Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oji

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 09:28

Gefeliciteerd Fensy!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 11:16

Ik kreeg net een palomino van 10 jaar en 1.65m doorgestuurd. Ik ben alleen nog niet op zoek.
Wie interesse heeft kan me pb’en. :)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 12:39

Hi all, ik heb gisteren dit paard uitgeprobeerd. Ik vraag me af of hij wel regelmatig is. In het roze shirt de eigenaar, die hangende aap op western ben ik. Maar zowel bij haar als bij mij zie ik iets. Of verbeeld ik het me. Het maaien maak ik me geen zorgen over, het is een PRE, die hebben dat wel vaker.

Dank alvast voor het meedenken!

https://youtu.be/lPY2woml3YI

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 12:48

Die vind ik (rechts)achter niet correct hoor..

Clairetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 12:49

Dat zie ik ook rechts achter loopt hij niet helemaal zuiver. Wat stijf ook..

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 12:51

Die heeft sowieso iets niet lekker zitten in het lijf.
Neemt ook geen correcte stelling, hij heeft continu het hoofd iets naar buiten..

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 12:53

Right, ik voelde het als in lv maar dat zal dan over de diagonaal zijn. Nog andere meningen?

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 12:55

die valt vast door de mand op zijn achterbenen als die op de foto gezet wordt

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 13:01

Het is een spanjaard, hij lijkt best wel overbouwd, heeft overgewicht en wordt niet heel fatsoenlijk in de juiste stelling gereden. Daarnaast loopt hij onder zijn tempo in een weiland, met 4 kant springschoenen aan. (Waarom?)

Ik zou die eerst eens fatsoenlijk in een rijbaan zonder die springschoenen rijden en op een iets hoger tempo in juiste stelling. Hij lijkt nu een iets afwijkende locomotie te hebben, maar de vraag is waar dat vandaan komt.
Persoonlijk zou ik zo in een weiland niet perse een paard gaan rijden en kopen, en keuren zou ik sowieso doen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 13:09

Hi, het helpt jullie feedback. Ja vetjes zitten er wel aan. 4kant springschoenen, achter snap ik ook niet, voor was omdat hij aantikt met achter en dat deed hij idd. Er is geen manege of rijbak daar beschikbaar. Keuren doe ik sowieso bij de aankoop van een paard, maar ik denk niet dat het deze gaat worden.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 13:22

Oehlala schreef:
Het is een spanjaard, hij lijkt best wel overbouwd, heeft overgewicht en wordt niet heel fatsoenlijk in de juiste stelling gereden. Daarnaast loopt hij onder zijn tempo in een weiland, met 4 kant springschoenen aan. (Waarom?)

Ik zou die eerst eens fatsoenlijk in een rijbaan zonder die springschoenen rijden en op een iets hoger tempo in juiste stelling. Hij lijkt nu een iets afwijkende locomotie te hebben, maar de vraag is waar dat vandaan komt.
Persoonlijk zou ik zo in een weiland niet perse een paard gaan rijden en kopen, en keuren zou ik sowieso doen.

Eerste deel mee eens dat is wat ik ook zie. Maar niet zuiver is niet zuiver. Je ziet dat paard last heeft van zijn gewicht maar ook rechts achter moeite heeft en daar gaat corrigeren. Achterbeen wat anders ondertredent (weet niet hoe uit te leggen) is typisch Spaans.

Ik zou afhaken en niet eens keuren van wat ik op filmpje zie. Links om eerste stukje kort om goed te beoordelen maar zie je wel dat paard meer moet werken om rechts mee te krijgen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 13:31

Als ik 'm zo op het filmpje zie, zou ik zeggen 'niet goed'.

