Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 08:58

switt: wat heerlijk dat het weer beter gaat met hem. Je straalt ook helemaal op die foto.
Moniek: redelijk proefje. Alleen die uitgestrekte gangen zijn wat pittig.
marije: lekker hé als je jezelf ovetreft en het positief loopt. Deken staat hem goed.
coberlina: auch van je zadel. Maar dan maar hopen dat je dan van de problemen af bent.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 12:11

Pol, de galop wordt geen probleem dat kan hij best makkelijk. Draf ben ik sinds een paar keer aan het meepakken kleine stukjes, hij pakt het aardig op maar mist gewoon kracht. Dan daar maar mindere punten voor, op het halsstrekken en de galop kunnen we punten pakken.. Maar goed het is maar afwachten hoe we op die dag zijn. En natuurlijk hoe het weer eruit gaat zien de komende weken daar valt of staat onze training mee ;)

xLisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 16:42

Geweldig je deken en dekje Marije :D
Vind het ook nog best pittig die uitgestrekte gangen, hoef je in de L toch ook nog niet?
Vandaag weer les gehad met Hurricane, had al een paar weken niet gereden, maar hij was super braaf ondanks de harde wind :)

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 16:55

Nee klopt Lisa , dan heb je alleen nog de middengangen... Ach draf geloof ik .. Galop gewoon ga en gaan :D

xLisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 17:02

Ja idd gewoon gassen hahaa

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 17:07

Ik vind het idd best pittig voor een jong paard, die uitgestrekte gangen.
En de rest lukt mij ook nog niet met Elmo :+ maar die is nog een stukje muinder ver dan die van jou, Monique.

Vandaag weer trot sop mezelf en op Elmo. Omdatie gisteren zo braaf was er vanmorgen opgegaan zonder longeren. Eens moeten we daar toch vanaf, niet waar.
Had wel de pech niet alleen in de bak tezijn en dan letten zowel hij als ik teveel op het andere paard.
Maar ondanks dat kon ik toch mijn eigen spanning debaas blijven en daardoor die bij Elmo af laten vloeien op de manjerdie we vorige week in de les ook geoefend hebben. Veeeeeel voltes, achtjes, slangenvoltes etc rijden. Eerst in stap. Daarna een halve grote volte draf, tot ik hem weer sterk voel worden en mezelf voel spannen. Dan weer rust zoeken in stap. En die halve volte kon ik steedsverder uitbreiden, tot het niet meer uitmaakte dat die andere er ook was. En toen zij klaar was, nog weereven op zoek gegaan naar de galopknop. Links goed gevonden en werkt die redelijk, op het rechtestuk. Bocht betekent terugvallen.
Rechtsom kon ik vooralsnog alleen de contragalopknop vinden. Van de week dus maar weer een keer aan de hand werken om hem rechter te richten en aan longe galopeert hij meestal na 1 of 2 keer corrigeren wel goed op rechts, dus daar maar weer verder mee oefenen. Maar linksom had hij, toen hij eenmaal begreep dat ik weer meet de galop bezig was, ook geen ellenlange aanloop meer nodig, maar ging hij redelijk netjes in galop op de hulp. Zit ook best heel lekker!

Was weer trots op mijn kereltje en ook op mezelf.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 19:34

leuke proef Moniek. Valt verder wel mee toch? De moeite met uitgestrekte gangen dat herken ik wel. En dan hoeven wij nog alleen maar middendraf. De verruiming lukt al wel aardig maar echt nog maar "enkele" passen.
Lukt na uitgestrekte galop netjes terugschakelen? (History zou zoiets hebben van: Joepie! :+ )

Leuke vooruitgang met Elmo :D

Super foto Switt!!

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 20:36

Zou mij ook echt niet lukken zo een proef ,vind het knap!

Klinkt goed Marije! Hier ook problemen met rechtsom galloperen; hij vindt de linker galop duidelijk makkelijker. Hij springt nu vaak verkeerd aan en springt dan om in de goede galop (aan de longe). Ik vind dat wel een lastig probleem want ik wil dat hij gewoon goed aanspringt maar voordat ik hem terug heb ik draf is hij al omgesprongen in de goede galop. Nouja, wie weet leren we het ooit nog...

