Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 19:50

Fijn dat Stip zijn wond bijna dicht is!

Wat balen Babootje! Is dat scheurtje in het griffelbeen nieuw of was dat toen hij de schiefel voor de 1e keer schopte?

Peeskap kan heel goed de schiefel triggeren. Een vriendin van mij had een paard met een flinke schiefel. Die heeft toen de peeskappen aangepast door de plek van de schiefel eruit te knippen. Daar irriteerde dat ook iedere keer en nadat de peeskappen waren uitgespaard rondom de schiefel niet meer.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 21:59

Hahaha magneten nou inderdaad, maar wel echt balen zeg babootje

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 22:04

Oké even voor mijn idee, hoe zijn jullie gestart met jullie paard zadelmak maken? **\O/**

Dus introduceren van hoofdstel, dekje, zadel?
Maar ook omgang dingen als voetje geven/ uitkrabben, naar de smid gaan of afspuiten

Ik ben nu natuurlijk voorzichtig met mijn merrie begonnen en heb echt wel een plan en duidelijk beeld maar ben heel benieuwd naar jullie verhalen, ervaringen en tips? Zijn er dingen die je nu anders zou doen bijvoorbeeld

Leuk om te horen en mee te nemen in mijn plan van aanpak :Y)

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 22:04

Ik mankeer helaas veel aan/ met mijn lijf dus hoor graag eventuele valkuilen of slimme dingen O:)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 06:55

Heb je niets aan qua mijn ervaring. Dekje voor z'n neus gehouden. Laten onderzoeken en op rug. Zadel idem dito. Wij hadden hem al beleerd voor de menwagen. Mijn man is 2x gaan hangen. 3de x is bijrijdster erop gegaan. Na 3x aan de longeerlijn los in de bak en de 5de keer de eerste buitenrit waarbij ik te voet mee ging. Daarna ging ik op de fiets mee en deed hij de eerste galop onder het zadel en voor de 10de x liep hij de strao mee. We hebben niet eens wekelijks geoefend maar gerust 1 a 2 weken er tussen gelaten. Nu is hij natuurlijk Belgisch trekpaard dus al heel anders maar bij dit soort dingen is het bij hem kort iets doen, dagen laten zakken en weer even kort wat doen en vlot is het heel normaal. We hebben er geen ding van gemaakt en hij deed dat ook niet. Gelukkig maar want mijn man had weinig ervaring en wij helemaal geen ervaring in beleren. Het scheelt echt dat hij zo ontzettend meewerkend is. We hadden in eerste instantie echt niet het idee het zelf allemaal te gaan doen tot het eigenlijk vanzelf ging en we heel rustig konden opbouwen. Geen enkel moment gehad dat hij onveilig voelde. Tot je op de grond bij hem bezig bent daar is hij nog steeds niet volledig betrouwbaar in. We maken absoluut wel stappen maar is een hele lange weg die we hier in af leggen.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 07:35

Voeten geven heeft de mijne vanaf veulen geleerd. Dan zijn ze nog niet zo sterk. Ik lag destijds in het ziekenhuis dus toen heeft mijn man dat overgenomen, die weet niks van paarden maar is super nuchter. Ze wilde achter nog wel eens trekken zijn instinct was goed gewoon vasthouden maar geen druk geven, stopt vanzelf :+ . Voetjes geven doet ze perfect.

Verder heb ik eigenlijk vanaf het begin vanalles gedaan en werk ik eigenlijk met pressure release. Doen ze iets goed gaat het enge gelijk weg. In voorbereiding op het zadel heb ik veel gehad aan de grondwerk methode van Tristan Tucker. Paard heeft geen kick gegeven omdat alle stappen voor haar daardoor zo logisch waren. Met opstappen eerst geleerd in te parkeren en daarna even een paar keer hulp met de eerste keer zitten, voor de rest gaat alles een beetje natuurlijk zijn gang bij mij qua vervolgstappen als draven etc.:o

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 15:40

@ Babootje balen dat dat steeds zo opspeelt. Helaas (gelukkig) geen ervaring mee.

