Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
lindamusters schreef:Kruip even onder de meelees steen vandaan:
Wat ik altijd geleerd heb van degene waarvoor ik werkte en paarden zadelmak maakte, is dat de spieren aan de linkerkant van de nek altijd korter zijn dan die aan de rechtkant van de hals, omdat wij als de mens, alles aan de linkerkant doen en ze de buiging naar links met de hals dus meer, en makkelijker maken. Daarom moest ik als het longeren goed ging altijd na een tijd een bijzetje gaan gebruiken, en ook doormiddel van elke dag het paard de hals meerdere keren naar rechts te laten draaien, je in principe langzaam de korte spieren aan de linkerkant een beetje oprekt. Hier heb je later bij het inrijden profeit van omdat de rechterkant dan ook soepel is en vaak minder de "moeilijke kant" blijft. Dit is wat ik geleerd heb, maar heb eigenlijk dit nooit vanuit het perspectief van anderen gehoord/bekeken en ook nooit echt opgezocht of dit medisch ook waar is. Realiseer me nu dat dat niet slim is om zo blind te vertrouwen wat iemand zegt maar het heeft naar mijn mening altijd wel geholpen..
Verder moet ik zeggen dat het ontzettend leuk is om jullie met de paardjes te volgen, elke week maakt iemand wel weer iets mee, of een grote stap in het traject, echt heel erg leuk!
Babootje schreef:Dat heb je dan goed geleerd hoor.
Dat longeertraject nemen we natuurlijk nog steeds mee maar zijn we voorafgaande aan het zadelmak maken al mee begonnen. Groot voordeel want zo kun je dan ook je stemhulpen weer gebruiken om ze dingen onder het zadel te leren. We hebben groot voordeel gehad van Gaaaalooop.![]()
Nu verder met recht stellen. Dat is bij History al aardig voor elkaar. Hij is maar klein en heeft van zichzelf al veel balans. Als recht stellen voor elkaar is kun je gaan rechtrichten. Ik zie in je profiel dat je in 2016 een paar jonge paarden onder het zadel gaat brengen?