Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 3

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:35

maranba schreef:
Kijk, dat jij niet in staat blijkt op te letten waar je mee bezig bent, maakt niet dat de hele wereld dat doet.

Er is helemaal niks MOETEN aan een verzekering. Het is een afweging die je maakt op basis van kosten die je wel of niet kunt overzien en/of betalen.
JIJ kunt niet voor een ander bepalen wat die wel of niet kan overzien en/of betalen........

als je dit schrijf naar andere vind ik persoonlijk dat je niet helemaal nadenk over wat ik schrijf. Dat ik niet oplet met een paard kopen is echt bespottelijk om dat te zeggen over iemand die je niet ken. Zelfs de keuringsmeester en op foto's was niks te zien.

Mijn pony was gekeurd en geheel gezond verklaard. En heb dus wel opgelet. Dus als je dat zegt vind ik je wel klinken als een puber.
Tuurlijk moet iedereen zelf weten of je een paard verzekerd of niet. Maar ik kom te vaak tegen dat mensen hun dieren niet verzeker en het dan die paar duizend euro niet kan ophoesten. Van het opsparen voor een potje kwam gewoon niks omdat er dingen tussen door kwamen.

Ik vind persoonlijk dat mensen die een paard of pony willen kopen. Te zuinig berekenen wat ze kwijt zijn en dan later in problemen komen met het onderhoud van het paard of pony. In mijn werk kom ik te veel verwaarloosde dieren tegen. Omdat de kosten hoger uit vielen. En geen dierenarts betaald kan worden.

Mijn mening is gewoon als je een dier in de verzekering heb, is het gewoon prettig dat je altijd ook gaat opeens je gespaarde geld naar een lekkend dak even een voorbeeld je altijd een hoge rekening van de dierenarts kan betalen.

Maar het blijf ieder zijn eigen keuze.

Waarom denk je dat ik altijd roep dat je 500 euro per maand opzij moet kunnen leggen zonder met je ogen te knipperen en als je dat niet kunt, je geen paard kunt betalen?
Wat jij hier beschrijft is precies de reden waarom ik roep dat een paard 500 euro per maand kost.
Als je dat geld beschikbaar hebt, heb je de ruimte om dat paard te onderhouden, ook als de hele wereld eens tegen zit, precies zoals je dat beschrijft.
Een paard hebben is geen recht (zoals hier op Bokt weleens geschreven wordt), het is een gunst waar je hard voor moet werken, ik net zo goed als iemand anders.

maranba

Re: Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:49

persoonlijk vind ik 500 te weinig ik ben per maand al 375 voor stalling kwijt. en dan heb ik nog niks extra's zoals tuig, dingen die gerepareerd worden. enting ontworming hoefsmid etc. ik denk dat ik dat permaand al kwijt ben. prive les en eigen paarden les. is al 100 euro. en verzekering ongeveer 55 euro per maand. ik betaal het per jaar... veel mensen denken namelijk dat je met eigen paard geen les nodig heb. ik denk dat ik al rond de 650 zit per maand. daarom als ik bedragen hier ziet staan. moet wel zeggen dat ik op een 5 sterre manege staat. omdat ik het daar fijn vind en dat alles gedaan word dat mijn paardje er altijd goed bijstaat en goed gevoerd word ook al ben ik aan het werk.

ik neem dit erg serieus ziet te veel als dieren inspecteur bij mensen die het niet kunnen betalen. en ja de dieren zijn dan echt de pineut.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:37

maranba schreef:
persoonlijk vind ik 500 te weinig ik ben per maand al 375 voor stalling kwijt. en dan heb ik nog niks extra's zoals tuig, dingen die gerepareerd worden. enting ontworming hoefsmid etc. ik denk dat ik dat permaand al kwijt ben. prive les en eigen paarden les. is al 100 euro. en verzekering ongeveer 55 euro per maand. ik betaal het per jaar... veel mensen denken namelijk dat je met eigen paard geen les nodig heb. ik denk dat ik al rond de 650 zit per maand. daarom als ik bedragen hier ziet staan. moet wel zeggen dat ik op een 5 sterre manege staat. omdat ik het daar fijn vind en dat alles gedaan word dat mijn paardje er altijd goed bijstaat en goed gevoerd word ook al ben ik aan het werk.

ik neem dit erg serieus ziet te veel als dieren inspecteur bij mensen die het niet kunnen betalen. en ja de dieren zijn dan echt de pineut.

Ik ben dat ook kwijt per maand; allen heb ik er twee paarden voor in pension staan...........

