Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

manic

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 10:24

Inspuiten kunnen ze sowieso wel vast bij hebben lijkt me? In Amerika is het doodnormaal om preventief in te spuiten.

En dank als de kans erg klein zou zijn dat ze hier goed uit zou komen de dierenarts dat ook duidelijk besproken zou hebben. Komt vast goed.

En veulen, tsja, daar kan ook weer een hoop mis mee gaan plus dat het weer een paar honderd kg extra belasting is. Daarbij heeft ze kennelijk iets wat potentieel door vererft en zijn veulen prijzen op het moment zo laag dat je waarschijnlijk dan beter gewoon een veulen kan kopen dan zelf fokken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 10:35

Hoeft niet perse. Onze merrie is D-OC maar haar veulen had een hele chipszak in zn sprongen. Pech kun je soms ook gewoon hebben.
Overigens heeft die er geen kraakbeenschade van opgelopen. Dat komt omdat de OCD's op die leeftijd (1 jaar) nog heel zacht zijn. Zijn gewrichten hebben zich goed hersteld; je ziet er echt helemaal niets meer van. Maar omdat het kapsel wat te lang uitgerekt is geweest zal er altijd wat vocht blijven zitten. Dat is alleen een esthetisch minpuntje.
Polletje doet t erg goed nu. In november doet hij mee met de jonge paarden competitie voor de 4 -jarigen bij Chardon. Ben benieuwd.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 12:30

Dierenfan, lekker geshopt!

Koekie, ik snap dat je doodnerveus wordt van het feit dat Ellie niet goed loopt, zou ik ook hebben! Gelukkig heb je in Sjoerd wel een hele goede DA, dus ik zou gewoon vast een afspraak inplannen al je zorgen met hem delen.

Hier gaat alles zijn gangetje. Lekker bezig. Trailerladen gaat steeds een beetje beter en ik kan in ieder geval weer bij mijn instructrice lessen (dat is vlakbij, maar wel met de trailer, dus zij komt eerst helpen laden, dan rijden we naar haar locatie en dan lessen en weer hulp bij het laden voor terug. Goede oefening voor het laden en les! 2 vliegen in 1 klap). Ik rij nog op mijn springzadel maar had van het weekend bedacht mijn beugels maar eens wat langer te doen, als voorbereiding ook richting dressuurzadel. Ik heb mijn beugels tot nu toe ook echt op springstand en met 2 gaten erbij bijna op dressuurstand (ik heb maar korte pootjes). Nou dat was nog niet zo'n succes....lag niet aan Owen, maar lag aan mij. Ik vond het best lastig met die 2 gaten langere beugels mijn balans goed te houden (in stap zat het heerlijk, maar in draf had ik weer de neiging wat voorover te kiepen en te gaan knijpen met mijn bovenbenen). Gevolg was dat ik afwachtender ging rijden, hij plakkerig aan mijn been werd, ik weer voor mijn gevoel harder moest werken en daardoor nog meer uit balans en dat hij ipv aanvullen vanuit het achterbeen op mijn beenhulp, rennerig werd zonder echt op been te reageren. Hij deed het op zich helemaal niet slecht hoor, maar ik voelde mij onhandig en voelde was gewoon net even te laat met alles omdat ik te druk met mijzelf was. Afijn, volgende keer beugels maar weer 1 gaatje korter en gewoon gaatje voor gaatje verlengen ipv in 1 keer van spring naar dressuurlengte. Nieuwe ronde nieuwe kansen :D

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 14:28

@Koekie73 wel een hoofdpijn dossier zo zeg. Hopelijk valt het allemaal weer mee!

@dierenfan leuke aanwinst, daar gaan jullie vast veel plezier aan beleven!

@Oji kan je nagaan hoeveel verschil dat dus kan maken haha.

Stip is nog steeds stuk. De wond gaat op zich goed, maar duurt gewoon lang. We zijn in stap wel lekker bezig, maar echt belasten zal toch ff moeten wachten tot het dicht is. Gelukkig lijkt hij er verder geen last van te hebben, behalve als ik er aan zit ;)

Ik heb gelukkig alle tijd, dus komt wel wer goed!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 14:35

oji schreef:
Afijn, volgende keer beugels maar weer 1 gaatje korter en gewoon gaatje voor gaatje verlengen ipv in 1 keer van spring naar dressuurlengte. Nieuwe ronde nieuwe kansen :D

Off... gewoon een dressuurzadel erbij kopen :D :D

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 14:49

Ik heb een passend dressuurzadel, maar daar rij ik nog niet mee met Owen. Ik vind jonge paarden vaak net even makkelijker bewegen onder een springzadeltje en fijner hun balans vinden. Dressuurzadel ga ik pas meepakken als ik ook stukjes ga doorzitten en dat doe ik voorlopig nog niet. Ik doe vrijwel alle galopwerk nog in de verlichte zit en met mijn korte pootjes vind ik een dressuurzadel niets toevoegen als je niet doorzit. En ik ben geen fan van doorzitten op jonge paarden. Misschien ga ik de B tzt ook wel gewoon nog met mijn springzadeltje starten.