Jammer dat je niet in de buurt woont Pol, ik had wel meegewild met galop training. Ik heb ook geen stalgenootjes om mee naar buiten te gaan... ;( Misschien is zo een app voor mijn telefoon ook geen verkeerd idee als ik alleen op pad ga. Geen idee of dat bestaat voor een niet-iphone.

lindamusters

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 21:26

Kruip even onder de meelees steen vandaan:
Wat ik altijd geleerd heb van degene waarvoor ik werkte en paarden zadelmak maakte, is dat de spieren aan de linkerkant van de nek altijd korter zijn dan die aan de rechtkant van de hals, omdat wij als de mens, alles aan de linkerkant doen en ze de buiging naar links met de hals dus meer, en makkelijker maken. Daarom moest ik als het longeren goed ging altijd na een tijd een bijzetje gaan gebruiken, en ook doormiddel van elke dag het paard de hals meerdere keren naar rechts te laten draaien, je in principe langzaam de korte spieren aan de linkerkant een beetje oprekt. Hier heb je later bij het inrijden profeit van omdat de rechterkant dan ook soepel is en vaak minder de "moeilijke kant" blijft. Dit is wat ik geleerd heb, maar heb eigenlijk dit nooit vanuit het perspectief van anderen gehoord/bekeken en ook nooit echt opgezocht of dit medisch ook waar is. Realiseer me nu dat dat niet slim is om zo blind te vertrouwen wat iemand zegt maar het heeft naar mijn mening altijd wel geholpen..

Verder moet ik zeggen dat het ontzettend leuk is om jullie met de paardjes te volgen, elke week maakt iemand wel weer iets mee, of een grote stap in het traject, echt heel erg leuk!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 21:28

Ik wandel om die reden idd vaak rechts naast mijn paarden, om ze die kant op ook op te laten letten. Dus meestal niet met naar de wei brengen enzo, maar wel als ik een eind het bos inga aan de hand.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 21:29

Babootje , dat gaat eigenlijk best aardig, sinds een paar keer pak ik het nu mee in de training.. En de afgelopen keer ( zondag ) voelde ik hem echt terugkomen , heel gaaf maar dan weer op de volte beter dan rechtuit ;)

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 22:26

Dapper hoor Moniek. Ik vind het best een pittig proefje.

Wat fijn Switt dat je er weer op zit. Ben je et nu al achter wat het is geweest?

Gave spullen van Elmo. Echt super leuk.

Geven jullie je paard nog iets ter ondersteuning van de training?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 23:01

Wat bedoel je precies, Leonie, met iets geven ter ondersteuning van de training?

Supplementen? Massages of andere behandelingen door fysio/osteo/etc?

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 23:18

Marije_jiplover schreef:
Wat bedoel je precies, Leonie, met iets geven ter ondersteuning van de training?

Supplementen? Massages of andere behandelingen door fysio/osteo/etc?

Beide. :)

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 23:26

Die deken en dat dekje voor Elmo! Geniaal! wat ontzettend leuk!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 23:34

lindamusters schreef:
Kruip even onder de meelees steen vandaan:
Wat ik altijd geleerd heb van degene waarvoor ik werkte en paarden zadelmak maakte, is dat de spieren aan de linkerkant van de nek altijd korter zijn dan die aan de rechtkant van de hals, omdat wij als de mens, alles aan de linkerkant doen en ze de buiging naar links met de hals dus meer, en makkelijker maken. Daarom moest ik als het longeren goed ging altijd na een tijd een bijzetje gaan gebruiken, en ook doormiddel van elke dag het paard de hals meerdere keren naar rechts te laten draaien, je in principe langzaam de korte spieren aan de linkerkant een beetje oprekt. Hier heb je later bij het inrijden profeit van omdat de rechterkant dan ook soepel is en vaak minder de "moeilijke kant" blijft. Dit is wat ik geleerd heb, maar heb eigenlijk dit nooit vanuit het perspectief van anderen gehoord/bekeken en ook nooit echt opgezocht of dit medisch ook waar is. Realiseer me nu dat dat niet slim is om zo blind te vertrouwen wat iemand zegt maar het heeft naar mijn mening altijd wel geholpen..

Verder moet ik zeggen dat het ontzettend leuk is om jullie met de paardjes te volgen, elke week maakt iemand wel weer iets mee, of een grote stap in het traject, echt heel erg leuk!

