[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-19 17:59

Genja als je de zoekfunctie gebruikt had op die betreffende stal had je kunnen lezen dat ik die stal op handen draag. (zo komt het erop neer). Maar de afstand te ver is en idd de lange wachtlijst erg jammer is.
Wat zij kunnen verwezenlijken vind ik echt GEWELDIG. En het is dan ook jammer van die wachtlijst en dat er geen stal in de buurt is die hetzelfde doet als wat zij doen.
De grotendeels van de stallen hier doen zelfs geen grondwerk vooraf. Is opzadelen longeren en rijden.
Ik vind de werkwijze van FLH echt véél beter en prijs hen de hemel in.

Ik zou Nie liever hebben dat limo ook door anderen gereden kan worden. Alleen maar handig als ik ziek zou zijn langere tijd, daarmee houd ik mijn gehoor in het achterhoofd, heb al een zwaar ooroperatie gehad als 10 jarige, had een huidcyste achter trommelvlies waardoor ik rechts bijna doof was omdat de 3 gehoorbeentjes en trommelvlies aangetast waren. (de gehoorbeentjes konden ze pas waarnemen tijdens de operatie die daardoor 5u duurde) Die heb ik nu donor. En de kans dat het opnieuw moet is zeer groot aanwezig. Want mijn gehoor rechts is terug verminderd.

Ik ben ervan overtuigd dat als iemand eerst uitgebreid het vertrouwen van limo wint door grondwerk, dat die persoon wel toegelaten wordt op limo zijn rug. Misschien ook eerst met spanning maar denk dat Limo dan niet onmiddellijk wegschieten omdat die persoon vertrouwen heeft opgebouwd en zelf (normaal) rustig blijft en geen spanning overbrengt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 18:09

Art_Ificious schreef:
Want ze was zelf tevreden over de vorderingen en nu zegt ze ineens dat limo van in begin er gewoon nog geen basis op had, geen vertrouwen in de hand en been, geen vertrouwen in ons. En ik geheel vanaf 0 moet beginnen met grondwerk en désensibiliseren.

Dus ben boos en gekwetst want waarom dat NU pas zeggen en niet voor we de lessen begonnen? Dan hadden we samen op een andere manier kunnen werken aan die basis.
Maw dat uitgegeven geld is dus ook weer weggegooid geweest, zo komt het voor mij nu over.

No offence, maar heel bokt zegt al vanaf dag 1 dat je dit dier hebt dat er geen basis is. Zowel bij jou als bij die pony. En van die pony is het logisch, want die is piepjong, maar jouw basis is ook nog steeds niet op orde.
Ik ben serieus een beetje verbaasd dat dit voor jou als donderslag uit heldere hemel komt.

En oliebol, ik kon me maandenlang weerhouden van reageren in dit topic, maar echt, ik kan het op zo'n moment niet laten.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 18:12

Je maakt echt een denkfout door alle profs over 1 kam te scheren hoor. Daarbij bleek deze dus misschien ook niet zo professioneel als dat jij dacht. Nu heb je alsnog veel tijd en gele verspild... Had ze trainersdiplomas enz? Waarop baseer je je? Heb je wel eens iemand bij hem gehad die hem eerst zelf met wat grondwerk kan inschatten?

Dat ie z'n been niet geeft wil daarom niks zeggen. Je kan slecht gedrag ook in stand houden door hem daarin telkens het voordeel vd twijfel te geven. Wij hebben op stal een PRE gehad die flipte als je de hoeven invet, ging echt door het lint. Uiteindelijk bleek dat ook gewoon verwend gedrag. Maar stel dat die niet in staat is om daarin te doen wat je vraagt, wat echt simpel werk is, moet je hem dan überhaupt nog willen aanhouden als rijpony??

Art_Ificious

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-19 18:19

Nou Goof vriendelijker kan ook wel.
Mijn grondwerk met limo zit anders wel goed en ook daar zou het volgens trainster niet goed zitten.
Nou geloofde ze ook niet bepaald dat ik zonder zadel op limo kan zitten en hij daarbij rustig blijft staan. En toch is het zo. De foto's zijn al gepasseerd in het topic.
Zelfs in de buitenpiste kon ik zonder zadel erop. Dus zeggen dat er geen wederzijds vertrouwen is en ik vanaf grondwerk opnieuw moet starten vind ik erover gaan.