@QueenBeeBee waarschijnlijk een week of 6 uit de running. Maar ja, het moet maar ff :+

Qua zadelmak/wennen... er vooral niet meer van maken dan het is. Als jij aan komt lopen met een dekje en opeens akward gaat doen, dan vraag je paard zich ook gelijk af wat er aan de hand is.
Ik zei gewoon "ik leg dit ff op je rug" en dan gewoon er op leggen. Als hij wilde kijken prima, mag altijd.
De natuurlijke nieuwsgierigheid is heel goed te gebruiken. Dan gaan ze er eerder op af dan dat ze er voor willen wegrennen.

Vanaf dag 1 bij mij (10 maanden) heb ik veel clickertraining gedaan. Dit heeft veel goede dingen opgeleverd, maar het gaf achteraf ook wel wat nadelen. Op het moment van de "klik" doet hij een specifieke opdracht goed. Heel fijn om goed aan te kunnen geven wát hij goed doet, maar dat heeft ook als gevolg dat hij na de klik direct stopt omdat het "klaar" is. Niet handig als je bijv. een oefening in stap of draf aan het doen bent. Dan gaat hij gelijk op rem :+
Wel heel handig om een target aan te leren. Dat kan je voor vanalles gebruiken. En leuk voor kunstjes haha

Nu moet ik per keer dat ik wat doe dus duidelijk kiezen tussen clickertraining of niet, anders krijgt hij een error.

TRT van Tristan Tucker vind ik ook geweldig. Dat heb ik wat later ontdekt. Maar dat principe is (vind ik) ook heel logisch en paardvriendelijk zonder dat het zo zweverig wordt.

Uiteindelijk moet je denk ook kijken wat bij jou en he paard past. Als je een zenuwpees hebt kan je wel zeggen "stel je niet aan" maar daar lost het vaak niet mee op, tewijl je met een stoerder type hem dan wel net ff over de streep krijgt.

Trial and error. Paarden zijn erg vergevingsgezind. Samen fouten maken is ok, denk ik dan maar :o

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 15:43

oji schreef:
Fijn dat Stip zijn wond bijna dicht is!

Wat balen Babootje! Is dat scheurtje in het griffelbeen nieuw of was dat toen hij de schiefel voor de 1e keer schopte?

Peeskap kan heel goed de schiefel triggeren. Een vriendin van mij had een paard met een flinke schiefel. Die heeft toen de peeskappen aangepast door de plek van de schiefel eruit te knippen. Daar irriteerde dat ook iedere keer en nadat de peeskappen waren uitgespaard rondom de schiefel niet meer.

Dat was al bij de eerste keer maar hebben we niet meteen gezien omdat de schieffel daar iets voor zat en Pol niet kreupel was. Ik ga ervan uit dat dat scheurtje is geheeld en het griffelbeen niet (deels) hoeft te worden verwijderd, want dat is meer ingrijpend. Toen de schieffel actief bleef hebben we foto en echo gemaakt en toen bleek de schieffel alweer nagenoeg rustig. En zagen we nog een haarlijntje op het griffelbeen. Maar daarna is de schieffel dus weer 2 x gaan opspelen en daarmee enorm gegroeid.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 15:55

@Leedebee: Het wennen aan het hanarchement is meestal wel snel gebeurd (zadel, hoofdstel, bit) Wat in de voorbereiding naar zadelmak maken belangrijk is dat je paard gehoorzaam is op stemhulpen (want die gebruik je met zadelmakmaken) en de commando's voor voorwaarts, ho, stap, draf, galop al kent. Verder is het belangrijk dat het paard al een beetje is gewend aan druk op het bit. Dat kun je hem leren door te longeren en dan een beetje bij te zetten. Als hij dat allemaal feilloos doet dan ben je klaar voor zadelmak maken. Het is belangrijk dat je een ervaren hulp hebt op de grond, dus iemand die weet wat hij/zij moet doen en het paard aan de longe begeleidt tot het paard begrijpt dat het voorwaarts moet als je je stem icm been daarvoor gebruikt en een beetje helpt met de (longeer)zweep, als het paard het nog niet goed snapt. Veel paarden vinden het heel spannend als je omdraait naar de andere hand, dus je grondhulp moet er echt ervaring mee hebben.
Je gaat dan eerst rechts en links naast je paard hupsen en een beetje "spacen" noem ik dat altijd zodat het paard went aan beweging naast en boven zich en als ie dat niet spannend (meer) vindt kun je gaan hangen. Dan stap je half in de beugel (nog niet helemaal opstappen) om het paard te laten wennen aan het gewicht. Dat doe je aan allebei de kanten. Is ie dat gewend, dan kun je voorzichtig opstappen (je been over het zadel heen leggen) Eerst je voet in de beugel en dan zachtjes gaan zitten.

