Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

moniek21

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 03:50

Wauw Gomir klinkt super zeg wat een topper :)

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 23:20

Zooo, wat ben ik hier al lang niet meer geweest.. toch leuk om dan weer even een update te plaatsen. Dadelijk maar eens terug gaan lezen bij de rest van jullie!

History (fjordxpinto) is inmiddels alweer 4 geworden. Sinds mei 2015 is hij onder het zadel.

Het rijden gaat echt super, met uiteraard hier en daar onze verbeter punten. Als laatste gaf ik hier aan, "problemen" te hebben met in galop aan springen. Hij negeerde mijn hulp, bokte wanneer ik hem bijtikte of ging gewoon harder lopen. Ik heb diverse dingen geprobeerd die voor ons zouden kunnen werken. Harder been geven, eens een flinke tik geven, even boos worden, dan weer heel lief. Mijn paardje houd me qua denken gewoon fris en laat me zoeken naar mogelijkheden. En zo heeft hij mij op zijn eigenwijze Fjorden manier laten "klooien". Tot ik de manier gevonden had. En nu springt meneer gewoon braaf aan. Zowel links als rechtsom, zonder bijtikken en bokjes. Gewoon zoals het moet! Nu werken aan het actieve weggaloperen, actieve sprong houden, tempowisselingen hierin. Hij blijft de galop gewoon nog erg lastig vinden. Nog af en toe stijf door de wendingen heen, maar goed, dit komt vanzelf!

Hij is vanaf dag 1 al altijd super braaf. De dag voor zijn 4e verjaardag leek hij ineens even te puberen. De kou speelde natuurlijk ook zijn rol. Maar ineens wou meneer omdraaien als een andere ruiter te kortbij kwam. Dan trok hij eerst aan, en dan ineens stond je andersom. Hoppa! Dit heb ik vrijwel snel aangepakt met corrigeren. Dan ineens onder me uit sprinten en bokkend door de baan. Uit het niets. Toen dacht ik al.. ojee. Nu komen de streken er eindelijk uit!

Gelukkig valt het allemaal mee en is hij nog steeds heel braaf. Hij heeft duidelijk meer conditie opgebouwd en maakt soms van de omgeving gebruik om toch ff die paar meter te rennen met een bokje. Alles is uit te zitten met 2 vingers in de neus. Dus ach ja. Ik corrigeer wel, maar maak me er niet druk om. Laat het meteen los en rij verder. Vaak loopt hij dan veel fijner als hij zijn ei even kwijt is.

Het is fijn om te merken dat we weer een stijgende lijn hebben momenteel. Ik heb nu vooral de laatste weken geleerd om toch strenger te reageren en duidelijker. Het "bang iets fout te doen" is ervan af. Nu rijden en gaan! Vooral nu hij soms wat ondeugend wordt.

Buitenrijden daarin tegen, heerlijk! Afgelopen dinsdag tijdens onze 8e buiten rit moesten wij de leiding nemen voorop. Onze vriendin kon de weg niet, wij wel. Dus voorop met de baby! Man wat was ik trots. In het verkeer, voorop in draf, langs de rijdende trein (eerste keer dat hij die zag) en gewoon braaf lekker genieten. Dat is zeer veelbelovend voor de zomer. Dit jaar staat namelijk op onze "to do list", veel conditie opbouwen met buitenrijden, oefenen voor langere ritten, en wat onderlinge wedstrijdjes meepikken in de dressuur. Ben dus benieuwd waar mijn topper ons brengt!

