Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

josien_m_

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 16:49

Het is zeker niet flauw bedoeld hoor! Ik wilde vooral aangeven dat gedrag kan veranderen, dat experts dus ook verrast kunnen worden. Dat onschuw wolvengedrag in Nederland als dichtbevolkt land misschien wel normaal gedrag kan worden. Als we niets doen dan om toch wolven af te schrikken.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 17:35

Wel gevaarlijk dan om je zo uit te geven. Dan behoren ze zich bewust te zijn van hun positie en hun "bevindingen" niet als feiten te presenteren. Heb nog niet van ze voorbij zien komen dat ze hun bevindingen hebben aangepast. Het grootste gros leest alleen wat zij zeggen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 18:37

Voor komend jaar is er een nieuwe interprovinciaal wolvenplan 2024 opgesteld. Hierin zijn onder andere bepaalde aanpassingen gemaakt ten opzichte van eerdere jaren op wat gezien wordt als "natuurlijk" en dus ongevaarlijk wolven gedrag.

In het Nederlands wetboek is onder artikel 1.3 ook opgenomen dat dieren natuurlijk gedrag moeten kunnen vertonen. Dit stelt dat er dus ook sprake kan zijn van onnatuurlijk gedrag. Gedrag wat een dier onder normale en wenselijk omstandigheden dus niet zal vertonen.

Naar mijn mening kunnen de wolven in het dichtbevolkte Nederland zowiezo geen normaal en wenselijk gedrag vertonen met betrekking tot het ontwijken van mensen. De normale schuwheid van de wolf, die ervoor zorgt dat hij inprincipe geen gevaar voor mensen vormt verdwijnt hierdoor.

Zoals iemand al eerder aangaf, de wolf past zich aan, aan zijn omgeving. En de provincies passen op hun beurt de regels met betrekking tot normaal gedrag aan op het zichtbare gedrag van de wolf.

De vraag blijft alleen wel of, door het niet schuwe gedrag van de wolf als natuurlijk en dus ook ongevaarlijk te accepteren, dit uiteindelijk niet juist gevaarlijke situaties in de hand werkt.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 19:34

Nou, als dat het geval is trek ik onmiddelijk mijn woorden in en noem ik het ook onnatuurlijk gedrag!
(dan ben ik wel een beetje hypocriet...maar ja)

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 20:32

josien_m_ schreef:
Nou, als dat het geval is trek ik onmiddelijk mijn woorden in en noem ik het ook onnatuurlijk gedrag!
(dan ben ik wel een beetje hypocriet...maar ja)

Fijn dat je het nu met me eens bent :D :') . Grapje natuurlijk.

Betreffende wat Journee schrijft.

Had zoiets wel verwacht. Het loopt nu de spuitgaten uit en zo kunnen ze zichzelf weer even indekken en het dus weer even lekker door laten modderen.

Ik gun het niemand maar ik denk dat er eerst een mens aangevallen moet worden.
En tot die tijd veranderd er niks.

Ja, de kaders van het zogenaamde gedrag wat eerst wel gevaarlijk was en nu weer niet en totdat het mis gaat weer wel. Snap je het nog? (Zeer sarcastisch)

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 23:29

ik hou van Johan Derksen, net op SBS6 ging hij weer even lekker los over de wolf.
Hij zei wat veel van ons volgens mij denken.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 10:20

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-24 10:28

Behalve dat de gemiddelde bezoeker zich in het safaripark ook echt niet aan de regels houdt :') .

Maar zeker mooi statement :D

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 08:29

Als ik het mij goed herinner zijn er 2 keer mensen uit de auto gestapt bij de jachtluipaarden, dus aan de regels houden?

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 09:18

Lanoca schreef:
Als ik het mij goed herinner zijn er 2 keer mensen uit de auto gestapt bij de jachtluipaarden, dus aan de regels houden?

Maar die kun je toch gewoon aaien? Zijn ook knuffels van, dus dan kan dat.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 09:23

Dat is zo, je kunt er ook mee picknicken en selfies maken!

In Australië, op Fraser Island, maken mensen ook foto’s van hun kinderen die ze tussen hen en de dingo’s plaatsen. Dat kan ook!

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 10:42

Zo veelzijdig dat wild! Word er wild van!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 10:54

Dat doen mensen ook met wilde zwijnen, baby zeehondjes op het strand (en dan verbaasd dat moeder zeehond je aanvalt) en zo kan ik nog wel even door gaan. De meeste mensen hebben geen idee. Ons eerste paard kon heel braaf stilstaan op buitenrit, wilden mensen hem altijd aaien. Ik zei dan eerlijk, hij kan bijten. Je wil niet weten hoe snel mensen dan ineens afstand namen. Maar was wel eerlijk, het was een rotzak wat dat betreft want hij beet behoorlijk vaak. Maar mensen denken dat alles even aaibaar is.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 11:26

Mensen vergeten best wel vaak dat alles wat tanden heeft, die heeft omdat ze dan ook kunnen bijten. En een snavel om te kunnen pikken enzo…

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 11:30

Mellow schreef:
Ik ruk helemaal niks uit zijn verband.

