Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koekie73

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 19:06

Nee, ik heb vanmorgen meteen de kliniek gebeld. Ze zouden in Sjoerds agenda zetten dat hij terugbelt. Maar dat is altijd wat lastig daar dus ik heb niets gehoord natuurlijk :(
Het is het been waar ze aan geopereerd is dus ik wil eigenlijk graag naar de kliniek. Ze zou, als ze toch nog niet goed liep, nog nabehandeld worden met inspuiten in dr kogel. Als dat nu toch nodig is, dan wil ik daar niet mee wachten.
Morgen maar weer een poging doen en bellen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 19:24

Snap dat je dat zo snel mogelijk wilt. Hopelijk morgen wel contact. Of vanavond nog. Ik kreeg soms nog wel na 22 uur terugkoppeling van mijn DA als ik gebeld had met vragen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 02:23

Helaas maar waar de wintermaanden komen er weer aan. Dus ook mijn stront varken. Hier geen dekens, niet scheren, 24/7 vrije keuze binnen/buiten. Ijsberen in wording nu. Heerlijk zacht en knuffelbaar maar zo dadelijk gaat het stro weer de stallen in en begint de ellende. In heel de zomer is er 3x binnen gepoept en 1x geplast. Dadelijk omgedraaid en wordt alles binnen gedaan plus ook daar geslapen. De oudste gooit de hopen aan de kant de mijne liefst in het midden onder hem. Eerdat het januari is bestaat hij 50/50 uit stront. Dagelijks poetsen lukt echt niet plus dat irriteert, is nat, plakt enz.

Wie heeft de gouden tip? Zou 2x per week z'n benen en buik met anti klit inspuiten dit probleem verhelpen naast 3x per week borstelen? Iemand met ervaring? Vorig jaar kregen we zelfs het stuk waar de singel zit niet zonder klonten stront. Niet echt fijn voor alle partijen. Scheren geen optie (wil mijn man niet, ook niet deels. Te bang voor kou vatten en ik heb daar geen verstand van. Afgezien dat paard lief niet echt makkelijk is (zachtjes uitgedrukt)), deken al helemaal geen optie.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 18:21

@dierenfan helaas geen tips. Ben met dit weer altijd wel blij dat ik geen schimmel, palomino etc heb :D

Na overleg ga ik morgen metacam ophalen; een week rust met metacam en daarna kijken hoe ze loopt. Loopt ze dan nog steeds slecht, is het weer terug naar de kliniek. Nu maar duimen dat ze zich verstapt heeft ofzo.

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 09:00

Leedebee schreef:
@Oji bedankt voor de tip!

@QueenBeeBee ja, naar mijn idee ziet er ook "goed" uit. Ik ben inmiddels ook wel wat gewend met hem. Toevallig liet ik vandaag nog de foto's van zijn vorige wond aan mn stalgenoot zien toen we het er over hadden dat zo'n wond vaak eerst groter wordt voordat het kleiner wordt. Nou daar is dit wond"je" niks bij :+

Volgens mij kwam ik in dit topic toen hij net een beetje genezen was.

Dat was ook een bizar, maar interessant proces:
Spoiler:
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

OMG!!! Wat heftig zeg, jemig. :(:)

Maar absoluut interessant om te zien hoe (relatief) mooi dat geneest idd

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 09:01

Koekie73 schreef:
Nee, ik heb vanmorgen meteen de kliniek gebeld. Ze zouden in Sjoerds agenda zetten dat hij terugbelt. Maar dat is altijd wat lastig daar dus ik heb niets gehoord natuurlijk :(
Het is het been waar ze aan geopereerd is dus ik wil eigenlijk graag naar de kliniek. Ze zou, als ze toch nog niet goed liep, nog nabehandeld worden met inspuiten in dr kogel. Als dat nu toch nodig is, dan wil ik daar niet mee wachten.
Morgen maar weer een poging doen en bellen.

Pfff wat een zorgen zeg. Spannend hoor. Ben je inmiddels al verder?

