Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 14:45

Heeft iemand leuke boeken tips?
Ben opzoek naar wat informatieve boeken. Voor zowel grondwerk als onder het zadel.

Oh nee Duke :(:)

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 14:55

PSvanLot schreef:
Dat is heel vervelend Calipso, misschien kun je met haar tot een andere, voorlopige, oplossing komen?

Heb je een suggestie? Want ik weet het even niet meer :=

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 15:03

Wat balen Calipso, hopelijk vind je een oplossing want zo is het ook niet leuk....

Ow nee Granoek! Hopelijk valt t mee, zielige Duke

Mrs_Midnight

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 15:57

Och arme Duke! Veel sterkte en beterschap!!
Jodym ik zoek heel veel op op youtube, alsook op internet. Sommige oefeningen heb je dan duidelijk in woord en beeld.
Calipso, gaat het haar om het fysiek niet langs kunnen/willen komen, misschien kun je dan via skype oid toch wat doen?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 16:36

CalipsoLover schreef:
PSvanLot schreef:
Dat is heel vervelend Calipso, misschien kun je met haar tot een andere, voorlopige, oplossing komen?

Heb je een suggestie? Want ik weet het even niet meer :=

Iemand op stal die ervaring heeft met jonge paarden of een andere instructeur tijdelijk?

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 16:42

Met Skype ben ik helaas niks. :') Maar ik kruip gewoon niet alleen, zonder iemand die Marie vast houdt er op. Ik heb er nu een 3-4 tal keren opgezeten terwijl mijn lesgeefster ze vast hield. Maar uiteraard kan je met dat paard niet plots los de bak in rijden. Ik heb zelf veel ervaring, maar niet genoeg om dat alleen te doen. Aangezien Marie zo sensibel is, is dat ook gewoon geen verantwoord idee. Iemand moet haar wel echt kunnen vast houden, longeren en mij begeleiden als ik er op zit.

Heb mijn lesgeefster nu net een berichtje gestuurd of ze het nog wel ziet zitten om er mee verder te gaan. Dat ik begrip heb voor haar situatie, maar ook graag verder wil en anders tijdelijk op zoek ga naar iemand anders die me kan helpen of haar eventueel een paar weken op training ergens zet. Ik baal hier zelf ook van, maar dit is nu 2-3x kort achter elkaar, en denk al de 5de keer in totaal dat ze me laat zitten.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 17:05

Arme Duke, ik denk eerder een misstap/verkeerde beweging, hopelijk valt het mee. :(:)

Calipso, kijk idd of je iemand anders kan regelen je te helpen!

Mrs Midnight zou handig zijn als dat zadel goed is!
Ook misschien mogelijk lessen online te regelen?
Filmpjes zijn wel handig hoor, daar zie je meestal meer van wat er mis gaat.
Ik denk wel dat je hem niet te vrij moet laten, het is verder wel zo dat het logisch is dat hij snoep verwacht, ze zijn nogal auti :P
Je kan wel eerst meer/of andere dingen vragen voordat hij het krijgt en zo bouw je dat uit.
En probeer niet standaard overal iets voor te geven zodat ze het niet eisen maar krijgen wanneer jij wil.

Hallo Paintlover! :wave:
Ff wennen. :D
Gelukkig valt het mee, dunne zolen is gelukkig goed op te lossen.

Vientje gaat weer puzzelen met Pinda..
Zie jullie al samen zitten met een legpuzzel.. :P

Noisy voelt zich oud.. Haha meneer kaktus was na mijn tijd. :D

Fransje ze wil haar buik even bijbruinen, dat doet Malik op een andere manier.. >;)

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 17:32

Vandaag zou de smid komen maar helaas, die kwam gister snotterend thuis dus appte me dat hij niet kwam... absoluut geen probleem want 1 het is geen halszaak en 2 geen onnodige risico's nemen ;)

Gentle was vervelend vandaag _-:( dus hem maar even terug op zn plek gezet... zegt mn vriendin: mss moet ik die van mij (3 jaar) ook maar eens n weekje bij jouw op strafkamp sturen, dan is ze meteen opgevoed _O-

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 18:11

Mrs_Midnight schreef:
Och arme Duke! Veel sterkte en beterschap!!
Jodym ik zoek heel veel op op youtube, alsook op internet. Sommige oefeningen heb je dan duidelijk in woord en beeld.
Calipso, gaat het haar om het fysiek niet langs kunnen/willen komen, misschien kun je dan via skype oid toch wat doen?

