Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 12:13

Heel sneu!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 15:51

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 16:13

Nog ff en hij komt een koekje halen.

Om de een of andere manier vind ik hem ook geen 100% wolf lijken.
Of dat komt omdat hij zo zonder stress voorbij komt gehuppelt.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 16:21

DuoPenotti schreef:

De muizenvanger uit Zorgvlied? Die is zoveel mensen gewend. Het is wel een wolf

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 16:31

Nou dan sta je ook wel even raar te kijken als dat ineens voorbij komt.

Wbt dat paard begreep dat hij bijtwonden had? Ik hoop dat er iets uit het dna onderzoek komt. Vreselijk om je paard zo te verliezen.

Popstra dat is ook verdrietig.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 16:34

DuoPenotti schreef:

Ik denk dat het het laatste is. Zeker als het de Oude Willem wolf (oww) is.

En stemmetje in mijn achterhoofd blijft het frappant vinden dat er juist in deze omgeving minder schuwe dieren lopen, maar dat heeft te maken dat er tot jaar of twee geleden geadverteerd werd met puppies van Tsjechoslowaakse wolfhonden in De Hoeve. Dat ligt tussen Wolvega en Noordwolde.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 16:56

Die wolf bij Oude Willem werd gevoerd door fotografen. Dat zak zeker ook een rol gespeeld hebben.

En wij hebben hier op de Heuvelrug ook niet schuwe wolven die mensen met kleine hondjes benaderen. Er zijn er dus echt wel meer. Maar mensen uit België die ik ken met veel ervaring met wild en buitenleven zeggen allemaal zonder twijfel echte wolven zijn schuw, hybriden niet. Dit zijn geen zuivere wolven volgens hen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 17:13

En dat sluit aan op mijn opmerking over de hybride fokster uit De Hoeve.
Ze fokt(e) met meerdere rassen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 18:33

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 20:03

tienus63 schreef:

Ken jij deze mensen persoonlijk Tienus?
Ik heb deze opmerkingen vaker van je gelezen in dit topic maar begrijp niet helemaal hoe je deze link legt.
Woon hier ook in de buurt namelijk. Mag ook via pb om hier niet teveel off topic te gaan.

Ik heb zojuist voor het eerst gereageerd op een reactie van iemand op fb die zei: diertjes naar binnen, opgelost….
Eerste en direct laatste keer. :+ valt niet te praten/discussiëren met zulke mensen.
Ik had 15 jaar geleden toen ik mijn pony kreeg maar moeten weten dat er een kans was dat er wolven terug kwamen want die waren er 150 jaar geleden ook. :+ *\o/*

De melding uit Oude/Nieuwehorne, ik ben hier rond half 2 vlak langs gereden en heb nog een tijdje langs het fietspad gestaan met de auto omdat er een kudde schapen erg onrustig was. Voor ik vertrok leek het weer rustig maar na de melding leek me dit een logische verklaring.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 20:53

Maaaarije schreef:
tienus63 schreef:

Ken jij deze mensen persoonlijk Tienus?
Ik heb deze opmerkingen vaker van je gelezen in dit topic maar begrijp niet helemaal hoe je deze link legt.
Woon hier ook in de buurt namelijk. Mag ook via pb om hier niet teveel off topic te gaan.

Ik heb zojuist voor het eerst gereageerd op een reactie van iemand op fb die zei: diertjes naar binnen, opgelost….
Eerste en direct laatste keer. :+ valt niet te praten/discussiëren met zulke mensen.
Ik had 15 jaar geleden toen ik mijn pony kreeg maar moeten weten dat er een kans was dat er wolven terug kwamen want die waren er 150 jaar geleden ook. :+ *\o/*

Heel vervelend, mensen die met oogkleppen op van die flauwe reacties geven. Niet iedereen heeft immers de mogelijkheid om zijn dieren binnen te zetten.

Ik zou ook gelijk de neiging hebben om terug te reageren: "Ik ben het met met u eens! Er lopen hier in de straat ook nog een tiental schapen zonder stal. Wat is uw adres? Dan kom ik ze vanavond even bij u binnen zetten...! "

Ben benieuwd of ze dan nog steeds bij hun standpunt blijven. ~~}> :+

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 20:56

@maarije, ik ken ze niet.
Ik kreeg de advertentie augustus ‘22 doorgestuurd.
Iemand was bij iemand in de stal geweest en die man had zo’n wolf hond in een kennel zitten.
Die zei dat de fokker op mp adverteerde en liet de advertentie zien.

En ik vind het bijzonder dat er zoveel wolven rond lopen die niet onder de indruk lijken te zijn van mensen en menselijke activiteit.
En dat net in dezelfde regio.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 21:23

tienus63 schreef:
@maarije, ik ken ze niet.
Ik kreeg de advertentie augustus ‘22 doorgestuurd.
Iemand was bij iemand in de stal geweest en die man had zo’n wolf hond in een kennel zitten.
Die zei dat de fokker op mp adverteerde en liet de advertentie zien.

En ik vind het bijzonder dat er zoveel wolven rond lopen die niet onder de indruk lijken te zijn van mensen en menselijke activiteit.
En dat net in dezelfde regio.

