Harmonie in chaos vinden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 18:50

En als je tijdens het concert een zonnebril op zou zetten?
Zou dat niet wat schelen?
Pink wil ik ook een keer naar toe, maar ik kan niet tegen dat massale, geef mij maar een wat kleiner concert met veel minder mensen.

Ayasha
Blogger

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-22 23:34

zonnebril helpt tegen kleine "lichtwisselingen" zoals zon die door bladeren schijnt maar voor echte flitsen gaat een zonnebril niet afdoende zijn vrees ik. En als ik kleine aanvallen kreeg zou je het risico nemen maar mijn hart en ademhaling kappen er mee. :+ Dus manlief is ook niet enthousiast om het te testen zeg maar. :=

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 08:15

Lijkt me niet aan te raden om dat uit te testen inderdaad.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 12:17

Dat is wel direct een heftige error dan ja :(:)

Maarja al zou je geen lichtflitsen hebben, zou je de overige extreme overprikkeling qua mensenmassa en herrie om je heen, wel trekken dan...? :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 14:44

Als ik het doe, dan doe ik het goed. ~~}> ~~}>

Maar nee, dat gaan we dus niet testen, ik weet idd ook niet hoe ik zou reageren op de hoeveelheid mensen hoewel dat met een zitplaats best mee valt. Bovendien ben ik ook invalide incl. kaart dus sowieso zou ik zeg maar in een "aparte sectie" gezet worden in de meeste zalen. :j

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 15:30

tja zelfs mensen zonder handicap trekken het niet altijd. Zo heb ik ontdekt dat mijn vriend ook niet van de massa is op concerten. We zijn naar Night of the proms in Koksijde geweest. Ik vond het erg leuk maar hij niet zo. Nu hij is behoorlijk lang dus op de kleine stoeltjes en weinig plaats voor de benen zal ook niet erg geholpen hebben bij hem. Achteraf had hij liever oordopjes gehad en ik vond het geluid daar nochtans niet overdreven. Ik had geen last van mijn oren maar hij wel de dag erna.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 20:41

Oei dat is wel een heftige reactie, die zou ik dan maar niet uitproberen nee....

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-22 00:49

Dus, vandaag kreeg ik het in mijn kop om de gehele badkamer onder handen te nemen. Het begon met alleen even de gootsteen en de wc maar toen begon alles op mijn zenuwen te werken en uiteindelijk is het dus echt tot in het naadje (incl. tussen de buizen die nog zichtbaar liggen want: klushuis enzo.) gepoetst. :+ Toen ik klaar was, was het al niet meer zo heel vroeg en tegen alle voorspellingen in droog dus toch maar Sam rijden voor het donker. :j Ik wil naar Sam lopen met het halster in mijn handen maar daarvoor moet ik door de paddock en er bewoog iets in mijn ooghoek dus ik kijk en...Afbeelding
Afbeelding

>;)

Fazant .... Bij mijn weten kunnen die vliegen, niet geweldig maar ze kunnen het en hij is immers ook ín mijn paddock geraakt dus dan moet ie er ook weer uit kunnen toch?
Ik leerde al snel een paar feiten toen ik die theorie testte:
1. Fazanten zijn dom. Echt, dom. Als je denkt dat Duiven de domste vogels zijn? Nope, de fazanten winnen die wedstrijd. Of dit exemplaar had zijn kop al een paar keer te veel gestoten maar hoe dan ook: DOM!
2. Dit bewuste exemplaar kon niet vliegen. Hiervoor heb ik verschillende theorieën:
    -Hij weet niet dat ie het kan
    -Het is een tamme die ergens ontsnapt is en zijn vleugels zijn geknipt
    -Het is gewoon geen seconde in hem op gekomen om het te doen.
3. Ze hebben dan wellicht geen flauw benul van de mogelijkheden die hun vleugels hun bieden, ze zijn SNEL! Echt. Razendsnel.
4. Had ik al gezegd dat ze dom zijn?

