Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
maranba schreef:1977 als je voor je dochter gaat kijken zal ik echt een d/e pony kopen in plaats van een kleiner paardje. Zie namelijk dat ik echt snel naar een groter beestje moest gaan kijken en dat ging echt heel erg aan mijn hard. Hoe oud is je dochter als ik vragen mag.
)maar ik had een vraagje (ik wee niet of dat al geweest is) maar ik weet niet of mijn berekeningen genoeg voor een eigen pony zijn
. mijn berekening; 
schotjes schreef:hallo! leuk topic (ik ben er ook altijd zo vroeg bij.....)maar ik had een vraagje (ik wee niet of dat al geweest is) maar ik weet niet of mijn berekeningen genoeg voor een eigen pony zijn
. mijn berekening;
stalling; bij een boer hele jaar op de wei+schuilstal met 2 shets= ong. 100 euro per jaar (ja goed uitgezocht:P)
wormenkuren om de 8 weken = 60 euro per jaar
inenting; 40 p.j.
hoefsmid om de 3 maanden= 90 euro per jaar
van die pavo koek = 50 euro per jaar
hooi ; haalt de boer gratis van zn eigen land
en onderhoud spullen; 200 euro per jaar
DA heb ik nog genoeg voor over.....
=== ongeveer 550 eur per jaar ja, sorry naar mijn idee kan je het zo duur maken als je zelf wilt... maar;
is dit een goede berekening? of moet er nog iets bij.. ja de aankoop van de pony en alles reken ik niet mee..
xx anne
ikke schreef:schotjes schreef:hallo! leuk topic (ik ben er ook altijd zo vroeg bij.....)maar ik had een vraagje (ik wee niet of dat al geweest is) maar ik weet niet of mijn berekeningen genoeg voor een eigen pony zijn
. mijn berekening;
stalling; bij een boer hele jaar op de wei+schuilstal met 2 shets= ong. 100 euro per jaar (ja goed uitgezocht:P)
wormenkuren om de 8 weken = 60 euro per jaar
inenting; 40 p.j.
hoefsmid om de 3 maanden= 90 euro per jaar
van die pavo koek = 50 euro per jaar
hooi ; haalt de boer gratis van zn eigen land
en onderhoud spullen; 200 euro per jaar
DA heb ik nog genoeg voor over.....
=== ongeveer 550 eur per jaar ja, sorry naar mijn idee kan je het zo duur maken als je zelf wilt... maar;
is dit een goede berekening? of moet er nog iets bij.. ja de aankoop van de pony en alles reken ik niet mee..
xx anne
Ehm, ik zit op het tienvoudige op jaarbasis en nee, ik sta niet te duur, doe geen idiote dingen en ik laat de 4x4 en de trailer buiten beschouwing.
Dus, nee, dit is niet voldoende om op een verantwoorde manier een paard/pony te houden EN in staat te zijn een soort van normaal leven te leiden!
Sorry, skip dit idee, tenzij je over serieus meer geld beschikt dan de indruk die je nu achter laat.......
schotjes schreef:ja, ik dacht al dat ik zulke antwoorden kreeg, maar een goed leven hoeft toch niet altijd duur te zijn? niet om stom te doen maar mn vriendin heeft ook 2 shetts en die geeft ze geen wormenkuren entingen en geen DA alleen wat hooi per dag. ze rijd er wedstrijden mee(springen) en die beesten hebben het gewoon goed(ze heeft ze al 4 jaar ong.)... maar alsnog bedankt voor je reactie
nathe schreef:100 euro per jaar stalling? Terwijl je paard er hooi krijgt? Bedenk ook dat als de boer er niet meer is dat je dan aan zeker 150 euro per MAAND zit he
En dan heb je wel een hele goedkope hoefsmid
ikke schreef:schotjes schreef:ja, ik dacht al dat ik zulke antwoorden kreeg, maar een goed leven hoeft toch niet altijd duur te zijn? niet om stom te doen maar mn vriendin heeft ook 2 shetts en die geeft ze geen wormenkuren entingen en geen DA alleen wat hooi per dag. ze rijd er wedstrijden mee(springen) en die beesten hebben het gewoon goed(ze heeft ze al 4 jaar ong.)... maar alsnog bedankt voor je reactie
Jou idee van "goed" en het paards idee van "goed" zijn niet per se hetzelfde.
Dat jouw vriendin de mazzel heeft dat haar Shetten nooit iets mankeren is geen enkele garantie dat jij ook zulke paarden koopt.
Het gaat er niet om of je lijstje klopt, het gaat erom of jij het geld ook op kunt hoesten wanneer je de pech hebt dat de dierenarts je een rekening van 1000euro presenteerd. Die kansen zijn niet heel groot, maar uitvlakken moet je het niet doen.

En ik sta echt niet heel luxe gestald (wel in een dure regio). En dan reken ik nog niet eens de extra (luxe-artikelen) die ik voor haar koop mee
Aan het zadel (compleet, toebehoren nieuw, zadel tweedehands) en haar hoofdstellen was ik in totaal 1200 Euro kwijt. Dan nog alle andere spullen. Natuurlijk schaf je veel dingen eenmalig aan, maar je zult altijd nog wel een keer iets extra's voor je paard kopen. Ook mis ik dus les in jouw begroting
En vergeet niet dat medische kosten hoog op kunnen lopen. Je moet dus of een potje achter de hand hebben of erg goed verzekerd zijn!