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 09:04

Koekie73 schreef:
@dierenfan helaas geen tips. Ben met dit weer altijd wel blij dat ik geen schimmel, palomino etc heb :D

Na overleg ga ik morgen metacam ophalen; een week rust met metacam en daarna kijken hoe ze loopt. Loopt ze dan nog steeds slecht, is het weer terug naar de kliniek. Nu maar duimen dat ze zich verstapt heeft ofzo.

Ik duim zeker mee! :(:)

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 09:04

dierenfan schreef:
Helaas maar waar de wintermaanden komen er weer aan. Dus ook mijn stront varken. Hier geen dekens, niet scheren, 24/7 vrije keuze binnen/buiten. Ijsberen in wording nu. Heerlijk zacht en knuffelbaar maar zo dadelijk gaat het stro weer de stallen in en begint de ellende. In heel de zomer is er 3x binnen gepoept en 1x geplast. Dadelijk omgedraaid en wordt alles binnen gedaan plus ook daar geslapen. De oudste gooit de hopen aan de kant de mijne liefst in het midden onder hem. Eerdat het januari is bestaat hij 50/50 uit stront. Dagelijks poetsen lukt echt niet plus dat irriteert, is nat, plakt enz.

Wie heeft de gouden tip? Zou 2x per week z'n benen en buik met anti klit inspuiten dit probleem verhelpen naast 3x per week borstelen? Iemand met ervaring? Vorig jaar kregen we zelfs het stuk waar de singel zit niet zonder klonten stront. Niet echt fijn voor alle partijen. Scheren geen optie (wil mijn man niet, ook niet deels. Te bang voor kou vatten en ik heb daar geen verstand van. Afgezien dat paard lief niet echt makkelijk is (zachtjes uitgedrukt)), deken al helemaal geen optie.

Oh wat lastig. Ik heb geen idee eerlijk gezegd

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 10:41

Ik duim ook mee Koekie!

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 11:23

@dierenfan misschien aan het einde van de dag uitmesten/ opstrooien zodat ze 's nachts schon liggen?
Of alleen de singel of buik scheren? Desnoods onder verdoving?

@Koekie73 hopelijk gaat dat helpen!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 19:18

Leedebee schreef:
@dierenfan misschien aan het einde van de dag uitmesten/ opstrooien zodat ze 's nachts schon liggen?
Of alleen de singel of buik scheren? Desnoods onder verdoving?

@Koekie73 hopelijk gaat dat helpen!

Dat doen we helaas al. Ze eten beiden ook stro dus extra vervelend omdat er behoorlijk veel in 2 trekpaarden past en dus weinig over blijft. Dit jaar weer terug meer kuil dan voordroog uit pak. Dat voeren we nu 1 grote kruiwagen buiten en dan binnen opstrooien. We hopen dat dit verschil maakt. Hij verkiest tot nu toe stro boven hooi en kuil/voordroog dus gewoon lastig. In de zomermaanden hebben we enkel stalmatten en dan zijn ze beiden zindelijk. Echter in de winter willen we zachter ligbed en dan weides dicht dus kennelijk is binnen behoefte doen dan fijner dan in de verharde paddock. We hebben gerust 3 hopen stront in 24 uur buiten......2x uitmesten is helaas niet haalbaar.
Ik ga nu meta gloss bestellen en dat 3x per week spuiten. Is vuil afstotend dus hopelijk werkt het voldoende zodat scheren niet nodig is. Anders misschien scheren terwijl hij bekapt wordt. Staat dan in hoefstal. Echter zijn hele buik en benen zijn 1 groot plakkaat poep tegen einde winter. Ik wil liever voor alles een oplossing al is singel plek wel het aller belangrijkste.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 19:18

Koekie73 schreef:

Ik duim hard dat het over een week weer rustig is en ze zuiver loopt!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 08:43

https://youtube.com/shorts/cLr6p8Pg5So? ... _E50UtP9-B

Als je echt lekker wil mennen moet je het achenbach systeem gebruiken. Ook heel vriendelijk en zacht voor de paardenmond. Echter het vergt behoorlijk wat training wil je dan niet dronken over de weg gaan. Zo trots op dit resultaat!
Hij versneld niet uit zichzelf maar echt op minimaal geluid van mij. Wij trainen erg op stem en met heel veel succes.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 07:58