Ik heb een paar huizen verder nieuwe buren. Egyptenaren. Leuke mensen, denk ik. Had er nog niet mee gepraat. Ik weet dat ze kippen hebben, en kuikens, want die hoor ik elke keer als ik buiten ben (ja freak gehoor. Dit is een belangrijk punt voor het volgende deel van mijn verhaal. Mijn gehoor is abnormaal.) dus een fazant leek me niet ver gezocht. Het beest in kwestie was ook helbend om in die richting te gaan áls ie alleen maar door het gaas zou passen dus ik denk.. Wellicht is ie daar ontsnapt. Ze waren buiten dus ik wandel via de weide naar hun tuin (wat voor een Belg echt een enorme inbreuk op de privacy is en hondsbrutaal maar ik rekende bij deze buren op zuiderse mentaliteit waar het doodnormaal is en kreeg gelijk gelukkig.) en ik zeg gedag. Ik weet toevallig van mijn man dat het Egyptenaren zijn trouwens, tot een paar weken geleden waren het de "ze spreken geen arabisch"-buren, dit is mijn brein dat afgeleid raakt. Ik had geen ide welke taal ze meestal spreken maar wel dat het geen turks of marrokaans was want dat herken ik inmiddels wel van intonatie en klanken. Ik had wel al gehoord dat ze met de buur tussen ons in in het frans communiceren wat daadwerkelijk belangrijk is voor mijn verhaal, mijn excuses. Dus ik vreesde al dat het in het frans zou gaan.

Ik kreeg deels gelijk. De vrouw sprak een beetje nederlands, beperkt in woorden maar wel nagenoeg accentloos. Het eerste wat mijn brein op merkte was "heeft ze snel geleerd!" en het tweede "raar dat ze geen accent heeft..." (voor het geval jullie je af vragen waarom gesprekken moeilijk zijn voor mij: Mijn brein is voor 95% bezig met alles behalve het gesprek zelf.) maar beiden deden het het best in het Frans. Mijn Frans is school-niveau wat, tov Nederlanders die geen frans krijgen bij mijn weten, beter is dan de meesten van jullie waarschijnlijk (ik kan dan weer nul Duits trouwens want dat heb ik dan weer niet gehad en spreken jullie vrijwel allemaal vloeiend.) maar het is niet goed. Niet goed genoeg om een gesprek over fazanten te voeren.........

Het volgende dat mijn brein op merkte was dat hun Frans zuiverder was dan dat van de gemiddelde waal, wat positief was want de gemiddelde waal zijn Frans is zo f*cked up dat ik het amper begrijp. (beetje zoals West vlaams of het dialect van Aalst vergelijken met AN) en dat ze daadwerkelijk alle woorden uitspraken. (Walen maken van een zin van 15 woorden drie woorden die soort van aan elkaar hangen en zoek het je maar uit. Die moet ik echt dwingen om in steek-woorden te spreken als ik daarmee moet praten. Afrikanen en Colombianen doen dat ook met hun frans trouwens.)

Goed, ik begreep hen al. Nu zij mij nog... "fazant" is geen woord dat veel ter sprake komt in de Franse les of in het leven in het algemeen... Dus, ik neem mijn gsm, laat een foto zien en vraag in het frans of hij van hun is. Zíj kende het franse woord voor fazant wel trouwens. >;) (mijn brein dacht: Nou kath, een stel Egyptenaren spreekt beter frans dan jij, proficiat.) In wezen had ik al snel het antwoord dat ze geen fazanten hebben en deze dus ook niet van hun was, maar dat ze hem er wel bij konden zetten. Ik kreeg ondertussen trouwens ook een broodje aangeboden met iets tonijn/videe achtig op. Wat ik, hopelijk, beleefd geweigerd heb en waarmee ik hen mogelijk enorm voor het hoofd gestoten heb maar ik wilde nog steeds graag Sam rijden en dit gehele gesprek nam veel meer tijd in beslag dan ik wilde. :+ ze vertelden over opgegeten kippen door de ‘Arend’ (Buizerd) en dat ze kuikens hadden nu. Toen ik zonder nadenken antwoordde dat ik het gehoord had werd ik door beide aan gekeken alsof ik gek was… ja kijk ik kan er niets aan doen. Ik hoor die dingen elke dag…. Kuikens hebben een erg herkenbaar getjilp.. Het stoort me niet. Het is gewoon dat mijn brein dat geluid meteen herkend… :+

