Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 3

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maranba

Re: Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 10:25

helemaal mee eens wat denk je van verzekering voor je paard. voor paard was ik al behoorlijk wat kwijt. maar stalling hoefsmid wormenkuren, enting ben je er nog niet. stalling kan natuurlijk wel goedkoper dan ik. Maar lessen vind ik erg belangrijk. of je nu men of er op rijd. priveles, in een manege les scheeld natuurlijk wel weer. Maar goed ik vind het belangrijk dus neem priveles elke week en dat tikt aan mijn dochter krijg ook les dus dat is al 100 euro per maand. alleen aan les. tuig moet soms vervangen worden, ingevet worden kost allemaal geld. natuurlijk is een shet goedkoper in onderhoud dan een paard. Maar medische kosten kan je nooit voorzien. en daar moet je wel over nadenken. ben daar alleen al aan verzekering bijn a 700 per jaar kwijt. en was alleen voor de mok al 40 euro kwijt.

wat dat betreft groot of klein ze kunnen helaas ziek worden. qua stalling vind ik het wel erg goedkoop maar in mijn buurt kan ik op een weitje staan met een pony voor 300 in het jaar staan maar daar is verder helemaal niks. voor een shet natuurlijk goed is alleen een schuilstal. dus met stalling zal het misschien bij jullie wel kunnen. Maar ik zou de bijkomende kosten nog goed doorkijken en ook meer naar de kosten kijken wat je kwijt ben op zijn duurst want zo gaat het helaas bij pony's en paarden meestal val de kosten tegen.

schotjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 17:36

Romanoff schreef:
Ik heb ook geen peperduur paard, tis gweoon de stalling, muslie, lessen en autobrandstof! dat je al met al duurder uit komt dan je denkt ;)
+ de onvoorziene kosten..
Ik heb na aankoop al meer als 1000 euro aan medischprobleempje voor mn kiezen gehad :)

hey, ik wil ook een soort sterke (soort van shet) pony kopen. en ik ook geen lessen en brandstof. gewoon 5 min. fietsen. ja, het medische is natuurlijk wel een probleem.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 20:54

@ Liedjuh; Ja maar dat geld moet je dus wel hebben ;)! Aanschaf van een paard/pony is makkelijk.. onderhoud is een ander verhaal :D
Ik heb het er ook voor over gehad ;) Anders had ie allang niet meer op stal gestaan he ;)!

@ Schotjes ; je weet nooit of je paard sterk is kwa gezondheid. Er kan altijd wat gebeuren ;)!

@ Verzekering; Ik hem hem niet voor mn paard :). Maar dat is een persoonlijke keuze.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 21:14

Mijne is helemaal verzekerd. A uitgebreid plus. Daaronder valt ook auqatraining en fysio en ostio enzo. Daarnaast is hij ook nog voor diefstal en brand- en hemelvuur. Dus helemaal uitgebreid! Kom ik tenminste niet voor verrassingen te staan. Betaal daar uiteraard ook vet voor. Maarja hij is en blijft voor de sport aangekocht en heeft dus ook af en toe een fysio behandeling nodig. Net als onze topsporters.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 12:41

En wat betaal jij aan premie dan per maand?

Ik vind die verzekeringen ontzettend duur.. en om me heen zijn al paar dingen gebeurt waarbij de verzekering of niet vergoed, of het valt net niet in de verzekering.
Ik draai mn verlies dan wel van aanschaf en de fysio/DA/Osteo/Manueel/massages/prikjes ed betaal ik zelf wel.
Koliek operaties, als dat al moet gebeuren.. moet de prognose wel <80% van overleven zijn wil je beetje reeel zijn.. en dan heb ik dat geld ook wel liggen :P

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 12:48

ik heb mijn paarden ook atlijd verzekerd gehad en bij mij kon het helaas wel uit.
Ik betaalde 65 euro per maand, paard was verzekerd tegen dood en ongevallen en blijvende ongeschikthheid voor een bedrag van 6000 euro en tegen ziektenkosten, daar kreeg ik 80 procent van vergoed. Zo koste de MRI scan me maar zo'n 400 euro ipv 1300 die ik anders nooit had kunnen betalen.
Het voordeel is ook dat ik daardoor wel geld heb om eventueel een neiuw paard aan te schaffen.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 13:26

@ Adin; Ik zag net trouwens 2 leuke paarden staan hier op bokt! een grote bonte en een grote vos! (1.76 en 1.75?) ;)

@ Verzekering ; Bij welke had je je paard verzekerd? Daar zit natuurlijk ook een verschil in.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 14:57