Maar ik ben eigenlijk benieuwd wat ie aan de longe en/of op het harde doet in draf

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 13:43

Dank weer voor feedback, pre's hebben zeker wat andere bewegingen, maar idd niet goed is niet goed. Helaas hebben we hem niet op het harde laten draven. Dom.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 14:12

Even los van het feit dat het fijn is hier feedback te krijgen en het ook leerzaam voor anderen kan zijn, letten jullie wel op dat niet iedere eigenaar het fijn vindt of waardeert dat een nog niet gekocht paard met foto of film op een openbaar forum wordt gezet? Tenzij daar expliciet toestemming voor gevraagd en verkregen is natuurlijk. Anders is versturen en advies krijgen via pb beter ;-)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 14:13

Monique1963 schreef:
Hi, het helpt jullie feedback. Ja vetjes zitten er wel aan. 4kant springschoenen, achter snap ik ook niet, voor was omdat hij aantikt met achter en dat deed hij idd. Er is geen manege of rijbak daar beschikbaar. Keuren doe ik sowieso bij de aankoop van een paard, maar ik denk niet dat het deze gaat worden.

Wellicht helpt het als je die bezemsteel eruit trekt.

Kortom, ik zou niet eens de moeite nemen; deze komt zeer waarschijnlijk niet eens door een klinische keuring, afgaand op het filmpje.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 14:58

Een stipje om vanaf nu mee te lezen om ervaringen mee te krijgen :)

Alvast een vraag ook: Zijn er in dit topic ook bokkers die er eventueel voor openstaan om als 2e man mee te gaan als er voor een paard gekeken gaat worden?

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 15:08

Charmaine schreef:
Even los van het feit dat het fijn is hier feedback te krijgen en het ook leerzaam voor anderen kan zijn, letten jullie wel op dat niet iedere eigenaar het fijn vindt of waardeert dat een nog niet gekocht paard met foto of film op een openbaar forum wordt gezet? Tenzij daar expliciet toestemming voor gevraagd en verkregen is natuurlijk. Anders is versturen en advies krijgen via pb beter ;-)

hi Charmaine, heel goed punt, dank je. Gelukkig woon ik tegen de Spaanse grens, spreekt de verkoper geen Nederlands en heeft hij geen internet want hij is al 75. (De dame met roze shirt is zijn kleindochter)

Stripe000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 15:19

Ik weet niet of hij zo snel beoordeeld kan worden met zeker niet goed en wordt zeker afgekeurd
Ik zie met eigenaresse een paard die te vlot loopt, erg gehaast
Bij jou oogt hij al meer ontspannen
Ik zou hem graag eens vrij zien bewegen kijken wat hij dan doet
Vind het altijd knap dat men hier van een filmpje kan zien dat paard niet goed is
Soms is het wel duidelijk maar deze is voor mij een twijfel geval
Wel een leuk paard die met wat kilo’s minder waarschijnlijk ook een stuk makkelijker loopt

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 15:38

Stripe000 schreef:
Ik weet niet of hij zo snel beoordeeld kan worden met zeker niet goed en wordt zeker afgekeurd
Ik zie met eigenaresse een paard die te vlot loopt, erg gehaast
Bij jou oogt hij al meer ontspannen
Ik zou hem graag eens vrij zien bewegen kijken wat hij dan doet
Vind het altijd knap dat men hier van een filmpje kan zien dat paard niet goed is
Soms is het wel duidelijk maar deze is voor mij een twijfel geval
Wel een leuk paard die met wat kilo’s minder waarschijnlijk ook een stuk makkelijker loopt

Zeker mee eens. Er zijn twee dingen die ik had moeten doen, vrij laten bewegen idd, longeren erna en op het harde draven. Allemaal vergeten. Valt ook niet mee, Franse mensen gaan heel anders met hun paarden om dan wij.