Ook met het uitstappen/uitdraven in het bos vind ik veel fijner op een springzadeltje, zolang het allemaal nog zo nieuw is. Zeker omdat ik een dressuurzadel met geen wrong en een hele open zit heb.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 14:54

Helemaal gelijk in hoor. Een springzadel is met jonge paarden beleren wel heel fijn. Wij hebben met Pol ook ons springzadel gebruikt. Nu ligt het dressuurzadel erop. Wel een fijn zadel van Childeric met een vrij open zit, waarin je dus ook makkelijk verlicht kunt gaan zitten, etc.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 15:26

Ik wil tzt wel een nieuw dressuurzadel. Heb nu nog een KN Symphonie. Voor mijn kunstheup kon ik eigenlijk op geen enkel ander dressuurzadel zitten. Maar zijn toch wat meer ouderwetse zadels en wat harder en vooral ook zwaarder als de modernere zadels. Voor mijn heupoperatie/kunstheup (ivm heupdysplasie) kon ik eigenlijk nergens anders op zitten.

Mijn kakelnieuwe Prestige springzadel is heerlijk licht en zit verukkelijk...In principe kan ik daar ook prima de beugels wat langer van doen zonder dat de wrongen in de weg gaan zitten. Echt lang zit ik toch nooit, want heb wat korte ronde bovenbenen en met te lange beugels ga je dan sneller knijpen...wat ik gisteren dus ook al deed. Maar ooit een dressuurzadel ala mijn springzadeltje, zo lekker licht en zacht, dat lijkt mij wel wat. Voordeel van die modernere zadels is ook dat alles te customizen is. Niet dat ik bling of croco wil, maar bv wel wat kortere zweetbladen en de wrong op de juiste plaats voor mijn benen. Maar goed...ha ha....eerst financieel weer een beetje op adem komen na dik 6 maanden revalidatiestal. En eerst een goede bucas smartex winterdeken....want helaas passen de dekens van Bobo net niet mooi op Owen. En dan ben ik ook zelf wel weer eens aan de beurt...al meer dan een jaar lang helemaal niets aan kleding gekocht. Okay....wel een nieuwe body voor mijn camera....want die ging stuk precies vlak nadat Owen geopereerd was...over lousy timing gesproken.

Dus nieuwe dressuurzadel is nog even in de wacht...voorlopig kan ik nog prima met mijn springzadel en daarna met mijn KNnetje en tegen de tijd we L gaan starten, maar weer eens aan het spaarvarken rammelen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 15:35

Heb onder mijn springzadel trouwens wel zo'n Winderen zadelpad. Moet zeggen dat ik die wel erg fijn vindt. Fijner als het bontje van LeMieux die ik op Bobo altijd had. Dus tegen de tijd dat ik met mijn dressuurzadel ga rijden, koop ik daarvan ook wel de dressuurvariant.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 19:20

dierenfan schreef:
Wij kregen afgelopen week een aanbieding qua marathon menwagen. Hadden nee gezegd omdat ik die opstap ontzettend naar vind. Vandaag zagen we zeer toevallig betreffende menwagen en bleek heel ander merk met totaal andere opstap. Oftewel de nee is ja geworden. Eerst huidige recreatie menwagen verkopen dan de nieuwe ophalen. De nieuwe is extra zware uitvoering en ook geschikt voor 2span. Kunnen we ook met 2 span het bos in!

Heeeey, wat gaaf!

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 20:32

@oji hahaha wel herkenbaar, hier ook gewoon nog lekker het springzadel op.
Maar wat fijn dat het trailer laden goed gaat, dat geeft weer wat meer vrijheid.
Ben wel benieuwd wat je merkt in het gebruik van een Winderen pad ipv een bontje?