Via Skype een paard bekeren lijkt me niet heel handig ;)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 18:13

CalipsoLover schreef:
Met Skype ben ik helaas niks. :') Maar ik kruip gewoon niet alleen, zonder iemand die Marie vast houdt er op. Ik heb er nu een 3-4 tal keren opgezeten terwijl mijn lesgeefster ze vast hield. Maar uiteraard kan je met dat paard niet plots los de bak in rijden. Ik heb zelf veel ervaring, maar niet genoeg om dat alleen te doen. Aangezien Marie zo sensibel is, is dat ook gewoon geen verantwoord idee. Iemand moet haar wel echt kunnen vast houden, longeren en mij begeleiden als ik er op zit.

Heb mijn lesgeefster nu net een berichtje gestuurd of ze het nog wel ziet zitten om er mee verder te gaan. Dat ik begrip heb voor haar situatie, maar ook graag verder wil en anders tijdelijk op zoek ga naar iemand anders die me kan helpen of haar eventueel een paar weken op training ergens zet. Ik baal hier zelf ook van, maar dit is nu 2-3x kort achter elkaar, en denk al de 5de keer in totaal dat ze me laat zitten.

De start is idd heel belangrijk, als je straks 2 weken verder bent kun je steeds makkelijker alleen aan de gang.
Begrijpelijk dat je nu wat wilt gaan doorpakken. Als ze straks goed zadelmak is kun je prima wat langer niet rijden.

Ben je wel blijven longeren met zadel?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 18:33

Granoek, heb je al een Duke update? :(:)

PSvanLot schreef:
Via Skype een paard bekeren lijkt me niet heel handig ;)

Een paard bekeren lijkt mij hoe dan ook lastig :+ :D ;)

CL is nu PL, oké! :)

Lastig dat je nu stagneert vanwege de problemen van je instructrice. Heb je niet een stalgenoot die je vertrouwd met het vasthouden van de longe etc?

Jodym, in welke richting zoek je informatie?

Vientje lekker aan het puzzelen! Hoeveel stukjes denk je dat de puzzel is? :D
Maar jullie gaan nu lekker, toch?

Mrs_M, probeer je het niet teveel je best te doen om het voor hem zo vriendelijk/zacht mogelijk te maken waardoor hij juist de leiding overneemt?
Misschien toch nog een paar lessen nemen als basis? Kun je het miss hoen verder zelf uitwerken als de lesgever is verhuisd?

PSvanLot

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 18:51

Ik had me dinsdag toch wat... ging M longeren. Hartstikke fijn. Simpel met een los touwtje bijgezet want ik wil dat ze leert los door het lijf te zijn met aanspanning in de bovenlijn zonder veel druk, wil veel lengte zien. Haar bovenlijn is enorm kaal en dit werk heeft ze echt nodig.

Had al kwartiertje fijn gelopen en was bijna klaar. Wil ik haar omdraaien, klik haar blijkbaar niet goed vast en is ze los...

Degene bij wie ik haar kocht zei dat ze al veel schakelvermogen liet zien.
En er waren al mensen die zeiden dat ze uit een enorm goede bloedlijn komt en dat het echt een paard met veel kwaliteit is... Maar nu mocht ik het zelf zien.

Ze werd er niet heet van of draaide de staart op der rug.
Ze ging door heel de baan (longeer liever nier in cirkel want wil ook rechtuit lopen) en mijn god wat een beweging. Gigantisch voorbeen en enorm sterk achterbeen! Ik was er helemaal verbaasd van. Helaas lag telefoon bij de poetsplaats.

Na paar rondjes dacht ze, nha klaar hoor. Stalgenootje was erg onder de indruk haha.

Voorlopig houden we het maar op gewoon 3x pw heel simpel werk haha.

En dit moet ze ook niet doen als ik er op zit haha

Hebben jullie de paarden een zandkuur gegeven toen ze uit de opfok kwamen?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 18:55

Ik heb mijne geen zandkuur gegeven toen ze uit de opfok kwam maar daar stond ze niet veel op zand. Wel een wormenkuur gegeven toen.