Ze vroegen of ik hem kon vangen. In mijn hoofd ging het van "ja, misschien na een paar lijntjes maar niet in mijn huidige conditie." maar gelukkig ben ik in het frans niet zo rad van tong dus moest ik nadenken voor ik daadwerkelijk iets zei en heb ik maar gewoon gezegd van niet omdat ik niet zo goed kan rennen. :+ Daarna bleek dat ze hem eigenlijk vooral voor in de pan wilde.. := := Enfin, dus fazant niet van de buren. Kort gesprek, als je het zo kan noemen, over de paarden, ons voorgesteld en Kath kon weer achter haar fazant gaan rennen want de laatste keer dat een ongeleid projectiel door de bak schoot brak ik iets in mijn been en hebben Sam en ik veel geluk gehad dat het niet veel erger was.

Ik herhaal: Fazanten zijn dom.

Onder het toeziend oog van mijn buren die het hele spektakel wel konden waarderen had ik na een half uurtje dat stomme beest (in de meest letterlijke zin van deze term) uit mijn paddock. Hij bleef naar diezelfde f*cking hoek lopen ipv naar de uitgang. :roll: :roll: Het duurde ook even voor ik de meest geschikte uitgang gevonden had overigens. Dat was het grootste probleem. Eenmaal ik die gevonden had kwam ik er achter dat fazanten "drijven" eigenlijk erg veel gelijkenissen heeft met paarden drijven. Ze hebben een gelijkaardige reactie op lichaamstaal en communiceren eigenlijk ook op een gelijkaardige manier waar ze naar toe willen rennen en laten zich op dezelfde manier blokkeren als je ze niet daarheen wil. :+

Ik ben uiteindelijk trouwens op Sam geraakt en we hebben een korte rit gemaakt (inmiddels was het al valavond en ik moest de stallen nog doen.) Mijn man stuurde rond acht uur dat ie naar huis kwam. Ik stuur letterlijk terug "is goed, ik ben alleen ook achter op schema want ik moest achter een fazant rennen en de egyptische buren die alleen frans spreken vragen of die van hen was en dat kostte tijd." en ik kreeg gewoon terug "Oke, ik stop wel aan de frituur"

ALSOF IK ELKE DAG ACHTER FAZANTEN AAN MOET RENNEN!!!!!!!! >;) >;)

Ik moet wel zeggen: Ze spraken onderling continu frans zolang ik bij hen stond omdat ze door hadden dat ik dat wel begreep ook al sprak ik het niet al te best. Enkel als de man iets niet begreep zei de vrouw het eerst in het frans en daarna in whatever Egyptenaren dan ook spreken. Dat is een beleefdheid die hier niet vaak voor komt. Grieken hebben over het algemeen de "regel" dat je de taal spreekt die alle aanwezigen spreken. Iig de familie van mijn man. Daar wordt geen Grieks gesproken als mijn man en ik er zijn (ik begrijp meer grieks dan mijn man inmiddels, Ik leer talen te begrijpen als ik ze vaak genoeg hoor, daadwerkelijk afzonderlijke woorden/klanken kan onderscheiden en voldoende context heb.. Ik weet ook niet exact hoe dat in mijn brein werkt. Arabische talen begrijp ik niks van. Wat die Egyptenaren spraken kon ik ook niks van maken maar Grieks pik ik op via het occasionele vertaalwerk van onze nonkel..) en als iemand het toch doet zal altijd iemand zeggen "Spreek vlaams, het is onbeleefd om in gezelschap een taal te spreken die niet iedereen spreekt." (dit omdat het bezoek nooit kan weten of ze al dan niet over je bezig zijn.)

Als er iemand bij is die slecht nederlands praat dan zal meestal de persoon die we het beste kennen het eerst in het Nederlands zeggen en dan in het Grieks. Dat deden deze mensen dus op hun manier ook. Dat zal je Turken en Marokkanen dus zelden horen doen. Die l*llen gewoon een end weg in het arabisch.