Foto's van vandaag. Slechte kwaliteit, maar wel tevreden!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En twee weken terug:

Afbeelding

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 09:26

Jaa daar is History weer :) .. Wat heerlijk dat je nu lekker aan het sturen bent " zonder bang te zijn iets fout te doen " je paardje weet ook niet wat goed en fout is he ;) en top dat de galop knoppen er nu ook op zitten.
Wauw ben wel een beetje jaloers hoor op het buiten rijden , heerlijk lijkt me dat weer ( met mijn vorige ook altijd even langs de weg uitstappen of lekker naar het duin/bos )

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 16:30

Hudson vandaag weer even gereden , hahaha even maar hij was toch wel wat moe van gisteren hahaha.. Toch even fijne stukken gevoeld. Kon ook fijn naar voren rijden in galop en hem weer terug rijden dat je ook echt tempo terug voelde aan het einde van de lange zijde.. Zo gaaf als ze dingen beginnen te snappen.
Lekker nog verlichte zit in galop en hem daarin wat lager kunnen zetten. Al met al dus heel blij met hem <3

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 19:34

Gaaf gomir
Leuk bezig met history en mooie vorderingen met 'de neus'.

Die van mij was gister wat stout/ overweldigd. Misschien is windkracht 5 nog een stapje te ver voor hem om alleen naar het bos te gaan. Hij wilde perse terug en protesteerde ook flink tegen mijn aanwijzingen. Maar terug gaan vindt ik echt geen! Optie dus ben afgestapt en heb er nog een heel stuk mee door het bos gebaggerd op mijn goede laarzen......thuis nog even opgestapt en 3 rondjes gereden. Vandaag maar even aan de hand weg geweest en dat ging super. Ben benieuwd de volgende keer dat we het bos in gaan of dit een kunstje is of een eenmalige actie. Maar dan gaat er wel iemand mee te voet zodat ik wel even kan doorpakken.
Moest ook een keer gebeuren overigens. Het kan toch ook niet alleen maar een stijgende lijn zijn.

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 20:17

Wat een leuke foto's van historie. Ziet er fijn en ontspannen uit. Ondanks zijn puberstreken

Fijn Moniek dat Hudson zo goed gaat. Gaat helemaal goed komen in april.

Knap dat je doorgezet hebt pol013. Ik zou het echt nog niet durven zo alleen het bod in.

Gisteren een dagje jumping amsterdam. Erg gezellig en mooie sport gezien.

Met de opgedane inspiratie vandaag Sjef gereden. Wat gaat hij toch fijn. Alles wordt steeds stabieler. Alleen het opstappen ging niet helemaal vloeiend. Hij draaide al weg voordat ik zat. Nu een spier in mijn lies verrekt. Dus ik loop een beetje moeilijk

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 20:52

Gomir....wat heerlijk zeg dat hij zo braaf was!
Orsje....wat fijn dat history zo goed gaat, rijd dat jonge meisje hem ook nog?
Moniek....Hudson gaat ook nog steeds fijn, heerlijk!
Polo....oei wel goed dat je nog aan de hand door hebt gelopen. Hou er zelf niet van om alleen op pad te zijn..

Hum heeft afgelopen week niet zoveel gedaan, weinig tijd en toen had ze ineens een dik en warm been. Vond en wondje dus maar even rustig aan en koelen, vandaag beetje aan de longe laten draven en ze liep verder goed. Zwelling neemt gelukkig alweer af

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:14

Pol, dapper zeg dat je zo hebt doorgezet , gaat de volgende keer vast weer goed.
Carmuh, oef wat een klein wondje al niet kan veroorzaken. Gelukkig dat ze wel goed liep vandaag.
Hudson had gisteren ook een dik been nouja kogel en daaronder waarschijnlijk weer een mep
verkocht tegen de wand... Na het rijden en vandaag gelukkig niks meer te zien.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 23:16

Vandaag even een rondje bos gecrossed met mijn oude man.
Elmo aan de longe gehad. Die had geloof ik energie teveel. De rem was zoek.
Hij heeft nagenoeg een half uur nonstop gedraafd...
Hopelijk morgen droog, of zo goed als droog, dan klim ik er weer op.

Het regenachtige weer was wel handig om binnen lekker te handwerken.

Elmo heeft nu een gepersonaliseerde fleecedeken en dekje:

Afbeelding

Zelf alle losse onderdeeltjes uit vilt geknipt en op elkaar en op een rood dekje en rode fleecedeken genaaid.