Dit is het 7e paard dat ik probeer en van alles was deze in ieder geval enorm netjes opgevoed. Of eigenlijk gewoon wat wij gewend zijn in NL, dat was met alle andere paarden niet zo. Hij gaf zo geweldig voetje, een verademing bij aan alle poten waaraan ik heb moeten staan sjorren en ook nog eentje die met zijn achterbeen eventjes fijn uithaalde en een prachtige print op mijn dijbeen achterliet. Die heb ik niet eens gezadeld. Laat maar zitten. Doet ie anders noooooit. Jaja. Maar deze pre was keurig opgevoed, stallen waanzinnig netjes en er was zowaar een stukkie weiland om te proberen. Van alles wat ik geprobeerd heb, was dit pas de tweede waar een stukje bij zat om hem te rijden. De rest moest ik gelijk de weg op. Bizar. Echt zo heel anders dan in NL. Ik denk dat dit een heel fijn paard kan zijn, maar hij is denk ik niet voor mij. Ik ga verder kijken. Dank allemaal voor jullie feedback!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 15:48

Monique1963 schreef:
Right, ik voelde het als in lv maar dat zal dan over de diagonaal zijn. Nog andere meningen?

Ik zie wel een lief dier. Dat vreselijk uit conditie is. Te dik. Wat stijfjes en wat scheef. Op zo'n weiland rijden is ook niet ideaal. Of er echt iets heel erg mis is hoeft niet altijd, maar dat wil je wel zeker weten. Dus als de eigenaar de keuring betaalt (klinisch en RX) en je zelf voldoende rijtechnisch in huis hebt om zo'n paard te verbeteren..
Het paardje is in ieder geval nu niet helemaal regelmatig en qua rijderij valt er nog heel wat aan te sleutelen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 16:00

Babootje schreef:
Monique1963 schreef:

Ik zie wel een lief dier. Dat vreselijk uit conditie is. Te dik. Wat stijfjes en wat scheef. Op zo'n weiland rijden is ook niet ideaal. Of er echt iets heel erg mis is hoeft niet altijd, maar dat wil je wel zeker weten. Dus als de eigenaar de keuring betaalt (klinisch en RX) en je zelf voldoende rijtechnisch in huis hebt om zo'n paard te verbeteren..
Het paardje is in ieder geval nu niet helemaal regelmatig en qua rijderij valt er nog heel wat aan te sleutelen.

Dank je. In fr betaalt de koper de keuring ook als het paard erna afgekeurd wordt. En ik wil niet rijtechnisch aan de gang, ik zoek alleen een paard voor ritten met eventueel aangespannen mogelijkheid. Veel PRE's hier in het zuiden zijn ook aangespannen beleerd, vandaar dat ik bij dit paard uitkwam. Dus als ik iets zou kunnen verbeteren met rijtechnische oplossingen dan ben ik daar niet zo gelukkig mee. Ik zoek nu opstappen en wegwezen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 16:17

Babootje schreef:
Monique1963 schreef:

Monique1963 schreef:
Dank je. In fr betaalt de koper de keuring ook als het paard erna afgekeurd wordt. En ik wil niet rijtechnisch aan de gang, ik zoek alleen een paard voor ritten met eventueel aangespannen mogelijkheid. Veel PRE's hier in het zuiden zijn ook aangespannen beleerd, vandaar dat ik bij dit paard uitkwam. Dus als ik iets zou kunnen verbeteren met rijtechnische oplossingen dan ben ik daar niet zo gelukkig mee. Ik zoek nu opstappen en wegwezen.

Dan zou ik het paard niet kopen. Doordat het paard uit conditie is en scheef kun je niet zien waar de kreupelheid vandaan komt. Ik zou het risico dan niet nemen.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 16:49

Inderdaad dat Babootje. Ik ga waarschijnlijk dit weekend al een ander paard kijken.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 17:48

Friesfanaat schreef:
Een stipje om vanaf nu mee te lezen om ervaringen mee te krijgen :)

Alvast een vraag ook: Zijn er in dit topic ook bokkers die er eventueel voor openstaan om als 2e man mee te gaan als er voor een paard gekeken gaat worden?

Ik sta daar over het algemeen voor open maar op het moment 24 weken zwanger dus stap nergens op.
En dan ligt het er nog aan welke regio en welke stal ( bepaalde stallen sla ik liever over als testpiloot)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 18:45

Als het hier in de buurt is, vind ik het altijd leuk om mee te kijken. Regio Haaglanden.