Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 14:40

Dinsdag komt de DA. Thanks voor kijken en berichtjes. :)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 17:50

Wat een stilte, niemand aan het trainen met dit benauwde weer?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 18:06

Peerd hier ook stuk.. mens ook dus alles ligt op zijn gatje in de zon.... te slapen...
Mens en peerd nummer 2 (klein beige) hannesen nog wat door en klein beige moet stand in spelen voor zwartje die besloot vakantie te willen.
Afbeelding

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 19:02

Ben lekker aan het trainen:-)

jillaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 19:07

mirjamalvaro schreef:
Wat een stilte, niemand aan het trainen met dit benauwde weer?

Hier best lekker weer om te trainen de afgelopen dagen. Maar wel net een race met mezelf gehouden om het werk af te krijgen voor de vakantie. Vanaf nu uitgebreid met de paarden spelen.

Gisteren in elk geval heerlijke les met de Friese ruin, die bleek zelfs verzamelde draf te kunnen (ongeveer 10 meter). Vanmiddag even een anti-spierpijn rondje in de bak gedaan: en maar knorren. Arm ding. Hij krijgt nu eerst een dagje vrij. :D

Wel had ik afgelopen weekend veel aan de uitleg van Rien over het rijden van schouderbinnenwaarts. Ben met mijn Friese merrie aan het worstelen met het M1 en vooral met buiging. Ze vertikt het vaak gewoon om haar binnenhoef van de hoefslag te doen, dus geen 3 sporen (met een KWPN'er krijg ik sbw gewoon voor elkaar meestal).

Rien legt het als volgt uit: insturen - halve ophouding - voor binnenbeen rechtuit houden - buitenbeen achter singel bewaken. Vooral die halve ophouding en dan pas inkomen met het binnenbeen bleek de sleutel. Doordat ze wacht en iets op het achterbeen wordt gezet is het voor mij makkelijker om haar iets te laten kruisen achter.

Wie weet heeft iemand anders ook iets aan dit inzicht... ;-) Hoe dan ook, erg blij mee en we hadden zelfs 2 kleine winstpuntjes :D

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 19:35

Jeee goed bezig!
Sjol :(:)

Hier Sterre en Zorro ook fijn aan de training. Vooral Sterre neemt opeens weer sprongen vooruit!

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-18 23:35

@Jillaroo, even een vraagje wbt sb, plakt zij naar jouw idee dus aan de buiten hoefslag? Hoe vaak wend jij af van de lange zijde? Rijd jij zo nu en dan een grote volte bij C, dan een grote volte bij B en dan bij A. Rijd jij mooi door de hoeken, of doet zij die zelf?
Ter voorbereiding van sb en buiging kan je ook een volte halvebaan rijden bij iedere letter die je tegen komt. Dus, C, M, B, F, A . Je kunt SB op de tweede hoefslag rijden of op de centerlijn. Je kunt op de centerlijn afwenden en op een korte of lange diagonaal SB rijden. Dus volgt het paard jouw uitnodiging tot buiging en komt het naar binnen van de hoefslag, waar jij dan kunt zeggen: nu niet verder naar voren maar opzij graag terwijl de spier aan de buitenkant stabiel en dik blijft en de binnen kant los en hol? Hoe stabiel is jouw eigen lichaam, jij moet in jouw lichaam ook draaien en een zekere spanning opwekken en vasthouden. Dus als het paard moet buigen, moet jij het een as vormen om omheen te buigen, als je meelift werk je de buiging tegen. Met die energie moet je de SB rijden, dat zegt Rien volgens mij ook wel. Ik hoop dat dit helpt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 09:21

Ik ben lekker aan het sturen. Meestal heel vroeg voor werktijd. Maar heb even 2 SGW's gereden achter elkaar dus wat minder 'dressuur tijd' gehad.
Wij zijn bezig om van lekker los vwnw wat meer op te pakken. Daarbij ben ik even zoekende geweest naar hoeveel zwaarder het contact dan (even) mag worden. Maar voor nu werkt iets meer contact heel fijn. Anders bleef het wat onduidelijk voor hem en bleef hij heel zoekende. Nu voelt het alsof ik hem wat meer 'bij het handje kan houden' en snapt hij ook beter dat er andere opties zijn dan duikboten. En dan is het toch echt zo'n fijn paard <3
Het is zeker geen 'dressuur crack' maar wel een paard met een heel fijn lijf en een fijne motor.
Tussendoor laat ik hem weer even helemaal er in zakken en draven we even rond met de neus op kniehoogte.

