Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 10:28

QueenBeeBee schreef:
Koekie73 schreef:
Vrijdag hebben we Ellie opgehaald. Nét op tijd om toch de fotoshoot door te laten gaan, die gepland stond om 15u.
Snel nog de manen knippen etc.
En braaf dat ze was. We moesten haar even uitleggen dat ze op een bepaalde plek toch echt stil moest staan, maar na 2x snapte ze het :+

Vast een (onbewerkte) sneakpeek <3
[ Afbeelding ]

Wauw wat is ze knap!!

Hoe doe je dame het nu? Wat een stress hebben jullie weer gehad zeg

Ze doet het heel goed! Deze week nog dagelijks 10 min stappen en vanaf dit weekend mogen er daarbij 4x per week 20 min. stappen onder het zadel. Ze is superbraaf dus ik ga er zelf ook lekker op <3

Enige is dat ik niet meer gehoord heb of we nog een keer terug moeten komen voor nog een chiropractie behandeling. Wel over 6 weken weer controle.
Als ze dan goed loopt, kan ik haar eindelijk ook aanmelden voor de verzekering.

Moet eerst mijn trailer stekker fixen want de verlichting is er mee opgehouden. Zat 1 draadje los. Heb ik weer vastgezet maar nog steeds niets. Als ik tutorials op youtube kijk moet ik de draadjes een stukje afknippen, strippen en opnieuw aansluiten. Zucht, op dit soort momenten zou ik willen dat ik een handige kerel had LOL (ben single ;-))

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 12:25

Babootje schreef:
manic schreef:
Ik had wel weer een ritje zeg. Van het weekend eigenlijk heel fijn gereden, goed opgelet aan de dubbele longe van de week en vandaag had ze weer een soort van bananen in haar oren lichaam en alles. Dan wil ze dus voornamelijk onder me vandaan rennen. Niet helemaal letterlijk, maar wel echt een tempo wat echt niet meer van mij is. Hulp terug (stem/zit/hand) komt dan ook niet echt meer door.

Heb je, als ze onder je vandaan wil rennen, al eens bugeltritt geprobeerd om je paard terug te laten komen. Kan erg helpen. Zeker die jonge paarden pakken dat goed op, omdat dat een soort natuurlijke hulp is.

QueenBeeBee schreef:
Wat is bugeltritt?

Het is eigenlijk een zithulp waarop het paard terugkomt en in latere verfijning kan helpen met verzamelen.
Het is een hulp die de bewegingsafloop een beetje verstoort, net zoals langzamer lichtrijden of een beetje 'áchter' de beweging zitten. Door afwisselend links, rechts op de stijgbeugel te drukken (eerst door de hele zit te gebruiken, later slechts het been langer te maken, uiteindelijk door slechts de tenen naar beneden te drukken) kun je dat steeds verder verfijnen.
Paarden reageren daar heel natuurlijk op.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 16:31

Fijn dat het weer goed gaat Koekie en dat het mee lijkt te vallen!! En een mooie foto! Jij hebt dit jaar mooie kerstkaarten!

Zondag in het herftzonnetje Owen even op de foto gezet <3 <3 <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 21:28

Afbeelding

Mijn sterretje nadat hij als een zonnetje voor de wagen gelopen heeft vanmiddag <3

dierenfan

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 14:40

Afbeelding

De paarden hebben nieuw speelgoed haha of wij..enkelspan en tweespan. Zo ontzettend blij mee! Ons enkelspan menwagen is verkocht dus nu deze en de boerenwagen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 19:28

Veel plezier met de nieuwe wagen Dierenfan!

Doet je trailerverlichting het weer Koekie? Ik had dat ooit ook een keer met mijn trailer, toen moesten alle draden volledig opnieuw getrokken worden. Toen zat er overigens geen draadje los, maar vielen alle lampen 1 voor 1 uit.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 19:51

Gefeliciteerd Dierenfan! Mooie wagen.

Prachtig zo'n vos in herfstkleuren Oji. Mooier krijg je ze niet. :D :D

Hoe gaat het allemaal daar Koekie?