Klinkt tof,je bewegingswonder! Jammer dat je je mobiel niet bij de hand had.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 19:13

PL hihi, dan denk ik aan een Project Leider _O-

Hier ook geen zandkleur gegeven toen hij uit de opfok kwam...

Jammer dat je je mobiel niet bij de hand had maar wel gaaf om dan toch even te zien wat voor een bewegingswonder je hebt :D

Ik ga weer even verder knopen (touwhalsters/leadropes en nu bezig met mn 1e honden halsband :) )

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 19:13

fransje23 schreef:
Ik heb mijne geen zandkuur gegeven toen ze uit de opfok kwam maar daar stond ze niet veel op zand. Wel een wormenkuur gegeven toen.

Klinkt tof,je bewegingswonder! Jammer dat je je mobiel niet bij de hand had.

Hier krijgen ze altijd een zandkuur als ze binnenkomen en daarna standaard 1x per jaar. Normaal gesproken staat alles op gras.
Voor de wormen doe ik iedere 3 maanden een mestonderzoek.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 19:16

Arme Duke :(:) Hopelijk knapt hij snel op!

CL: Daar zou ik ook van balen hoor! Je wil toch verder en dat kan op deze manier niet. Ik zou ook anders (tijdelijk) iemand anders zoeken.

Midnight: Voor mij klinkt het ook alsof hij je niet echt serieus neemt als leider en gewoon lekker zijn eigen plan trekt. Je zou nog kunnen proberen te clickeren als hij X aantal seconden bij je staat ipv als hij alleen maar aan komt wandelen om het zo wat uit te breiden, maar als dat niet werkt zou ik wel iemand erbij halen die je hierbij kan helpen :) Vaak gaan we ook teveel in ons eigen hoofd zitten, terwijl er met het paard niet veel mis is.

PL: Naamsverandering :+ En misschien zat het in de lucht, want Prazani was ook stout, haha.

PSvL: Leuk is dat he, als ze dan iets laten zien wat je nog nooit gezien hebt. Nu nog op commando zetten zonder staart op de rug :))

Prazani was vandaag een beetje stout en heeft de beleerdster eraf gegooid :') Hij was al een paar keer ineens omgedraaid, maar op een gegeven moment wilde ze aangalopperen en hij neemt me een sprint, maakt 2 pirouettes achter elkaar (maar dan wel met sprongen van 180°) en toen viel ze eraf. Hij liet zich wel makkelijk pakken en toen ze er weer op ging zitten heeft hij het nog heel braaf gedaan. Ettertje :') En zich daarna ook weer als een engeltje gedragen _O-

En als je grote zus en neef beleerd worden dan doe je als Echte Hengst gewoon mee (ja, ik weet het, ik ben een dierenmishandelaar _O- )
Afbeelding

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 19:37

Wij hebben gisteren weer een buitenrit gemaakt. Je merkt dat Joya sterker wordt en meer conditie krijgt. Uiteindelijk rondje van 20 kilometer gedaan, wisselend gereden en ernaast gelopen en met een pauze, met koffie en appeltaart, op 9 kilometer. Joya loopt veel voorop en als het haar teveel wordt gaat ze zelf aan de kant staan zodat het ervaren paard de leiding over kan nemen.
Vrijwel alles gestapt omdat ze in draf wel sneller moe raakt. Bij de laatste twee kilometer gekeken of ze nog wilde draven, en dat wilde ze graag. Dus lekker drafje, voorop en ik zonder handen aan de teugels erop. Ze lijkt wel bijna zadelmak geboren :D

Afbeelding
Achterste voren ,durf ik ook al.

Afbeelding
Duin is erg droog ondanks de regen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 19:38

Dat is een flink dik been bij Duke, hopelijk valt het mee inderdaad

CalipsoL, wat onhandig als iemand het zo af laat weten, dat schiet niet op zo.

Goldenarrow, wat een boefje :=
Heeft ze zich niet bezeerd?

PsvLot, oh heerlijk zo‘n uitsloof moment, heb je maar mooi van kunnen genieten :)

Ik had niet veel tijd vandaag, even snel een klein rondje gewandeld en daar kwamen we weer een leuke ‚verkeersmak‘ oefening tegen :D
Je kunt het maar gezien (en gehoord) hebben in je jonge paardenleven _O-

Afbeelding

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 19:39

goldenarrow schreef:
Arme Duke :(:) Hopelijk knapt hij snel op!

