[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 19:18

Ik zou het beleren van spirit aan een professionele ruiter overlaten. Als je het op dezelfde manier doet zoals je nu met Limo doet zal het niet goed aflopen.
En dit bedoel ik niet negatief maar alleen in het voordeel van spirit.

k_m

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 19:20

Ik zou hem ook wegbrengen, even doorbijten. Je gaat veel meer plezier hebben van je paard, en er zelf veel meer uit leren. Je zou hem toch weg brengen maar uiteindelijk niet meer? Waarom niet die stal dat stond je toch wel aan? Oké financieel even niet leuk maar dit is ook niet leuk volgens mij.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 19:22

Dat wegbrengen heb ik niet veel vertrouwen in want als TS zelf de stal uitzoekt kan ze natuurlijk ook makkelijk een verkeerde keus maken. Een trainer uitzoeken is ook iets wat je leert met ervaring en helemaal niet zo makkelijk.

Weet je Art, als het voor jullie zo werkt en het maakt je niet uit of het niet perse vooruit gaat maar gewoon lekker samen wil hobbelen dan zou ik gewoon je eigen plannetje blijven trekken.
Het risico is dan inderdaad dat er daarna verder niemand iets mee kan omdat jouw basis niet de basis maar dat moet je dan maar voor lief nemen.
Het heeft ook geen nut om dingen tegen je zin te doen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 16-02-19 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 19:25

Je hebt hem een tijdje willen wegbrengen, wat heeft je toen tegengehouden?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-19 19:25

Wegbrengen is tegen advies van 3 dierenartsen in gaan.
Daarom dat ik liever een trainster of eventueel een doorrijder (mits eerst vertrouwen opbouwen via grondwerk) heb die ter plaatse komt.

Aan mijn eigen houding kan ik eventueel wel werken door op verplaatsing te gaan naar iemand die zitlessen geeft op haar eigen paarden. hopelijk vind ik er in de buurt, en zou nog makkelijker zijn als ik rijbewijs had (duimen draaien dat ik volgende maand examen kan afleggen en geslaagd ben)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 19:29

Art_Ificious schreef:

O ja? En wat hebben die dan wel gezegd? De dierenartsen die ik ken gaan daar echt geen advies in geven hoor. Dat is echt buiten hun vak.

Pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 19:33

Art, ik woon in de buurt... Ik kan je een naam geven van iemand die mij zeer goed helpt met grondwerk. Desnoods wil ik gerust ook eens langskomen en kijken hoe Limo is om door te rijden.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 19:34

Art_Ificious schreef:
Daarom dat ik liever een trainster of eventueel een doorrijder (mits eerst vertrouwen opbouwen via grondwerk) heb die ter plaatse komt.

Aan mijn eigen houding kan ik eventueel wel werken door op verplaatsing te gaan naar iemand die zitlessen geeft op haar eigen paarden. hopelijk vind ik er in de buurt, en zou nog makkelijker zijn als ik rijbewijs had (duimen draaien dat ik volgende maand examen kan afleggen en geslaagd ben)

Maar ik denk dat je het ook moet loslaten. Als je er altijd perce bij wil zijn heb ik ook het idee dat je het perce op jou manier wil. Je begint al met hij kan dit en dit en dit niet en hij reageerd zus en zo, haal er dan iemand bij met een open blik. Die zelf gewoon van 0 begint op zijn eigen manier en zonder vooroordelen. Natuurlijk met uitleg en begeleiding voor jou maar ik denk dat je vooral jezelf en je denkwijze even moet resetten. Laat het door iemand anders doen die ervaring heeft. Mss moet je dan verder zoeken of meer betalen maar geloof je zelf dat je op deze manier ooit een rustige buitenrit kan gaan maken ofzo? Nee toch.. je hebt hem gekocht om plezier van te hebben, gun dat jezelf en laat hem zelf even los zodat je hem daarna terug kan krijgen en er plezier aan kan beleven.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-19 19:35

Pessoa je bent welkom. Wanneer heb je tijd?

Voor grondwerk ken/heb ik miezelke al, zij is ook van in de buurt :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-19 19:37

k_m schreef:
Art_Ificious schreef:

Maar ik denk dat je het ook moet loslaten. Als je er altijd perce bij wil zijn heb ik ook het idee dat je het perce op jou manier wil. Je begint al met hij kan dit en dit en dit niet en hij reageerd zus en zo, haal er dan iemand bij met een open blik. Die zelf gewoon van 0 begint op zijn eigen manier en zonder vooroordelen. Natuurlijk met uitleg en begeleiding voor jou maar ik denk dat je vooral jezelf en je denkwijze even moet resetten. Laat het door iemand anders doen die ervaring heeft. Mss moet je dan verder zoeken of meer betalen maar geloof je zelf dat je op deze manier ooit een rustige buitenrit kan gaan maken ofzo? Nee toch.. je hebt hem gekocht om plezier van te hebben, gun dat jezelf en laat hem zelf even los zodat je hem daarna terug kan krijgen en er plezier aan kan beleven.
nja trainsters vragen nou eenmaal zelf aan mij wat hij kent wat ik al gedaan heb. Dus logisch dat ze dan al weten hoe hij reageert op iets wat die niet kent.