Dat heb je dan goed geleerd hoor.
Dat longeertraject nemen we natuurlijk nog steeds mee maar zijn we voorafgaande aan het zadelmak maken al mee begonnen. Groot voordeel want zo kun je dan ook je stemhulpen weer gebruiken om ze dingen onder het zadel te leren. We hebben groot voordeel gehad van Gaaaalooop. :D :D Nu verder met recht stellen. Dat is bij History al aardig voor elkaar. Hij is maar klein en heeft van zichzelf al veel balans. Als recht stellen voor elkaar is kun je gaan rechtrichten. Ik zie in je profiel dat je in 2016 een paar jonge paarden onder het zadel gaat brengen?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 23:38

@ Ik geef wat vitamine E / selenium en magnesium. En wat omega 369. Verder niets speciaals.
Verder heb ik History een fysio behandeling "cadeau" gedaan omdat het zadel wat had geknepen.
Daar werd ie zo fijn los van dat ik van plan ben om dat van tijd tot tijd er maar in te houden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 23:47

Thnx voor alle leuke reacties op mijn deken en dekje. Ben er zelf ook echt heel blij mee en trots op. Het staat hem zo leuk!

Elmo krijgt vooralsnog geen supplementen. Alleen een beetje muesli aangevuld met een vitaminekorrel.
Ik train dan ook nog niet intensief. Heb hem wel een drainagekuur gegeven, maar dat was ivm alle medicatie die hij gehad heeft toen hij ziek was.

Verder heb ik nog niet het gevoel gehad dat hij een massage of fysio/osteobehandeling nodig heeft. Mocht ik de scheefheid die ik nu met aangaloperen merk, er niet met werken aan de hand en longeren en rijden uitkrijgen, zal ik daar wel iemand voor laten komen.
Maar eerst maar eens proberen of gewoon training voldoende werkt om hem soepeler te krijgen.
En verder krijgt hij rustdagen. Ik zal nooit 7 dagen per week gaan rijden. Denk dat 4 de max zal blijven. Ik denk dat dat ook een zeer belangrijke factor is. Tijd voor herstel. Zowel mentaal als fysiek.
Lekker de wei op. En met dit natte weer gaat hij op een rustdag liefst ook nog even los in het droge paddockje, zodat hij droog kan rollen en kan rennen zonder zuigende modder.
Bij droog land is een rustdag gewoon de wei op.

lindamusters

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 00:22

Babootje schreef:
Dat heb je dan goed geleerd hoor.
Dat longeertraject nemen we natuurlijk nog steeds mee maar zijn we voorafgaande aan het zadelmak maken al mee begonnen. Groot voordeel want zo kun je dan ook je stemhulpen weer gebruiken om ze dingen onder het zadel te leren. We hebben groot voordeel gehad van Gaaaalooop. :D :D Nu verder met recht stellen. Dat is bij History al aardig voor elkaar. Hij is maar klein en heeft van zichzelf al veel balans. Als recht stellen voor elkaar is kun je gaan rechtrichten. Ik zie in je profiel dat je in 2016 een paar jonge paarden onder het zadel gaat brengen?

Ja inderdaad! Al druk bezig met de stemknopjes erop zetten. Twee merries zijn al zadelmak en zullen als het goed is over twee weken voor het eerst onder de man komen. Hengst krijgt zondag voor het eerst zadeltje erop! De merries zijn beiden in mei uitgerekend dus als ik geluk heb kan ik er zelf nog op voordat ze lekker een half jaar terug op de wei mogen met veulens, en de hengst ben ik nog lekker op het gemak mee bezig! Ik doe overigens alles nog onder begeleiding. Ben 17 en ben niet bepaald de sterkste, en met mijn gezonde verstand ga ik echt niet alleen aanklooien met jonge beestjes. Net als dat ik alles met ze wil doen, maar ik ben niet degene die als eerste erop gaat zitten, weet van mezelf dat ik dan gespannen ga zijn en dat wil ik niet doorgeven aan de paarden en de eigenaren vonden dat uiteindelijk toch wel een verstandige keuze. Laat mij maar lekker poetsen knuffelen en band opbouwen, dan zie ik wel wanneer ze klaar zijn dat ik erop kan. Heb inmiddels al een half jaar niet meer kunnen rijden door verkoop van paard en niet beschikken van een beleerd paard dus het voelt niet verantwoord om gelijk op een onbeleerd paard te zitten!