Ohhh ik heb gisteren zijn volwassen halster binnen gekregen en moet tot zondag wachten om te kunnen passen pffff. De paarden staan nog steeds op ons hooiland en daar geen faciliteiten om te poetsen. Kan het moeilijk om een vies hoofd gooien natuurlijk haha
Afbeelding

Hopelijk wordt dit halster heel oud met dit paard. Enne dat touwtje dat is een geslaagd geintje van mijn man haha. Hij ging alles bestellen en kwam dit touwtje tegen. Omdat mijn paard nooit volwassen wordt vond hij dit passend haha

Was moeilijk kiezen omdat ik stevig halster wou maar uiteindelijk deze bucas geworden. Zooooo benieuwd hoe hij gaat staan bij hem!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 19:31

Z'n nieuwe halster past! Zo blij met het geheel! Het halstertouw is geintje van mijn man voor onze kabouter Belg die graag wat in zijn mond heeft. Zie bovenste foto haha.

Afbeelding

Afbeelding

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 21:51

Staat hem goed hoor! Vrolijk touw haha

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 09:21

Ahw schattig met dat touwtje :D <3

Hoe gaat het met iedereen? Ik heb zelf een kleine week onder mijn dekbed gelegen met een virus. Ik wa de volgende in de rij van collega's. Gelukkig net voor ik vakantie heb; ik heb vanaf aankomende woensdag een weekje vrij genomen. Het is zo hectisch geweest op mijn werk door o.a. tekort aan mensen dat ik me wat richting overbelast ging voelen.
Heb een aantal grote klussen in huis te doen en het helpt dat ik straks tijd heb om die te doen; dat helpt mijn hoofd weer leeg te krijgen. En lekker tijd voor Ellie.
Vrijdag heeft mijn dochter een kerstshoot op stal met haar.

Vandaag ga ik Ellie even aan de longe laten lopen. Kijken hoe het gaat.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 09:40

@dierenfan fijn dat het halster past. Staat goed :D!

@koekie hopelijk kan je lekker genieten van je vrije tijd. En hopelijk gaat het met Ellie weer beter.

Hier gaat het de ene keer heel goed en de andere keer wat minder. Zadel is recent aangepast (boommaat gegroeid :') ) en daarna de rug weer los gemaakt, die was ze wat vast gaan houden doordat het zadel niet meer goed lag. Nu kunnen we er weer tegenaan. Eind volgende maand wordt ze voor het eerst in haar leven geschoren dus dat wordt interessant _O-

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 15:19

Ik heb die van mij vandaag voor het eerst geschoren. Een soort irish clip (schuine streep over het lijf met name hals, boeg, schouder en buik. Ze begon een beetje ril maar uiteindelijk stond ze hooi te eten. Ik dacht misschien toch maar helemaal scheren maar wou het liever positief afsluiten.

Inmiddels staat ze ook weer op een ijzertje en daardoor zien voetjes er gelijk echt veel beter uit.

En verder doet ze het eigenlijk best prima.

Ons grote paarden zadel komt rond de kerst, kan niet wachten :D

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 16:34

manic schreef:
Ik heb die van mij vandaag voor het eerst geschoren. Een soort irish clip (schuine streep over het lijf met name hals, boeg, schouder en buik. Ze begon een beetje ril maar uiteindelijk stond ze hooi te eten. Ik dacht misschien toch maar helemaal scheren maar wou het liever positief afsluiten.

Inmiddels staat ze ook weer op een ijzertje en daardoor zien voetjes er gelijk echt veel beter uit.

En verder doet ze het eigenlijk best prima.

Ons grote paarden zadel komt rond de kerst, kan niet wachten :D

Wel stoer :D Fijn dat dat zo goed ging!
En dat je uitkijkt naar het zadel, snap ik helemaal, leuk leuk!

Ik denk dat wij Ellie ook prima zouden kunnen scheren. Ik vermoed dat ze haar achterbenen minder leuk zal vinden, maar de rest geeft ze denk ik niets om.