Ze willen toch allemaal graag weten wat er vooraf gegaan is?

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 19:40

Ja maar jij doet alsof hij levens gevaarlijk is terwijl dat wel mee valt.. ik zou het in grote lijnen vertellen en eerlijk zeggen dat je liever hebt dat ze 2 weken vanop de grond werken voor ze erop gaan, dan dat hij binnen 2 weken klaar is. Die mensen bestaan hoor! En als je dan wat verder moet rijden met de scooter moet je dat volgens mij voor lief nemen. Of al zie je hem enkel in het weekend, als je een goede stal vind die je vertrouwd kan dat geen probleem zijn. Slechter gaat hij er echt niet van terug komen hoor.. denk dat je echt even moet beseffen dat je alleen dit paard niet krijgt waar je hem wil hebben. Je moet er plezier aan beleven en niet constant zorgen volgens mij.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 19:41

Art_Ificious schreef:

Ben wel heel benieuwd wat die gezegd hebben en wat de argumentatie is? Lijkt mij nl dat een DA er alleen maar baat in ziet dat een paard met een wat mindere rug gereden wordt door iemand met ervaring. Vind het al raar als 1 dierenarts dat zegt, laat staan 3.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 19:43

Als een trainer er mee naar buiten kan is dat geen garantie dat TS dat kan na rijden. TS heeft door diverse omstandigheden hoofdzakelijk autodidaktisch leren rijden op niet de meest kwalitative paarden. Dat betekend dat dit enkel kan werken als ze dat eerst onder langdurige begeleiding leren wat zeer kostbaar is.

Ik ken nog iemand die zo werkt als TS. Ze kan gewoon niet advies aannemen zonder in de stress te raken waardoor vervolgens het een na het ander niet werkt.
Eigenlijk een braaf ding dat een goede basis van zijn fokker gekregen had maar door haar eigen (bijzondere) werkwijze moet ze bijv zelf bekappen omdat een ander er niet meer aan kan komen.
Met rijden is er 4 jaar overheen gegaan voor ze een rondje naar buiten kon en de pony loopt in een houding en gang die absoluut niet onder ‚normaal‘ valt. Echter nu zo‘n 10 jaar later maken ze samen dagtochten. Niemand wil met ze mee omdat de compromissen die ze samem hebben niet te combineren zijn met een paard dat gewoon braaf voorwaarts loopt, maar ze zijn tevreden en gelukkig samen.
Ja, een ander had die pony binnen een jaar goed voor elkaar gehad maar so be it.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-19 19:47

Limo zou er fysiek slechter van worden door de stress die dat met zich meebrengt. (afvallen en kans op maagzweren)
Maar ook mentaal zou het te belastend kunnen zijn zeiden ze. Omdat hij nu voor het minste in verandering al gespannen raakt.

Zij kennen limo ook beter dan jullie hem kennen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 19:47

Bij een goede trainer kun je uitleggen waar jij tegenaan loopt en wat jij graag opgelost zou zien. Dan kan hij daarmee werken. Verder gaat ie echt zelf voelen en beleven wat er gebeurt en wordt echt niet bang als hij hoort dat een onervaren amazone tegen vluchtgedrag of problemen aanloopt hoor. Als dat wel zo is ben je gewoon consequent aan het verkeerde adres en daar moet ik Sizzle dan gelijk in geven. Ook kunnen beoordelen wat een geschikt beleer/opvoed adres is, is iets waar je ervaring voor nodig hebt. Het kaf van het koren kunnen scheiden. Jij laat je nog enorm beinvloeden door de stalhouder en je familie, maar wat ik tot nu toe gelezen heb lijken mij dat niet de best raadgevers.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 19:49

Art_Ificious schreef:
Nou Goof vriendelijker kan ook wel.
Mijn grondwerk met limo zit anders wel goed en ook daar zou het volgens trainster niet goed zitten.
Nou geloofde ze ook niet bepaald dat ik zonder zadel op limo kan zitten en hij daarbij rustig blijft staan. En toch is het zo. De foto's zijn al gepasseerd in het topic.
Zelfs in de buitenpiste kon ik zonder zadel erop. Dus zeggen dat er geen wederzijds vertrouwen is en ik vanaf grondwerk opnieuw moet starten vind ik erover gaan.

En no offense Maar jullie vonden het ook goed gaan als ik foto's postte. Dus waarom zou ik terug bij af moeten beginnen?