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 09:41

Ook wij zijn lekker aan het trainen. Merk steeds meer nu we L starten dat de galop echt nog een dingetje is tijdens de proef. Als in compleet uit balans en veel te groot met als gevolg zowat geen stuur en rem.
Tot nu toe heb ik het een beetje gelaten maar wil na de wedstrijd van zaterdag hier echt meer aan gaan werken. We starten dan minstens 2 maanden niet meer dus geen druk van oefeningen oefenen enzo.

jillaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 09:54

Lanoca schreef:
@Jillaroo, even een vraagje wbt sb, plakt zij naar jouw idee dus aan de buiten hoefslag? Hoe vaak wend jij af van de lange zijde? Rijd jij zo nu en dan een grote volte bij C, dan een grote volte bij B en dan bij A. Rijd jij mooi door de hoeken, of doet zij die zelf?
Ter voorbereiding van sb en buiging kan je ook een volte halvebaan rijden bij iedere letter die je tegen komt. Dus, C, M, B, F, A . Je kunt SB op de tweede hoefslag rijden of op de centerlijn. Je kunt op de centerlijn afwenden en op een korte of lange diagonaal SB rijden. Dus volgt het paard jouw uitnodiging tot buiging en komt het naar binnen van de hoefslag, waar jij dan kunt zeggen: nu niet verder naar voren maar opzij graag terwijl de spier aan de buitenkant stabiel en dik blijft en de binnen kant los en hol? Hoe stabiel is jouw eigen lichaam, jij moet in jouw lichaam ook draaien en een zekere spanning opwekken en vasthouden. Dus als het paard moet buigen, moet jij het een as vormen om omheen te buigen, als je meelift werk je de buiging tegen. Met die energie moet je de SB rijden, dat zegt Rien volgens mij ook wel. Ik hoop dat dit helpt.

Ja, ze plakt aan de zijkant, ik kan haar vaak helemaal niet uit de buitenschouder krijgen als ik de hoek doorkom. Maar laten wachten helpt dus wel. Ik rijd inderdaad ook op de middenlijn of binnenhoefslag sbw en dan lukt het beter. Maar in een proef moet het natuurlijk ook gewoon op de hoefslag kunnen.
Hoeken stuur ik wel zelf hoor en ik rijd heel veel voltes. Buigen op de volte lukt ook steeds beter. Het voelt voor mij juist vaak alsof de buitenkant té dik blijft en ze strak met de voorbenen voor de achterbenen blijft, ze vindt het gewoon erg lastig om haar benen te kruisen. Over wijken hebben we ook heel lang gedaan (gaat nu prima).

Dat idee van op de diagonaal een sbw rijden ga ik uitproberen, dat geeft vast meer controle. Leuke tip! Volgens mij ben ik redelijk stabiel, moet vooral opletten dat ik niets vastzet, want dan lukt het niet meer. Maar daarvoor doe ik regelmatig flexchair en fysio... Work in progress ;-)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 13:27

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 15:28

Trouwens de instructie van Rien om tijdens appuyeren te kijken naar het punt waar je uit wilt komen werkt hier echt super.
Ook blijft hij steeds fijner ontspannen in het terug rijden.

jillaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 16:50

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 17:49

Ziet er heel ontspannen uit mirjam ! Super fijn!

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 17:53

Wie kan mij helpen. Ik heb de gratis training en wil nu module 1 kopen. Hij zegt echter in winkelmand geplaatst, maar nu , ik kan die winkelmand nergens vinden !!!!