Ik heb mijn paard bij Efo verzekerd. Dan heb ik geloof ik een bedrag van rond de 700 over een heel jaar. Mijn ouders betalen het dan en ik betaal hun per maand af. Aangezien je als je het voor een heel jaar of ieder half jaar een bedrag betaald je net iets goedkoper uitkomt.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 15:32

Ik heb ook geen verzekering, zie het nut er niet van in! Daarnaast heb ik mijn bankrekening...kan dus altijd over alles zelf beslissen en kan ook DA zelf kiezen (en ja er zijn altijd uitzonderingen van toepassing voor bepaalde behandeling etc bij zo'n verzekering nu kan ik altijd zelf kiezen wat ik wel niet laat doen :) ).

(mijn paard is gekocht voor de sport en juist voor deze paarden als je ze voor allerlei flauwekul verzekerd mag je flinke maand premie betalen...).

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 15:35

Toch vind ik het erg plezierig dat ik een verzekering heb. Heb nu al 2 flinke DA rekeningen gehad die allebei vergoed zijn. Dus betaal die premie toch niet voor niets....

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 15:37

@Liedjuh jouw paard is wel een brokkenmaker..(maar het merendeel van de mensen haalt de premie er bij lange na niet uit..)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 00:31

liedjuh2 schreef:
Toch vind ik het erg plezierig dat ik een verzekering heb. Heb nu al 2 flinke DA rekeningen gehad die allebei vergoed zijn. Dus betaal die premie toch niet voor niets....

Verzekeraars zijn geen filantropische instellingen!
Wanneer de kosten omhoog gaan, gaan de premies ook omhoog. Zat je enkele jaren geleden nog op zo'n 15% premie (van de verzekerde waarde), zie je nu al dat de premies richting 18% gaan. Als er meer mensen zijn die "hun premie eruit halen" gaat gewoon de premie omhoog, zodat de maatschappij er uiteindelijk weer op verdient. DAAR doet die verzekeraar het voor; niet om jou paard te sponsoren met ziektekostenrekeningen........

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 15:39

Haha precies, Verzerkering draait maar om 1 ding en dat is WINST maken ;).

RomanaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 18:15

Weten jullie eigenlijk als je paard ergens schade maakt (bijv. op stal) valt dat dan ook onder de WA verzekering?

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 18:40

Jep. Je aansprakelijkheidverzekering :j

RomanaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 18:55

Oke thanks

maranba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:46

ik vind dat je een paard moet verzekeren. zeker het eerste jaar van dat je hem heb. Je kent het paard niet wat je koopt. En je weet de onderliggende of sluimerende dingen niet en niet elke verkoper is eerlijk. Die willen alleen maar hun paard verkocht hebben.
Mijn paard is dus daarom juist ook verzekerd en inderdaad ook voor alles behalve voor mok omdat mijn paardje dat had toen ik haar kocht. Ik weet als geen ander hoe pech je kan hebben met een paardje dat opeens zo ziek kan zien zonder de schuld van verkeerd rijden en dergelijke. toen ik hem net gekocht had had hij na 2 dagen maag/darm infectie en heftige koliek. dat hij het gered heeft is een wonder. Daarna had hij in de 8 maanden dat ik hem had acute spat. Weg mijn paardenvriend en weg geld. Ik neem nooit meer dat risico. Sterk paard of niet dat weet je namelijk nooit.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 13:48

Amen!

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 14:20

@ Schotjes, ik vind je berekening niet echt realistisch.

Ik heb zelf al paarden gehad, die stonden toen thuis.. (bij mijn ouders en woonde zelf nog thuis)
Nu wil ik zo snel als mogelijk is weer een paard kopen en heb berekend dat ik per maand kwijt zal zijn:
250 euro stalling.
75 euro bij elkaar per maand voor hoefsmid/vaccinatie/ontwormen. (spaar ik op, en wanneer nodig eraf)
Buiten dat om minimaal 75 euro per maand sparen voor andere kosten, nieuwe spullen etc etc, dierenarts.

Dus 400 euro per maand sowieso, en denk dat ik dan wel goed zit.

Voor het paard heb ik een budget van 4000 euro, aanschaf. MAX!
En harnachement om te starten, rond de 1250euro.

Verder sparen we samen dan nog minimaal 400 euro per maand voor de auto, kapotte koelkast en als er wat met het paard is kan het daar van af :) )

Deze berekening is dan wel met pensionstalling waar bijna alles all-in is. Maar ik vind jouw berekening erg minimaal..