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 22:30

Koekie73 schreef:
QueenBeeBee schreef:

Wauw wat is ze knap!!

Hoe doe je dame het nu? Wat een stress hebben jullie weer gehad zeg

Ze doet het heel goed! Deze week nog dagelijks 10 min stappen en vanaf dit weekend mogen er daarbij 4x per week 20 min. stappen onder het zadel. Ze is superbraaf dus ik ga er zelf ook lekker op <3

Enige is dat ik niet meer gehoord heb of we nog een keer terug moeten komen voor nog een chiropractie behandeling. Wel over 6 weken weer controle.
Als ze dan goed loopt, kan ik haar eindelijk ook aanmelden voor de verzekering.

Moet eerst mijn trailer stekker fixen want de verlichting is er mee opgehouden. Zat 1 draadje los. Heb ik weer vastgezet maar nog steeds niets. Als ik tutorials op youtube kijk moet ik de draadjes een stukje afknippen, strippen en opnieuw aansluiten. Zucht, op dit soort momenten zou ik willen dat ik een handige kerel had LOL (ben single ;-))[/quote]

Wat goed zeg!! Ik gun het je zo dat het gaat lukken nu en dit de laatste hobbel was

Oh dat snap ik helemaal ja qua alleen zijn. Woon je in de buurt van Soest toevallig?

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 22:32

QueenBeeBee schreef:
Wat is bugeltritt?

Het is eigenlijk een zithulp waarop het paard terugkomt en in latere verfijning kan helpen met verzamelen.
Het is een hulp die de bewegingsafloop een beetje verstoort, net zoals langzamer lichtrijden of een beetje 'áchter' de beweging zitten. Door afwisselend links, rechts op de stijgbeugel te drukken (eerst door de hele zit te gebruiken, later slechts het been langer te maken, uiteindelijk door slechts de tenen naar beneden te drukken) kun je dat steeds verder verfijnen.
Paarden reageren daar heel natuurlijk op.[/quote]

Oh ja dat soort dingen leer ik mijn paarden ook aan. Nooit geweten dat het zo genoemd wordt :+

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 22:32

oji schreef:
Fijn dat het weer goed gaat Koekie en dat het mee lijkt te vallen!! En een mooie foto! Jij hebt dit jaar mooie kerstkaarten!

Zondag in het herftzonnetje Owen even op de foto gezet <3 <3 <3

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Mooi zeg! <3

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 22:33

dierenfan schreef:
[ Afbeelding ]

De paarden hebben nieuw speelgoed haha of wij..enkelspan en tweespan. Zo ontzettend blij mee! Ons enkelspan menwagen is verkocht dus nu deze en de boerenwagen.

Tof zeg!

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-24 22:35

Ik begin wat fitter te worden na het scheuren van mijn enkelbanden.

En mijn duim gaat iets vooruit ook dus ik merk dat ik ongeduldig begin te worden met Roos en aan de slag wil. Sneller en meer dan ik nu doe :))

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 19:44

Hoe gaat het met Ellie Koekie? Heb je de chiropractiebehandeling al achter de rug en zo ja, hoe was het? En hoe gaat het opbouwen.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 20:43

Knappe Owen <3
Echt nog een puppy hoofdje. Of mss eerder pony hoofdje. Leuk!!

@dierenfan wat een toffe wagen!! Daar ga je vast heel veel plezier van hebben. Haha geduld hebben is altijd lastig met dat soort dingen he?

@oji de chiro heeft absoluut geholpen. De dag daarna liep ze echt wel beter en haar kogel is die dag ook nog ingespoten.
We zijn nu nog aan het stappen onder het zadel dus hoe ze draaft... dat weet ik nog niet.