Je haalt de mening van alleen bepaalde Néderlandse ´experts´ aan. Het bredere verband is dat er niets onverwachts is aan wat er in NL gebeurt. Het is geheel conform hoe ´leren´ werkt en wolven zijn bepaald aan de intelligente kant.
Ze wáren schuw door eeuwenlange vervolging. Dat zat genetisch diep door die eeuwenlange selectie van overleven van de schuwste. Een paar decennia niet vervolgen en dat gaat langzamerhand verloren. Uiteindelijk in dichtbevolkt gebied leren de individuele dieren dat er van de mens niets te vrezen valt.

Dat is niet nieuws voor experts. Wat pro wolf natuurbeschermers in Néderland roepen is sterk gekleurd door hun (korte termijn) belangen. Dat zijn niet ´de experts´. Ik heb dat al verschillende keren aangegeven. Ik ben ervan overtuigd dat de overheid daar prima bewust van was/is doch dat het allemaal in een breder kader van landschapsinrichting past.

De wolf is alleen maar een schaakstuk wat zich gedraagt zoals een wolf zich voorspelbaar gedraagt.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 11:51

Ik haal die zogenaamde mening aan omdat die als feiten gepresenteerd worden. En het grootste gros van Nederland die mensen geloofd en volgt in wat zij benoemen.

Je hoeft me niet uit te leggen hoor hoe het allemaal zit met dat soort flapdrollen.

En ook niet waarom de wolf zich nu gedraagt zoals die doet.
IK begrijp wel hoe het allemaal werkt.

Het gevaar zit hem er voor mij in dat deze mensen een te groot podium krijgen en dat daar klakkeloos achteraan gebobbeld word...

Voor diegenen die HC onder de foei hebben. Dit is naar HC.
Laatst bijgewerkt door Mellow op 02-01-24 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 11:51

Maar wie zijn volgens jou dan wel de echte experts Huertecilla?

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 11:52

HC zelf natuurlijk...

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 13:03

Ik vind het ook vreselijk dubbel. Aan de ene kant wordt de wolf aan alle kanten omschreven als onschuldig voor mensen en 'uniek' als je er één tegenkomt, daar moet je van genieten.

Maar als mensen dan precies dat doen, stoppen om de wolven te fotograferen en bekijken dan is dat een groot probleem.

Tja, dan moet je de wolf ook niet mooier maken dan hij is. De wolf is of wel onschuldig voor mensen bij een onverwachte ontmoeting of niet. Het huidige beleid om de wolf als vriendelijk en ongevaarlijk te promoten werkt juist problemen in de hand.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 13:25

Ben het niet vaak met HC eens, maar wat hij nu zegt klopt imo wel. Wolven zijn slimme dieren en leren door oorzaak/gevolg. Mede door ons huidige beleid leren ze dat wij geen bedreiging zijn. Wat wij mensen vergeten is dat wij aan de top van de voedselketen staan. Dat moeten we dan ook uitdragen. Maar we staan tegenwoordig te ver van de natuur af. Dat blijkt ook wel uit het feit dat de meeste mensen geen benul hebben van gedrag wat wilde dieren kunnen laten zien. Daar valt veel winst te behalen naar mijn mening.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 13:54

In Afrika ga je vanuit je Jeep roofdieren bekijken.
In Amerika uit een dikke Ford F150,
In Nederland vanaf je Gazelle met fietstassen.
Afbeelding

We zijn als Nederlanders zo lekker normaal gebleven.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-24 15:30

_O-

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 17:18

SunnyHorse schreef:
In Afrika ga je vanuit je Jeep roofdieren bekijken.
In Amerika uit een dikke Ford F150,
In Nederland vanaf je Gazelle met fietstassen.
[ [url=m/TqJn4e.jpg]Afbeelding[/url] ]

We zijn als Nederlanders zo lekker normaal gebleven.

Vind ik leuk knop !

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 20:47

Opzich niet voor het eerst dat ze zo weinig schuw zijn en toenadering naar de mens zoeken, dat deden ze zo’n 15.000 jaar geleden ook toen het ze (en ons) goed uitkwam.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 12:48

Ilse_123 schreef:
Opzich niet voor het eerst dat ze zo weinig schuw zijn en toenadering naar de mens zoeken, dat deden ze zo’n 15.000 jaar geleden ook toen het ze (en ons) goed uitkwam.

????

de domesticatie is waarschijnlijk totáál niet vanuit de wolf gekomen. Die was alleen maar een concurrent en nog een gevaarlijke ook.
De gedomesticeerde afstammelingen hebben we vervolgens milennia ook ingezet tegen de wolf om onze belangen te verdedigen.

Wat betreft die concurrentie met onze mensenbelangen is er op zich niet veranderd. Wat veranderd is, is de afstand van de overgrote meerderheid tot de problemen.
Dat geldt ook mbt het inzetten van waakhonden.

Onder de streep is de wolf in NL, blijft de wolf in NL en is het in het belang van mens en wolf dat de laatste schuw blijft/wordt en dus de interactie zo gering mogelijk.
Zelfs niet-experts zouden dat kunnen :)*