Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Seven

Re: Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:54

Mooi dan heb ik het toch goed uit gelegd :D

Trouwens kunnen dieren die gevoelig zijn voor vet/suiker/eiwitten ook sneller gallen krijgen maar dan hebben ze vaak ook vervettingen in de hals en nek.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:55

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:03

Bedankt allemaal. Ik ga woensdag weer kijken en wil dan in ieder geval van mijn instructrice horen wat zij vind. En natuurlijk wacht ik af wat fysio en DA zeggen. Mochten ze nu positief zijn dan laat ik keuren en echo's maken. Ik wil absoluut het zekere voor het onzekere nemen. Als hij nou niet zo leuk was had ik direct gezegd dit word niks, ook omdat hij nog zo weinig van de wereld kent en wat schrikkerig is, niks voor mij. Maar helaas is er een klik. :( Hopelijk valt het allemaal mee, gelukkig heb ik veel mensen om mij heen die objectief zijn en heb gezegd dat ik alleen een paard koop als ze allemaal het er mee eens zijn.

Edit: de wiki is ook niet zo negatief. Vind het zelf idd ook belangrijk dat de oorzaak gevonden word.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:45

Gallen bij een jong paard ik zou er goed naar laten kijken.
Ik zag er een bij Reesink voorbij komen, leuk beestje zeg. Denk toch dat ik een tochtje richting achterhoek ga plannen als mijn merrie verkocht is.
@Nathe: Succes met de keuring morgen!

byloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:48

Ik ga dit even volgen!!!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:50

wreckh schreef:
Edit: de wiki is ook niet zo negatief. Vind het zelf idd ook belangrijk dat de oorzaak gevonden word.

Gallen zijn ook niet zo spannend. Beetje afhankelijk van de leeftijd. Een ouder paard zonder gallen zou ik nooit als leerpaard kopen. Je vindt namelijk geen ouder sportpaard zonder gallen. De 'medailles' noemde mijn vorige da ze altijd. Ofwel, het bewijs dat het paard gewerkt had ipv gelummeld. Igv een jong paard zou ik dit zeker overleggen met m'n da, maar niet op voorhand afserveren.

Ben benieuwd of dit dan toch JOUW paard is. Die klik, he?

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:39

Ja, dat is wel het probleem. Ik heb een klik. Dat wilde ik niet, maar goed. De mensen in mijn omgeving schrijven hem bij voorbaat af. Daar heb ik wat moeite mee, maar goed. Ze proberen me voor fouten te behoeden. Echt kloten die klik, anders had ik hem vast laten staan. Wil toch even afwachten wat mijn instructrice vind. Zo lang probeer ik koel ik mijn kop te blijven.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:20

Er zijn in praktijk maar heel weinig mensen die thuiskomen met een paard dat volledig past in het wensenlijstje. Dan gaat men op zoek naar een donkerbruine ruin zonder wit, en komt men thuis met een vosmerrie met witte benen en een brede bles... zo gaat dat nu eenmaal.

Wreckh, als dit het paard is waar je blij van wordt, én het is niet levensgevaarlijk... Ga er dan maar gewoon voor. Doe waar je hart een vreugdesprongetje van maakt.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 23:42

Mooi verwoord, Dees. Dat vreugdesprongetje, zie het zo voor me.

@Wreckh, het gaat nou juist om die klik. Het gevoel hebben van verliefd worden of zijn. Da's niet klote, da's een paard willen kopen die je raakt. Een 100% gezond paard bestaat simpelweg niet. Elk dier heeft wel iets. Het 'iets' dat je niet kunt zien, vind ik de engste.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 09:25

Toen ik mijn paard van de trailer afhaalde zag ik een bult bij de spronggewricht.
Ik kwam nota bene net van de kliniek vandaan met 44 foto's.

We zijn terug gegaan een echo gemaakt waarschijnlijk is er in verleden iets gebeurd een soort kneuzing waar vocht omheen is gaan zitten. Dit gaat nooit weg en leeft een eigen leven.
Ik vind het inmiddels afschuwelijk bij mij is het een flinke bult in het kuiltje van de spronggewricht.

Nu heb ik een paard voor de sport.

Paard is goedgekeurd en prok...toch flinke gal, nu gaan we volgende week terug ander kliniek voor een SO en vanuit daar beslis ik wat er gaat gebeuren met het paard.
Voortaan laat ik een paard met een gal altijd staan nu had ik het niet gezien maar eigenlijk had ik het gelijk terug moeten brengen.
Overigens merrie loopt de merrie zeer zuiver.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 09:42

maar als het niet erg is dan is het eigenlijk gewoon een schoonheidsfoutje?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 09:59

:j net zoals een piephak.

ze kunnen het inlaten spuiten met lokale vochtafdrijvers. Bij sommige verdwijn het voor het altijd bij andere blijft het zitten.

stalgenoot heeft het weg gekregen met middel van paardendrogist en een kennis ook

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 10:01

dus die arabofries zou jij laten staan?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 10:34

nu wel ja want een echo kost toch weer gauw tussen de 70-140 euro extra.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 10:45

ja dat is ook waar...