En no offense Maar jullie vonden het ook goed gaan als ik foto's postte. Dus waarom zou ik terug bij af moeten beginnen?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-19 18:21

Oakland1990 schreef:
Je maakt echt een denkfout door alle profs over 1 kam te scheren hoor. Daarbij bleek deze dus misschien ook niet zo professioneel als dat jij dacht. Nu heb je alsnog veel tijd en gele verspild... Had ze trainersdiplomas enz? Waarop baseer je je? Heb je wel eens iemand bij hem gehad die hem eerst zelf met wat grondwerk kan inschatten?

Dat ie z'n been niet geeft wil daarom niks zeggen. Je kan slecht gedrag ook in stand houden door hem daarin telkens het voordeel vd twijfel te geven. Wij hebben op stal een PRE gehad die flipte als je de hoeven invet, ging echt door het lint. Uiteindelijk bleek dat ook gewoon verwend gedrag. Maar stel dat die niet in staat is om daarin te doen wat je vraagt, wat echt simpel werk is, moet je hem dan überhaupt nog willen aanhouden als rijpony??

Dat been geven oefen ik juist keivaak ook los in de piste dus hou ik niet in stand als slecht gedrag denk ik.
En bij mij geeft hij die wel. Bij smid niet. Bij osteopaat weer wel. Beetje vreemd vind ik het zelf ook.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 18:24

Als hij het bij 1 persoon kan is hij er fysiek toe in staat tenzij je de hoef quasi op de grond houdt alsin op rust zetten...

Stap af van het idee dat die standaard bang en wantrouwig is. Doe er normaal tegen. Hij IS niet bang. Hij is onwetend en onopgevoed.

Ik krijg het idee dat je er "meer" mee kan dan een ander omdat Limo jou netjes wat compromissen heeft aangeleerd.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 18:27

TS, no offence maar de rijfilmpjes laten zien dat hij bij jou weinig hoeft te werken. Hij loopt een beetje te lanterfanten met zijn hoofd omhoog en gaat vooral zijn eigen weg.
Misschien heeft je instructrice meer gevraagd en hem geprobeerd echt aan het werk te zetten. Dat is hij niet gewend en dan is het logisch dat hij gaat protesteren.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 18:29

Hij is jou aan het opvoeden en niet andersom. Zou je niet lekker een wat ervaren paardje zoeken waar je gewoon op kan stappen en mee weg kunt rijden? Dit is voor jullie allebei toch niet leuk? Het is sterker om te zeggen, oké dit paard is me een stapje te ver dan om het maar steeds weer te proberen met een ander zadel, therapie etc etc.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-19 18:32

Cayenne schreef:
TS, no offence maar de rijfilmpjes laten zien dat hij bij jou weinig hoeft te werken. Hij loopt een beetje te lanterfanten met zijn hoofd omhoog en gaat vooral zijn eigen weg.
Misschien heeft je instructrice meer gevraagd en hem geprobeerd echt aan het werk te zetten. Dat is hij niet gewend en dan is het logisch dat hij gaat protesteren.

Ze zat er maar net op.
Ze legt haar benen wel meer naar achteren en legt ze aan en zit iets anders. Ze zei zelf dat limo daar waarschijnlijk op gereageerd heeft omdat hij die houding niet gewend is.
Toegeven als ik mijn benen iets naar achter legde als lesgeefster me dat opdroeg reageerde hij ook met iets vlugger draven of stappen of eventjes schrikken maar kon ik hem wel terugnemen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 18:33

Ik ga met de rest mee.
Limo klinkt in mijn oren als een verwende drol die gaat jammeren als ie zn zin niet krijgt.

Hij mag van jou veel, en bij een ander minder. Dat is niet leuk voor hem, dus gaat ie er onderuit komen.

En ik ken genoeg (Nederlandse) trainingsstallen of mensen die het met rust en beleid doen. Het is wel hun naam wat weer mee naar huis gaat als het paard is opgeleid, als dat slecht gast krijgen zij ook sneller een slechte naam.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-19 18:38

MarcoBorsato schreef:
Hij is jou aan het opvoeden en niet andersom. Zou je niet lekker een wat ervaren paardje zoeken waar je gewoon op kan stappen en mee weg kunt rijden? Dit is voor jullie allebei toch niet leuk? Het is sterker om te zeggen, oké dit paard is me een stapje te ver dan om het maar steeds weer te proberen met een ander zadel, therapie etc etc.

