Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 22:18

lies schreef:
Luusje_Kviek schreef:
Dankjullie voor de leuke reacties! Ik ben ook heel blij met Oskar!

Even een vraagje, het is mijn eerste eigen paard. Hij wilt de poetsplaats niet op en gaat dan in z'n achteruit. Heb geprobeerd met snoepjes elk stapje vooruit te belonen maar zonder succes. Ook ging hij op de andere plek hangen (halstertouw kapot) en wou vervolgens daar ook niet meer staan :+ . Uiteindelijk hem wel daar gekregen en heb een borsteltje over hem heen kunnen halen. Dit gedrag is puur denk de nieuwe omgeving/stress en alles daar om heen? Hopelijk wordt het loop van de tijd wat minder gespannen... :)

In z'n achteruit de poetsplaats in?

Betreft het hangen, heb ook een 'hanger' gehad, ik gaf 'm altijd zo snel mogelijk een schop onder zijn kont, dan schoot ie naar voren en ontspande dan wel weer. Ik heb het gedrag er nooit helemaal uit gekregen, maar het werd op den duur wel stukken minder. Heeft me wel veel halsters en touwen gekost :+

Nee krijg ik hem geeneens in de buurt, dus gaat in een behoorlijk tempo achteruit zo ver mogelijk van de poetsplaats af :') Dat hij alles nog wat spannend vind is prima natuurlijk, kijken of hij morgen wat rustiger is en probeer ik het opnieuw. Het is ook nog maar zijn eerste dagje hier

Sherivey

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 09:39

Ik ga binnenkort, vrij onverwacht, bij een paardje kijken :D

Was eigenlijk nog niet actief opzoek, maar kreeg de vraag of ik interesse zou hebben in een jong arabiertje. En ik vind m idd heel leuk vanaf de filmpjes. Dus wil sowieso gaan kijken.

Plan was eigenlijk om, als Titane uiteindelijk ouder zou worden en richting pensioen ging, voor een jonkie te gaan kijken omdat ik het hele proces een keer wil meemaken. (Voorheen alleen 3 of 4-jarigen gehad). Maar dat plan liep sowieso al anders :=

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 12:47

blubblabhoi schreef:
Oké bokkers ik heb wat nuchtere meningen nodig voor ik impulsieve beslissingen ga maken. Eigenlijk weet ik wel dat dit niet verstandig is, maar ja die kriebels van het hebben van een eigen pony die qua looks precies is wat je zoekt (I know, karakter is ook belangrijk).

Vorige zomer was ik bij een vriendin op stal en zag daar een prachtige pony gereden worden. Prachtig, précies hoe ik mijn eigen pony ook voor me zou zien en waar ik ooit naar op zoek zou gaan. Toevallig staat ze sinds vandaag te koop.

Nu zijn de financiën op dit moment geen probleem voor me, dat scheelt een kopzorg. Tijd is een ander verhaal, maar waar een wil is, is een weg.

Ander 'probleem': ik ben nu nog te zwaar om op haar te rijden. Ik ben 1.65 cm en weeg 90 kg. Nu ben ik vorig jaar al 25 kg afgevallen dus op de goede weg, maar dit is een Welsh Cob van 1.50 en ik zou er dus echt niet op kunnen stappen. Nu zou het niet zo erg zijn om te wachten, maar het is een 4-jarige en heeft een consequente ruiter nodig. Ze schijnt nog wat rillerig te zijn. Ik heb zelf al 5 jaar niet actief gereden. Ik zou in eerste instantie 15 kg verder willen afvallen voor ik er op zou stappen. Maargoed, wat haal ik mezelf op de hals?

Of ben ik er überhaupt dan nog te lang/zwaar voor? Ik ben nu nog jong, moet ik de kans nemen of dit snel weer vergeten? :+

Ik ben niet actief opzoek naar een paard trouwens, maar ik lees wel mee in het topic omdat ik altijd tegen mezelf gezegd heb, dat ik aan een eigen paard begin zodra ik klaar ben met m'n studie en dat is nu een jaar geleden.