Maar.... Ik heb de buren dus ontmoet. :+ en ik vraag me af of ik nu een briefje in de bus moet doen om me te excuseren voor alle potentiële onbeleefde gedragingen door mijn gebrek aan degelijk frans. Vooral het eten weigeren is hoogstwaarschijnlijk erg onbeleefd geweest.... Turken vatten dat iig als een enorme belediging op vaak... := Grieken ook maar Grieken maken overal drama om. :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-22 01:44

En overigens ja, Technisch gezien spreken ze ook Arabisch maar hun Arabisch was ‘trager’… Ik kon beperkt woorden onderscheiden… Dat lukt me bij Turken niet en bij Marokkanen al helemaal niet. Dat klinkt als een taal van een andere planeet voor mij, het Arabisch van mijn buren registreerde mijn brein wel… Als ik dit vaak genoeg zou horen zou ik het op termijn kunnen begrijpen denk ik. Alleen helpt dat niet met spreken. Dat is ook mijn issue met Frans. Ik begrijp het perfect maar spreken…. Not so much… :x

Puur intuïtief klonk dit Arabisch voor mij ‘puurder’/zuiverder… Ik heb niks om dit op te baseren maar alsof ze een soort AN-versie spraken… misschien moet ik eens mailen naar een vriend die half in Turkije woont of er veel verschil is tussen Turks Arabisch en bv het Arabisch van Egypte..

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 06:12

Wat een verhaal weer.. ik zie jeal gaan :')
Maar in nld, of het nog zo is op het VMBO weet ik niet, kreeg je in mijn jeugd les in Nederlands, Engels, Frans en Duits..op het voortgezet onderwijs… :)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 08:23

en in het West-Vlaamse dialect heb je dan nog onderlinge dialecten naar gelang de streek. Troost je meid want mijn frans is waarschijnlijk al even slecht als dat van jou. Ook ik moet te lang zoeken naar woorden als ik in het frans moet praten van het weinige frans dat ik ken. Ik kan me sneller in het engels uitdrukken dan in het frans. Mijn duits is zelfs een tijdje beter geweest dan mijn frans. Nu is dat ook al erg achteruit gegaan. Duits begrijpen gaat nog, terug spreken minder en schrijven is al helemaal slecht nu.

Echter heb je mijn ochtend weer goed gemaakt met je verhaal. :D

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 09:34

Wat een heerlijk verhaal!

Voor jou een hobbel in je plannen, voor mij heerlijk wakker worden. Je kan wel een dierentuin beginnen haha

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 10:19

Muga schreef:
Wat een heerlijk verhaal!

Voor jou een hobbel in je plannen, voor mij heerlijk wakker worden. Je kan wel een dierentuin beginnen haha

Hier ook :')

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 12:44

Trouwens hier zag mijn moeder ook een fazantenhaan lopen in vlak naast het preiveld naast onze tuin. Het jachtseizoen is net open van 15 oktober dus het kan zijn opgejaagd geweest is. Wettelijk mag het wel niet maar ik denk dat het zeker nog gebeurt dat ze gekweekte fazanten in het wild los laten om op te jagen. Met de grote vossenpopulatie in onze streek zullen er maar bar weinig fazantenkuikens in het wild opgroeien.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-22 13:30

petraaken schreef:
Trouwens hier zag mijn moeder ook een fazantenhaan lopen in vlak naast het preiveld naast onze tuin. Het jachtseizoen is net open van 15 oktober dus het kan zijn opgejaagd geweest is. Wettelijk mag het wel niet maar ik denk dat het zeker nog gebeurt dat ze gekweekte fazanten in het wild los laten om op te jagen. Met de grote vossenpopulatie in onze streek zullen er maar bar weinig fazantenkuikens in het wild opgroeien.

