Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Dus manlief is ook niet enthousiast om het te testen zeg maar.

Toen ik klaar was, was het al niet meer zo heel vroeg en tegen alle voorspellingen in droog dus toch maar Sam rijden voor het donker.
Ik wil naar Sam lopen met het halster in mijn handen maar daarvoor moet ik door de paddock en er bewoog iets in mijn ooghoek dus ik kijk en...

(mijn brein dacht: Nou kath, een stel Egyptenaren spreekt beter frans dan jij, proficiat.) In wezen had ik al snel het antwoord dat ze geen fazanten hebben en deze dus ook niet van hun was, maar dat ze hem er wel bij konden zetten. Ik kreeg ondertussen trouwens ook een broodje aangeboden met iets tonijn/videe achtig op. Wat ik, hopelijk, beleefd geweigerd heb en waarmee ik hen mogelijk enorm voor het hoofd gestoten heb maar ik wilde nog steeds graag Sam rijden en dit gehele gesprek nam veel meer tijd in beslag dan ik wilde.
ze vertelden over opgegeten kippen door de ‘Arend’ (Buizerd) en dat ze kuikens hadden nu. Toen ik zonder nadenken antwoordde dat ik het gehoord had werd ik door beide aan gekeken alsof ik gek was… ja kijk ik kan er niets aan doen. Ik hoor die dingen elke dag…. Kuikens hebben een erg herkenbaar getjilp.. Het stoort me niet. Het is gewoon dat mijn brein dat geluid meteen herkend… 
Daarna bleek dat ze hem eigenlijk vooral voor in de pan wilde..
Enfin, dus fazant niet van de buren. Kort gesprek, als je het zo kan noemen, over de paarden, ons voorgesteld en Kath kon weer achter haar fazant gaan rennen want de laatste keer dat een ongeleid projectiel door de bak schoot brak ik iets in mijn been en hebben Sam en ik veel geluk gehad dat het niet veel erger was.
Het duurde ook even voor ik de meest geschikte uitgang gevonden had overigens. Dat was het grootste probleem. Eenmaal ik die gevonden had kwam ik er achter dat fazanten "drijven" eigenlijk erg veel gelijkenissen heeft met paarden drijven. Ze hebben een gelijkaardige reactie op lichaamstaal en communiceren eigenlijk ook op een gelijkaardige manier waar ze naar toe willen rennen en laten zich op dezelfde manier blokkeren als je ze niet daarheen wil. 

en ik vraag me af of ik nu een briefje in de bus moet doen om me te excuseren voor alle potentiële onbeleefde gedragingen door mijn gebrek aan degelijk frans. Vooral het eten weigeren is hoogstwaarschijnlijk erg onbeleefd geweest.... Turken vatten dat iig als een enorme belediging op vaak...
Grieken ook maar Grieken maken overal drama om.

petraaken schreef:Trouwens hier zag mijn moeder ook een fazantenhaan lopen in vlak naast het preiveld naast onze tuin. Het jachtseizoen is net open van 15 oktober dus het kan zijn opgejaagd geweest is. Wettelijk mag het wel niet maar ik denk dat het zeker nog gebeurt dat ze gekweekte fazanten in het wild los laten om op te jagen. Met de grote vossenpopulatie in onze streek zullen er maar bar weinig fazantenkuikens in het wild opgroeien.

petraaken schreef:en in het West-Vlaamse dialect heb je dan nog onderlinge dialecten naar gelang de streek. Troost je meid want mijn frans is waarschijnlijk al even slecht als dat van jou. Ook ik moet te lang zoeken naar woorden als ik in het frans moet praten van het weinige frans dat ik ken. Ik kan me sneller in het engels uitdrukken dan in het frans. Mijn duits is zelfs een tijdje beter geweest dan mijn frans. Nu is dat ook al erg achteruit gegaan. Duits begrijpen gaat nog, terug spreken minder en schrijven is al helemaal slecht nu.
Echter heb je mijn ochtend weer goed gemaakt met je verhaal.

’
Dat is een klank die alleen diepenbekenaren kunnen volgens mijn man. Sowieso zegt ie dat mijn dialect hopeloos is. Zowel om te verstaan als om na te bootsen. 

;
petraaken schreef:Oh, wij zeggen dan dat je met je bloot gat op kunt gaan zitten maar dan wel in het west-vlaamse dialect. Ik heb wel eens vlamingen uit andere provincies horen of beter gezegd ze proberen het west-vlaamse dialect na te bootsen maar echt dat klinkt ook niet echt goed;
Honden zien maar een persoon echt als hun baas. Toch die herdersrassen. Wij hadden toen ik kind en jonge puber was een duitse herder. Mijn vader deed er ook verdedigingswedstrijden mee. Mijn vader was zijn baas waar hij echt naar luisterde. Mijn moeder, grootvader en ik konden veel vragen aan hem maar niet alles. Mijn vader mocht hem overal borstelen maar ik dan weer niet. Bepaalde delen van zijn lichaam mocht ik niet borstelen. Geen idee waarom maar het was zo.
Als Yaiko niet goed match met je man maar wel met jou is dan inderdaad beter dat hij volledig jou hond en beschermengel wordt.
o Heb daar nu best wel spijt van. Ik wist wel dat hij geen ide had wat hij mis gedaan had maar ik dacht dat Don dood gevallen was... Toen heeft mijn man even een wandeling met hem gemaakt zodat ik tot rust kon komen.

) maar Yaiko plempte zich gewoon bij me neer en zeurde tot ik hem aaide.
And the rest is history. Arras begint dat nu ook stilaan te doen, Niet gelijk Yaiko maar wel komen knuffelen. (ik ben het knuffelbaasje.
) Maar toch merk je aan alles dat Arras echt mijn man gekozen heeft waar Yaiko aan mij plakt als een magneet.
Herders hebben idd maar een "echte" baas en veelal kiezen ze die zelf als ze meerdere opties hebben... Het is niet perse zo dat degene die hem traint ook de gekozen baas is (zoals Yaiko bewijst.
)pmarena schreef:Dus de oudste is van de Griek.
De middelste is van jou.
En de jongste...daar heeft de Griek nog hoop op...?
Vooralsnog houdt die de kerk in het midden. Die lijkt de tijd zo ongeveer uit te rekenen zodat ie aan ons allebei even veel tijd besteed.
Maar die wil vooral niet riskeren dat één van ons twee geen snoep of eten meer geeft denk ik.
(hij is echt geobsedeerd door eten.
)

Het is moeilijk om hem in te schatten. Van de andere twee had ik rond zijn leeftijd al een heel goed idee van het karakter enz. Maar Zyon blijft zo'n hond waar ik naar kijk en denk "Ik heb geen ide hoe ik jou zou moeten omschrijven."