Ja, Sjoerd weet mijn zorgen wel. Hij had het ook al in de computer gezet, begreep ik vanmorgen. Benieuwd hoe hij het wil aanpakken (opnieuw kreupelheidsonderzoek of toch meteen een RX) en wat de beste aanpak kan zijn.
We kunnen woensdagochtend terecht, lekker snel. Ik ben vanaf woensdag een weekje vrij dus komt mooi uit. Ze kwam de afgelopen dagen zelfs wat meer kreupel d'r stal uit :-(
We geven haar nu wel even metacam tot woensdag.

@manic weet ik hoor. Het gaf alleen aan dat mijn dochter het even wat lastig vindt om hoop te hebben dat alles goed komt. IK ga niet zomaar aan een evt dracht van Ellie beginnen. Maar het is wel een optie als ze toch erg lang uit de running gaat zijn. Ik heb begrepen dat de(ze) ocd niet perse erfelijk hoef te zijn en dat een veulen op zich zou kunnen. Maar met onze pech ben ik voor nu veel te bang om Ellie te verliezen als er iets misgaat. Het is iig even fijne afleiding om hengsten te kijken ;) dus dat snap ik wel.

@leedebee hoe gaat het met de wond van Stip? Geneest het volgens plan? Fijn te lezen dat hij er verder geen last van heeft!

@dierenfan wat tof van die menwagen!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 19:29

Succes morgen Koekie!! Ik ga voor jullie duimen!

Wat het verschil is met het bontje. Het is lastig vergelijken, bontje had ik op mijn merrie, dus ander paard, ander zadel maar vond het bontje vooral dik en veel ruimte innemen. Het dempte voor mijn gevoel wel goed, maar dat echte schapenbont is ook lastig met wassen.

Ik had altijd een echt bontje omdat ik het idee had dat dat beter dempte en stabieler lag als al die gelpads.

De Winderen dempt voor mijn gevoel minstens net zo goed, krijg ik mooier en rechter onder het zadel en is dunner (ik heb de dunne variant). En je kan de hoes gewoon wassen.
Bij de Winderen heb ik dus het idee dat het net zo goed dempt en stabiel ligt, zonder de nadelen die ik van een bontje vond.

Fijn dat het goed gaat met de wonden van Stip.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 14:04

Hmm klinkt wel als de moeite waard om me eens in te verdiepen, de Winderen pad.

Nou we hebben Ellie weer voor een nachtje in Den Ham achtergelaten. Gelukkig zag Sjoerd ook wat wij thuis zien. Een wisselend beeld; op het harde is ze vrij goed, maar op de zachte cirkel linksom is ze RV kreupel af en aan. Soms zitten er ook wat goede rondjes tussen en dan weer niet. Precies wat zij thuis ook zien.
Ze is uitverdoofd; 1x vanaf voet tm de kogel (het is overigens ook het geopereerde been) Daarop liep ze wel weer beter maar we begonnen weer te twijfelen of we nu af en toe links zagen. Een beetje een puzzel.

Dus het plan: Sjoerd gaat of vanmiddag of morgenochtend nog een keer hetzelfde verdoven om te zien of hij dan weer hetzelfde ziet. Zijn idee; 1x kan toeval zijn, bij een 2ex hetzelfde beeld weten we zeker dat het toch uit hetzelfde gebied komt. Ook gaat hij 1 van de andere DA's die ook chiropracter is even mee laten kijken voor de zekerheid of ze niet hogerop wat vast zit (zo lijkt het na uitverdoven, alsof ze linksom veel minder vrij kan bewegen dan rechtsom)

Van daaruit gaan we morgen weer verder. Kan zijn dat we toch besluiten vanaf de kogel naar boven op de RX te zetten. En hij wilde anders ook nog onder haar knie de aanhechting van de pees scannen. Daar kan het beeld ook bij passen.

Ellie werd al even uitgebreid geknuffeld weer door de assistente die haar de vorige paar keer verzorgde. Ze was wat gespannen maar zodra ze hooi had was het allemaal prima.

Conclusie is dat ze na de operatie echt enorm verbeterd is, maar dat we hier inderdaad niet mee verder op moeten bouwen.
Ik heb gevraagd of ze me willen laten weten als de chiro haar gaat onderzoeken, daar wil ik graag bij zijn.
Hee, mijn leven is in ieder geval niet saai :D

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 22:06

Ben benieuwd wat er verder nog uit gaat komen met Ellie. Wat een toestand weer. En we hadden haar nog zo verteld dat ze nu niet meer naar de kliniek mocht.

Ik rij ook met bontje, dat vind ik toch altijd wel fijn en zeker met deze wintec die het toch niet helemaal is voor paard. Ze lijkt het prettiger te vinden. Die winderen padjes lijken me ook fijn maar vind ze wel godsgruwelijk duur. Straks eerst maar ff kijken of met nieuwe zadels alles eronderuit kan.

