Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Getup

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 12:17

Nou ja, als hij nog fijn loopt , makkelijk in de aanleuning is, leuk beweegt en heel simpel z'n oefeningetjes doet tm Z1 , vind ik t best een leerpaard...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 12:23

Getup schreef:
Nou ja, als hij nog fijn loopt , makkelijk in de aanleuning is, leuk beweegt en heel simpel z'n oefeningetjes doet tm Z1 , vind ik t best een leerpaard...

Simpel zijn oefeningen en niet door een beginnende ruiter gereden kunnen worden zijn twee verschillende dingen imo.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 12:43

Ik ging er vanuit , dat alles wat ik hier schreef door n beginner gedaan kon worden.

Had daar overheen gelezen, dat dit dus niet echt een beginners paard is.

Dan ben ik t zeker met je eens C_alsemgeest!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 12:54

Mwah niet voor beginners kan ook betekenen dat hij travers gaat lopen als ze hun benen niet stil genoeg kunnen houden oid.

Z1 kan wel leuk zijn voor iemand die wat oefeningen wil leren. Als hij fysiek nog fit en gezond is dan zeg ik max e3500,-.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 13:11

StalNollie schreef:
Kan ik me alleen maar bij aansluiten. Waarom word dit paard als leerpaard 'omschreven?'

Goede vraag, het is niet mijn paard.
Maar een vriendin van mij had interesse en zo stond het beschreven.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 13:15

Maar er zit natuurlijk wel een verschil tussen een beginner en iemand die op B-niveau rijdt. Die laatste vind ik persoonlijk geen beginner, maar kan van zo'n paard natuurlijk wel nog een hoop leren. Voor mij is een beginner iemand die echt net begonnen is en nog zoekende is naar eigen balans, een contactteugel te onderhouden en wellicht net begonnen is om te leren wat stelling is. En daar zijn veel paarden inderdaad niet geschikt voor. Maargoed, de vraag is ook of het nut heeft om zo iemand op een Z-paard te zetten :))

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 13:38

Een b ruiter is voor een z paard ook een beginner. Een B ruiter = beginner. Zelfs veel L ruiters kunnen geen Z paard rijden.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 13:43

Een B-ruiter hoeft niet per definitie een beginner te zijn. Even een voorbeeld: ik heb in een inmiddels alweer ver verleden Z gesprongen en L2 gereden, maar vanaf daarna alleen maar doorlopend jonge paarden in de 80/90/100cm gereden. Dat verleden laat ik dus even links liggen want dat is niet meer relevant voor mij. Maar het maakt mij geen beginner dat ik steeds opnieuw weer in de lage klasse rij. Zo zullen er wel meer mensen zijn die doorlopend jonge paarden in een lage klasse starten. Of gewoon alsnog mega veel gevoel hebben en ook heel netjes kunnen rijden, ook al is het maar B.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 13:49

Dames (en wellicht heren?) 'ons' topic staat in uitgelicht *\o/*

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 14:19

Nou ja, ik ben nooit officieel gestart. Wel met studentenwedstrijden op L2 niveau en 1m springen gereden. Ik rij ook al 25 jaar en zou mezelf echt geen beginner willen noemen. Ook gelest op Lichte Tour paarden. Ik heb paarden zadelmak gemaakt. Maar dus nooit gestart en als ik dat zou doen moet ik toch ook echt in de B beginnen. Ben ik dan een beginner? In mijn opinie niet.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 14:23

xjanabananax schreef:
Lukasje schreef:
Er gingen vandaag toch ook 2 paarden gekeurd worden, niet ? Benieuwd wat de keuringen brachten.

Ik vermoed dat ik als tweede genoemd wordt, mijne staat pas voor volgende week vrijdag op de planning i.v.m. vakantie. Ik moet nog even geduld hebben :o

Ja klopt! Ik bedoelde jou! Ik had gisteren begrepen.