Als je denkt: ik vind het allemaal veel te spannend of je kan geen goede grondhulp vinden, zou ik in overweging geven om het zadelmak maken uit te besteden.
Als je wil opstappen met krukje, moet je paard natuurlijk eerst ook goed aan het krukje wennen.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 17:04

Mijn paard heeft ook een flinke schieffel door breukje griffelbeen, maar die is verder rustig. Dierenarts vond operatie ook niet nodig ivm dat alles rustig is en netjes aangeheeld.

Ben toen ook wel druk in mijn hoofd geweest over welke peesbeschermers ivm schuren en dan weer activeren inderdaad, maar ze lijkt er niet echt last van te hebben. Ik gebruik equilibrium tri zone en soms van die back on track achtig dingen. Bovenste riempje iets losser laten en dan valt ie best mooi om haar schieffel. Eventueel bandages met een goede onderlap is misschien ook een optie maar daar vinden mensen tegenwoordig wat van.

Het aan het zadel wennen was bij mij eigenlijk eerst een paar keer alleen dekje, dekensingeltje en toen zadel los erop en grazen. Dat was eigenlijk een non issue. De wapperende beugels vond ze wel echt een ding en vindt ze eigenlijk nog steeds heel stom.

Verder is mijn paard op het moment voornamelijk heel fit, jong ritseling en fris waar ik zelf een beetje onzeker van word, dus ik heb haar maar eventjes weer wat intensiever in training gezet bij de meneer die haar ook zadelmak gemaakt heeft. Die komt gelukkig bij ons aan huis, dus dat is wel fijn.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 17:10

@Babootje was die voor mij of QueenBeeBee? :D

Gelukkig zit dat bij Stip allemaal goed. Hij kan ook op stem (of ook op lichaamstaal) alle commando's uitvoeren. Zowel aan de longeerlijn als los. Ik beleer hem momenteel bitloos, maar ook daarbij moeten ze idd aan de druk leren wennen.

Uiteindelijk moeten ze altijd wel aan iets wennen, want alles is nieuw. Maar een goede voorbereiding is idd het halve werk!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 17:11

Queenbeebee, mijne kende nog niets en heeft dus ook weinig tot geen voorbereiding gehad. Kwam uit een opfok waar hij nauwelijks in handen kwam.

Ik heb heel bewust gekozen voor zadelmak maken door een goede professional. Ik heb vroeger wel met een vriendin ponies zadelmak gemaakt, maar ik vind die allereerste ervaring onder het zadel voor een paard zo belangrijk en bepalend, en dat kun je maar 1 keer goed doen. Dat wou ik dus gewoon door een superhandig iemand, die veel ervaring, balans en veel zelfvertrouwen heeft. Mijn overweging was echt, liever die ervaring door iemand die er 10 per jaar doet, ipv van iemand (ikzelf) die er 1 per 20 jaar doet. Nadat stap-draf-galop onder het zadel erop zaten, heb ik het zelf overgenomen.

Uiteindelijk heeft mijn paard 3 maanden op stal gestaan bij de zadelmakmaker. Hij heeft daar een maand weinig tot niets kunnen doen omdat hij enorm heftig op het bit reageerde. Bleek dat de tandarts die ik vooraf had laten controleren geen goed werk had geleverd. En heb hem 2 weken later opgehaald als dat kon, omdat ik tussendoor op vakantie ging en hem niet meteen na ophalen een week stil wou zetten.