Ik weet helaas 100% zeker dat die praktijken nog gebeuren maar wij zitten echt wel een heel eind weg van jachtgebied dus dan heeft ie al best wat afstand afgelegd… nou hij zit hier in het maisveld. Vreten genoeg. :+

petraaken schreef:
en in het West-Vlaamse dialect heb je dan nog onderlinge dialecten naar gelang de streek. Troost je meid want mijn frans is waarschijnlijk al even slecht als dat van jou. Ook ik moet te lang zoeken naar woorden als ik in het frans moet praten van het weinige frans dat ik ken. Ik kan me sneller in het engels uitdrukken dan in het frans. Mijn duits is zelfs een tijdje beter geweest dan mijn frans. Nu is dat ook al erg achteruit gegaan. Duits begrijpen gaat nog, terug spreken minder en schrijven is al helemaal slecht nu.

Echter heb je mijn ochtend weer goed gemaakt met je verhaal. :D

Klopt. Ik ken vooral het kust-dialect eerlijk gezegd. Blankenberge en Zeebrugge verschilde al…

Ja het was wel een kleine ‘bump’ in mijn planning…. Maar… FRIETJES!! <3

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-22 15:36

Ik ben overigens zeer blij om te melden dat:
-er momenteel geen fazant in mijn paddock loopt
-Ik jullie ochtenden goed heb laten beginnen. _O-

Kijk, ik ben heel slecht in plannen. Mensen vragen dan "waarom maak je geen dag planning?"
wel. HIEROM! Welke planner zou ooit rekening houden met achter een Fazant vangen? En het is niet dat dit een "eenmalige gebeurtenis" is. Dit soort rare dingen gebeurt hier vaak genoeg dat niemand het zelfs maar een beetje raar vindt. _O-

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 15:40

Maar het levert je wel patat op O:)

VanLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 18:12

pmarena schreef:
Maar het levert je wel patat op O:)

Friet hè, patat is een aardappel daar :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-22 19:06

Zo, er worden hier knopen doorgehakt. :j
De middelste van onze herder werkt maar moeizaam samen met mijn man. Herders is extreem gevoelig en mijn man heeft van zichzelf een vrij luide stem en dat werkt niet met deze hond. De herder in kwestie heeft zich extreem aan mij gehecht en als je mij bedreigt mag je brullen en doen wat je wil dan blijft hij voor me staan en je komt niet aan me.

Hij heeft ook als pup ocd aan zijn ellebogen gehad. We gaan foto’s laten maken om te kijken of hij nog geopereerd moet worden (hij kon er uit groeien.) maar hij gaat onder mijn hoede komen. Hij mag nog af en toe mee om te bijten maar gaat vaker met mij mee op stap gaan. Voor de sport moet hij veel springen en mijn man is bang met zijn ellebogen dat we hem wellicht toch beter niet zo zwaar belasten zelfs als hij er van genezen is of hij na de operatie oké zou zijn. (In theorie mogen ze na een operatie alles weer normaal maar toch.)

Als de opfok door gaat, ga ik weer veel in the middle of nowhere zijn alleen dus Yaiko wordt dan mijn gezelschap. Omwille van de vooroordelen over het ras is hem bij me hebben al bescherming op zich.

Mijn man kwam ook thuis met een cadeautje. :+
‘Ik heb een cadeautje voor u bij. Ma iets klein hè. Aangezien ik gisteren avond commentaar kreeg.’
En toen werd me een pakje met vervang-mesjes in mijn handen geduwd…..
Dus ik stond van: ‘ :?
En toen herinnerde ik me dat ik gisteren een doos wilde open snijden en het mes niet door de tape kwam en ik vrij geërgerd in mijn eigen dialect gemompeld hebt ‘op dat mes kan je ook gaan zitten geloof ik’ om vervolgens iets agressiever om te gaan met het botte mes. :+
(In het Diepenbeeks klinkt het als ‘oep da meis koen dju-oech oeg zeitten à djé wèl..’)

