[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-19 16:41

purny schreef:
Ik zou juist wel doorgaan met lessen. Bekijk de vorderingen die jullie hebben gemaakt.
En de instructrice is misschien nu wel heel erg geschrokken. En dan zeg je dingen die je normaal niet zo snel zal zeggen.

Die dingen wou ze mij in begin zeggen vertelde ze me.
Doe dat dan ook ipv achteraf waarna je eerst zelf positief was over de vorderingen.

Daar wringt het schoentje het meest bij mij.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 16:43

Zie ik dit topic toch weer op poppen op de zondag middag. Ik dacht nog neeee.... blijf op je handen zitten, maar kan het dan toch niet laten:

Even naar de filmpjes gekeken van de les. Limo is echt in mijn ogen een brave, maar niet opgevoede pony. En dan bedoel ik met name onder het zadel. Dat kan ook niet want de filmpjes maken ook duidelijk dat Art zelf nog heel veel zelf moet leren. Niet in de laatste plaats leren onafhankelijk te zitten. Het feit dat hij haar zo laat stuiteren in het zadel en daarbij nog relatief braaf blijft geeft dat wel aan. Heus, een echt sensibel jong paard overleeft Art vrees ik niet.

Om een jonge pony rijbekwaam te maken - zeker met de nadelige rug die hij heeft - is het echt nodig dat iemand met meer rijkunstig gevoel de pony kan leren hoe hij zijn rug goed kan gebruiken. Hem goed 'over de rug" kan rijden en recht kan maken zodat hij daar sterker kan worden.

Dus het advies van de bokkers hier was een goed advies. Art heeft iemand nodig die het paard kan opleren en haar zelf daarbij goed kan begeleiden. Dat is het een logische stap dat de instructrice zelf op stapt, ook om eens te voelen of en waar er problemen zitten. Dat geeft altijd meer informatie dan alleen kijken.

Mogelijk heeft Limo wat heftiger gereageerd dan op Art; kan ook zijn dat de instructrice iets meer vroeg van Limo dan Art dat doet. Maar hoe je het ook bekijkt; tevens de les in ogenschouw genomen, een professioneel instructeur valt er echt niet zomaar vanaf. Die zorgt er wel voor dat de pony a) al niet weg rent en b) dat ie blijft zitten.

Conclusie 1 is: Zoek nu eens echte professionele instructie of zet je pony ca 2 maanden in training.
Conclusie 2 is: Ik twijfel nog steeds aan de fysieke gezondheid van de pony. Ik heb ook gezien dat de pony beter loopt onder een springzadel. Kan ook komen doordat een springzadel een andere drukverdeling heeft dan een dressuurzadel. Met een dressuurzadel zit je meer "in" de rug. Het het kan zijn dat als je er weer een dressuurzadel oplegt de pony weer pijn/ongemak zal ervaren. Het niet goed kunnen optillen van zijn achterbeen (zoals een veearts dat doet bij een buigproef) is ook geen goed teken.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 16:45

Misschien leg je ook wel veel verantwoordelijkheid over jouw zelfvertrouwen en mentale ingesteldheid bij de mensen om je heen. Iedereen loopt op zijn tenen, inclusief Limo. Je had positiviteit nodig in het begin, dus heeft ze je dat gegeven. Zodra je zelf sterker in je schoenen staat, zullen er meer mensen je de waarheid geven.

Daarnaast blijf ik erbij dat ervaring relatief is. Ervaring met jonge paarden, met onzekere mensen, niet te duur en in je buurt.. iemand moet al heel wat vakjes aanvinken, dus het is normaal dat je niet op 123 de juiste persoon gevonden hebt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-19 16:46

Babootje. Ik heb limo nog nooit met dressuurzadel gereden dus hoe weet je of die met springzadel beter loopt?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 16:48

Maar misschien had limo geeoon een slechte dag. Was exact hetzelfde gebeurd als jij vandaag was opgestapt?

Maar als je elke keer dat er iets tegenzit en niet gaat zoals verwacht je weer het roer omgooit, weer van instructrice verandert, dan kom je er echt nooit. Leren Paardrijden is volharden... oefenen oefenen oefenen en doorzetten. Ook na zandhappen. Als je een goede weg bent ingeslagen wil dat niet zeggen dat het altijd goed en vlekkeloos gaat. Ook in de goede weg zitten diepe dalen en dat moet je accepteren ander kom je er nooit.

