Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 3

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

maranba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 10:03

ik vind dit wel een leuk topic, heb zelf ook een maandje of 2 weer een paardje gekocht en ze word nu beleerd. volgende week zondag komt ze naar de stal hier. Plaatsen jullie ook foto's word namelijk nieuwsgierig.

1977 als je voor je dochter gaat kijken zal ik echt een d/e pony kopen in plaats van een kleiner paardje. Zie namelijk dat ik echt snel naar een groter beestje moest gaan kijken en dat ging echt heel erg aan mijn hard. Hoe oud is je dochter als ik vragen mag.

wat fijn dat je al een paardje gevonden heb. Mijn eerste pony dat duurde zo lang en nu had ik eigenlijk gelijk de goeie maar die werd röntgenologisch afgekeurd zonde daarna vond ik de mijne die nu beleerd word. Ben zo benieuwd hoe ze zich gedaagd als ze bij ons op de manege gaat staan. Heb wel een vermoede, hahaha

veel zoek tocht gewenst en hopen dat je snel de juiste vind.

Tal1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 10:41

maranba schreef:
1977 als je voor je dochter gaat kijken zal ik echt een d/e pony kopen in plaats van een kleiner paardje. Zie namelijk dat ik echt snel naar een groter beestje moest gaan kijken en dat ging echt heel erg aan mijn hard. Hoe oud is je dochter als ik vragen mag.

Ze is 10.
Maar het is puur voor de gezelligheid hier om het huis, recreatief... vooral veel vertrouwen en liefde geven!

maranba

Re: Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 10:47

oke wat rijden zal al heel snel niet meer gaan. zie het aan mijn kinderen dan met die leeftijd gaan ze binnen twee jaar de lucht in. Dat zou jammer zijn als ze dan er niet meer opkan. En zou het graag willen.

Tal1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 13:48

Ik snap het maar dat ligt er dan dus wel echt aan wat je met de pony wil doen.
Voor zover ik nu kan inschatten gaat ze zich liever richten op de verzorging en wat vrijheidsdressuur, grondwerk en eventueel mennen. Twee shetjes zouden al super zijn voor haar!
Maar om te voorkomen dat ze meteen het rijden helemaal moet missen dacht ik aan een B ivm dat ze er dan nu nog even lekker op kan.
Ze wil zelfs van paardrijles af als ze een eigen pony krijgt, zegt ze.

maranba

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:45

Dat lijk me een slecht idee, geen les. Een eigen pony kan je niet met een manege pony vergelijken. Met verzorging, vrijheidsdressuur, grondwerk en mennen kan je met alle soorten en maten. Maar als je te groot word val het rijden wel af. En dochters kunnen op deze leeftijd erg eigenwijs zijn, en denken al gauw dat ze iets kunnen. Dat weet je zelf denk ik ook. Is de leeftijd natuurlijk maar als het mennen tegen val kan ze blijven rijden.

Tal1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 22:27

maranba schreef:
Dat lijk me een slecht idee, geen les.

Dat ligt er dus aan of ze wil blijven rijden...

RomanaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 00:51

Ik ga volgende week voor het eerst bij een paard kijken! Nahja, eigenlijk is het een pony. Het is wel 1,5 uur rijden maarja je moet er wat voor over hebben he! Ik ga kijken bij een 4 jarige D-pony. Hij is precies wat ik zoek, maar ik maak me wel een beetje zorgen over de lengte. Hij is namelijk 1.45 en ik 1.70, dus ik hoop dat het past. Ik weeg in ieder geval niet te zwaar, dus nu maar hopen dat mijn benen niet teveel uitsteken! Zo spannend!

maranba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 08:46

Hoi RomanaM,

Wat leuk dat je gaat kijken. Maar ik heb er een van 148 gehad en mijn dochter groeide daar uit 170 ongeveer is ze nu. Vandaar dat we nu een paardje gekocht hebben. Van 158 die is in de groei nog maar nu passen we daar ook heel netjes op. Mijn dochter heeft wel in verhouding lange benen.

1977 iedereen zijn eigen beslissing, dit is mijn mening.

RomanaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 18:05

Oei, ja ik heb ook best lange benen, maar wel een redelijk kort bovenlichaam. Ik ga gewoon kijken en laat degene die ik meesleep veel foto's maken als ik erop zit, zodat ik zelf ook kan zien hoe het staat. Als het er echt niet uitziet of het de pony belast is het jammer, maar dan zoek ik verder. Ik was eigenlijk ook eerst op zoek naar een paard, maar voor deze pony maak ik wel een uitzondering.

maranba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 19:04

ik denk dat het misschien beter een paard kan worden voor je. maar goed veel kijk plezier.

RomanaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 17:41

Tja wie weet. Pony groeit nog en alleen op basis van de lengtes kun je eigenlijk niet veel zeggen. Maar bedankt.

schotjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 18:09

hallo! leuk topic (ik ben er ook altijd zo vroeg bij..... :') )maar ik had een vraagje (ik wee niet of dat al geweest is) maar ik weet niet of mijn berekeningen genoeg voor een eigen pony zijn :+ . mijn berekening;

stalling; bij een boer hele jaar op de wei+schuilstal met 2 shets= ong. 100 euro per jaar (ja goed uitgezocht:P)
wormenkuren om de 8 weken = 60 euro per jaar
inenting; 40 p.j.
hoefsmid om de 3 maanden= 90 euro per jaar
van die pavo koek = 50 euro per jaar
hooi ; haalt de boer gratis van zn eigen land
en onderhoud spullen; 200 euro per jaar
DA heb ik nog genoeg voor over.....
=== ongeveer 550 eur per jaar ja, sorry naar mijn idee kan je het zo duur maken als je zelf wilt... maar;
is dit een goede berekening? of moet er nog iets bij.. ja de aankoop van de pony en alles reken ik niet mee..

xx anne

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 18:13

100 euro per jaar stalling? Terwijl je paard er hooi krijgt? Bedenk ook dat als de boer er niet meer is dat je dan aan zeker 150 euro per MAAND zit he ;)
En dan heb je wel een hele goedkope hoefsmid :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 18:18

schotjes schreef:
hallo! leuk topic (ik ben er ook altijd zo vroeg bij..... :') )maar ik had een vraagje (ik wee niet of dat al geweest is) maar ik weet niet of mijn berekeningen genoeg voor een eigen pony zijn :+ . mijn berekening;

stalling; bij een boer hele jaar op de wei+schuilstal met 2 shets= ong. 100 euro per jaar (ja goed uitgezocht:P)
inenting; 40 p.j.
=== ongeveer 550 eur per jaar ja, sorry naar mijn idee kan je het zo duur maken als je zelf wilt... maar;
is dit een goede berekening? of moet er nog iets bij.. ja de aankoop van de pony en alles reken ik niet mee..

xx anne

Ehm, ik zit op het tienvoudige op jaarbasis en nee, ik sta niet te duur, doe geen idiote dingen en ik laat de 4x4 en de trailer buiten beschouwing.

Dus, nee, dit is niet voldoende om op een verantwoorde manier een paard/pony te houden EN in staat te zijn een soort van normaal leven te leiden!
Sorry, skip dit idee, tenzij je over serieus meer geld beschikt dan de indruk die je nu achter laat.......

schotjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 18:37

ikke schreef:
schotjes schreef:

inenting; 40 p.j.

xx anne

Ehm, ik zit op het tienvoudige op jaarbasis en nee, ik sta niet te duur, doe geen idiote dingen en ik laat de 4x4 en de trailer buiten beschouwing.

Dus, nee, dit is niet voldoende om op een verantwoorde manier een paard/pony te houden EN in staat te zijn een soort van normaal leven te leiden!
Sorry, skip dit idee, tenzij je over serieus meer geld beschikt dan de indruk die je nu achter laat.......

ja, ik dacht al dat ik zulke antwoorden kreeg, maar een goed leven hoeft toch niet altijd duur te zijn? niet om stom te doen maar mn vriendin heeft ook 2 shetts en die geeft ze geen wormenkuren entingen en geen DA alleen wat hooi per dag. ze rijd er wedstrijden mee(springen) en die beesten hebben het gewoon goed(ze heeft ze al 4 jaar ong.)... maar alsnog bedankt voor je reactie ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 18:41

schotjes schreef:
ja, ik dacht al dat ik zulke antwoorden kreeg, maar een goed leven hoeft toch niet altijd duur te zijn? niet om stom te doen maar mn vriendin heeft ook 2 shetts en die geeft ze geen wormenkuren entingen en geen DA alleen wat hooi per dag. ze rijd er wedstrijden mee(springen) en die beesten hebben het gewoon goed(ze heeft ze al 4 jaar ong.)... maar alsnog bedankt voor je reactie ;)

Jou idee van "goed" en het paards idee van "goed" zijn niet per se hetzelfde.
Dat jouw vriendin de mazzel heeft dat haar Shetten nooit iets mankeren is geen enkele garantie dat jij ook zulke paarden koopt.