Dit hangt heel erg af van wie jij bent en hoe je tegenover paarden staat. Hoe belangrijk is rijden voor je? Ik heb ook een paard overgenomen dat ik puur heb omwille van het feit dat het dát dier is, ik was verliefd, het was mijn zielsmaatje, punt. Dat ik er zelden bovenop zit, boeit me hoegenaamd niet. Ik houd van paarden omdat ik van paarden houd, niet omdat je er op kunt rijden. Als je er zo in staat, koop dan die droompony.
Als rijden je absolute passie is, denk dan even twee keer na.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 14:42

Ik weet zeker dat de vos merrie die hier besproken is, iemand erg blij kan maken hoor.
Laat haar niet staan op leeftijd/ schraal, ze verdient het zo.
Mij net iets te sensitief en klik had ik niet, maar echt, er is naar mijn idee niets mis mee.

Ik kijk rustig weer door..

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 15:04

Muze schreef:
Ik weet zeker dat de vos merrie die hier besproken is, iemand erg blij kan maken hoor.
Laat haar niet staan op leeftijd/ schraal, ze verdient het zo.
Mij net iets te sensitief en klik had ik niet, maar echt, er is naar mijn idee niets mis mee.

Ik kijk rustig weer door..

Wat jammer zeg welk opzicht sensitief

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 15:10

Dat vind ik lastig te omschrijven, want ze deed niks “ fout” ofZo.
Hoe leg je dat uit.. een paard dat echt wel gevoelig is? Dat voelde ik... niet met poetsen ofZo, of met zadelen, of met rijden.. het is een gevoel
Ook omdat ik 24/7 buiten wil ( heb te) bieden en ik voor haar niet denk dat we daarin zouden matchen.
Ik ben zelf ook wat sensitief. Denk dat ik daarom wat gevoel miste

Maar ze liet zich super braaf voorrijden, nette gangen. Vriendelijk en keurig netjes in de omgang.
Echt. Leuk. Moet zeker meer vet en spier op, maar ik geloof zeker dat dat goed komt.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 15:15

.
Laatst bijgewerkt door divided op 23-05-24 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

mpc_rijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 16:33

Hoe selecteren jullie de keuringsdierenarts? (Los van 'kies een andere dierenarts dan die van de verkoper').

Ik dacht namelijk dat keuren alleen kan door een erkende keuringsarts. Maar als je in het register zoekt van erkende keuringsartsen, zijn er bepaalde regio's in NL waar ze niet echt zitten.

Zouden jullie het dier dan naar een erkende praktijk een heel eind verderop laten rijden, of een paardenarts uit de regio laten komen die op locatie keurt (maar dus niet officieel erkent is voor keuren)? Of kan dat laatste überhaupt niet? :+

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 20:08

Ik heb een kleine crush, maar weet niet of de pony genoeg lengte in de rug heeft / krijgt , en of ze nog wat groeit... vandaag gezien...

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 20:11

Dat hangt er van af of je je paard wil verzekeren. De meeste verzekeringen eisen goedkeur door een erkende keuringsarts. Als de keuring alleen voor jezelf bedoeld is zodat je ongeveer weet wat je koopt is even rondvragen of googelen wie er in de omgeving goed bekend staat voldoende.

*kruip weer onder meeleessteen*

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 20:26

mpc_rijder schreef:
Hoe selecteren jullie de keuringsdierenarts? (Los van 'kies een andere dierenarts dan die van de verkoper').

Ik dacht namelijk dat keuren alleen kan door een erkende keuringsarts. Maar als je in het register zoekt van erkende keuringsartsen, zijn er bepaalde regio's in NL waar ze niet echt zitten.

Zouden jullie het dier dan naar een erkende praktijk een heel eind verderop laten rijden, of een paardenarts uit de regio laten komen die op locatie keurt (maar dus niet officieel erkent is voor keuren)? Of kan dat laatste überhaupt niet? :+

Je kunt in feite bij iedere paardenarts keuren, alleen is het zo dat als je paard is gekeurd door een erkende keuringsarts zijn oordeel zo wordt overgenomen door de verzekering.

mpc_rijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 21:57

Oo zo super, dankjulliewel voor de verduidelijking!