Ben wel benieuwd wat er gebeurd is nadat de instructrice eraf is gevallen? Heb jij Limo nog gereden? Of zij? Want anders is de laatste rit weer slecht afgesloten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 16:48

Goedkoop is vrijwel altijd duurkoop. En dat is in deze branche meestal niet anders.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 16:49

Art_Ificious schreef:
Babootje. Ik heb limo nog nooit met dressuurzadel gereden dus hoe weet je of die met springzadel beter loopt?

Je vorige zadel was geen springzadel toch? Ik kan me in ieder geval herinneren dat t niet paste.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 16-02-19 16:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-19 16:51

Babootje schreef:
Art_Ificious schreef:

Je vorige zadel was geen springzadel toch?
jawel. Heb nooit met dressuurzadel gereden. Wel een boomloos dressuurzadel gehad maar niet ermee gereden gehad.

Nou limo's zadel hing half op zijn ribben. Dus hij was helemaal van de kaart en niet helemaal zichzelf van zelf te schrikken. Zelf erop gaan leek me geen goed idee. Instructrice heeft ook niet gezegd tegen mij om erop te gaan. Zij wil liever dat ik niet rij en terug vanaf 0 begin bij grondwerk.

Ik weet dus helemaal niet meer wat ik moet doen.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 16-02-19 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 16:51

Waarom paste het zadel niet?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-19 16:55

Babootje schreef:

Het klemt bij de schoft. Wat best logisch is ook.
Volgende maand komt de zadelmaker. En heb hen al gezegd dat ik vermoed dat het zadel niet meer goed ligt.

Zadel was gepast toen limo er zo uit zag:
Afbeelding

En door de training is die mooier geworden en ronder.
Afbeelding

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 16:59

Als jij geen vertrouwen hebt in deze instructie is het echt geen schande om een andere instructructrice te kiezen. Maar ik zou dan iemand kiezen bij wie Limo in training kan en dan daarna samen met Limo lessen terwijl jij daarvoor zelf nog wat zitlessen neemt op een ander paard.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 17:07

Art_Ificious schreef:
Nou limo's zadel hing half op zijn ribben. Dus hij was helemaal van de kaart en niet helemaal zichzelf van zelf te schrikken. Zelf erop gaan leek me geen goed idee. Instructrice heeft ook niet gezegd tegen mij om erop te gaan. Zij wil liever dat ik niet rij en terug vanaf 0 begin bij grondwerk.

Ik weet dus helemaal niet meer wat ik moet doen.

Half op zijn ribben? Is de reactie misschien vanuit pijn dan? Zadel dat klemt/ niet goed ligt? Misschien heeft instructrice iets meer spieren, iets andere reactie? Moeilijk in te schatten natuurlijk bij zo'n paardje. Ik vraag me wel af om het niet beter is om Limo echt gewoon eens niet op een trainingsstal te zetten. Ik denk als hij intensief een maand gewerkt kan worden, je toch een heel ander paardje terug zal krijgen. Misschien ook eens horen of ze niet sneller kunnen komen voor het zadel?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-19 17:14

Volgens mij is dat niet nodig hem wegbrengen.
Als ik limo buiten de les om reed was die altijd kalmer en meer ontspannen dan tijdens de les.
Dat kan misschien ook aan mij liggen dat ik tijdens de les zelf iets meer spanning heb.

Een doorrijder die limo 2x of 3x per week echt doorrijdt ter plaatse lijkt me dan een betere keuze. Maar die vind ik niet binnen mijn tijdschema. Het was nu al lastig les inplannen omdat de uren niet altijd goed uitkwamen voor ons beide. Vandaar de keuze vaste dagen te nemen. Tot frustratie van stalgenoten natuurlijk Ivm continu bezet zijn van de piste.
(zou vanaf april weer moeten beteren dan rijden die van buitenaf weer in hun eigen weides of buitenpiste)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 17:18

Maar was de schrikreactie dan niet omdat het zadel niet lekker lag? Of omdat zij misschien net iets meer druk op de beugels zet.

Ik moet wel zeggen dat ik op zich geen hoge pet op heb van een instructrice die kennelijk omdat een klant erom vraagt tegen al haar principes en normale manier van werken ingaat. Dat vind ik nl wel heel vreemd. Ik verwacht van een instructrice dat die weet wat ze doet, dat die staat voor haar ideeen en die ook uitdraagt en overbrengt. Niet dat ze tegen het gevoel in dan maar iets doet waarvan ze kennelijk zelf vind dat een paard er niet aan toe is.