Of nou ja....gister ging ze uit d'r plaat aan de hand. Ik kon nog net een bok ontwijken. Daardoor kon ze zich lostrekken (we liepen in de buitenbak gelukkig, dus ze kon nergens heen) en dat zag er als een goede draf uit. Maar ze was enorm opgefokt dus dat zegt niet zoveel.
We gaan ook weer beginnen met tranquigel want ze is zo fris :+ Ineens schrikt ze weer van vanalles. Puur het koudere weer (wind!) icm energie teveel. Maar omdat ze nog niet mag draven, kunnen we haar ook niet even longeren.
Om er op te gaan nu vind ik niet zo'n goed plan, dus we hebben de tranquigel weer uit de kast getrokken. Eerst maar eens kijken, hoe dat morgen gaat aan de hand. Dan kan mijn dochter de keer daarna er weer op.

Hoe gaat het bij jullie allemaal?

@QueenBeeBee wat fijn dat het beter gaat.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 21:24

Fijn koekie dat het voorzichtig positief is!

Afbeelding

Afbeelding

Ze hebben er gisteren een klein rondje voor gelopen. Rijdt fantastisch en staan helemaal goed ingesteld voor de wagen.
Helaas een meetfout geweest bij het lamoen voor deze wagen. Omdat de leverancier niet hersteld (niet hun fout overigens) doen we het via via maar dat betekend wel dat we mogelijk pas 2025 enkelspan kunnen gaan rijden. Geen groot probleem hoor want vandaag de ijzers eraf voor zo'n 3 maanden. De boerenwagen kan ook enkelspan dus helemaal onthand zijn we ook niet gelukkig.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 23:44

Zo, weer even bijgelezen :o

Stip zn wond is eindelijk dicht. Hij begon wat wildvlees te ontwikkelen, dus ik heb 2 dagen een zalfje opgesmeerd wat ik destijds ook moest gebruiken en daarmee slonk het helemaal en droogde het gelijk goed uit. Toen ging de genezing gelukkig sneller.

In 3 dagen tijd:

Afbeelding

Al met al weer 6 weken geen bal kunnen doen, dus we beginnen weer vrolijk van vooraf aan met longeren en zn balans vinden. Nu wordt het alleen weer slecht weer en (waarschijnlijk) in januari wordt ik aan mn voet geopereerd, dus schiet hier lekker op! Gelukkig had ik me nog niet ingeschreven voor de Olympische spelen :+

Wel weer ff zonder zadel er op geklommen op de poetsplaats en dat vond hij nog steeds ok gelukkig :j

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 12:00

Fijn dat Stip vooruit gaat! Hopelijk kunnen jullie weer wat dingen oppakken voor januari

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 22:10

Ik hoop het ook :)

Mooie wagen trouwens!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 10:51

Het gaat verder relatief goed allemaal hier.
Polletje heeft zichzelf (van de zomer al) alleen een schieffel geschopt, die maar niet rustig wil blijven. Die is al 2 x opnieuw actief geworden dus nu zit er ipv een bultje een ei. Hij zit niet in de buurt van de pezen gelukkig. Hij had ook een scheurtje in t griffelbeen. Na aanvankelijk smeren met ekyflogyl en rust was de schieffel rustig en konden we weer rijden, werd ie weer actief en is ingespoten. Maar dan nu toch weer de 3e x actief. Geen idee wat ie doet. Of hij tikt zich iedere keer weer aan, of de peeskap triggert de schieffel. De veearts denkt er nu toch ook aan de schieffel chirurgisch te verwijderen. Hij is er nooit kreupel op geweest overigens.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 16:39

Leedebee schreef:
Zo, weer even bijgelezen :o

Stip zn wond is eindelijk dicht. Hij begon wat wildvlees te ontwikkelen, dus ik heb 2 dagen een zalfje opgesmeerd wat ik destijds ook moest gebruiken en daarmee slonk het helemaal en droogde het gelijk goed uit. Toen ging de genezing gelukkig sneller.

In 3 dagen tijd:

[ Afbeelding ]

Al met al weer 6 weken geen bal kunnen doen, dus we beginnen weer vrolijk van vooraf aan met longeren en zn balans vinden. Nu wordt het alleen weer slecht weer en (waarschijnlijk) in januari wordt ik aan mn voet geopereerd, dus schiet hier lekker op! Gelukkig had ik me nog niet ingeschreven voor de Olympische spelen :+

Wel weer ff zonder zadel er op geklommen op de poetsplaats en dat vond hij nog steeds ok gelukkig :j

Wauw fijn zeg de wond heelt goed zo

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 16:40

Wat vervelend zo de planning met de operatie van je voet. Ben je dan lang uit de roulatie leedebee?