Nope.
Lesgeefster zegt zelf dat limo uit angst reageert.
Verkopen raad ze ook niet aan. Ze zei dat dit soort paarden maar 2 opties hebben, de handel in continu van de ene naar de andere of naar de slacht.

En geloof je het niet vraag het haarzelf dan maar of ze dat werkelijk gezegd heeft.

Nogmaals ik kan alle voetjes optillen, uitkrabben of zelf bijvijlen. Ook mbh van hoefstandaard waar de hoef op rust.
Bij de smid gaat het alleen rechtsachter niet ook als ik er NIET bij ben.
Waarom zou dat dan aan mij liggen of waarom zou limo mij daarin opvoeden? Als hij probeert tegen te werken met rechtsachter maak ik hem echt wel duidelijk dat da niet mag en ikzelf bepaal wanneer hij die voet mag terugnemen. Tegenwoordig is "AhAh" zeggen al duidelijk genoeg als hij iets doet wat ik niet duld.

Wat een ander niet toestaat sta ik ook niet toe. Laat dat duidelijk zijn. Dus zeggen dat die veel mag van mij is ook gezever.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 16-02-19 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 18:40

Art_Ificious schreef:
MarcoBorsato schreef:

Nope.
Lesgeefster zegt zelf dat limo uit angst reageert.
Verkopen raad ze ook niet aan. Ze zei dat dit soort paarden maar 2 opties hebben, de handel in continu van de ene naar de andere of naar de slacht.

En geloof je het niet vraag het haarzelf dan maar of ze dat werkelijk gezegd heeft.

Nogmaals ik kan alle voetjes optillen, uitkrabben of zelf bijvijlen. Ook mbh van hoefstandaard waar de hoef op rust.
Bij de smid gaat het alleen rechtsachter niet ook als ik er NIET bij ben.
Waarom zou dat dan aan mij liggen of waarom zou limo mij daarin opvoeden? Als hij probeert tegen te werken met rechtsachter maak ik hem echt wel duidelijk dat da niet mag en ikzelf bepaal wanneer hij die voet mag terugnemen. Tegenwoordig is "AhAh" zeggen al duidelijk genoeg als hij iets doet wat ik niet duld.

Prima prima.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 18:44

Feit is dat hetzelfde riedeltje nu weer passeerd.. Zie je het kringetje niet waar je in blijft hangen?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 18:47

TS je bent al meer dan een jaar bezig je paard zadelmak te maken en er ietsje op te kunnen rijden. Je had allang veel meer rijplezier met je pony moeten hebben als nog steeds dit echte beginnerswerk en nog steeds alles heel onzeker en eigenlijk niets kunnen.

Je zal nu zelf toch ook zo langzamerhand een keer de conclusie kunnen trekken dat het dus niet werkt op deze manier, dat jouw paard iets anders nodig heeft om een goed rijpaard te worden als wat jij hem te bieden hebt. Je kunt wel van alles aan huis willen, maar dat willen heeft geleid tot waar je nu bent...nog steeds onzeker, nog steeds maar heel weinig met Limo kunnen. Het wordt echt hoog tijd dat het dier een keer echt opgevoed wordt en een keer echt goed over de rug gereden. Dat hij door gaat krijgen dat rijden geen spanning hoeft te zijn, dat rijden geen strak en verkrampt lichaam op hoeft te leveren, dat rijden niet betekent dat er een strak en onzeker (zowel jij als je instructrice)op je rug zit, maar iemand die de leiding neemt. Dat is nl waar een onzeker paard naar op zoek is, iemand die echt de leiding neemt, dan zal hij gaan ontspannen. En nee, de leiding nemen is niet een paard in de wurggreep nemen, de leiding nemen is zeer consequent zijn in alles wat je doet, een onafhankelijke zit waarmee je altijd op het juiste moment de juiste hulp kan geven en zijn balansverstoringen op kunt vangen ipv versterken. Dat is waar jouw paard behoefte aan heeft. Zet je eigen behoeftes een poosje opzij en gun jezelf en je paard dit. Jullie zullen er beide zoveel meer plezier aan gaan beleven. Maar je moet het wel zelf gaan inzien om ook echt die stap een keer te nemen. Een tijdje geleden was je bijna zover, maar besloot je op het allerlaatste moment toch voor deze instructrice te gaan. Nu ben je weer 3 maanden verder, weer een illusie armer en limo weer een slechte ervaring rijker.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 18:48