Ik ben nog steeds heel blij met hoe dat toen gegaan is en welke fijne basis Owen daar gekregen heeft.

En het is natuurlijk voor iedereen anders en ieders zijn eigen keuze. Dit was mijn overweging. Ik heb zelf pennen in mijn rug (gebroken geweest na val van mijn andere paard) en een kunstheup. Ik weet dus van mijzelf dat ik gewoon niet die souplesse heb met opstijgen die een ca 30 jarige springamazone heeft en dat ik ook niet zo mee zit als zij op het moment dat het dier misschien even onzeker is en wegspringt.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 17:18

En juist dat gedoe met het bit maakt dat ik zo blij ben met mijn keuze. Als ik het zelf had gedaan, had ik waarschijnlijk gedacht, het licht aan mij...want hij is net naar de tandarts geweest dus er is niets mis met zijn mond. Ik was langer door gaan proberen en had waarschijnlijk geëindigd met een paard dat daarna heel lang veel moeite zou hebben met de hand vertrouwen door dat bit trauma. Nu zei de zadelmakmaakster meteen, dit is zo niet passend bij zijn karakter en hoe makkelijk hij de andere dingen oppakt, dit heeft niets met staken te maken, dit is pijn. Eerst een andere tandarts laten komen voor we verder gaan met het bit.
En idd, nadat hij wel correct was behandeld (hij bleek diastasen te hebben) en de mond een tijdje rust had gehad na de behandeling, heeft ie nooit meer een kick op het bit gegeven en neemt de hand fijn aan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 17:42

Leedebee schreef:

Ik denk dat ik jullie door elkaar heb gehaald, inderdaad. :+

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 22:05

Babootje schreef:
Leedebee schreef:

Ik denk dat ik jullie door elkaar heb gehaald, inderdaad. :+

Haha dacht al :D

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 19:55

Zat ff door Stip zn filmpjes te scrollen. Hier was hij 2. Het is in deze tijd wel weer van toepassing haha

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 21:47

Leedebee schreef:
Zat ff door Stip zn filmpjes te scrollen. Hier was hij 2. Het is in deze tijd wel weer van toepassing haha

[ Video ]

Hahahahaha zo braaf!! :D :Y)

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 21:52

Super leuk al jullie antwoorden! Leuk om te lezen

Ik heb nu om de week grondwerk les en in het verleden ook de TRT cursussen gevolgd. En nu heb ik de cursus gekocht bij Greetje Hakvoort. Leuk om mij verder te verduiken in het grondwerk.

Mijn merrie is heel lief en nuchter maar wel gevoelig. Dus we werken rustig verder en ach als het dan los het duurt is prima. Zeg ik nu verstandig O:)

Mijn grondwerk juf heeft veel ervaring met zadelmak maken maar doet het helaas niet meer zelf. Ze stelde voor dat er het samen gaan doen en dat ik dan start zonder zadel _O-

Nou we gaan het zien. Ik wil haar ook gaan longeren met dubbele lijnen eerst.
Ik wil haar liever niet verhuizen maar dan laat ik eventueel gewoon iemand komen om erop te stappen.

Maar stiekem duurt het me veel te lang natuurlijk :))

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 09:47

Haha gaat goedkomen! Ik heb er ook zonder zadel voor het eerst opgezeten toen. Opzich ben je er wel makkelijker af (vrijwillig of onvrijwillig :+ ) als er iets gebeurd.

Ik heb gister voor het eerst een stukje gestapt op Stip! ZONDER zadel haha

Af en toe ging ik er al ff op zitten als hij stond te eten, dus gisteravond ook. Hij was weer zo relaxed dat ik wilde kijken of hij misschien een paar passen wilde zetten. 2 halstertouwen aan weerskanten van zn halster vastgemaakt, cap op en gaan :+

Een stalgenootje was er, dus die bleef er even bij lopen, maar zonder vast te houden of zo. Hij liep super braaf naar de paddock! Zo'n 30 meter schat ik? De poetsplaats (binnen) uit, naar buiten over het erf naar de ingang van de paddock.