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 16:41

dierenfan schreef:
Fijn koekie dat het voorzichtig positief is!

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Ze hebben er gisteren een klein rondje voor gelopen. Rijdt fantastisch en staan helemaal goed ingesteld voor de wagen.
Helaas een meetfout geweest bij het lamoen voor deze wagen. Omdat de leverancier niet hersteld (niet hun fout overigens) doen we het via via maar dat betekend wel dat we mogelijk pas 2025 enkelspan kunnen gaan rijden. Geen groot probleem hoor want vandaag de ijzers eraf voor zo'n 3 maanden. De boerenwagen kan ook enkelspan dus helemaal onthand zijn we ook niet gelukkig.

Toffe wagen idd! Zo leuk om te zien

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 16:42

Koekie73 schreef:
Knappe Owen <3
Echt nog een puppy hoofdje. Of mss eerder pony hoofdje. Leuk!!

@dierenfan wat een toffe wagen!! Daar ga je vast heel veel plezier van hebben. Haha geduld hebben is altijd lastig met dat soort dingen he?

@oji de chiro heeft absoluut geholpen. De dag daarna liep ze echt wel beter en haar kogel is die dag ook nog ingespoten.
We zijn nu nog aan het stappen onder het zadel dus hoe ze draaft... dat weet ik nog niet.

Of nou ja....gister ging ze uit d'r plaat aan de hand. Ik kon nog net een bok ontwijken. Daardoor kon ze zich lostrekken (we liepen in de buitenbak gelukkig, dus ze kon nergens heen) en dat zag er als een goede draf uit. Maar ze was enorm opgefokt dus dat zegt niet zoveel.
We gaan ook weer beginnen met tranquigel want ze is zo fris :+ Ineens schrikt ze weer van vanalles. Puur het koudere weer (wind!) icm energie teveel. Maar omdat ze nog niet mag draven, kunnen we haar ook niet even longeren.
Om er op te gaan nu vind ik niet zo'n goed plan, dus we hebben de tranquigel weer uit de kast getrokken. Eerst maar eens kijken, hoe dat morgen gaat aan de hand. Dan kan mijn dochter de keer daarna er weer op.

Hoe gaat het bij jullie allemaal?

@QueenBeeBee wat fijn dat het beter gaat.

En weet ze zich weer wat beter te gedragen? Heeft je dochter er weer op gezeten?

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 16:44

Babootje schreef:
Polletje heeft zichzelf (van de zomer al) alleen een schieffel geschopt, die maar niet rustig wil blijven. Die is al 2 x opnieuw actief geworden dus nu zit er ipv een bultje een ei. Hij zit niet in de buurt van de pezen gelukkig. Hij had ook een scheurtje in t griffelbeen. Na aanvankelijk smeren met ekyflogyl en rust was de schieffel rustig en konden we weer rijden, werd ie weer actief en is ingespoten. Maar dan nu toch weer de 3e x actief. Geen idee wat ie doet. Of hij tikt zich iedere keer weer aan, of de peeskap triggert de schieffel. De veearts denkt er nu toch ook aan de schieffel chirurgisch te verwijderen. Hij is er nooit kreupel op geweest overigens.

Jemig wat vervelend zeg! Zie jij een operatie zitten?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 17:27

QueenBeeBee schreef:
Babootje schreef:

Jemig wat vervelend zeg! Zie jij een operatie zitten?

Jawel hoor. Weg is maar weg. Prognose van dat soort operaties zijn op zich positief. Je hoort ook wel mindere ervaringen, maar dan is er vaak ook meer schade aan het griffelbeen. Jammer toch dat die paarden zo niet zuinig op zichzelf zijn he?

Schieffels zijn een soort magneten lijkt wel. Zit er eentje lijkt het of ze zich steeds weer op dezelfde plek aantikken.