De ‘e’ van ‘mes’ klinkt als iets tussen een e en een ei in. Bij ‘zeitten’ ook maar die is dan iets korter. :+ Dat is een klank die alleen diepenbekenaren kunnen volgens mijn man. Sowieso zegt ie dat mijn dialect hopeloos is. Zowel om te verstaan als om na te bootsen. _O-

Wij maken er ook een wat zangeriger klinker van. Sowieso is het een dialect met een zeker ritme. Ik heb bv een hele simpele zachte ‘eh-eh’ voor de honden waarmee ze alledrie spontaan stoppen met watze bezig zijn maar mijn man krijgt de klank niet onder de knie. _O-

In mijn eigen dialect klinkt dat een stuk bruter en sowieso als ik in mijn dialect begin let mijn man meestal op want dat doe ik alleen als het me echt ergert. _O-

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 10:05

Oh, wij zeggen dan dat je met je bloot gat op kunt gaan zitten maar dan wel in het west-vlaamse dialect. Ik heb wel eens vlamingen uit andere provincies horen of beter gezegd ze proberen het west-vlaamse dialect na te bootsen maar echt dat klinkt ook niet echt goed :+ ;

Honden zien maar een persoon echt als hun baas. Toch die herdersrassen. Wij hadden toen ik kind en jonge puber was een duitse herder. Mijn vader deed er ook verdedigingswedstrijden mee. Mijn vader was zijn baas waar hij echt naar luisterde. Mijn moeder, grootvader en ik konden veel vragen aan hem maar niet alles. Mijn vader mocht hem overal borstelen maar ik dan weer niet. Bepaalde delen van zijn lichaam mocht ik niet borstelen. Geen idee waarom maar het was zo.

Als Yaiko niet goed match met je man maar wel met jou is dan inderdaad beter dat hij volledig jou hond en beschermengel wordt. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 10:11

Dus de oudste is van de Griek.
De middelste is van jou.
En de jongste...daar heeft de Griek nog hoop op...? :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-22 11:27

petraaken schreef:
Oh, wij zeggen dan dat je met je bloot gat op kunt gaan zitten maar dan wel in het west-vlaamse dialect. Ik heb wel eens vlamingen uit andere provincies horen of beter gezegd ze proberen het west-vlaamse dialect na te bootsen maar echt dat klinkt ook niet echt goed :+ ;

Honden zien maar een persoon echt als hun baas. Toch die herdersrassen. Wij hadden toen ik kind en jonge puber was een duitse herder. Mijn vader deed er ook verdedigingswedstrijden mee. Mijn vader was zijn baas waar hij echt naar luisterde. Mijn moeder, grootvader en ik konden veel vragen aan hem maar niet alles. Mijn vader mocht hem overal borstelen maar ik dan weer niet. Bepaalde delen van zijn lichaam mocht ik niet borstelen. Geen idee waarom maar het was zo.

Als Yaiko niet goed match met je man maar wel met jou is dan inderdaad beter dat hij volledig jou hond en beschermengel wordt. :)

Ik begrijp de meeste west vlaamse dialecten maar ik onderneem nooit pogingen om andermans dialect te spreken. Vaak is er toch een bepaalde tongval nodig die je krijgt van er "geboren en getogen" te zijn.

De oudste hier is echt van mijn man. Van het begin, maar toen die kwam was mijn Jack Russel er nog en ben ik eens (onterecht) echt woest op 'm geweest omdat hij mijn (toen hoog bejaarde) jack van de trap duwde. Donya bleef echt een paar seconden liggen waar ze lag van milde shock, dus ik spring half van die trap af en pak haar in mijn armen maar ik was al aan het huilen want Don zat toen echt in haar "laatste jaar" zeg maar en dat wist ik. Arras wilde komen dus terwijl ik Donya tegen me aan trek zeg ik "Haal die puppie onder mijn ogen uit of ik maak 'm kapot!"
Dat was echt even mijn instinct om Donya te beschermen dat alles overtrof. :o o Heb daar nu best wel spijt van. Ik wist wel dat hij geen ide had wat hij mis gedaan had maar ik dacht dat Don dood gevallen was... Toen heeft mijn man even een wandeling met hem gemaakt zodat ik tot rust kon komen. :o :o
Ik ben blij dat we Arras hebben maar als we het opnieuw konden doen denk ik dat ik gevraagd had te wachten tot Donya dood was. Don vond een pup echt niet leuk. :