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:16

@ maranba; Hangt ook vanaf waar je woont. Want ik ben 150 euro per maand aan stalling kwijt ;) En dan heb ik ook alle voorzieningen, waar je in het zuiden van het land 300 euro voor betaald :)
Maar als je ind maar 200-300 per maand kan sparen.. zou ik zeker nog eens nadenken ofje ene paard wel kan betalen :).

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 21:46

Maranba, niet iedereen wil op een 5-sterrenmanege staan. Ik betaal voor 2 paarden ruimschoots minder en ook die staan volpension op een stal waar ze goed verzorgd worden. Maar er is slechts 1 buitenbak, geen solarium, geen kantine en geen stapmolen. Wel komen ze hele dagen buiten in een stabiele groep, hebben een lang zomerseizoen weidegang en een prachtig uitrijgebied grenzend aan het erf.
Oftewel bij ons kan het met 500 euro per maand uitstekend uit, inclusief prive lessen. Dat dit in de Randstad moeilijker is, lijkt me logisch.
Daarnaast kun jij niet beoordelen of mensen voldoende geld achter de hand hebben voor de (onverwachte?) medische kosten van het paard, naast voldoende geld voor andere "noodgevallen". Weet jij veel of ze een leuke erfenis van een suikeroom hebben gehad? Of een keer de postcodeloterij hebben gewonnen? Of gewoon een zeer goedbetaalde baan hebben?

maranba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 23:34

ik zeg ook niet dat iedereen dit kwijt zal zijn. zeg alleen dat mensen die graag een paard of pony willen altijd van zo goedkoop mogelijk uitgaan of van onware prijzen.

Daarom zeg ik erbij dat ik wel op een 5 sterren manege staat en in een plaats woon waar het gewoon erg duur is. Het kan daarom wel goedkoper. Maar wat voor baan je ook heb al woon ik niet in de randstad de prijzen kunnen oplopen. Ik heb met mijn toekomstige baan gewoon geen tijd om zelf te voeren en te mesten. Mijn man heeft dan een zeer goede baan. Maarja ik denk dan altijd, tijden kunnen veranderen. Als ik dit niet meer zou kunnen betalen omdat mijn man ontslagen word kan ik altijd goedkoper staan. Dat zijn keuzes die je maak in het leven.

Wat ik het belangrijkste vind is dat paard en eigenaar bij elkaar passen en veel plezier met elkaar moeten kunnen hebben. En of je nu bij een boer staat of op een luxe manege. Een paard of pony kost eigenlijk altijd meer dan je denkt als beginnende paarden eigenaar. Ik ken helaas ook mensen die het eigenlijk niet kunnen betalen omdat ze de kosten overal te laag voor ingeschat hadden. Dus wees rieeel met de kosten bij jou in de buurt. Want als ik vergelijk met brabant en de plaats waar ik woon scheel dat honderde euro's.
Ik heb het natuurlijk dus over de maandelijkse kosten en de normale jaarlijkse kosten van een paard of pony. Hoe iedereen het doet met medische kosten doet. Daar heeft ieder een andere manier voor maar je moet er wel een plannetje voor hebben. Maar dat is met elk dier zo....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 23:52

Goed, ik ben dus reeel met de kosten hier in de regio en heb nog nooit een paard verzekerd gehad en zie nog steeds geen reden daartoe. Dat betekent niet dat ik iedereen zal afraden om een verzekering te nemen, alleen dat het geen noodzaak hoeft te zijn. Maar je moet wel duidelijk beeld hebben van je financiele (on)mogelijkheden om te beslissen of je wel of niet je paard verzekerd.

maranba

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 09:15

zo lang je rieeel bent is er niks aan de hand. Ik heb het met mijn hond toen ook gehad hoor die bleek heel erg had te hebben. opereren of spuitje ja dat is voor mij dan een makkelijke keus. maarja ik had wel geld om te opereren en 2400 euro heeft niet iedereen in de la liggen. ik heb er nooit spijt van gehad we hebben hem net een maand geleden moeten in laten slapen omdat het gewoon niet meer ging. Met mijn paarden heb ik het altijd gewoon kunnen betalen. Maar omdat ik nu een jong dier heb wilde ik haar wel verzekeren. de rest van mijn dieren heb ik dus niet verzekerd. misschien dat ik mijn pup laat verzekeren maar daar moet ik nog goed over verzinnen. Ik heb namelijk een jonge tinker gehad die was bang geworden van een ander paard in de wei en dat beest sprong over de omheining. omheining was hoger dan hij met stroom zo hup het bos in. Gelukkig had hij geen schrammetje.

moet eerlijk zeggen een shet zou ik ook niet verzekeren.