Als t morgen droog is volgen er foto's op Elmo.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 23:22

Briljante spullen voor Elmo :D

Het is ook wel de fase om even te proberen Polo, maar hopelijk is het een eenmalige actie!

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 08:29

Geweldig Marije !! :D

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 09:48

Té leuk dekje. Dat moet je ook op je cap maken _/-\o_

En over alleen naar het bos gaan. Ik woon naast het bos en heb ze aan huis staan dus geen stalgenootjes die ik mee kan nemen. Daarbij wil een niet-eventing ruiter echt niet met mij mee als ik straks galop training wil gaan doen.
Zet tegenwoordig wel het vrienden zoeken aan op mijn iPhone. Dan kunnen ze me in ieder geval vinden als ze mij kwijt zijn O:)
Met mijn oudere paard zit ik bijna iedere training alleen in het bos.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 10:37

Ik rijd met mijn oudje idd ook vaker alleen dan samen. Met Elmo ga ik nog niet alleen weg, maar daardoor ga ik met hem ook nog niet zo heel vaak...
Ik heb altijd telefoon bij me en op stal weten ze wel dat ik wegga en mijn man weet het doorgaans ook.

Haha, Elmo op mijn cap had ik nog niet aan gedacht. Wel op mijn rug op een trui/jas :))
Maar voorlopig ben ik even uitgefreubeld. Was een leuk klusje, maar ook wel veel meer werk dan ik had verwacht.

Wateen gave foto's zijn er weer voorbij gekomen trouwens. Gomir een braaf paard op ander terrein, top! Balen van het dikke been, Carmuh. Oei, Leonie, ik hoop dat je snel geen last meer hebt van je verdraaide spier. Dat kan echt zeer pijnlijk zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 12:50

pol013 schreef:

Zie het al voor me. Marije met een paar van die ogen op dr hoofd }>

pol013 schreef:
En over alleen naar het bos gaan. Ik woon naast het bos en heb ze aan huis staan dus geen stalgenootjes die ik mee kan nemen. Daarbij wil een niet-eventing ruiter echt niet met mij mee als ik straks galop training wil gaan doen.
Zet tegenwoordig wel het vrienden zoeken aan op mijn iPhone. Dan kunnen ze me in ieder geval vinden als ze mij kwijt zijn O:)
Met mijn oudere paard zit ik bijna iedere training alleen in het bos.

Wel jaloers op je pol013. Zo lekker naast het bos en paarden bij huis.
Wij gaan nog niet echt naar buiten. We kunnen op zich wel goed uitrijden (van onze stal naar het strand is een rit van ongeveer 1 uur heen 1 uur terug) Ruiterpaden sluiten wel mooi aan. Wel een paar drukke wegen oversteken. Alleen om naar buiten te kunnen moet ie echt super verkeersmak zijn, want we moeten een stukje langs de weg met veel vrachtverkeer die op een paar meter afstand soms met 3 achter elkaar langskomen. In het weekend is het rustiger, maar toch. Hij zou maar alleen terugkomen... Moet er niet aan denken. Nu zijn de ruiterpaden bij ons toch bar slecht met dat natte weer steeds dus zit je daar ook niet op te wachten. We laten hem regelmatig even langs de weg grazen en onze buitenbak ligt ook aan de weg dus ze wennen er vanzelf wel aan.
Gelukkig hebben we een 25x65 binnenbaan dus rechte lijnen kunnen we toch wel veel rijden. En eens flink doorgallopperen zonder dat je scherpe bochten moet maken is wel fijn met zo'n jong ding.

Leuke update met History Orsje. Mooie vorderingen ook. Hij ziet er goed uit, maar volgens mij is het er ook eentje die op zijn gewicht moet letten :D

Fijn dat Hummer zich zo braaf heeft gedragen. Dat weet je dan ook weer. Op wedstrijd komt het ook vaak voor dat je met flink wat paarden in de bak moet rijden en dan is het fijn dat je weet dat dat kan.
Fijn dat het "maar" een wondje was.