Ik voelde wel dat hij wat zoekende was met het gewicht (logisch), maar totaal geen spanning of zo. Ik ben zo trots haha <3

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 10:07

Hahahaha ja goed punt, je bent er snel af hoe dan ook :))

Wat super leuk zeg! Echt braaf ook

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 10:34

Wat leuk dat je erop gezeten hebt! Ha ha zonder zadel zou ik echt niet durven :o

Gisteravond heb ik op zo'n beetje het hoogtepunt van de storm gereden. Wel in een binnenbak, maar wel zo'n half open binnenbak waar het behoorlijk hard doorheen gierde. Ha ha volgens mij vond ik het spannender dan Owen. Vooral het instappen aan een lang teugeltje. Ik wil altijd, wat de omstandigheid ook is, in- en uitstappen aan een lange teugel omdat ik hem echt dat vertrouwen wil geven dat de situatie niet spannend maar normaal is. Maar stiekum is mijn eigen gevoel dan dat je eigenlijk teugels op maat wil pakken als ie met die kop in de lucht loopt te snurken....Ha ha heb me beheerst en de teugels lang gelaten en het resultaat was inderdaad dat hij na 2 rondjes snurken met de kop in de lucht, gewoon ging ontspannen...okay als dit normaal is zal het wel. Ha ha had ik al wel eens verteld dat ik verliefd ben <3 <3 <3

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 13:44

Wat goed Oji! De teugels erbij pakken creëert idd vaak meer spanning, dus stoer dat je jezelf kon bedwingen. Dat gaat vaak tegen je natuur in haha!

Vaak verzinnen we zelf allerlei redenen waar ze van "kunnen" schrikken, maar dat slaat eigenlijk nergens op. Als ze bijv. buiten in de bak aan het lanterfanten zijn in de wind, dan zou er geen reden moeten zijn om hysterisch te doen als wij er bij zijn/er op zitten. Tenzij je dat dan zelf veroorzaakt :+
Dat probeer ik steeds maar in mn achterhoofd te houden.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 13:56

Klopt. Ik word zelf altijd heel onrustig van veel wind om mijn hoofd. Maar ik bedacht mij ook, hij heeft 4 jaar in de opfok met weer en wind buiten zonder deken gestaan...hij krijgt niets van een beetje wind om de oren...het is aan mij om hem dat niet eng te gaan laten vinden.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 14:04

Hi allemaal!

@babootje he wat vervelend dat die schieffel toch weer opspeelt. Zo'n griffelbeenbreukje; heelt dat makkelijk vanzelf? Hoe gaat het nu met Polletje?

@oji ik vind het wel dapper om met die storm te rijden, ook in een binnenbak haha. En ik snap wel dat jij verliefd bent, Owen zou er 1 zijn waar ik ook verliefd op zou worden :D Lekker genieten!

Met Ellie kan niets normaal op dit moment. Ze zit duidelijk lekker in haar vel, maar kan haar energie niet kwijt. Ze mag deze week 30 min stappen en pas volgende week een paar stukjes draf erbij.
Ze is aan de hand niet te houden en onder het zadel doen we ook maar even niet zonder tranquigel.

We gaan de eerste drafintervalletjes ook met tranquigel doen en eerst maar gewoon onbelast aan de longe. Levensgevaarlijk die Ellie momenteel :+ Tja, ik kan het haar niet kwalijk nemen. Met dit weer is ze gewoon geen mak schaapje. Alhoewel, dat is ook niet helemaal waar maar ze schrikt echt vanalles waar ze normaal gesproken niet eens naar omkijkt.

@leedebee wat stoer zonder zadel!! Met een beetje lekker weer zou ik dat bij Ellie ook wel aandurven denk ik.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-24 16:10

Koekie, ik deed in de periode dat ik met Owen alleen mocht stappen, ook werken aan de hand. Dan kun je ze toch wat dingen leren en vooral ook dat ze de aandacht bij jou hebben. Ik had daar op Lelymare wat lessen in genomen want kende het daarvoor helemaal niet. Zou het nu ook wel weer willen oppakken want was best goed ook voor Owen want ze moeten zich toch ook concentreren ipv dat ze maar freewheelend rondstappen en van alles kunnen bedenken.