Maar bedoel je dan dat die fokker de honden de vrijheid heeft gegeven zodat deze zich met de wolf kunnen vermenigvuldigen?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 21:30

Of dat de fokker benaderd is door mensen die de wolf wilden herintroduceren.
Of dat ze onwetend pups heeft verkocht aan dergelijke mensen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 21:35

Gezien de aantallen pups per roedel is uitzetten van extra dieren geheel onnodig. En deze wolven komen van roedels die al generaties niks te vrezen hadden van mensen.
Het is mogelijk dat er hybrides rondlopen, maar het is niet noodzakelijk voor het gedrag wat we nu zien. Wolven zijn intelligent genoeg om om te leren gaan met allerlei mensen activiteiten van omheiningen tot overal rondlopen en machines die daar bij horen. Ze kunnen eigenlijk niet anders in west-europa.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 23:13

tienus63 schreef:

Ik geloof daar dan weer totaal niet in.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 23:17

Wintu schreef:
tienus63 schreef:

Ik heb daar ook mijn twijfels over. Maar er gebeuren wel gekkere dingen tegenwoordig.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 23:46

Dreamboy schreef:
Wintu schreef:

Ik heb daar ook mijn twijfels over. Maar er gebeuren wel gekkere dingen tegenwoordig.

Als je ziet hoeveel er in Duitsland zitten en hoe dat langzaamaan steeds verder deze kant uit kwam, was het enkel een kwestie van tijd dat ze hier zouden zijn. Dat heeft echt geen hulp nodig van malafide fokkers uit De Hoeve

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 23:54

Schijnt gefilmd te zijn bij een wandeltocht met 900 mensen...
Daar vlakbij staan her en der allemaal kleine pony's. En ook wat groepjes ezels... hopelijk blijven die veilig.

Daar vlakbij is een verscheurd schaap gevonden. En 2/3 km verderop lopen minstens 70 damherten.

Volgens de "geleerden" gingen ze liever voor wild toch?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 01:17

Mellow schreef:

Ook dat is een uit het verband gerukte aanhaling. Ook door die ´experts´ trouwens.
Het is voor wolven simpelweg een moeite-/risico-afweging.
Wat er cruciaal bij is, is het laatste; hoe riskant de wolf het ervaart om bij de mens en diens dieren in de buurt te komen. Daarom verandert de hele dynamiek met het verliezen van de schuwheid voor de mens.

In een breder kader, voor met de mens samenleven met zo min mogelijk frictie, is het glashelder tégen het belang van de wolf dat deze aan de mens went.
´Pro wolf´ zou daarom vóór het verstoren/bangmaken moeten zijn.

Dat in sommige gebieden de wolf minder schuw wordt is een gevolg van nabijheid zonder negatieve gevolgen.
De negatieve gevolgen voor mensenbelangen nemen dan DUS toe: Zie de moeite-/risico-afweging door de wolven.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 09:47

Huertecilla schreef:
Mellow schreef:

Ook dat is een uit het verband gerukte aanhaling. Ook door die ´experts´ trouwens.
Het is voor wolven simpelweg een moeite-/risico-afweging.
Wat er cruciaal bij is, is het laatste; hoe riskant de wolf het ervaart om bij de mens en diens dieren in de buurt te komen. Daarom verandert de hele dynamiek met het verliezen van de schuwheid voor de mens.

In een breder kader, voor met de mens samenleven met zo min mogelijk frictie, is het glashelder tégen het belang van de wolf dat deze aan de mens went.
´Pro wolf´ zou daarom vóór het verstoren/bangmaken moeten zijn.

Dat in sommige gebieden de wolf minder schuw wordt is een gevolg van nabijheid zonder negatieve gevolgen.
De negatieve gevolgen voor mensenbelangen nemen dan DUS toe: Zie de moeite-/risico-afweging door de wolven.

Ik quote je even hoor. Zodat iedereen het kan lezen.

Ik ruk helemaal niks uit zijn verband. Ik zeg dat namelijk niet. Onze fantastische "wolvenexperts" zeggen dat. En het grootste gros mensen leest dat/krijgt dat te horen hier in Nederland en geloven dat dus ook. Daarbij zeg je nu dus indirect eigenlijk dat het hier dus eigenlijk niet zo geschikt is voor de wolf omdat het hier gewoon te dicht bevolkt is. Jij noemt het mensenbelang. Ik noem het maar onnatuurlijk gedrag door de leefomgeving waar het in is beland. En dus niet geschikt als de Wolf dit gedrag laat zien. Je zou toch verwachten dat hij bij natuurlijk gedrag met zoveel mensen op de been juist diep verscholen de bosjes in zou gaan.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 12:32

Onnatuurlijk gedrag bestaat natuurlijk niet. Ieder dier past zich aan de omstandigheden aan. Als wij dat voor het eerst zien is het daarmee nog niet onnatuurlijk maar nieuw gedrag en aangepast aan de leefomstandigheden. Veranderen die,dan verandert het gedrag. Juist erg natuurlijk en bevorderlijk voor de overleving van de soort.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 12:35

Dus een wevend paard vind jij natuurlijk gedrag?
Een tijger die rondjes loopt in zijn verblijf vind jij natuurlijk gedrag.
Want dat is zijn manier van coping en aanpassing....

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 12:43

DuoPenotti schreef:
Dus een wevend paard vind jij natuurlijk gedrag?
Een tijger die rondjes loopt in zijn verblijf vind jij natuurlijk gedrag.
Want dat is zijn manier van coping en aanpassing....

Een beetje kort door de bocht.... Je kunt vast bedenken dat ik het zo niet bedoel.
Maar ja, uiteindelijk het is natuurlijk gedrag in een onmogelijke situatie voor het dier.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 16:23

Volgens mij bedoelen wij dan gewoon hetzelfde Josien. Alleen verwoord ik het anders en moet zeggen. Vind het wat flauw overkomen zo.

Dan noem ik het basisgedrag wat door een onstabiele basis veranderd is door de omstandigheden...