Joh, ik doe al 114 pagina's en vele tientallen pb'es vriendelijk en ook dan doe je er helemaal niks nada noppes mee.
Je komt over alsof je alle wijsheid in pacht hebt, als enige op de wereld. Weet je wat wijsheid is? Weten dat je niet alles weet. En kan. Besef dat je slechts een beginner bent en dat je hulp nodig hebt en dat je nog heel veel moet leren en dat je jezelf nog moet ontwikkelen en dat je nog ervaring op moet doen op alle gebieden en.... ect etc etc.
Reflecteer eens op jezelf, ga eens op de bank zitten en ga dan eens op plaats van mokken en tegenargumenten bedenken, bedenken hoe het nou echt gaat. Wat gaat goed, wat gaat nog niet zo goed, wat is jouw aandeel daarin en hoe kun je nou dusdanig aan jezelf gaan werken dat jij gaat groeien zodat je je pony kunt laten groeien.
Maar ook dat heb ik al zo vaak gezegd, in zowel dit topic als met betrekking tot je vorige pony. Ik weet niet of je kunt reflecteren?

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 19:51

TS, ik heb ook een tijdje met je gepbt over limo. Je verder als tip meegegeven doen wat je zelf fijn vind. Wat ik wel erg jammer vind is dat je tegen alle adviezen in gaat. Voor elke tip heb jij een tegenspraak. En geloof me, dat gaat je niet helpen...

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-19 19:53

Goof.
Lees Nou lekker even terug.
Heb op oji ook al gereageerd dat ik toegeeft dat mijn houding bv ook stukken beter kan.
En ook gemeld dat ik gerust zitlessen wil nemen als ik iemand vind hiervoor.
Dwz ja ik besef dat ik Nog veel moet leren

Nuja als je niet alles leest en dus maar halve informatie hebt opgedaan ga ik je berichten ook niet meer serieus nemen.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 19:56

Art als jij nou eens even volhardend was in het vinden van een goede trainer voor je pony, als dat je hier toont op een andere manier zou je een heel eind verder staan... en nee dat is geen compliment. En nee ik pest je niet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 19:57

Art_Ificious schreef:
Limo zou er fysiek slechter van worden door de stress die dat met zich meebrengt. (afvallen en kans op maagzweren)
Maar ook mentaal zou het te belastend kunnen zijn zeiden ze. Omdat hij nu voor het minste in verandering al gespannen raakt.

Zij kennen limo ook beter dan jullie hem kennen.

Maar - als ze dat al zo zouden hebben gezegd, waar ik aan twijfel, niet omdat ik denk dat je zou jokken, maar omdat ik denk dat je ze verkeerd begrijpt, Ik denk niet dat ze in de gaten hebben hoe het nu gaat Art.
Waar Limo het meest bij gebaat is is een vaste structuur in omgang en met beleren. Zeker als een paard wat angstig is (waarvan ik echt ook denkt dat dat grotendeels in jouw hoofd zit) moet hij in dat opzicht steun hebben.
Jouw gebrek aan ervaring en inconsequentie zorgt bij hem alleen maar voor meer mentale belasting. Snap je dat nu nog niet? Iedere x moet het dier weer wat anders. En jij kunt hem qua beleren ook geen zekerheid geven omdat je gewoon die ervaring nog niet hebt. Alles echt is beter dan zoals het nu gaat.

Uitgaande van haar profiel denk ik ook niet dat Pessoa (met alle respect) degene is die jou zou kunnen helpen.

Pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 20:01

Ja een foto uit 2009 zegt echt heel veel ja :') Verder wil ik gewoon een keer Limo in het echt zien zodat ik mogelijk wat kleine oplossingen kan geven. Ben zelf echt geen trainer hoor, enkel iemand die op een prive stal werkt en wel wat jonge paarden onder haar kont heeft gehad.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 20:03

Misschien ken je hem al maar lees het topic van Leo en Rock eens door.
[PP] [VOLG] Rock-it, rock my world.

Rock was nog groener dan Limo en met een goede trainer heeft Leo al veel bereikt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 20:10

Pessoa schreef:
Ja een foto uit 2009 zegt echt heel veel ja :') Verder wil ik gewoon een keer Limo in het echt zien zodat ik mogelijk wat kleine oplossingen kan geven. Ben zelf echt geen trainer hoor, enkel iemand die op een prive stal werkt en wel wat jonge paarden onder haar kont heeft gehad.

Niet de bedoeling natuurlijk om je af te vallen o.i.d. maar geen professional zoals ik bedoel. Er is nu al zoveel aan instructie gewisseld dat beiden erbij gebaat zijn dat er nu eens echt wordt doorgepakt. Ook door iemand die ook goed zijn fysiek kan beoordelen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 20:14

Groen + groen werkt in de meeste gevallen niet. Dan kun je er beter voor zorgen dat een van de twee meer ervaring op doet.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 20:19

Eens met Babootje. Er is al zoveel gefreubeld en gemodderd met dit paard. Hoog tijd dat er een keer doorgepakt wordt door iemand met kennis en kunde. Dit wordt zo een neverending story.