Maar ik blijf erbij dat het onzin is dat niemand anders op Limo kan rijden. Lightning kon er toch ook gewoon op rijden en ja daar ging het misschien ook een keertje mis, maar wat ik al zei, het gaat altijd wel een keertje mis, ook als je met de goede dingen bezig bent. Het zou mij niets verbazen als vandaag precies hetzelfde was gebeurd als jij er zelf op was gaan zitten, dat het gewoon in de dag en het moment zat. Dat zijn pet net even anders stond (voorjaar) als de andere dagen.

Ik hoop in ieder geval wel dat Limo niet maar na dit euvel gewoon op stal is gezet. Als jullie er beide niet meer opdurfde, dan hoop ik wel dat er nog iets gelongeerd is of anderzijds aan het werk gezet. Anders was dit een hele slechte les, nl een les dat ie weet dat het klaar is als ie iemand eraf gooit.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 17:23

Als ik goed lees wat jij typt, is het een gevalletje “eigen schuld, dikke bult”. Als je geen vertrouwen hebt, twijfelt of het spannend vind, ga je er NIET op. Punt. Zowel als ruiter / lesklant als als instructeur.
Als zij net wat meer gespannen is en spanning heeft, zal Limo daar heus op reageren. En als ie reageert, doet ie dat blijkbaar nogal heftig. Maar dat wist je ook al, want dat is al eerder gebeurd.
Als je twijfels hebt over de pasvorm van het zadel, rij dan gewoon niet tot de zadelmaker is geweest. Wel longeren / trainen (ik werk dan aan de lange lijnen), maar niet met zadel erop (ik rij dan met barebackpad).

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 17:26

Zoals ik het lees heeft je instructrice het niet goed aangepakt. Ze had de spanning van Limo tussendoor meer af moeten laten vloeien voor ze met de volgende stap verder ging. Ondanks de spanning toch opstappen is gewoon een slecht idee. Je was goed bezig dus laat het allemaal niet te veel invloed hebben. Ik ben wel nog steeds van mening dat een 'goede' trainingstal waarbij je je de eerste tijd nergens mee bemoeit of langs komt voor Limo heel goed zou kunnen zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 17:28

Babootje schreef:

Het oude zadel bedoel ik

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-19 17:30

Nadat limo enigszins gekalmeerd leek en lesgeefster klaar was met haar gedacht over hoe ze werkelijk denkt.
Hebben we limo benaderd, zadel losgemaakt. En heeft lesgeefster limo geprobeerd langs rechts te benaderen. Limo liet dit niet toe, draaide steeds weg.
Als lesgever hem echter via links over de rug de buik aanraakt is limo wel wat gespannen maar draait niet weg. En dat vond lesgeefster wel wat raar. Dus ik zei haar dat ik zijn ogen al vermoed maar dierenarts er niks aan kan zien. Echter niet met een scanner de ogen nagekeken (kan blijkbaar ook).
Na een aantal keren herhalen kon ze hem wel rechts benaderen maar werd hij gespannender zodra ze de kont (vanaf de heup) aanraakt. En achterbeen rechts lukte ook niet goed.
Dus het zou wel kunnen dat er in het heupgebied iets mis is. En dat wil ik ook eerst uitgesloten hebben. Want osteopaat zei ook altijd dat da limo's grootste probleem is. En dat kan waarschijnlijk ook het probleem bij de smid verklaren.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-19 17:31

Babootje schreef:
Babootje schreef:

Het oude zadel bedoel ik

Oh sorry verkeerd begrepen.

Die was te lang en had geen juiste pasvorm. De boom was gebogen terwijl limo een rechtere boom moet hebben. Ook was de boommaat te smal. En kussens te dicht bijeen dus niet genoeg kanaal voor de ruggengraat.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 17:36

Zet hem nou gewoon bij iemand professioneel neer voor je hem weer medisch in twijfel gaat trekken. En blijf er zelf even bij weg, keus genoeg in profs bij jouw regio. Limo kan ook op jou zo reageren, ookal denk jij van niet. Voorbeelden te over van paarden die spanning pakken vd omgeving en wezens daarin.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-19 17:47

Oakland1990 schreef:
Zet hem nou gewoon bij iemand professioneel neer voor je hem weer medisch in twijfel gaat trekken. En blijf er zelf even bij weg, keus genoeg in profs bij jouw regio. Limo kan ook op jou zo reageren, ookal denk jij van niet. Voorbeelden te over van paarden die spanning pakken vd omgeving en wezens daarin.