oji schreef:
TS je bent al meer dan een jaar bezig je paard zadelmak te maken en er ietsje op te kunnen rijden. Je had allang veel meer rijplezier met je pony moeten hebben als nog steeds dit echte beginnerswerk en nog steeds alles heel onzeker en eigenlijk niets kunnen.

Je zal nu zelf toch ook zo langzamerhand een keer de conclusie kunnen trekken dat het dus niet werkt op deze manier, dat jouw paard iets anders nodig heeft om een goed rijpaard te worden als wat jij hem te bieden hebt. Je kunt wel van alles aan huis willen, maar dat willen heeft geleid tot waar je nu bent...nog steeds onzeker, nog steeds maar heel weinig met Limo kunnen. Het wordt echt hoog tijd dat het dier een keer echt opgevoed wordt en een keer echt goed over de rug gereden. Dat hij door gaat krijgen dat rijden geen spanning hoeft te zijn, dat rijden geen strak en verkrampt lichaam op hoeft te leveren, dat rijden niet betekent dat er een strak en onzeker (zowel jij als je instructrice)op je rug zit, maar iemand die de leiding neemt. Dat is nl waar een onzeker paard naar op zoek is, iemand die echt de leiding neemt, dan zal hij gaan ontspannen. En nee, de leiding nemen is niet een paard in de wurggreep nemen, de leiding nemen is zeer consequent zijn in alles wat je doet, een onafhankelijke zit waarmee je altijd op het juiste moment de juiste hulp kan geven en zijn balansverstoringen op kunt vangen ipv versterken. Dat is waar jouw paard behoefte aan heeft. Zet je eigen behoeftes een poosje opzij en gun jezelf en je paard dit. Jullie zullen er beide zoveel meer plezier aan gaan beleven. Maar je moet het wel zelf gaan inzien om ook echt die stap een keer te nemen. Een tijdje geleden was je bijna zover, maar besloot je op het allerlaatste moment toch voor deze instructrice te gaan. Nu ben je weer 3 maanden verder, weer een illusie armer en limo weer een slechte ervaring rijker.

Amen!

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 18:49

Art: Waarom moet je je telkens weer langs alle kanten verdedigen? Je hebt meerdere opties mbt Limo maar alles wordt beter als je hem OPVOEDT. Ook als je hem daarna weg zou doen. Een opgevoed paard krijgt een goed thuis. Een verwende, op compromis gereden pony wellicht niet. Een jong paard beleren is niet voor iedereen weggelegd en degenen die het wel kunnen zeggen heel vaak: 1x maar nooit weer

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-19 18:55

Nou het is me wel duidelijk dat jullie me niet serieus nemen.

Maar wat ik zeg is waarheid. En je bent steeds welkom om het zelf te komen ervaren. (al vaak genoeg aangehaald)
Ik ben het echt zat dat jullie mij afschilderen als iemand die denkt dat alleen ik met het dier om kan gaan.
Duidelijk is dat dit niet zo is want de osteopaat kan wel de benen optillen, maar limo van de smid en dierenarts duidelijk niet duld dat die aan dat achterbeen zitten.
De vraag is daar dan waarom? Wat is er mis gegaan waardoor hij bij hen in de stress schiet?

Ik hoop dat miezelke me wel verder kan helpen mbt het optillen van dat achterbeen door vreemden.
De les vandaag heb ik wel afgemeld omdat ik me dus niet goed voel door wat vanmiddag afgespeeld heeft.

