendin staan.

En wat nou als die pony ziek word? wie betaald dat? :?

maranba

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 08:10

in theorie kan alles, vaak pak de praktijk anders uit. Tuurlijk heeft een shet veel minder nodig. Maar tegenvallers kan iedereen krijgen buiten je schuld om. Zal maar eens een ongelukje krijgen, en moet gehecht worden dat zit je. Ik zou een baantje erbij nemen om wat geld achter de hand te hebben. Ik betaalde voor mijn zorgpony een E-tje nog meer per maand. Wees verstandig meisje, een pony kost meestal meer dan je in eerste instantie denk. Ik zou meer geld reserveren voor dierenarts en voer. En dan zou ik zelf als ik geen verzekering had meer op mijn bank willen hebben voor het geval dat. Je ken het beestje niet wat je koop. En ik ben dan toevallig van de dierenbescherming daar werk ik als vrijwilliger, en van dit soort types word ik wel bang. Niet inenten want kom nergens, je wil niet buiten rijden, wil dat het beest alleen maar in de wei blijf en dan zit er nog een risico want er komen wel mensen met of zonder paarden langs de pony's. Zo krap rekenen wat dat meisje Lara doet is echt niet rieel of het moet aan eigen huis staan dan zou het heel misschien kunnen. En naturel of je pony goed willen verzorgen kan een verschil zijn. Wil niet zeggen dat die pony het slecht heeft, maar dan heeft zij gewoon mazzel.

Sammie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 16:21

Hoi!
Ik heb een stukje gelezen, maar nu heb ik toch een vraag.
Ik denk dat jullie voordat jeje paard ging kopen, wel een soort van berkening gedaan hebben met de kosten en of he uitkwam met wat je kan besteden. Maar waren er na de aankoop van je paard nog wat onvoorziene kosten?En is dit een probleem geweest?

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 19:09

@ Sammie; Ik heb alles eerst berekend en ook ruim! Ik spaar voor mn paard dik 700 per maand, en daarnaast heb ik ook nog een auto en een hond ed. wat onderhouden moet worden en alle andere vaste lasten (telefoonrekeing, zorgverzekering etc etc)

Mijn paard heeft me na 2 weken dat ik hem had dik 1200 euro aan medische kosten gekost. Dus ja dat was een vette tegenvaller, maar geen proleem omdat ik een huge buffer achter de hand heb.. maar die moet je dan wel hebben & dus goed voor gespaard hebben ;)!

Nu net nog een nieuw aangemeten zadel van dik 1750 euro, goed hoofdstel, goed bit.
Tuurlijk kan je ook prullejtes kopen van 20 euro.. en een zadel van 400 dat niet ligt maar daarvoor zou ik me schuldig voelen tegen over mn paard.

Mijn beginsom was inclusief paard + alle benodigdheden (hoofdstel, dekens, bit, beenbescherming )een dikke 6000 euro + dan nog die medische kosten.. dus kom je ongeveer op 7200 euro uit ;)! (en ik zal nu vast nog wel wat vergeten zijn :P)

Goed een shet, grotere pony zal dan wat minder kosten etc.. maar je verkijkt je er zooooo snel op!

En je kan het natuurlijk zo duur maken als je zelf wilt, maar laat ik mezelf een gemiddeld persoon vinden kwa kosten, dus verkijk je er aub niet op! (ik koop neit elke week ene nieuw zadeldekje en dit en dat, maar wil ook nieth et goedkoopste, maar hoef ook zeker niet het duurste, als het maar goed is! :D)
En per maand ben ik toch wel 300 euro pm aan mn paard kwijt kwa onkosten :) (stalling, voer, lessen etc)

Sammie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:14

Romanoff bedankt voor je reactie!
Oke, bedankt voor je heldere beeld da je ervan geeft!
En ikvind het goed van je dat je zo'n buffer had want je hebt soms dus toch we echt nodig! Heb zelf ook een beetje een berekning gemaakt, maar ook gekenen naar wat andere mensen hadden. Dan kom je vaak toch wel tot de conclusie dat veel mensen er echt makkelijk over denken en dus dat soort kotren voor ziekteniet kunnen betalen.
Mag ik vragen wat je voor je stalling betaald? Ik weet at dit erg verschild per regio, maar wat zit er dan bij in? (dus bijv, wei, mesten, voer, hooi/kuil?)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:27

Sammie12 schreef:
Romanoff bedankt voor je reactie!
Oke, bedankt voor je heldere beeld da je ervan geeft!
En ikvind het goed van je dat je zo'n buffer had want je hebt soms dus toch we echt nodig! Heb zelf ook een beetje een berekning gemaakt, maar ook gekenen naar wat andere mensen hadden. Dan kom je vaak toch wel tot de conclusie dat veel mensen er echt makkelijk over denken en dus dat soort kotren voor ziekteniet kunnen betalen.
Mag ik vragen wat je voor je stalling betaald? Ik weet at dit erg verschild per regio, maar wat zit er dan bij in? (dus bijv, wei, mesten, voer, hooi/kuil?)

Precies om die reden zeg ik altijd dat je 500 euro per maand moet kunnen missen, zonder met je ogen te knipperen.
Het is niet dat een paard je dat kost maar je moet ook ruimte hebben om te sparen; die buffer te vullen nadat je hem hebt aangesproken, zoals Romanoff is overkomen.
Daarnaast is het van belang dat je de rest van je leven ook kunt betalen. Ook daarvoor is ruimte, wanneer je die 500 euro echt kunt missen.

Wanneer je rekensommetjes moet maken op basis van de kosten van de losse delen, dan vergeet je minimaal de helft van alle kosten; bovendien worden veel kosten te rooskleurig voorgesteld, precies zoals je al aangeeft. Daar komt dus ook die 500 euro vandaan.

Zie het maken van die rekenlijstjes als de accessoires van een nieuwe Rolls Royce: als je moet vragen naar de prijs ervan, kun je het niet betalen.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 20:33

Ik betaal 150 euro aan stalling (puntje van Friesland :) )
Daarbij heb ik een binnen + buitenbak, zit biks, stro, kuil/hooi bij in. Musli koop ik zelf voor hem.
In de zomer kan je 24 uur per dag weide of dat ze savons rond 19.00 worden binnen gehaald en sochtens er weer uit. Die vna mij staat snachts op stal.
In de winter moet je er zelf voor zorgen dat ie even buiten in de bak kan staan :).

Moet wel zelf mesten elke dag, maar dat vind ik niet erg!

En ik betaal ong 60 euro per maand aan les (2x in de week les omdat ik een jonkie van 3,5 jaar heb :) )

En zoals Ikke zegt; Je moet ind ook ruimte hebben in het budget om weer verder te kunnen sparen.. niet elke maand quite spelen :)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 11:35

Hoooi even nieuw leven in dit topic blazen.

A.s woensdag wordt mijn misschien toekomstige paardenbeestje gekeurd.... bij goedkeur neem ik haar mee naar huis...

waar moet ik op letten, wat moet ik allemaal vragen? :)

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 08:00

Of ze geschikt is voor jou doel.
Sport, dressuur, enz

Zet je het paard ook op de foto?

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:16

helaas ging het niet door deze woensdag en ben ik nu hard op zoek naar een ander paardenmaatje...
iemand tips wb zoeken... vind het zo moeilijk :(

Samantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 16:15

Jammer dat het niet doorging..
Waar ben je naar op zoek?

Samantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 16:19

@Anne_mieke88 deze pagina op Wiki is super handig! Ik hoop dat het je een beetje kan helpen.

Hoe paard kopen