Een nieuw paard kopen deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 10:01

Gefeliciteerd Lindy! Wat een leuk, vrolijk en attent paard is dat *\o/*

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 10:23

Ulfeino schreef:
Lindy: gefeliciteerd, heb je bostopic even bekeken, wat een geweldig leuk paard en zo opgewekt loopt ze naast jou, kan zien hoe blij je met haar bent, de lach is niet van je gezicht te krijgen volgens mij :)

Dat is Laura mijn vriendin met wie ik de paarden samen heb :))

welmoed__

Re: Een nieuw paard kopen deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 11:08

Gefeliciteerd Lindy.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 11:38

Lindy gefeliciteerd! Tis echt een luek paard!

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 13:15

ik ga vanmiddag weer bij een paardje kijken.
Beetje onverwachts was niet echt de bedoeling vandaag maar bij een vriendin staat er een te koop.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 13:24

Succes!
wat voor paard is het?

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 13:25

een springer merrie voor de rest weet ik niks.

Iris__Bennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 13:34

Succes welmoed__!!

Lindy van harte met je aanwinst! Echt een leuk koppie heeft ze!

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 13:38

Lindy gefeliciteerd *\o/*

Yelly, oei wat vervelend als je valt tijdens het proefrijden. %)

Wat ik me afvraag, ikzelf ga (sinds kort) altijd eerst wat grondwerken bij de eerste kennismaking voor ik er ( na voorrijden) op kruip. Dat geeft je al heel veel informatie over het karakter van het paard.
Hoe doen jullie dat ? of vinden jullie dat niet gebruikelijk ?

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 13:44

Als jij je daar prettiger bij voelt, lekker doen!
Eerste keer dat ik op mijn paard stapte met proefrijden hebik ook die man hem eerst laten longeren en eerst hij erop en daarna ik :P

Nu ik met een herstel zit van mn gebroken bovenarm ben ik bezig met Parelli, en dat is ZOO leuk!
Merk echt wel dat mijn paard en ik dus soms echt wel flinke miscommunicaties hadden :j

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 14:04

Als ik een dier ga bekijken ga ik eerst observeren, hoe reageerd het dier op het halen zadelen etc.
Dan kijk ik goed naar het voorrijden en ga er zelf dan op.

Persoonlijk vind ik grondwerken met een vreemd paard niet veel zeggend, mijn paarden reageren heel anders op vreemden dan op mensen die altijd om te heen zijn.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 14:11

Maar met kleine oefeningentjes kun je al wel zien of het dier dominant is of juist snel dingen accepteerd :)

Echt een hele grondsessie met een wildvreemd paard heeft niet veel nut, paard kent jou niet en jij kent het paard niet en hoeft er niet iets mee op te bouwen.

ga wel altijd even longeren, kijken hoe hij o pde zweep reageert en de hulpen. het achteruit lopen en wijken voor druk :) Als je alleen daar al tegen een grote muur aanbotst, zal het paard ohz ook niet veel voro je willen doen :)Maar dat is mijn ervaring! :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 14:13

Het hangt van het paard en de situatie af. Maar inderdaad wat Seven ook aangeeft, je kijkt goed naar de reacties van het paard bij het poetsen en opzadelen, je ziet dan ook hoe er mee omgegaan wordt. Je kijkt ook goed hoe het gereden wordt en hoe het daarop reageert en bepaalt dan of je erop wil gaan of niet en wat je dan wil uitproberen of niet.
Mijn jonkie heb ik gekocht zonder dat ze is voorgereden en zonder dat ik erop gereden heb (was al wel gereden, ging niet helemaal goed). Heb haar wel eerst laten longeren en daarna zelf aan de longe gehad, vooral gekeken hoe ze zich liet bewerken en corrigeren, dat was voor mij een heel belangrijk punt. Maar goed, ik wist dat ik naar een "project" keek en niet naar een "rijpaard".
Bij een "rijpaard" vind ik het wel van belang dat het paard wordt voorgereden, je moet kunnen zien hoe het reageert voordat je er zelf opstapt. Als er niet wordt voorgereden dan stap ik er niet op, ik ben geen 20 meer 8-)

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 14:15

Hahaha, nou Waratje.. mijn lenigheid op 21 is ook niet meer wat het was toen ik 12 was hahah!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 14:29

Ben ik het deels mee eens romanoff, maar opvoeding doet zoveel met een paard. Mn nieuwe dame is bijv heel rustig in de omgang die snapt wat de bedoeling, mijn andere dame moest echt wennen aan het wachten op de baas weg stappen voor druk etc dus dan kan je ook tegen een blok aan drukken of juist een heel ril paard krijgen terwijl dat meer aan geleerd gedrag is inplaats van het ware karakter.

