Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Art_Ificious schreef:Want ze was zelf tevreden over de vorderingen en nu zegt ze ineens dat limo van in begin er gewoon nog geen basis op had, geen vertrouwen in de hand en been, geen vertrouwen in ons. En ik geheel vanaf 0 moet beginnen met grondwerk en désensibiliseren.
Dus ben boos en gekwetst want waarom dat NU pas zeggen en niet voor we de lessen begonnen? Dan hadden we samen op een andere manier kunnen werken aan die basis.
Maw dat uitgegeven geld is dus ook weer weggegooid geweest, zo komt het voor mij nu over.
Oakland1990 schreef:Je maakt echt een denkfout door alle profs over 1 kam te scheren hoor. Daarbij bleek deze dus misschien ook niet zo professioneel als dat jij dacht. Nu heb je alsnog veel tijd en gele verspild... Had ze trainersdiplomas enz? Waarop baseer je je? Heb je wel eens iemand bij hem gehad die hem eerst zelf met wat grondwerk kan inschatten?
Dat ie z'n been niet geeft wil daarom niks zeggen. Je kan slecht gedrag ook in stand houden door hem daarin telkens het voordeel vd twijfel te geven. Wij hebben op stal een PRE gehad die flipte als je de hoeven invet, ging echt door het lint. Uiteindelijk bleek dat ook gewoon verwend gedrag. Maar stel dat die niet in staat is om daarin te doen wat je vraagt, wat echt simpel werk is, moet je hem dan überhaupt nog willen aanhouden als rijpony??
Cayenne schreef:TS, no offence maar de rijfilmpjes laten zien dat hij bij jou weinig hoeft te werken. Hij loopt een beetje te lanterfanten met zijn hoofd omhoog en gaat vooral zijn eigen weg.
Misschien heeft je instructrice meer gevraagd en hem geprobeerd echt aan het werk te zetten. Dat is hij niet gewend en dan is het logisch dat hij gaat protesteren.
MarcoBorsato schreef:Hij is jou aan het opvoeden en niet andersom. Zou je niet lekker een wat ervaren paardje zoeken waar je gewoon op kan stappen en mee weg kunt rijden? Dit is voor jullie allebei toch niet leuk? Het is sterker om te zeggen, oké dit paard is me een stapje te ver dan om het maar steeds weer te proberen met een ander zadel, therapie etc etc.
Art_Ificious schreef:MarcoBorsato schreef:Hij is jou aan het opvoeden en niet andersom. Zou je niet lekker een wat ervaren paardje zoeken waar je gewoon op kan stappen en mee weg kunt rijden? Dit is voor jullie allebei toch niet leuk? Het is sterker om te zeggen, oké dit paard is me een stapje te ver dan om het maar steeds weer te proberen met een ander zadel, therapie etc etc.
Nope.
Lesgeefster zegt zelf dat limo uit angst reageert.
Verkopen raad ze ook niet aan. Ze zei dat dit soort paarden maar 2 opties hebben, de handel in continu van de ene naar de andere of naar de slacht.
En geloof je het niet vraag het haarzelf dan maar of ze dat werkelijk gezegd heeft.
Nogmaals ik kan alle voetjes optillen, uitkrabben of zelf bijvijlen. Ook mbh van hoefstandaard waar de hoef op rust.
Bij de smid gaat het alleen rechtsachter niet ook als ik er NIET bij ben.
Waarom zou dat dan aan mij liggen of waarom zou limo mij daarin opvoeden? Als hij probeert tegen te werken met rechtsachter maak ik hem echt wel duidelijk dat da niet mag en ikzelf bepaal wanneer hij die voet mag terugnemen. Tegenwoordig is "AhAh" zeggen al duidelijk genoeg als hij iets doet wat ik niet duld.
oji schreef:TS je bent al meer dan een jaar bezig je paard zadelmak te maken en er ietsje op te kunnen rijden. Je had allang veel meer rijplezier met je pony moeten hebben als nog steeds dit echte beginnerswerk en nog steeds alles heel onzeker en eigenlijk niets kunnen.
Je zal nu zelf toch ook zo langzamerhand een keer de conclusie kunnen trekken dat het dus niet werkt op deze manier, dat jouw paard iets anders nodig heeft om een goed rijpaard te worden als wat jij hem te bieden hebt. Je kunt wel van alles aan huis willen, maar dat willen heeft geleid tot waar je nu bent...nog steeds onzeker, nog steeds maar heel weinig met Limo kunnen. Het wordt echt hoog tijd dat het dier een keer echt opgevoed wordt en een keer echt goed over de rug gereden. Dat hij door gaat krijgen dat rijden geen spanning hoeft te zijn, dat rijden geen strak en verkrampt lichaam op hoeft te leveren, dat rijden niet betekent dat er een strak en onzeker (zowel jij als je instructrice)op je rug zit, maar iemand die de leiding neemt. Dat is nl waar een onzeker paard naar op zoek is, iemand die echt de leiding neemt, dan zal hij gaan ontspannen. En nee, de leiding nemen is niet een paard in de wurggreep nemen, de leiding nemen is zeer consequent zijn in alles wat je doet, een onafhankelijke zit waarmee je altijd op het juiste moment de juiste hulp kan geven en zijn balansverstoringen op kunt vangen ipv versterken. Dat is waar jouw paard behoefte aan heeft. Zet je eigen behoeftes een poosje opzij en gun jezelf en je paard dit. Jullie zullen er beide zoveel meer plezier aan gaan beleven. Maar je moet het wel zelf gaan inzien om ook echt die stap een keer te nemen. Een tijdje geleden was je bijna zover, maar besloot je op het allerlaatste moment toch voor deze instructrice te gaan. Nu ben je weer 3 maanden verder, weer een illusie armer en limo weer een slechte ervaring rijker.
Oakland1990 schreef:en degenen die het wel kunnen zeggen heel vaak: 1x maar nooit weer
Art_Ificious schreef:Limo was al gespannen toen ze naast hem stond aan het zadel. Eerste poging van opstappen werd limo zeer nerveus en 2e poging stapte hij meteen weg en na paar meter in vluchtgalop.
Ze is niet echt groter of zwaarder. Wel andere beenligging en andere zithouding.
Ze zei me achteraf dat ze normaal niet opstapt als paard al niet rustig is bij opstappen.
Art_Ificious schreef:Ik zet hier tevens niks meer over de instructrice neer.
Er is een bokker die alles tegen haar zegt wat ik hier post.