Maar Arras en ik hebben dus niet echt de band opgebouwd die Yaiko wel kon op bouwen want Don was al dood toen Yaiko kwam (ook al wilde ik absoluut geen hond meer :+) maar Yaiko plempte zich gewoon bij me neer en zeurde tot ik hem aaide. :+ And the rest is history. Arras begint dat nu ook stilaan te doen, Niet gelijk Yaiko maar wel komen knuffelen. (ik ben het knuffelbaasje. _O- ) Maar toch merk je aan alles dat Arras echt mijn man gekozen heeft waar Yaiko aan mij plakt als een magneet. :+ Herders hebben idd maar een "echte" baas en veelal kiezen ze die zelf als ze meerdere opties hebben... Het is niet perse zo dat degene die hem traint ook de gekozen baas is (zoals Yaiko bewijst. :+)

pmarena schreef:
Dus de oudste is van de Griek.
De middelste is van jou.
En de jongste...daar heeft de Griek nog hoop op...? :=

De jongste is nog een vraagteken. :+ Vooralsnog houdt die de kerk in het midden. Die lijkt de tijd zo ongeveer uit te rekenen zodat ie aan ons allebei even veel tijd besteed. _O- Maar die wil vooral niet riskeren dat één van ons twee geen snoep of eten meer geeft denk ik. :)) (hij is echt geobsedeerd door eten. :=)

Maar de jongste noemen we lucifer omdat hij ogen heeft die oplichten overdag en sowieso.. Echt zo'n "vuurkleur". :+

Eergisteren viel ie uit de zetel
Man: "Wat doet ge nu toch maar?"
Ik: " 't zal effe geleden zijn dat 'm nog in een hondenlichaam gezeten heeft eh schat, geef 'm tijd"
Man: :roll:

Gisteren was mijn man met zijn kobolois bezig. Dat lijkt op een paternoster maar is eigenlijk de griekse variant van een stressbal. Mijn man wil Zyon (wat zijn echte naam is en die altijd wil kijken wat we aan het doen zijn.) laten snuffelen en Zyon is om onduidelijke reden doodsbang voor dat ding. :+
Dus we kijken allebei even van "huh" en gaan verder en na een paar minuten zeg ik: "Nu snap ik het!! Da lijkt te veel op een paternoster! Die is nie bang, die is allergisch!"
Zyon kan je echt aan kijken alsof hij begrepen heeft wat je gezegd hebt en die keek echt om van "f*ck off mens" en mijn man schoot ondanks zichzelf in de lach. :+

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 11:58

_O- _O- _O- Slimme hond. :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-22 13:18

:j Het is moeilijk om hem in te schatten. Van de andere twee had ik rond zijn leeftijd al een heel goed idee van het karakter enz. Maar Zyon blijft zo'n hond waar ik naar kijk en denk "Ik heb geen ide hoe ik jou zou moeten omschrijven."
Hij is lief met ons, loyaal, wil altijd bij ons zijn. Als die anderen buiten zijn is hij meestal bij ons. Maar ik kan hem niet in schatten. Het is geen hond die ik zomaar bij iemand in de buurt zou laten. Om de simpele reden dat ik hem niet kan inschatten. Niet omdat hij me ooit reden gegeven heeft om te denken dat hij iets zou doen maar omdat ik ook gewoon niet kan zeggen wat voor temperament hij heeft. :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 16:03

Zowel mijn paarden, als mijn honden waren ongelooflijke lieverds en niet gecompliceerd.
Dat past bij mij. Ik ben geen typ voor een waakhond, jullie wel en dat doe je goed.
Wij dachten altijd van een golden dat hij de dieven de weg naar de kluis zou wijzen. Zo'n lieverd, zo'n sulletjedachten wij, een echte allemansvriend.

Daar kwamen we van terug toen we ooit ipv mijn broer midden in de nacht die thuis kwam, een dief hadden via de route per Kelder.
Dat die man nog weg is gekomen is een wonder te noemen, de hond erachter aan en mooi bewaken tot de politie hem inrekende. Een totaal ongetrainde hond deed precies volgens het boekje wat hij moest doen.
Vond ik zo bizar, want in onze ogen was het een echte sul!