Ik kijk het eerste jaar aan of ze veel krijg en dan beslis ik weer of ik haar nog een jaar verzeker. ik denk op dit moment wel. ik kijk en betaal per jaar.

schotjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:39

iemand?? :) :')

schotjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:43

kan nou niks meer sturen zit dit onder school te doen...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:43

schotjes schreef:
maar ff over de kosten per maand. ik weet dat je altijd geld voor onverwachte dingen moet hebben (heb ik ook ) maar als je 200-300 euro per maand nog eens extra moet gaan betalen voor kapotte spullen weet ik ook niet hoe je dan met je spullen omgaat... maar ik hoef bijna geen stallinggeld te betalen ook geen hooi, (haalt de boer van zn land) enz. je kan toch wel proberen om een beetje goedkoop te zijn? maar wel je paard een goed leven te geven?... goed, ik begrijp dat ik me nu wel zwart loop te maken maar goed...

Het punt is dat je geen garantie hebt dat het bij die boer zo goedkoop blijft. Boer kan besluiten dat hij er geen zin meer in heeft en dan moet je een ander adresje gaan zoeken. De kans dat je nog zo'n goedkoop adresje vindt dat ook verder goed voldoet (afstand, faciliteiten, betrouwbaarheid stalbaas, etc.) is uitzonderlijk klein. Daarom is het verstandig om rekening te houden met hogere stallingskosten per maand. Zet het geld opzij zolang je goedkoop kunt staan, maar zorg dat je het wel hebt als het nodig is. Het is nu bijna onmogelijk om een paard/pony redelijk te verkopen als het te duur wordt, dus zorg dat je niet voor die keuze komt.

maranba

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:09

Ja is zo de enigste wat mensen nu kunnen doen. Is naar de slacht brengen en dat wil toch iedereen voorkomen. Wat misschien ook een idee is. Je kan ook bij de gemeente heel vaak inschrijven voor een stukje grond om paardjes te houden. Dat kan je doen als achter de hand te houden als hij er geen zin meer in heeft. Ik heb daarom altijd het liefst in eigen beheer. Ik weet dat ik duur sta, maar als ik dit niet meer zou kunnen betalen kan ik altijd goedkoper gaan staan.

Niet dat we je willen tegen houden om die dieren aan te schaffen hoor. Maar ik zie het helaas vaak slecht af lopen met de kosten die vaak veel te laag word ingeschat. Wat ik zou doen in jullie geval. Alles is namelijk erg duur aan het worden. Ik zou gewoon de kosten berekenen wat je voor het paardje kwijt zou zijn als je het duurder moet zetten met alle kosten erbij. voer, smid etc. Dat elke maand op de rekening zetten. En zo sparen voor het paardje. Als het paardje komt ben je aan die kosten gewend en dan kan je van die rekening je paardje onderhouden. als de boer er mee ophoud dan kan je je paard of pony ergens anders stallen en je heb gelijk voor onvoorziende kosten een potje.

wel erg leuk dat je op zoek bent. Wij hadden ons paardje dit keer heel snel gevonden. Maar ik wist ook precies wat ik wel en niet wilde.

schotjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:54

Waratje schreef:
schotjes schreef:
maar ff over de kosten per maand. ik weet dat je altijd geld voor onverwachte dingen moet hebben (heb ik ook ) maar als je 200-300 euro per maand nog eens extra moet gaan betalen voor kapotte spullen weet ik ook niet hoe je dan met je spullen omgaat... maar ik hoef bijna geen stallinggeld te betalen ook geen hooi, (haalt de boer van zn land) enz. je kan toch wel proberen om een beetje goedkoop te zijn? maar wel je paard een goed leven te geven?... goed, ik begrijp dat ik me nu wel zwart loop te maken maar goed...

Het punt is dat je geen garantie hebt dat het bij die boer zo goedkoop blijft. Boer kan besluiten dat hij er geen zin meer in heeft en dan moet je een ander adresje gaan zoeken. De kans dat je nog zo'n goedkoop adresje vindt dat ook verder goed voldoet (afstand, faciliteiten, betrouwbaarheid stalbaas, etc.) is uitzonderlijk kunt staan, maar zorg dat je het wel hebt als het nodig is. Het is nu bijna onmogelijk om een paard/pony redelijk te verkopen als het te duur wordt, dus zorg dat je niet voor die keuze komt.