Jeetje vervelend dat Hudson zichzelf bezeert. Enig idee waarom hij tegen de wand slaat Moniek? Mag hij zijn buurman niet?

Wel grappig Coberlina. We lijken zo'n beetje hetzelfde type paardje te hebben. Onze History met nu 159 en zou volgens de touwtjes 165 moeten worden. Zelf denk ik dat tussen de 160 en 165 wel moet kunnen. Schoft is er nog niet "uit". Mijn dochter is 163 dus het is een mooie combi zo samen. History heeft ook een korte rug. We hebben zelf een Albion SLK 16,5 inch nog van onze vorige pony, een welshcob. Die had veel schouder en een korte rug. Paste dus goed (gelukkig). Het naar voren schuiven van het zadel (History is wat buikig met weinig schoft) is nu aardig onder controle. Zijn (spier)ontwikkeling gaat hard nu dus over een maand of wat maar weer voor een zadelcheck.

Hier weinig te melden behalve dat alles naar wens gaat. History is braver dan braaf. Gisteren reed mijn dochter samen met een beginnertje die les had op haar net nieuwe eigen pony. Die er dus vandoor ging en zich omdraaide en opeens bij History voor zn neus stond. Gebeurt wel vaker dat ze flink in de weg gereden wordt (ook al rijdt ze op de goede hand). Wordt gewoon vergeten dat je op zo'n jong dier zit. Gelukkig wordt hij daar absoluut niet vervelend van. Da's maar weer mooi meegenomen.

History ontwikkelt zich verder goed. Hals strekken zit erop, halt houden en verruimen lukt ook aardig. Af en toe een pasje opzij. Hier en daar nog wat verbeterpunten, maar hee hij is nog geen 4. (3 jaar 7 maanden). Hij loopt nu 3 x per week ca 40 minuten ohz. Wordt niet meer gelongeerd van te voren.
Een balkje in de bak vindt hij ook leuk. Eerste x dacht hij dat er een sprong van 1 meter stond :D :D
Dus springen lijkt hij ook wel te kunnen. Leuk, want dat is ook iets dat mijn dochter graag met hem wil doen.
Hij is mij al braaf genoeg om op te stappen maar eerst moeten er 15 kilo af bij mij. Ik ben dus aan de lijn (een betere motivatie is er niet :+ )

Jammer dat het iedere x te donker is om te filmen. We rijden voornamelijk s avonds omdat mijn dochter pas laat uit school is.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 13:40

Babootje, ik zou het ook niet weten waarom Hudson het doet, het is begonnen op de stal waar ik het eerst met hem stond.. Gewoon normale afmeting van een box, tijdens het eten maar ook zomaar..
Op de stal waar ik nu sta ( sinds september ) heeft hij het wel een stuk minder gelukkig de boxen zijn ook vrij groot 4,5 bij 4 geloof ik.. Z'n buurvrouw in dit geval vind ie geweldig ;) hij is gek van merries .
Ik hoop dat als ze straks weer op de wei gaan het over is...

Wat heerlijk dat History het allemaal zo goed oppakt.
Ik heb de proef uitgedraaid die we moeten rijden voor de horsefood competitie dus ik heb ook weer wat om mee te gaan werken ;)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 14:23

Babootje schreef:
pol013 schreef:

Zie het al voor me. Marije met een paar van die ogen op dr hoofd }>

Wel een keer leuk met carnaval ofzo :D

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 20:29

Al een tijdje niet meer meegelezen, was een beetje confronterend dat iedereen lekker aan het rijden terwijl die van mij stuk was.. Maar gisteren er voor het eerst weer opgezeten :) Gelijk maar het bos in gegaan want na 2 maanden alleen maar longeren was ik de bak wel een beetje zat... Ik had wel iemand meegenomen op de fiets, helemaal alleen vond ik nog iets teveel van het goede. Maar het was gewoon opstappen en wegrijden. Op stukken waar de bodem het toeliet zelfs gegaloppeerd. En nu maar hopen dat hij nu de komende 30 jaar gewoon goed blijft!