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 15:14

@ Dees : ik denk dat je met 400 ind wel in de buurt komt ;)! En dan alle extra dingen nog (lessen, kleine DA kosten e.d)
Ik spaar per maand +/- 700 euro voor mn peerd :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 15:24

maranba schreef:
ik vind dat je een paard moet verzekeren. zeker het eerste jaar van dat je hem heb. Je kent het paard niet wat je koopt. En je weet de onderliggende of sluimerende dingen niet en niet elke verkoper is eerlijk. Die willen alleen maar hun paard verkocht hebben.
Mijn paard is dus daarom juist ook verzekerd en inderdaad ook voor alles behalve voor mok omdat mijn paardje dat had toen ik haar kocht. Ik weet als geen ander hoe pech je kan hebben met een paardje dat opeens zo ziek kan zien zonder de schuld van verkeerd rijden en dergelijke. toen ik hem net gekocht had had hij na 2 dagen maag/darm infectie en heftige koliek. dat hij het gered heeft is een wonder. Daarna had hij in de 8 maanden dat ik hem had acute spat. Weg mijn paardenvriend en weg geld. Ik neem nooit meer dat risico. Sterk paard of niet dat weet je namelijk nooit.

Kijk, dat jij niet in staat blijkt op te letten waar je mee bezig bent, maakt niet dat de hele wereld dat doet.

Er is helemaal niks MOETEN aan een verzekering. Het is een afweging die je maakt op basis van kosten die je wel of niet kunt overzien en/of betalen.
JIJ kunt niet voor een ander bepalen wat die wel of niet kan overzien en/of betalen........

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 15:27

@maranba; Ik denk dat die keuze toch echt wel persoonlijk is hoor, wel of niet verzekeren.
Ik heb er bewust niet voor gekozen :). En toch kan ik mijn paard van alle medische zorg voorzien. Heb ik geen verzekering voor nodig.

RomanaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:34

Sommige mensen hebben gewoon pech met hun pony/paard, maar ik denk dat de meeste mensen meer geld kwijt zijn aan hun verzekering dan als hun pony/paard wat mankeert en zij dat uit eigen zak moeten betalen.

schotjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:14

maar ff over de kosten per maand. ik weet dat je altijd geld voor onverwachte dingen moet hebben (heb ik ook ) maar als je 200-300 euro per maand nog eens extra moet gaan betalen voor kapotte spullen weet ik ook niet hoe je dan met je spullen omgaat... maar ik hoef bijna geen stallinggeld te betalen ook geen hooi, (haalt de boer van zn land) enz. je kan toch wel proberen om een beetje goedkoop te zijn? maar wel je paard een goed leven te geven?... goed, ik begrijp dat ik me nu wel zwart loop te maken maar goed...

maranba

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:23

Kijk, dat jij niet in staat blijkt op te letten waar je mee bezig bent, maakt niet dat de hele wereld dat doet.

Er is helemaal niks MOETEN aan een verzekering. Het is een afweging die je maakt op basis van kosten die je wel of niet kunt overzien en/of betalen.
JIJ kunt niet voor een ander bepalen wat die wel of niet kan overzien en/of betalen........

als je dit schrijf naar andere vind ik persoonlijk dat je niet helemaal nadenk over wat ik schrijf. Dat ik niet oplet met een paard kopen is echt bespottelijk om dat te zeggen over iemand die je niet ken. Zelfs de keuringsmeester en op foto's was niks te zien.

Mijn pony was gekeurd en geheel gezond verklaard. En heb dus wel opgelet. Dus als je dat zegt vind ik je wel klinken als een puber.
Tuurlijk moet iedereen zelf weten of je een paard verzekerd of niet. Maar ik kom te vaak tegen dat mensen hun dieren niet verzeker en het dan die paar duizend euro niet kan ophoesten. Van het opsparen voor een potje kwam gewoon niks omdat er dingen tussen door kwamen.

Ik vind persoonlijk dat mensen die een paard of pony willen kopen. Te zuinig berekenen wat ze kwijt zijn en dan later in problemen komen met het onderhoud van het paard of pony. In mijn werk kom ik te veel verwaarloosde dieren tegen. Omdat de kosten hoger uit vielen. En geen dierenarts betaald kan worden.

Mijn mening is gewoon als je een dier in de verzekering heb, is het gewoon prettig dat je altijd ook gaat opeens je gespaarde geld naar een lekkend dak even een voorbeeld je altijd een hoge rekening van de dierenarts kan betalen.

Maar het blijf ieder zijn eigen keuze.