bedankt voor je reactie. maar "de boer" ( ze hebben "alleen maar" een hond --- ook zelf 2 shetjes!!!---- en wat schapen, maar hij gaat vvoor onze poown een schuilstal+zadelkamer maken. wel tegen een kleine vergoeding. en ---als het niet meer daar kan mag de pony bij een vriendin(die heeft zelf 2 shets staan--!

schotjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 23:00

maranba schreef:
Ja is zo de enigste wat mensen nu kunnen doen. Is naar de slacht brengen en dat wil toch iedereen voorkomen. Wat misschien ook een idee is. Je kan ook bij de gemeente heel vaak inschrijven voor een stukje grond om paardjes te houden. Dat kan je doen als achter de hand te houden als hij er geen zin meer in heeft. Ik heb daarom altijd het liefst in eigen beheer. Ik weet dat ik duur sta, maar als ik dit niet meer zou kunnen betalen kan ik altijd goedkoper gaan staan.

Niet dat we je willen tegen houden om die dieren aan te schaffen hoor. Maar ik zie het helaas vaak slecht af lopen met de kosten die vaak veel te laag word ingeschat. Wat ik zou doen in jullie geval. Alles is namelijk erg duur aan het worden. Ik zou gewoon de kosten berekenen wat je voor het paardje kwijt zou zijn als je het duurder moet zetten met alle kosten erbij. voer, smid etc. Dat elke maand op de rekening zetten. En zo sparen voor het paardje. Als het paardje komt ben je aan die kosten gewend en dan kan je van die rekening je paardje onderhouden. als de boer er mee ophoud dan kan je je paard of pony ergens anders stallen en je heb gelijk voor onvoorziende kosten een potje.

wel erg leuk dat je op zoek bent. Wij hadden ons paardje dit keer heel snel gevonden. Maar ik wist ook precies wat ik wel en niet wilde.

bedankt voor je reactie! ja, ik snap wat je bedoelt. gelukkig heb ik een lieve vriendin :P waar de pony in "nood"gevallen kan staan. ze woont alleen in een andere plaats dus alleen voor zegmaar een noodgeval:) pony wordt daar dan ook met veel voorzien. ik doe het ook samen(ik zou het ook zelf +ouders:P kunnen betalen, maar dat is ook handig!

maranba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:55

ja ik zelf wil nooit afhankelijk zijn. Dat komt door mijn jeugd denk ik. Maar ook door de mensen die op stal het samen doen en altijd laat er eentje het afweten met kosten en verzorgen. Dan is het wel zuur als jij wel enorm om het dier geef en hem/haar niet kan houden omdat je het niet kan betalen. Daarom zou ik nooit iemand aanraden om afhankelijk te zijn van iemand. En dan zeker niet van kosten. Ik heb mijn oom ook achter mij staan hoor. Als er echt iets gebeurt met het paard en kan alleen voor een tijd in de wei om te herstellen komt hij mijn paardje zo halen. Dat is namelijk al een keer gebeurd of als ik haar wil laten dekken dan staat hij ook voor me klaar in de laatste van de dracht en als het veulen komt. Maar dat is leuk voor achter de hand en voornamelijk in de lente en zomer maanden.

Heb je al shets gezien die je wilt kopen. En wat ga je ermee doen?

schotjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 21:33

al stopt mn vriendin(waarmee ik samen de pony doe) ermee heb ik genoeg om zelf te betalen. ik wil een sterke (ja sorry als ik shet zij) C-pony. ik wil er graag buitenritten enz. mee doen ook af en toe een lesje (betalen mn ouders;) )

maranba

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 09:01

denk goed na over een c pony mijn dochter is niet lang 170 maar die is er al een tijdje uitgegroeid zelfs een e pony werd voor haar krap. Dus misschien moet je wel iets groter zoeken zodat je er nog een paar jaar plezier van kan hebben.

schotjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 14:16

oke, dankje! alleen de mensen waar de pony zal gaan staan vinden een b-pony eigenlijk al te groot... i.v.m. ? maar zelf hebben ze 2 shetkanders(hengstjes), kan daar dan bijv. een d-pony ruin bij staan?

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 14:34

Ja waarom niet?

maranba

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 12:39

tuurlijk kan dat is geen enkel probleem.

schotjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 13:11

Oke dank jullie!

schotjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:22

maar , (sorry voor al die vragen...) ik kan ongeveer 50 eur p.m. in mn eentje aan een pony besteden. (ja de stalling (=weide + schuilstal enz.) is heel goedkoop, net als het hooi (haalt de boer ook van zijn land.) Maar al doet mn vriendin ook mee dan kunnen we ong. 70-80 eur besteden... Is dit genoe g?? Wat ik zelf heb uitgerekend: Kosten van een pony Eline en Anne:

1x aanschaffen:

-pony: €700-1000
-zadel 2e hands €400
-hoofdstel €50
-Halster + vliegenmasker € 20

de rest hebben we al (borstels, hoevenvet, halsters hebben we eigenlijk ook al dekjes, enz.)