Ga nu even alles bijlezen over jullie jonkies. Die spullen voor Elmo zijn echt geweldig Marije, haha!

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 20:48

Marije....wat een gave set voor elmo!!
Switt.....wat fijn dat je er weer op zit, hoop dat je voorlopig lekker kan gaan genieten samen!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 20:52

Super nieuws Switt. Nog enig idee hoe en waarom die terugval?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 22:43

Switt wat een fijn nieuws!

Afbeelding

Foto met het dekje is niet gelukt, Elmo vindt braaf stilstaan voor foto's stom...

Ben wel supertrots op mezelf vandaag. Ondanks de wind, waar Elmo nogal op kan reageren, wel gaan rijden (wel heel even aan de longe eerst).
Om mezelf te verplichten te ontspannen ben ik de eerste rondjes hardop gaan zingen. Omdat ik ontspande deed Elmo dat ook!
Uiteindelijk vandaag zelfs spontaam voor t eerst op het galopknopje durven duwen!
Ging nog niet super, met eerst versnellen in draf en 3 galopsprongen in de verkeerde galop op de rechterhand.
Linksom ging hij toen weer in de maling nemen, aandacht overal behalve bij mij. Dus weer bij de les gevraagd dmv voltes en toen nog eens galop gevraagd. Toen zat hij wel in de goede galop en bijna een hele lange zijde hield hij dat vol. In de bocht viel hij terug.
Daarna rechtsom nog eens geprobeerd. Helaas wel weer verkeerde galop, maar aanspringen zelf ging al soepeler en hij hield het nu ook vol tot we weer bij een bocht kwamen.
Supertrots op mezelf en op Elmo!

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 22:51

Geen idee.. Het werd toen wel kouder en ik longeerde hem minder vaak. Of dat het probleem geweest is durf ik niet te zeggen. Maar hij staat nu weer lekker thuis dus kan hem goed in de gaten houden. Als hij nu weer terug valt heb ik dat hopelijk sneller door. Ik probeer de omstandigheden voor hem zo optimaal mogelijk te houden en hopelijk kan hij dan nog een tijdje mee!

https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=57392B2C
<3

Wat doen jullie paarden het allemaal goed zeg, super leuk!

Logisch dat je trots bent Marije! Toch weer een grote stap voor jullie twee :) Die deken is echt fantastisch- wat creatief gemaakt ook. Ik doe het je niet na :P

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 22:55

Super gave foto van jullie, Switt :j

Echt fijn dat je ook weer lekker kunt sturen.

En dank voor het compliment. Ben zelf erg blij met het resultaat.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 23:19

Haha die gepersonaliseerde spullen voor Elmo! :))

Pol. Dapper doorgezet! Ik ga nog niet alleen weg, hoor.

Moniek, moeilijke proef, of valt het mee?

Switt fijn dat je paard beter is. :)

Ik heb terug twee keer gestapt met Danica (aan de hand nog ). Feedback gekregen van osteo. Idd overgang rug - lendenen was er ergst aan toe. Dus ze geeft ook aan dat het zadel waarschijnlijk een van de grootste factoren is, alsook stress.
Ben vandaag gestart met een supplement met vit. E, selenium en magnesium voor de spieren. Deze week rustigaan beginnen longeren. Krijg volgende week een test zadel mee, prestige d1. In een 16" zou die moeten gaan passen hopelijk. Dan wel 2 maand wachttijd en een serieuze rib uit mijn lijf! :roll: >;)

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 08:36

Switt , wat super dat je weer lekker kunt rijden.. Wat een blije foto van jullie beide :)

Coberlina, de proef valt mee.. Zal zo even een foto plaatsen van de proef .
Ik hoop dat het zadel gaat passen... Helaas is alles wat weer anders is dan anders ontzettend duur gelijk :(
En dan ook nog 2 mnd wachttijd .

Marije , stoer van je dat je evengoed bent gaan rijden, weer een overwinning ;)

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 08:37

Dit is de proef ;)
Afbeelding