Ik had wel weer een ritje zeg. Van het weekend eigenlijk heel fijn gereden, goed opgelet aan de dubbele longe van de week en vandaag had ze weer een soort van bananen in haar oren lichaam en alles. Dan wil ze dus voornamelijk onder me vandaan rennen. Niet helemaal letterlijk, maar wel echt een tempo wat echt niet meer van mij is. Hulp terug (stem/zit/hand) komt dan ook niet echt meer door.

Lijkt toch wel echt een beetje baldadig en mevrouw wordt ook gewoon een beetje bozig als ik haar probeer te laten luisteren.

Ik moet zeggen dat ik het ook echt niet fijn vind als ze zo fris is en ik zo ‘s avonds moederziel alleen op stal ben, wat zeker ook niet helpt. Ga dan wat te veel terug rijden en dat vindt ze sowieso al rete irritant.

Maar goed, morgen weer ff lessen, dan gaat het meestal al een stuk beter.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 16:10

@manic wel herkenbaar hoor. ineens weer die bananen in oren en dat hulpen niet meer echt door komen. Ellie wil uit narrigheid zelfs wel eens met 1 voorbeen een soort boze Spaanse pas zetten. Echt gewoon uit narrigheid omdat ze iets moeilijk vindt en dan bozig wordt. Ik moet er altijd wel om lachen, hoort voor mij wel een beetje bij zo'n jonkie.

Dat je niet 's avonds in je uppie moet gaan rijden, zeker als ze zo fris is, snap ik heel goed! Zou ik ook
echt niet doen. Hopelijk is je les vandaag fijn (geweest)!

Vanmorgen heeft de DA die ook chiropractor is met Ellie meegekeken en haar afgevoeld. We hebben even besproken wat te doen, omdat losmaken natuurlijk kan zorgen voor verergering. Juist omdat we toch in deze zijn van revalidatie de behandeling nu wel door te zetten zodat Sjoerd vanmiddag dan kon kijken hoe ze zou lopen.

Wij zijn intussen naar huis gegaan, waar ik net werd gebeld door Sjoerd. Na de behandeling lijkt ze nu toch beter te lopen. Hij heeft haar 20 minuten laten longeren op de zachte volte en zag bij echt kleine voltes misschien nog een twijfelachtig iets, maar eigenlijk niet te noemenswaardig.

Hij heeft de knie en schouder nog op de foto gezet maar daar is niets op te zien.

We hebben samen besloten om voor de zekerheid toch wel ontstekingsremmer in te spuiten (in haar kogel)
Over 2 weken weer een chiro behandeling.
Tot die tijd niet longeren maar recht stukken stappen onder het zadel. Zorgen dat we haar weer mooi recht gaan richten (ze valt door de blessure nu graag over de buitenschouder) en dan kijken we daarna weer.

Al met al een goede uitkomst zo. Ben blij dat Sjoerd er weer de tijd voor heeft genomen en ik ga zelf maar weer duimen dat het goed komt zo :D
Ik ga haar morgen weer ophalen. Heb al 1,5 week last van aanhoudende misselijkheid (en wat last van mij maag af en toe) dus ik duik de rest van de dag even mijn bed in.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 18:35

Koekie73 schreef:
Hmm klinkt wel als de moeite waard om me eens in te verdiepen, de Winderen pad.

Nou we hebben Ellie weer voor een nachtje in Den Ham achtergelaten. Gelukkig zag Sjoerd ook wat wij thuis zien. Een wisselend beeld; op het harde is ze vrij goed, maar op de zachte cirkel linksom is ze RV kreupel af en aan. Soms zitten er ook wat goede rondjes tussen en dan weer niet. Precies wat zij thuis ook zien.
Ze is uitverdoofd; 1x vanaf voet tm de kogel (het is overigens ook het geopereerde been) Daarop liep ze wel weer beter maar we begonnen weer te twijfelen of we nu af en toe links zagen. Een beetje een puzzel.

Dus het plan: Sjoerd gaat of vanmiddag of morgenochtend nog een keer hetzelfde verdoven om te zien of hij dan weer hetzelfde ziet. Zijn idee; 1x kan toeval zijn, bij een 2ex hetzelfde beeld weten we zeker dat het toch uit hetzelfde gebied komt. Ook gaat hij 1 van de andere DA's die ook chiropracter is even mee laten kijken voor de zekerheid of ze niet hogerop wat vast zit (zo lijkt het na uitverdoven, alsof ze linksom veel minder vrij kan bewegen dan rechtsom)

Van daaruit gaan we morgen weer verder. Kan zijn dat we toch besluiten vanaf de kogel naar boven op de RX te zetten. En hij wilde anders ook nog onder haar knie de aanhechting van de pees scannen. Daar kan het beeld ook bij passen.