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 00:48

@carmuh,

Het meisje van 10 rijdt momenteel niet meer met hem. Zij heeft een hele leuke leasepony gevonden dus heeft nu haar "eigen" pony om voor te zorgen. Ben ook wel blij, want nu het kouder is en hij toch wat streken vertoond soms. Voor haar misschien nu wat te sterk. Want meneer wil soms graag voorruit, maar de "halt" is nog steeds een werk punt op de agenda. En die kost mij ook nog soms moeite.

Heb nu wel een andere verzorgster die qua rijden op mijn niveau zit en leuk met hem aan de slag gaat. Ze neemt nu ook soms les, zodat ze hem beter gaat leren begrijpen. Ze moeten elkaar nog wat beter leren kennen. Sommige stukken loopt hij leuk bij haar, maar nog onwennig. Daarom ook de lessen, zodat mijn instructrice haar verder kan begeleiden.

Afbeelding

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 08:13

Moniek, ik veronderstel ook dat ze let uitgestrekte draf en galop, gewoon middendraf en Midden- galop bedoelen? :) leuk hoor! Veel succes alvast!

Pol, ik ga ook graag in het bos galopperen. Maar vrees dat ik ook niet in jouw buurt woon. :\
Hier alleen polders en dijken.

Leonie, wat krijgen ze hier niet. }:0 en dan nog staan ze meer stil dan dat ze kunnen werken >;)
Nuja, die twee van mij toch.
Mijn jongste krijgt nu Equistro Excell E bij. Zodra ze weer beter aan het werk kan, krijgt ze ook nog supplement om spieren aan te maken. En osteo komt idd ook zodra ik denk dat het nodig is.
Mijn oudste krijgt de Excell e en Secreta pro (voor de longen).
Die van mijn vriend krijgen momenteel niks bij, al ga ik deze week bij de zwarte wel starten met spieropbouwend supplement.

Oja, het rustig opbouwen met longeren had Danica niet zo begrepen. Ze heeft gisteren zeker tien minuten rond gerend en gebokt :roll: nuja, beest heeft wat veel energie, aangezien de paddock zo'n modderpoel is, dat ze daar niet eens kan rennen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 08:52

Ik heb hier momenteel helemaal geen supplementen in de kast staan. We hebben een ruwvoer analyse gedaan en daaruit bleek dat we hooi met een heel goed eiwit gehalte hebben. Dat vul ik dan gewoon aan met passend ruwvoer. Alleen electrolyten in de zomer heb ik standaard staan.
Mijn andere paard heb ik nog nooit serieus een behandelaar bij gehad. Bij mijn jonkie een osteopaat omdat hij wel eens de neiging heeft om onvrijwillig tegen de vlakte te smakken :+
Maar daar wil ik verder ook niet meteen een gewoonte van maken. Ik zie dat ze goed werk doet maar hoop dat toch zo veel mogelijk met fijn rijden en veel vrije beweging zelf bij te kunnen houden.

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 10:40

Frustrerend Coberlina.
Handig Pol013 zo'n hooianalyse. Helaas heb ik zelf die mogelijkheid niet.

Ik voer Sjef nu probreed bij omdat daar veel eiwitten in zitten. Verder geef ik hem af en toe een schepje vitamine e. Had het toch nog liggen. Maar hij blijft wat schraal op zijn lijf. Als je al die jonge paarden dan ziet op de jonge paardencompetities, dan is die van mij echt nog een guppie. Snap echt niet hoe ze dat doen.

Ik twijfel of ik hem nu een supplement voor spieropbouw zou geven. Maar ik vraag mij altijd af of dat wel werkelijk wat doet. Ik zal blij zijn als hij straks weer de wei op kan.

Sjef is 1x naar de fysio geweest. Gewoon om te checken. Toen stond hij er super voor. Heb nu ook niet het idee dat hij ergens last van heeft

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 13:07

Hummer krijgt nu ook probreed bij. Merk wel dat hij nu niet meer "invalt" bij zijn kont en ribben. Ik zeg niet dat het een grote olietanker wordt natuurlijk. Het blijft een puppy maar ik merk wel dat hij hier makkelijker van aankomt dan zijn gewone muesli.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 14:58

Hudson vandaag weer gereden, hij was erg braaf maar wat sloom.. Hij was gister avond erg uit z'n dak gegaan aan de longe misschien dat dat er wat mee te maken heeft :o
Morgen en overmorgen krijgt hij verlof :+ vrijdag gaan we naar de hengstenkeuring *\o/*