OJI,
Ik weet ook wel wat leiding geven is. En nee dat mag zeker niet door het paard te dwingen of zoals jij zegt in een wurggreep houden. Dat brengt alleen maar meer onzekerheid en angst.
Ik ben conséquent. Ook bij het rijden. Want als die draaft terwijl ik dat niet gevraagd heb vraag ik hem terug. Maar hij pakt soms gewoon het bit vast (zei trainster ook limo pakte vandaag onmiddellijk het bit vast en je had er daardoor niks op te zeggen) en negeert elke hulp.
Enige wat dan helpt (als ik meteen reageer voor hij enigzinds kan versnellen) is hem omkeren rond mijn binnenbeen en hem stilzetten tot die weer ontspant en daarbij ook duidelijk en op strenge toon Née zeggen. Dat heeft die snel genoeg door en de keren dat ik dat deed liep die daarna gewoon braaf verder zonder moeilijk doen. (wederom al beschreven een paar pagina's terug)
Wil die toch weer gespannen wegstappen zet ik hem opnieuw stil.

Dus waarom zou ik niet consequent zijn?
Ja paar maanden geleden was dat misschien niet zo. Maar ik durf nu te rijden (zoals trainster zei "durf te rijden")
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 16-02-19 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 18:57

Het is een beetje het al oude verhaal,het ligt aan alles en iedereen behalve jezelf.Ik zag je als iemand die echt haar best deed voor haar paardje.In werkelijkheid wil je alleen geprijst worden hoe goed je het doet.Je rij nivo is dat van een beginner en dan wil je dat je een groen paardje op leren wat langs geen kanten goed gaat.
Ik denk dat je toch eens naar jezelf moet kijken Art en wat er al eerder vermeld is en ook al tig pagina's terug laat je paardje op leren en neem zelf les op een ervaren paard.

Ik heb zelf een sensible sportpaard staan en zelfs daar kan een kind op rijden.Maar ondanks mijn 40 jaar rij ervaring heb ik het op leren toen gewoon aan een ander uitbesteed en is mijn paard nog altijd sensible maar wel braaf.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 18:58

Oakland1990 schreef:
en degenen die het wel kunnen zeggen heel vaak: 1x maar nooit weer

Nou dat ook weer niet gelukkig.. Mijn dochter wil niets liever dan jonge paarden opleren, maar dat terzijde. En je kunt juist heel veel leren van het rijden van jonge paarden. Maar dat moet je op zijn minst zo kunnen zitten dat je het paard niet stoort.
Ik denk dat we er met zn allen wel over eens zijn dat daar nu geen sprake van is.

"Groen op groen niet doen" is echt een waarheid als een koe. Soms loopt dat ook wel eens goed af, maar dan kan de ruiter met minder ervaring vaak op zijn minst nog wel goed zitten. Voor een jong paard is die instabiliteit gewoon echt niet fijn.
Ik vind je echt wel een doorzetter Art, maar je moet je echt gaan afvragen of dit nu het beste is voor jou en je pony's. Want ja er komt dus nog een tweede aan, waar we vrees ik hetzelfde mee gaan beleven. Vind je dit nu echt nog leuk of wil je gaan leren paardrijden?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 19:03

Art_Ificious schreef:
Limo was al gespannen toen ze naast hem stond aan het zadel. Eerste poging van opstappen werd limo zeer nerveus en 2e poging stapte hij meteen weg en na paar meter in vluchtgalop.
Ze is niet echt groter of zwaarder. Wel andere beenligging en andere zithouding.
Ze zei me achteraf dat ze normaal niet opstapt als paard al niet rustig is bij opstappen.

Daar gaat het dan ook duidelijk fout: geen fatsoenlijke voorbereiding.
Maar goed iedereen maakt wel eens een inschattingsfout uiteraard.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 19:05

Art_Ificious schreef:
Ik zet hier tevens niks meer over de instructrice neer.
Er is een bokker die alles tegen haar zegt wat ik hier post.

Als jij grwoon beter zou communiceren met je instructrice zou dat toch geen kwaad kunnen? Mijn instructrice mag alles lezen hoor.. jammer dat het nu weer zo uitdraaide na dat hier heel veel bruikbare en goede tips zijn weg gewuifd..

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-19 19:08

_O-
Waarom zou het met spirit ook mis gaan.
Als ik hem opleer zoals ik met Harley gedaan heb (natuurlijk niet dezelfde fout begaan door te vroeg erop te gaan) is die veel sneller gewend aan dingen op en boven hem en zal die dus niet schrikkeriger reageren zoals limo.
En dat zei trainster ook. Dus daarin hebben we weer wel dezelfde mening.