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-21 22:00

En anders komen ze nog inspecteren van de verzekering, als je wil verzekeren even bellen met de maatschappij en vragen hoe of wat

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 10:00

pantarhei schreef:
En anders komen ze nog inspecteren van de verzekering, als je wil verzekeren even bellen met de maatschappij en vragen hoe of wat

Ik heb altijd gekeurd bij erkende artsen, maar ze kwamen toch kijken van de verzekering. Misschien was dat meer een sociaal ding aangezien de staleigenaar en inspecteur elkaar kenden en er langer koffie gedronken is dan naar paard kijken. :=

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 10:15

Van de week bezichtiging numero 6 gehad, mooi paard en ik was nog aan het nadenken/twijfelen, maar die bleek de volgende ochtend al verkocht. Nou ja, geen ramp. Wellicht morgen weer een bezichtiging, maar bij het paard in kwestie komt vanmiddag iemand kijken dus ik moet vanavond informeren bij de stal of hij er nog is of dat 'ie al verkocht is.

Iemand al iets van signalen opgepikt dat de markt wat beter wordt (voor de kopers)? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 10:19

Ik kom me eens voorzichtig melden. Heeeel eventueel ben ik misschien wel op zoek naar een onbeleefde pre / Andalusiër.
Niet te groot, tussen de 1.55 en 1.60 ongeveer.

Ik ben me eens voorzichtig aan het oriënteren.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 10:22

.
Laatst bijgewerkt door divided op 23-05-24 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 10:23

Je weet maar nooit wat er intussen op je pad komt.

Mijn zoektocht is ook nog niet echt gestart :+

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 10:27

Dat is zeker waar :D. Wanneer ga je kijken naar de jonge arabier?

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 10:28

Robijntjah, LunarEclipse & Dilan93: ik zou gewoon gaan beginnen :j :Y)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 10:32

LunarEclipse schreef:
Dat is zeker waar :D. Wanneer ga je kijken naar de jonge arabier?

Als het goed is volgende week :D (duurt lang!)

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 10:36

Ik ben gisteren dus ergens geweest en echt vond t zo’n leuke pony. Maar gok dat ze nog wat groeit of uitzwaart. En dan de druk erop... samen maakten dat ik t niet aandurf .

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 10:39

cijsalover schreef:
Robijntjah, LunarEclipse & Dilan93: ik zou gewoon gaan beginnen :j :Y)

Ik wilde mijn budget eerst nog wat opkrikken. Wilde voor een arabier, maar beleerd zijn die niet de goedkoopste (welk paard wel momenteel, zelfs de dravers die nog niet kunnen galopperen zijn vrij prijzig nu).

Nou weet ik dat er aan een jonkie nog een hoop werk zit en ik voorlopig niet kan rijden. Maar vind het wel een fijn idee dat ik m nog helemaal naar eigen hand kan zetten vanaf jongs af aan.
We hebben met Matt al gemerkt wat een feest het is om een 7-jarige die al meerdere eigenaren en trainingsmethodes gehad heeft nog in te rijden :+

Denk alleen dat ik het zadelmak maken wel overlaat aan een professional. Het werk er omheen doe ik met alle liefde zelf :)

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 10:49

Muze schreef:
Ik ben gisteren dus ergens geweest en echt vond t zo’n leuke pony. Maar gok dat ze nog wat groeit of uitzwaart. En dan de druk erop... samen maakten dat ik t niet aandurf .

Jammer, maar dan is het beter om het niet te doen!

@Dilan93 Leuk dat je op zoek bent naar een arabier. Ik ook :D Ben benieuwd of dat paardje volgende week wat voor je is :)

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-21 11:35

Muze schreef:

Bij twijfel niet doen, je loopt echt wel tegen je maatje aan echt waar <3