Het gaat er niet om of je lijstje klopt, het gaat erom of jij het geld ook op kunt hoesten wanneer je de pech hebt dat de dierenarts je een rekening van 1000euro presenteerd. Die kansen zijn niet heel groot, maar uitvlakken moet je het niet doen.

schotjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 18:49

nathe schreef:
100 euro per jaar stalling? Terwijl je paard er hooi krijgt? Bedenk ook dat als de boer er niet meer is dat je dan aan zeker 150 euro per MAAND zit he ;)
En dan heb je wel een hele goedkope hoefsmid :)

bedankt voor je reactie/
ja khad net al een heel verhaal geschreven aan jou maar nu is ie opeens weg. maar de poown kan als er geen adresje meer is bij mijn vriendin staan. en ik doe ook met een vriendin samen de pony. ja srry ik had dus een foutje gemaakt de hoefsmid is 30 voor bekappen en ik doe hett om de 3 maanden.

schotjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 18:51

ikke schreef:
schotjes schreef:

Jou idee van "goed" en het paards idee van "goed" zijn niet per se hetzelfde.
Dat jouw vriendin de mazzel heeft dat haar Shetten nooit iets mankeren is geen enkele garantie dat jij ook zulke paarden koopt.

Het gaat er niet om of je lijstje klopt, het gaat erom of jij het geld ook op kunt hoesten wanneer je de pech hebt dat de dierenarts je een rekening van 1000euro presenteerd. Die kansen zijn niet heel groot, maar uitvlakken moet je het niet doen.

ja da's waar. maar ikkan het wel betalen, aangezien ik het samen doe, en lieve ouders heb :)

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:48

Klinkt vrij goedkoop..
Wat heb je allmeaal bij die stalling? Alleen een hok en en weide?

Ik ben aan mijn paard makkelijk 300 per maand kwijt :D

schotjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:56

ja de pony staat bij een boer, ja, tis net of je't vind ;) tsja, hij kan gewoon gras eten en hij krijgt hooi. zelf betaal ik iets van pavo zo'n muesli koek en een liksteen maar dat is niet zo duur. hij heeft een schuilstal en een grote wei.

schotjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:57

ik hoef ook niet zo'n peperdure springpony hoor, 'gewoon' een leuke recreatiefjord-haf-welsh.. ;)

maranba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:46

Mijn stalling is 375 euro per maand maar kan natuurlijk wel goedkoper. Ik denk dat je te goedkoop rekend. Ik vind 4 keer per jaar bekappen wel erg weinig berend. En ik ken genoeg mensen die samen een pony koop maar altijd kap er een van de twee ermee en zit de andere met de kosten. Nooit samen een paard of pony kopen... Hoe goed je ook iemand kent.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 21:28

Ik heb ook geen peperduur paard, tis gweoon de stalling, muslie, lessen en autobrandstof! dat je al met al duurder uit komt dan je denkt ;)
+ de onvoorziene kosten..
Ik heb na aankoop al meer als 1000 euro aan medischprobleempje voor mn kiezen gehad :)

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 00:11

Weetje Romanoff. Je moet maar zo zien! Je hebt het beste met je dier voor. Als je het niet gedaan had, had je misschien nu nog met het probleem gezeten. Daar bedoel ik dan mee dat je misschien niks gedaan had met hem omdat zijn hals er raar uit zag.... Dus dan zijn die meer dan 1000 euro goed besteed.

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 01:21

Ik vind 550 Euro per jaar wel heel krap gerekend..

Alleen al aan stalling, hoefsmid, entingen, wormenkuren en les ben ik zo tegen de 4500 Euro per jaar kwijt _O- En ik sta echt niet heel luxe gestald (wel in een dure regio). En dan reken ik nog niet eens de extra (luxe-artikelen) die ik voor haar koop mee :+ Aan het zadel (compleet, toebehoren nieuw, zadel tweedehands) en haar hoofdstellen was ik in totaal 1200 Euro kwijt. Dan nog alle andere spullen. Natuurlijk schaf je veel dingen eenmalig aan, maar je zult altijd nog wel een keer iets extra's voor je paard kopen. Ook mis ik dus les in jouw begroting :) En vergeet niet dat medische kosten hoog op kunnen lopen. Je moet dus of een potje achter de hand hebben of erg goed verzekerd zijn!