Harley heeft nooit van beweging boven hem geschrokken omdat ik hem al vroeg doekjes op de rug legde en dingen boven hem liet bewegen. Die reed ik zelfs rond waarbij ik met handen los en zwaaiend met de armen zijwaarts reed in een les.

Limo kende als 2,5 jarige totaal niks en schrok al van een takje dat onder zijn hoeven brak of een blaadje dat ritselde van de wind. Die situatie is geheel anders dan een jong dier wat je op jonge leeftijd al veel kan aanleren. En spirit reageert nu overal nieuwsgierig op. Hij schrikt ook wel eens ja, maar herpakt zich zeer snel en komt dan nieuwsgierig kijken waar die nou van schrok. Limo niet, die schrikt en blijft dan nog lang gespannen en blazen voor hetgene waar die van schrok.

Ik ben er dus van overtuigd dat ik met spirit veel sneller ergens kan staan als ik hem over 2 jaar opleer onder zadel (mits zijn lichaam dan meer in balans is want nu is die enorm overbouwd, trainster denkt dat spirit wel eens ietsje groter zou kunnen worden dan limo)
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 16-02-19 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 19:10

Als dat wat je op het filmpje laat zien jouw consequente rijden is, dan zou je nog geen 5 minuten op mijn paard overleven. Die steekt binnen een minuut haar middelvinger naar je op en trekt haar eigen plan. .

Sorry maar jouw rijden is verre van wat ik bedoel met consequent rijden. Wat ik al zei, consequent rijden is veel meer dan een keer ho is ho. Consenquent rijden is altijd volledig consequent zijn in je hand en hulpen. Nooit stopppen (zoals vandaag nog) als het een keer mis gaat. Altijd goed afsluiten. Om consequent te kunnen rijden heb je zelf als ruiter een goede basis nodig. Jij nog helemaal niet voldoende balans en zit in het zadel. Jouw handen en benen heb je gewoon nog niet voldoende onder controle om consequent te rijden, om altijd op het juiste moment de juiste hulp te geven, los te laten en het bit pakken voor zijn. Jouw basis is gewoon niet voldoende om dat te bewerkstelligen en dat gaat ook niet zomaar met een paar lessen opgelost zijn. Dat is gewoon ervaring die je in jaren opbouwt. Maar daar heeft Limo nu niets aan dat jij die ervaringsjaren nog moet krijgen.

En niets is leuker als jonge paarden, dus nee zeker niet eens maar nooit meer. Superleuk juist.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-19 19:14

OJI,
Ja kan idd zijn. Maar ook weer... Dit is rijden tijdens een les. Zoals eerder gezegd is limo rustiger als ik buiten de les om rij. Waarschijnlijk omdat ik tijdens de les toch meer spanning heb omdat ik het gewoon goed wil doen. (wat hier ook eens geopteerd werd).
En ook werd niet alles gefilmd waardoor je geen compleet beeld hebt

Ik zal eens filmen als ik gewoon rij met limo.

Wat mijn houding betreft, ja dat klopt die kan idd een stuk beter. Dt geef ik toe ook. Maar hé de enige juiste lessen die ik heb gehad waren er 5 op een fries (gooide hoog op dus daar leerde ik wel goed van doorzitten in draf) maar is na de 5e les helaas gestorven aan koliek. Heb ik lang spijt van gehad want was een fijn leerpaard en fijne lesgeefster.
Dat was echt houdingsles ook.

Daarna begonnen met lessen op de manege maar zoals je weet... Die lessen zijn niet bepaald goed.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 16-02-19 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 19:15

Dat hij niet jong in handen wad heeft er echt geen hol mee te maken, dat is gewoon een ander karakter.
Ik heb nog nooit iets gedaan met dieren onder de 2,5 of 3 en het is binnen een half jaar voor allemaal normaal geweest dat je er dekens overheen zwiert bij het uitstappen, regenjas aantrekken etc etc.
En ja ook bij rillerige dieren lukt dat uiteindelijk maar alleen als je dat zelf met extreem veel rust weet door te zetten.

Ik heb trouwens nog nooit een instructeur gehad die er makkelijker afviel dan ik (en ik val ook niet snel al was dat vroeger beduidend beter). Meestal moet het paard erbij zo ongeveer gaan liggen om ze te kwijt te raken. Maar goed, dat type instructeurs zullen waarschijnlijk niet bij je passen want die winden ook nergens strikjes om.