CL: Daar zou ik ook van balen hoor! Je wil toch verder en dat kan op deze manier niet. Ik zou ook anders (tijdelijk) iemand anders zoeken.

Midnight: Voor mij klinkt het ook alsof hij je niet echt serieus neemt als leider en gewoon lekker zijn eigen plan trekt. Je zou nog kunnen proberen te clickeren als hij X aantal seconden bij je staat ipv als hij alleen maar aan komt wandelen om het zo wat uit te breiden, maar als dat niet werkt zou ik wel iemand erbij halen die je hierbij kan helpen :) Vaak gaan we ook teveel in ons eigen hoofd zitten, terwijl er met het paard niet veel mis is.

PL: Naamsverandering :+ En misschien zat het in de lucht, want Prazani was ook stout, haha.

PSvL: Leuk is dat he, als ze dan iets laten zien wat je nog nooit gezien hebt. Nu nog op commando zetten zonder staart op de rug :))

Prazani was vandaag een beetje stout en heeft de beleerdster eraf gegooid :') Hij was al een paar keer ineens omgedraaid, maar op een gegeven moment wilde ze aangalopperen en hij neemt me een sprint, maakt 2 pirouettes achter elkaar (maar dan wel met sprongen van 180°) en toen viel ze eraf. Hij liet zich wel makkelijk pakken en toen ze er weer op ging zitten heeft hij het nog heel braaf gedaan. Ettertje :') En zich daarna ook weer als een engeltje gedragen _O-

En als je grote zus en neef beleerd worden dan doe je als Echte Hengst gewoon mee (ja, ik weet het, ik ben een dierenmishandelaar _O- )
[ [url=m/K2OAMO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hier had ze ook geen staart op de rug ;)

Oepsie, die was erg blij. Wanneer ga je er zelf op?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 19:43

Dat is een mooie oefening, Sizzle

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 19:50

PSvanLot schreef:
CalipsoLover schreef:

De start is idd heel belangrijk, als je straks 2 weken verder bent kun je steeds makkelijker alleen aan de gang.
Begrijpelijk dat je nu wat wilt gaan doorpakken. Als ze straks goed zadelmak is kun je prima wat langer niet rijden.

Ja, dus sinds haar maandje rust heb ik ze meteen terug opgepakt, bijzetje, zadel met stijgbeugels die liggen te bengelen, hoofdstel, was allemaal geen probleem. Werk haar nu 3x per week met daar normaal 1 les tussen. Maar voel ook dat zij dus echt klaar is voor meer dan enkel longeren of grondwerk.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 19:52

Nee, ze heeft zich gelukkig niet bezeerd en kon er zelf ook om lachen. Eerste wat ze vroeg was of ik het op film had _O-

Morgen komt een vriendin langs met een zadel om te passen. Die paste niet op haar paard, dus dan maar kijken of die op de mijne past :) Als het past ga ik er volgende week of de week erna er een keertje op. Even kijken hoe het loopt :)

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 19:56

CalipsoLover schreef:
PSvanLot schreef:

Ja, dus sinds haar maandje rust heb ik ze meteen terug opgepakt, bijzetje, zadel met stijgbeugels die liggen te bengelen, hoofdstel, was allemaal geen probleem. Werk haar nu 3x per week met daar normaal 1 les tussen. Maar voel ook dat zij dus echt klaar is voor meer dan enkel longeren of grondwerk.

Dat geloof ik meteen! Hopelijk vind je snel een fijne hulp en kun je door.

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 21:00

fransje23 schreef:
Jodym, in welke richting zoek je informatie?

Dressuurmatig :)

Ooh die prazani,, pirouettes :') hoeft nu nog niet...

Lekker weer op buitenrit, wat een leven

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 21:33

Jodym schreef:
Heeft iemand leuke boeken tips?
Ben opzoek naar wat informatieve boeken. Voor zowel grondwerk als onder het zadel.

Oh nee Duke :(:)

Maakt de richting nog uit? Engels, klassiek, portugees?
Ik heb wat oudere boeken die ik graag gelezen heb zal eens in mijn kast kijken.