Nou aan de longe was niet goed. Ze wilde op een gegeven moment ook niet meer draven :-(
Ik ga morgen de metacam halen en dan maar een week geven en weer kijken. Als ik heel eerlijk ben, dan heb ik het idee dat dat geen zin heeft en dat ze daarna hetzelfde laat zien. Er is geen hoefzweer, niets dik of warm, geen wondjes en ze heeft ook niets raars gedaan voor zover wij weten.

Ik denk echt dat ze op de kliniek door de adrenaline er doorheen heeft gelopen en dat ze gewoon niet niet goed is na de operatie. Ik twijfel dus nog of ik morgen (als ik er toch ben) niet gewoon weer een afspraak maak zsm op de kliniek, dan kunnen ze een evt ontsteking in het gebied behandelen. Dat was ook het plan als ze bij de controle niet goed had gelopen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 16:51

Ja dat zou ik ook gewoon doen hoor Koekie. Met metacam gaat ze ongetwijfeld wel wat beter lopen, maar je wil ook weer niet dat dat het beeld van nu vertekent.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 21:27

Wat gigantisch naar Koekie! Hopelijk vind je morgen in samenspraak met de dierenarts een juiste optie voor haar.

Fijn Manic dat scheren zo goed ging!

Wij kregen afgelopen week een aanbieding qua marathon menwagen. Hadden nee gezegd omdat ik die opstap ontzettend naar vind. Vandaag zagen we zeer toevallig betreffende menwagen en bleek heel ander merk met totaal andere opstap. Oftewel de nee is ja geworden. Eerst huidige recreatie menwagen verkopen dan de nieuwe ophalen. De nieuwe is extra zware uitvoering en ook geschikt voor 2span. Kunnen we ook met 2 span het bos in!

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 10:04

@babootje inderdaad. Ik zou het anders vinden als ik een vermoeden had van een verstapping oid. Maar ik weet 99% zeker dat dit nog van haar kogel komt. En ik ben bang dat het compenseren dat ze doet, haar ook niet verder gaat helpen.

Ik moet zeggen dat de moed me wel wat in de schoenen zakt. Eigenlijk heb ik ook geen idee van het % dat herstelt na een OCD operatie. Er komt duidelijk uit de MRI maar ook uit de operatie dat er geen kraakbeen schade is. Maar wel dat het gebied ontstoken was natuurlijk (verhoogde doorbloeding, vocht) Dus ik wil eigenlijk graag dat ze gaan inspuiten. En ik denk dat het goed is om nog een RX maken, nu we de juiste plek weten.

Mijn dochter is al naar hengsten aan het kijken, om er dan maar een veulen in te stoppen eventueel :D :(:)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 10:16

Koekie73 schreef:
Mijn dochter is al naar hengsten aan het kijken, om er dan maar een veulen in te stoppen eventueel :D :(:)

Bezint eer ge begint :D :D

Met die OCD, tja. Ik heb ook een paard gehad met een OCD die op de kogel zat. Operabel en dus op zich gunstig. Die werd er op gegeven moment kreupel aan. En was er toch wat kraakbeenschade. Minimaal maar toch. Als het paard de voet neerzet en de kogel dus inveert, dan schuift zo'n stukje toch het gewricht een beetje in. Dat was heel minimaal maar ik zou dus nooit meer een OCD laten zitten - ook al zit ie goed - tot een paard er last van krijgt.
Met de OCD bij Ellie.. Die zo diep in het gewricht zat. Het is natuurlijk ook maar een klein fragmentje, maar ik kan me gewoon echt niet voorstellen dat er geen kraakbeen is beschadigd. Ze moeten er tenslotte ook nog bij om het stukje eruit te verwijderen. Misschien ook wel minimaal of niet noemenswaardig, maar toch.

Ik zou inderdaad zo snel mogelijk een afspraak willen. En kijken wat de opties zijn. Ik denk dat inspuiten daar zeker bij hoort.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 10:18

Mooie aanwinst Dierenfan!