Lees dan aub ook een paar pagina's terug mbt het bekappen en moeilijk doen voor rechtsachter.

Er is daar al duidelijk vermeld dat ik er de laatste keren niet bij was en limo alsnog rechtsachter niet laat doen. Dus aan mij ligt het dan niet.
En daarom dat ik medisch eerst wil uitsluiten. Het duurt te lang al met dat rechterachterbeen. Bij linksachter heeft die ook een poosje moeilijk gedaan. Maar al snel lukte die wel en nu nog steeds erg soepel.
Vergeet ook niet dat die in de facetgewrichten beginnend artrose heeft. Zoals ik geleerd heb gaan de facetgewrichten tegen elkaar als de rug bol wordt. Wat als die pijn ondervind zodra rechtsachter opgetild wordt?
OK dan kan je nog de vraag stellen waarom die dat door mij en de osteopaat wel toelaat.
Door mij misschien omdat ik de hoef niet vasthou zoals de smid en de osteopaat misschien omdat hij ervaart dat osteopaat hem ontspanning brengt.
Ik zeg maar iets he.

Ook vandaag bleef ik gewoon kalm. Maar blijkt wel dat lesgeefster zelf al op de heenweg er tegenop keek en dus wel gespannen was. En ja dat voelt limo natuurlijk ook dus dat zal ook meegespeeld hebben.

Misschien is er idd keus genoeg aan profs.
Maar ik heb graag een prof die ook kennis heeft van rustig omgaan met het dier en niet enkel aan zijn portefeuille vullen denkt. Helaas zijn de meeste zoals dat laatste. Het moet geld opbrengen en het trainen moet dus snel gaan want dan kan er sneller weer een ander paard getraind worden.
Ook zie ik erg vaak dat ze een paard leren springen maar de basis dressuur er helemaal nog niet goed in zit.
Springen hoeft voor mij helemaal nog niet. Maar er moet wel rustig en met beleid getraind worden. Vertrouwen bieden aan het paard is daarbij enorm belangrijk imo. En het ene paard is het andere niet. Bij limo duurt het vertrouwen krijgen nu eenmaal langer dan bij bv een paard dat als veulen al vaak in de hand is geweest en geen negatieve ervaringen heeft gehad.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 16-02-19 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 17:52

Art_Ificious schreef:
Die was te lang en had geen juiste pasvorm. De boom was gebogen terwijl limo een rechtere boom moet hebben. Ook was de boommaat te smal. En kussens te dicht bijeen dus niet genoeg kanaal voor de ruggengraat.

Dat bedoel ik. Geen goede drukverdeling en te lang. Een springzadel waarin je wat meer naar voren zit geeft ook verlichting in de rug. Het zadel zal ongetwijfeld bijgedragen hebben aan dat het ineens wat beter ging.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-19 17:54

Babootje schreef:
Art_Ificious schreef:

Dat bedoel ik. Geen goede drukverdeling en te lang. Een springzadel waarin je wat meer naar voren zit geeft ook verlichting in de rug. Het zadel zal ongetwijfeld bijgedragen hebben aan dat het ineens wat beter ging.
daar ben ik 100% van overtuigd. Heb ik ook al eens gemeld gehad in het topic.

Maar toen het die les eens slecht ging en ik aanhaalde dat het zadel misschien niet meer goed past doordat limo veranderd is (positief) qua bouw. Werd dat afgewezen en moest ik het niet op het tuig gaan leggen.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 16-02-19 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 17:54

Sorry dat ik het zeg maar limo komt gewoon over als een verwend paard. Een paard wat netjes opgevoed is kan door meerdere mensen gereden worden en ook gewoon benen optillen. Geloof echt niet in die verhalen dat een paard maar door een persoon te rijden is en anders gevaarlijk is. Over het algemeen (vooruit uitzonderingen zijn er ) is zo paard gewend continue compromissen met zijn baas te sluiten zodat moeilijke situaties niet opgezocht worden.
Denk goed na welke kant je met limo op wil. Heb je we vrede mee dat hij alleen door jou te rijden is? ( of vind je dit stiekum wel stoer?) of wil je hier aan werken? Start dan met zelf streng en duidelijk zijn en zet hem in training ergens anders. Ook op Een ander terrein zal hij zich tenslotte moeten gedragen ,
Zoek een op feather light horsemenship op Facebook Zou de perfecte plekvoor limo zijn. Maar wel hele lange wachtlijst

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 17:56

Natuurlijk is Limo niet alleen door TS te rijden. Het ligt er maar net aan hoe je het benaderd :)