Via een andere weg is het mij gelukt *\o/* .
Laatst bijgewerkt door Tuittuit op 12-07-18 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 17:57

Euhmmm geen idee bravoT, zit ook te kijken. Maar ik moet direct mijn gegevens invullen, dat doen we dus ff niet. :')

Jillaroo en proven, thanks. Gaat steeds fijner. *\o/*
Sterre ook. Kyara week stilgestaan.
En hopen dat Eliana weer goed komt. Dan word ik erg blij mens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 19:03

Ja! Hoe gaat het nu eigenlijk met Eliana Mirjam?
Dat rijden van je filmpje ging wel lekker zeker? Ik vond het er goed uitzien hoor :-)

Ondanks mijn pijnlijke hand toch even een ritje gemaakt afgelopen dagen, maar dat ging niet zo geweldig vond ik. We hebben het wel eens slechter gedaan, maar ook echt wel beter! Maar goed, de goede richting wordt vanzelf weer voortgezet.
Later bij het terug kijken van de opnames schoot ik in de lach, ze lijkt wel een circusartiest met haar vreemde huppeltjes in de galop! :+
Ik vroeg er laatst ook al eens naar wat ze nu eigenlijk doet (in de galop) al was het toen niet zo goed zichtbaar geloof ik.
Dus nieuwe ronden nieuwe kansen, ...wat doet ze nu eigenlijk? Ja, ze spring veel meer omhoog in de galopsprong, en dat is in het zadel ook duidelijk te merken. Moet ik haar dit afleren? Of kan ik er wat mee, behalve haar aanmelden bij Boltini. Wie maakt mij wijzer?
Of is het soms normaal :')

https://youtu.be/dQnoSWVcn3M

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 19:11

Ik zie niets geks?
En ja Zorro liep heerlijk daar :))

Eliana tja lastig. DA denkt hoefkathrolontsteking, dus ze gaat maandag uitverdoven en foto's maken. Mijn gevoel zegt dat het dat niet is. Maar ja eerst onderzoek maar afwachten.

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 20:15

Ik zie ook niks geks inxs?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 20:35

Serieus _O- Ik ben zo gewend dat zij vlakker is in haar galop en dat ik een stuk minder opgegooid word. En ik maar denken dat ze nu iets 'geks' doet en blijkt het normaal hahaha.
Het is dus niet zo dat zij alleen haar voorhand omhoog gooit?

Ze vind het wel moeilijk en houdt het ook niet zo lang vol en vervalt dan in haar, voor ons, gewone vlakke galop. Of ze valt terug naar draf. Kan het zijn dat zij op de filmpjes haar achterhand meer gebruikt in de galop en dat zij daarom na een aantal sprongen weer terug valt omdat ze kracht mist?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 21:01

Wat je wel ziet is dat ze neiging heeft tot 4-takt galop. Misschien dat jij dat meer gewend bent en nu een betere 3-takt galop gaat krijgen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 10:13

Ik kan je video niet zien inxs.

Deze laatste toevoeging aan de dressage pro movement is mij wel echt uit het hard gegrepen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 10:18

Oh die moet ik nog steeds bekijken :=

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 10:50

pol013 schreef:
Deze laatste toevoeging aan de dressage pro movement is mij wel echt uit het hard gegrepen.

Hoe bedoel je dit? Ik vond de eerste thema's erg goed, maar slofgebruik absoluut niet en bij deze laatste vind ik toch een beetje dat ze de plank misslaan... elke dag minimaal 2 uur en 2x uit de stal? Dat betekent dat je paard 22 uur wel op stal staat... Het stukje over ruwvoer vind ik wel goed, ik denk dat velen dat nog niet wisten.

Verder lees ik nog steeds vrolijk mee met jullie :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 11:00

Ik heb ze 24/7 buiten staan dus vind dat ook wel wat weinig ;) Ze zegt eerst: bij voorkeur de hele dag buiten maar als dat niet kan minimaal 2 keer. Tsja, als je vanuit de doelgroep 'baasjes met sportpaarden' redeneert is dat al best iets.
Maar hoe meer mensen zich uitspreken over een paard gewoon paard laten zijn hoe beter. Ook al vind ik het nog wat weinig.

Zelf heb ik over dat ruwvoer ook al meerder video's opgenomen bij mijn vorige werk. Ook dat kan men niet genoeg zeggen.