Ellie werd al even uitgebreid geknuffeld weer door de assistente die haar de vorige paar keer verzorgde. Ze was wat gespannen maar zodra ze hooi had was het allemaal prima.

Conclusie is dat ze na de operatie echt enorm verbeterd is, maar dat we hier inderdaad niet mee verder op moeten bouwen.
Ik heb gevraagd of ze me willen laten weten als de chiro haar gaat onderzoeken, daar wil ik graag bij zijn.
Hee, mijn leven is in ieder geval niet saai :D

Hals en rug is ook op de foto geweest toch Koekie?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 18:37

manic schreef:
B
Ik had wel weer een ritje zeg. Van het weekend eigenlijk heel fijn gereden, goed opgelet aan de dubbele longe van de week en vandaag had ze weer een soort van bananen in haar oren lichaam en alles. Dan wil ze dus voornamelijk onder me vandaan rennen. Niet helemaal letterlijk, maar wel echt een tempo wat echt niet meer van mij is. Hulp terug (stem/zit/hand) komt dan ook niet echt meer door.

Heb je, als ze onder je vandaan wil rennen, al eens bugeltritt geprobeerd om je paard terug te laten komen. Kan erg helpen. Zeker die jonge paarden pakken dat goed op, omdat dat een soort natuurlijke hulp is.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 19:01

@Babootje ja die waren ook al op de foto gezet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 19:13

Koekie73 schreef:
@Babootje ja die waren ook al op de foto gezet.

Soms kan het ook uit die hoek komen namelijk, vandaar de vraag.
Fijn dat er goed naar gekeken wordt. En fijn dat je gevoel erbij toch goed is. Al hoop je natuurlijk van niet....

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-24 20:17

Wat ontzettend fijn Koekie dat je voorzichtig positief kan zijn! Hopelijk zet dit door!

Manic ik zou dan ook niet lekker rijden idd. Ook de reden dat ik deze winter sowieso niet meer op mijn eigen paard zit. Een Belgisch trekpaard met losse beentjes haha. Men noemt het schattige bokjes en hij doet het uit vrolijkheid maar niets voor mij. Gelukkig kan ik weg op de oudste en kunnen de bijrijders en mijn man wel daarmee overweg. Wij doen wel grondwerk samen en mennen

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 09:37

Vrijdag hebben we Ellie opgehaald. Nét op tijd om toch de fotoshoot door te laten gaan, die gepland stond om 15u.
Snel nog de manen knippen etc.
En braaf dat ze was. We moesten haar even uitleggen dat ze op een bepaalde plek toch echt stil moest staan, maar na 2x snapte ze het :+

Vast een (onbewerkte) sneakpeek <3
Afbeelding

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 21:09

Prachtig Koekie!!

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 22:08

Koekie73 schreef:
Vrijdag hebben we Ellie opgehaald. Nét op tijd om toch de fotoshoot door te laten gaan, die gepland stond om 15u.
Snel nog de manen knippen etc.
En braaf dat ze was. We moesten haar even uitleggen dat ze op een bepaalde plek toch echt stil moest staan, maar na 2x snapte ze het :+

Vast een (onbewerkte) sneakpeek <3
[ Afbeelding ]

Wauw wat is ze knap!!

Hoe doe je dame het nu? Wat een stress hebben jullie weer gehad zeg

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 22:08

Babootje schreef:
manic schreef:
B

Heb je, als ze onder je vandaan wil rennen, al eens bugeltritt geprobeerd om je paard terug te laten komen. Kan erg helpen. Zeker die jonge paarden pakken dat goed op, omdat dat een soort natuurlijke hulp is.

Wat is bugeltritt?

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 22:10

Zo leuk om al jullie verhalen zo te lezen en soms te zien!

Ook de bananen in de oren haha, even reality check voor mij met wat mij weer te wachten staat ooit.

Ik heb idd ook een van Winderen pad liggen. Een dunne met inlagen voor aan te kunnen passen waar nodig. Ik hoop héél erg dat mijn zadel ook op mijn nieuwe merrie past want die heb ik speciaal voor mijn krakkemikkige lijf gekocht

Daarom durf ik ook niet zo goed een springzadel erbij aan te schaffen nog