Zo zie je maar dat we tijdens onze paardenzoektocht veel dingen tegenkomen he!
Halfblinde paarden, paarden met veel gallen, paarden met wobbler,....

Niet simpel allemaal!

Waar is de rest van de mensen in dit topic? :D

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 10:48

Ik ben zo blij, dat ik blijkbaar toch altijd gezonde paarden vind...
Ben nog nooit echt iets raars tegengekomen.

pullaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 10:49

Vandaag wordt het vosje toch gekeurd he Nathe ? Succes !!

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 10:54

degene die ik laten keuren heb:
- misschien lichte vorm van wobbler, onregelmatig bij buigproeven
- spat in de sprong
- spat in de sprong (kwam recht van de weide, nooit iets gedaan)
- verdikking aanhechting pees en kleine onverklaarbare wratjes

1tje die ik graag wou maar niet laten keuren heb:
- blind aan 1 oog

.... :D

normaal wordt de vos vandaag gekeurd ja

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 10:56

Spat hoeft niet uit werk te komen.
Mijn paard had een draadbeen en heeft toen spat in het andere been gekregen, omdat hij zijn slechte been ontlastte.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 10:58

ik heb nog maar een heel klein budget, ben daarom stiekem wel op zoek. moet goed zijn voor de basissport.
(dus uiteindelijk Z-dressuur kunnen lopen) en ik ben van mening dat elk gezond paard met correcte rijtyppische bouw en gangen dit kan. ik ben 1.74, dus een breed paard wat nét aan 1.60 is kan nog, maar veel kleiner liever niet. beleren kan ik zelf, en klinisch goed gekeurd.

maar als struikelpunt heb ik dat ik val op dure paarden :P

witte fries, barock pinto (met kwpn beweging) vos Andalusiër, frederiksborgers die ik heb meegemaakt op stage vond ik ook super.

en uiteindelijk kom ik gewoon weer thuis met een "mislukte" vos.

eerste pony waar we naar gingen kijken hadden mijn moeder en ik alleen zoiets van braaf , c maat, ruin en liever geen vos.
Dus we kwamen thuis met vos merrie, B maat, wel braaf.

2e was een appaloosa ruintje, maar die was koffievos met maar 1 zwarte stip.

3e een arabier ruin, met broers die internationaal sprongen, en hij zeker geen held in springen. (dressuur dan weer wel gelukkig)

en de 4e en laatste was zo gefokt dat het een zwarte had moeten worden volgens de fokkers :)
maar je raad het al, een iets te klein gebleven vos (die overginds nog wel 5 cm gegroeid is na zijn 3e. )

volgend jaar word het budget iets toereikender.
en ik weet toch zeker dat er een paardje komt. het kriebelt zo ontzettend.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:06

en wat is een redelijk klein budget? :)
je kan mss al eens een prijsklasse zeggen, dan kunnen we mee uitkijken...
Je hebt wel het geluk dat je ook naar een paard zoekt dat kleiner is dan 1m65, die zijn vaak aangenamer in prijs!

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:08

Tendance schreef:
Spat hoeft niet uit werk te komen.
Mijn paard had een draadbeen en heeft toen spat in het andere been gekregen, omdat hij zijn slechte been ontlastte.

ja idd dat zei de fokker toen ook!
Je kan nooit weten of het paard röntgenologisch goed is!
Ik wil gewoon mensen waarschuwen dat ook al heeft het paard nooit iets gedaan... je kan het niet weten!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:21

Aan de buitenkant kun je idd niet alles zien. Een paard met spat kan een prachtig droge sprong hebben, maar wel kun je het bijna altijd aan de beweging zien. Die buigt de sprong minder en neemt het been vaak minder ver mee naar voren.
Ik heb er dit jaar 3 rontgenlogisch laten keuren en alle 3 goed (sport en prok), waren alle 3 jonge paarden. Dus zo kan het ook.

Voor jou een spannende dag, nathe. Hopelijk is dit dan eindelijk jouw paard! Iig is het een leukerd.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:29

Ik zou eigenlijk de kosten van de echo willen verhalen bij de eigenaar. Kwa prijs zou er in ieder geval gezakt moeten worden. Maar dat zien we dan wel, voor mij is, mits die gallen geen kwaad achter zich hebben, het geen probleem dat die bulten er zitten.

Pffff, wel vreselijk geslapen vannacht. Ben steeds aan het denken en malen en dromen. Ik hoop heel erg dat mijn instructrice positief is, maar durf zelfs dan nog durf ik niet te gaan hopen dat hij het word.

Duimen Nathe, dat dat paard word goedgekeurd, kan me voorstellen dat je dat ook haast niet meer durft te hopen. Ben benieuwd.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 11:31

ik ben zelfs niet zenuwachtig vandaag...
we zullen wel zien :)

wordt ze afgekeurd dan is het zo... wordt ze goedgekeurd des te beter :)