Gefeliciteerd Electra !!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 14:31

Hier ook nooit gestart maar al bijna 30 jaar op het paard (en soms ook onbewust erlangs :Y) rijd veel (jonge) ponys in ( al is dit de afgelopen jaren wel eens stuk minder ivm tijd). Maar zou dus ook in de b moeten beginnen maar ben alles behalve een beginner :D

Overigens vind ik niet alleen het rijden wat je beginner of gevorderd maakt aan de grond heb je ook echt de nodige ervaring nodig.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 14:34

Komen we ook uit dat als je 10 jaar manege rijdt nog steeds een beginner KAN zijn. Als je op een Sport gereden paard stapt wordt het toch wen ander verhaal. Dat heb ik wel gezien met al mn kijkers. Ze konden stuk voor stuk echt niet rijden en hun optiek waren ze geen beginner. Kinderen van 13 die al vanaf hun 6 op een manege rijden kunnen met bosjes nog steeds niet rijden.

Als je jonge paarden start en er al tig naar het L2 gereden hebt ben je toch ook geen B ruiter? Maar de gemiddelde persoon die nooit wedstrijden heeft gereden kunnen op wedstrijd niveau vaak niet mee sturen. Misschien er netjes op zitten en erop blijven zitten maar dat is echt niet genoeg om een Z paard leuk aan het lopen te krijgen.

Er zulken vast uitzonderingen zijn maar meer niet dan wel.

Een vriendin van me is een verre boven gemiddelde manege ruiter maar kan nog steeds geen wedstrijd paard aan het werk zetten. Wel leuk mee liften.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 14:40

In dat opzicht zet mijn ook niet op een zz paard want die knoppen ken ik ook niet.

Ik ben meer zadelmak maken oppakken en kinderpony ervan maken en dan voornamelijk lol met je knol ponys die basis netjes zijn maar niet de hoogstand knopjes. Dus pony die l proefje kunnen lopen en lol met je knol gekkigheid kennen en buitenrijden. Maar de echt top sport heb ik nooit gedaan en zou ik op zo'n paard wel een 'beginner' zijn. Rijd wel overal weer makkelijk op weg dat weet wel.

En wat je zegt heb hier meiden gehad jaren manege ervaring manman wat een drama zowel op het paard als aan de grond

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 14:46

Dus een z paard wat niet voor beginners is. Is een breed begrip.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 14:46

Je bent een B-ruiter op het moment dat je in de B moet starten. Niets meer en niets minder. Dat zegt verder helemaal niks over je verdere ervaring die je op hebt gedaan.

En volgens mij is het doel van een leerpaard dat het paard de oefeningen kent, jij leuk mee kan liften tot je zelf de oefeningen beheerst en zo sneller kan leren dan wanneer je dit samen moet doen met een paard dat het ook allemaal niet kent. Als ik mezelf even als voorbeeld neem, ik raak zelf helemaal in de war als ik een galopswissel moet rijden. Theoretisch gezien weet ik hoe het moet, maar dat vertalen naar mijn lichaam is weer een ander verhaal. Als ik dan een paard een galopswissel aan moet leren is dat nogal een uitdaging. Zit ik op een paard dat het wel kent dan kan ik echt focussen op mezelf en mijn houding om het zo steeds beter te kunnen. En dan gaat het van 3/10 keer goed, naar 7/10 keer, naar 10/10 keer.

En zo zijn er echt veel mensen die nooit wedstrijden gereden hebben, maar die echt wel weten hoe ze een paard rond moeten kunnen sturen en ook het paard actief weten te trainen. Alleen is het verschil dat je het in de wedstrijd op de letter moet doen en het in de training net wat langer/korter/op een andere plek kan oefenen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 14:58

Een paard wat alleen naar buiten kan is ook heel wat waard. Grappig dat het hier zo over het dressuurniveau gaat, ik ken legio ruiters die dat aan hun reet kan roesten als ze maar naar buiten kunnen en een leuk B proefje kunnen starten :)

Ik vind de genoemde bedragen hier te laag, als hij zo alleen buiten te rijden is/morgen een B proef kan starten.

Tot 3000 vind je op MP alleen maar onbeleerd, Draver of oud en mankementen :o

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 15:18

Ruitje, dan ken jij vast ook mensen die een paard als de mijne kunnen waarderen.
Ik mocht hier niks plaatsen van de modjes, maar kreeg in PB gelijk reacties. Nou heb ik braaf een adv gemaakt op de bokt markt en is vaak bekeken (ruim 1200 keer tot nu toe) maar 0,0 reacties, schiet mij maar lek!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 15:32

ruitje schreef:
Een paard wat alleen naar buiten kan is ook heel wat waard. Grappig dat het hier zo over het dressuurniveau gaat, ik ken legio ruiters die dat aan hun reet kan roesten als ze maar naar buiten kunnen en een leuk B proefje kunnen starten :)

Ik vind de genoemde bedragen hier te laag, als hij zo alleen buiten te rijden is/morgen een B proef kan starten.