= € 1470

maandelijkse kosten (gemiddeld per jaar):

Het dikgedrukte is wat 1 (bijv. wormenkuur) kost

wormenkuur €15 per keer 6x pj € 7,50
entingen € 40 per keer 1x pj €3,50
hoefsmid €30 per keer 4x pj € 10
biks/ muesli €8 per keer 12x pj €8
Weide 120 per jaar 1x pj € 10 (goed uitgezocht:p)
hooi €50 per jaar 12x pj €4,50 (haalt de boer bijna gratis van zn eigen land)
liksteen €7 per keer 2x pj € 1,50
evt. dierenartskosten: €10

= €55 per maand........

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:33

Leuk sommetje, maar je laat weinig ruimte voor tegenvallers. Stel je pony moet toch op ijzers, of vaker bekapt, dan gaan de kosten van de smid behoorlijk snel om hoog. Hooi "bijna gratis" is ook een post om voorzichtig mee te zijn. Die boer moet wel zorgen dat het land er netjes bijligt, tijdig bemesten, onkruid bestrijden/verwijderen, gras maaien, schudden en inpakken. Dat is allemaal niet gratis, dat kost stiekum behoorlijk wat geld. Ik zou daar echt flink wat meer voor reserveren.
Ook zou ik zorgen dat je wat meer reserveert voor dierenartskosten, zeker de eerste tijd. Zet daar ook vast een bedrag apart voordat je de pony koopt, zeg dat je 2000 euro hebt voor aanschaf pony, spullen en 1e reservepotje voor onvoorzien.

missje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 18:54

1 zak biks en 1 baal hooi per maand is vooral in de winter te weinig, ook voor een shetlander

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:01

schotjes schreef:
maar , (sorry voor al die vragen...) ik kan ongeveer 50 eur p.m. in mn eentje aan een pony besteden. (ja de stalling (=weide + schuilstal enz.) is heel goedkoop, net als het hooi (haalt de boer ook van zijn land.) Maar al doet mn vriendin ook mee dan kunnen we ong. 70-80 eur besteden... Is dit genoe g?? Wat ik zelf heb uitgerekend: Kosten van een pony Eline en Anne:

1x aanschaffen:

-pony: €700-1000
-zadel 2e hands €400
-hoofdstel €50
-Halster + vliegenmasker € 20

de rest hebben we al (borstels, hoevenvet, halsters hebben we eigenlijk ook al dekjes, enz.)

= € 1470

maandelijkse kosten (gemiddeld per jaar):

Het dikgedrukte is wat 1 (bijv. wormenkuur) kost

wormenkuur €15 per keer 6x pj € 7,50
entingen € 40 per keer 1x pj €3,50
hoefsmid €30 per keer 4x pj € 10
biks/ muesli €8 per keer 12x pj €8
Weide 120 per jaar 1x pj € 10 (goed uitgezocht:p)
hooi €50 per jaar 12x pj €4,50 (haalt de boer bijna gratis van zn eigen land)
liksteen €7 per keer 2x pj € 1,50
evt. dierenartskosten: €10

= €55 per maand........

Waarmee je weer eens een sluitend bewijs levert dat, net als bij een Rolls Royce, wanneer je naar de prijs van de accessoires moet vragen, je het niet kunt betalen.

Ook die boer heeft die 4 euro nodig, domweg om de baaltjes te maaien, schudden, persen en binnenhalen. Bovendien eet ook een Shet, zeker in de winter, rustig een baal hooi per week. Daarnaast moet je vaak opletten met hoefbevangenheid en kiezen voor hooi voeren in plaats van weiland, wat de kosten ook in de zomer opdrijft.

Dat weiland kost je misschien 120 euri's, maar wie betaald, onderhoud en vervangt de omheining? Zit dat in de prijs inbegrepeen? Dat zou me verbazen!
Die dierenarts aan 120 euri's per jaar; de eerste de beste scheet die dwars zit kost je meer. Als ie op de stoep staat ben je al 50 euro verder, is ie amper uit z'n auto gestapt.

Kortom, je hebt blijkbaar net zo lang zitten schuiven aan je rekensom totdat die 55 euro per maand eruit kwam, in plaats van dat je jezelf een realistisch beeld van de werkelijkheid hebt geschetst!