Ik wil inderdaad ook een dier die minimaal word voorgereden, vraag dan ook wat dingen die ik wil zien, wel grappig want hem een tijd geleden een Z merrie bekeken en toen ik een eenvoudige galopwissel vroeg wist deze ruiter niet wat dat was. Gemiste kans dus :=

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 14:58

De keren dat ik ben wezen kijken bij een paard ben ik eerst op een afstandje gaan staan kijken naar hoe het dier op de normale gang van zaken reageert, vind dat je van een paar meter afstand meer ziet dan dat je er met je neus bovenop staat.
Ook als de eigenaar met het paard de stal verlaat, opzadelen, naar buiten gaan, de bak in, opstijgen etc. etc., vind dat je dan al heel erg veel info krijgt over het gedrag en karakter van het paard.
Dan zelf rijden en voelen en vervolgens weer kijken bij het terug lopen naar de stal het afzadelen etc. en natuurlijk even zelf contact maken met het paard.

Bij een tweede bezichtiging wil ik graag zelf iets meer doen, zoals opzadelen etc.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:01

Zo doe ik dat inderdaad ook ulfeino :j

Iris__Bennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:04

Ik ook Ulfeino, helaas alleen nooit tot een tweede bezichtiging gekomen. Ja oké de merrie van afgelopen weekend maar dat was op wedstrijd en puur toeval ;) Wat ben ik blij dat ik de paasbrunch heb laten staan zeg.. Jeetje.. Anders had ik dadelijk nog een stakert gekocht ook.. Bluh..

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:07

Anderom zou ik ook niet zomaar mijn paard uit handen geven aan Jan en Alleman, denk dat dit voor de eerste indruk van een paard ook niet goed is, want een paard heeft drommels goed in de gaten dat het anders dan anders is en daardoor soms anders reageert dan gewoonlijk, denk dat ze de spanning die beide partijen in zich hebben voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:26

welmoed__ schreef:
ik weet niet of dit mag maar je moet op deze site even naar het filmpje van de tango kijken, daar valt het vooral op dat de ruiter dus echt niet kan rijden, niet echt beste reclame.
http://www.gerdine-hoeve.nl/gh/pages/nl/aanbod.php

Hihi je hebt het hier wel over een man van rond de 60 die overal op kruipt. Die maakt alles in zijn eentje zadelmaker. Braaf of niet braaf hij draait er zijn hand niet voor om?

Ik zie verder weinig mis aan het filmpje. Hij zit er niet al te handig meer op maar zit het paard niets in de weg. Plaatst het paard alle sprongen prima voor het hout.

Mijn driejarige etterbak is daar vier jaar geleden door hem zadelmaker gemaakt. Na 2x rijden kon ik ere zelf op en na een week had ik een super fijn paard mee naar huis.

Kwa prijs... Duur, dat weet ik zeker. Is een gerenommeerd bedrijf wbt keuringsklaar maken van merries en hengsten.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-04-12 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:32

Wauw! rond de 60! Ok.. een dressuurwedstrijd wint hij er niet mee zoals hij rijdt op filmpje maar zie wel duidelijk dat hij paard niet stoort en goed paard begeleid.. tja het ziet er niet uit (diertje is niet echt een mannenpaard ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:46

Het is niet echt een combinatie nee hihi. Maar hij is met zijn eigen paarden nog altijd succesvol in de sport in zowel het dressuur als het springen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:52

Heel het topic doorgespit en ik denk een ideaal topic voor mij...

Mijn verhaal.

Een super fijne vierjarige groene Negro gekocht in juni vorig jaar. Helaas sinds januari van dit jaar met peesblessure. Staat sinds vorige week op de wei en krijgt tot eind juli de tijd om te genezen. Zo niet dan zal hij een enkele reis naar de slager begaan. Nog nooit zo'n fijnn, goed dier gehad met zo'n fijn karakter maar ook nog nooit zoveel pech gehad.
Eind juli klim ik erop en dan zullen we zien wat het brengt. Gelukkig het dier voor een jaar in de verzekering gegooid.

Nu ben ik dus langzaam aan het rondkijken naar een nieuw dier. Mag eigenlijk vanalles zijn. Een groene die nog nooit een halster gezien heeft tot een jaar of 6 waar niet teveel aan gesleuteld is. Mag eventueel een bemerking hebben welke niet een belemmering vormt voor de sport maar dan moet het wel kwalitatief een beter paard zijn.
Eventueel mag het ook een 10+ leerpaard zijn.

Prijs naar kwaliteit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 15:56

mnk1407

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 16:25

tanee_blazee

hoe is het gegaan met je proefrijden?