Tot 3000 vind je op MP alleen maar onbeleerd, Draver of oud en mankementen :o

Het paard is 20....3500 euro voor een 20 jarige vind ik dik betaald.
Hoe groot is de kans dat je nog 5 jaar fanatiek kan rijden?
De meeste paarden halen de 25 niet eens al zijn ze met pensioen... Laat staan dat ze nog gereden kunnen worden.
De mijne is nu 25 en echt nog fit, maar ik zie Meestal toch anders om me heen, en na hun 20e kan het van de 1 op de andere dag heel hard gaan met oud worden...

Om nog maar niet te spreken over dat als een paard op die leeftijd en blessure krijgt herstel bijna helemaal onmogelijk is.

En ja, er zijn ook genoeg 6 jarige die een blessure krijgen en niet herstellen of dood gaan...

Maar de kans dat je met een 23 jarige nog een flinke buitenrit door de duinen kan maken of een z proef gaat rijden is ook niet heel realistisch.

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 15:35

cissy schreef:
Ruitje, dan ken jij vast ook mensen die een paard als de mijne kunnen waarderen.
Ik mocht hier niks plaatsen van de modjes, maar kreeg in PB gelijk reacties. Nou heb ik braaf een adv gemaakt op de bokt markt en is vaak bekeken (ruim 1200 keer tot nu toe) maar 0,0 reacties, schiet mij maar lek!

Heb je hem dan alleen op de bokt markt gezet? Ik zou daar zelf namelijk niet zoeken als ik een paard wil kopen. Marktplaats en sporthorses zijn eigenlijk mijn eerste stops, met daarna enkele facebookgroepen. Als je dat nog niet hebt gedaan zou ik dat zeker eens overwegen!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 15:38

Ja, ik ben daar gewoon anders in( dat blijkt elke keer dus ik denk dat ik raar ben haha) . Ook bij een 6 jarige ga ik er vanuit dat ik er niet langer mee doe dan 5 jaar, dus voor mij maakt dat stuk niet uit zeg maar. Maar je hebt wel gelijk, anderen zien dat misschien wel zo.

Cissy, ik heb je paard meteen doorgestuurd naar 2 zoekende klanten, dit is precies wat iedereen zoekt bij mij op stal!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 15:42

Staat (nog) alleen op de Bokt markt, er zaten tussen de eerdere reacties wat mensen die ik eerst laat komen kijken voordat ik op andere sites ga plaatsen.
Als het via Bokt niet lukt dan ga ik 'groter' ;)

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 15:49

Was laatst tijdens m'n vakantie op t adresje waar mijn freiberger vandaan komt. Konden er daar 1 lenen, die ook braaf was buiten. Met vreemde ruiter en 2 vreemde merries erbij.

Dus mocht er iemand in Wallonië komen en ook eens willen kijken <<)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 15:56

cissy schreef:

Denk dat het komt dat je geen gewone rij foto's/filmpjes hebt. Met de tekst erbij is het dan denk ik wat lastig inschatten hoe ze erbij loopt in de baan.
Staat ook verder niet echt iets bij over bv eerdere keuringen/medische zaken oid.
Al zijn dit eigenlijk allerlei dingen die mensen zouden kunnen vragen. Maar wellicht kan dit jouw advertentie wat aantrekkelijker maken?

Vind het verder namelijk wel een hele aansprekende merrie en braaf zou voor mij ook belangrijk zijn als ik bv wat zou zoeken voor de recreatie oid. Dus als ik zoiets had gezocht had ik er wel een berichtje aan gewaagd.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-24 16:11

Cissy de markt loopt nu eenmaal niet zo hard als een hele tijd terug en mensen zijn terug houdend geworden met Hongaars en pas in Nederland dat is echt voor veel mensen een ding om weer weg te klikken op je advertentie. Komt vanzelf iemand voor maar berichtjes krijgen zegt echt helemaal niks. Zelf afspraken maken zegt niks ook aanbetalingen niet eens meer :o