Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 22:17

Eens met de rest: geef haar een kans. :) De suggestie van Danique over het uitbouwen van het rijden, vind ik een heel goede!
Mocht je het rijden heel spannend vinden, dan kun je overwegen om tijdelijk de halsriem van een martingaal om te doen en die vast te houden met de wijs- en middelvinger van één hand. Als ze dan wat doet, heb je net iets meer houvast.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 22:19

bedankt voor jullie begrip en bemoedigde berichten. Moet inderdaad niet teveel "beren op de weg zien" en gewoon gaan rijden..
Dit is ze trouwens, de vos op de foto

Afbeelding

Anoniem

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 22:20

Wat een lieve uitstraling heeft ze!

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 22:24

Helemaal niet gek ook als je paard een beetje fris is als ze 2 maand niks gedaan heeft. Begin lekker met longeren, als ze moe is even 10 minuten er op en zo verder uitbouwen. Of laat haar tijdelijk door iemand rijden en dat jij er halverwege op kan bijvoorbeeld. Zelf even ritme en vertrouwen krijgen :)) ziet er uit als een lief paard! En of je nu van 1.57 valt of van 1.73. doet bijna altijd pijn :+

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 22:28

N0a schreef:
Helemaal niet gek ook als je paard een beetje fris is als ze 2 maand niks gedaan heeft. Begin lekker met longeren, als ze moe is even 10 minuten er op en zo verder uitbouwen. Of laat haar tijdelijk door iemand rijden en dat jij er halverwege op kan bijvoorbeeld. Zelf even ritme en vertrouwen krijgen :)) ziet er uit als een lief paard! En of je nu van 1.57 valt of van 1.73. doet bijna altijd pijn :+

In mijn ervaring val je van de kleintjes veel harder :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 22:44

Desi_2409 schreef:
bedankt voor jullie begrip en bemoedigde berichten. Moet inderdaad niet teveel "beren op de weg zien" en gewoon gaan rijden..

[ [url=m/DN5s9Z.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik schat zo voorzichtig even in dat die donkere toch wat meer "mening" heeft.

Karakter moet je mee omgaan, gedrag kun je beheersen. Dat noemen ze ook weleens opvoeding en tesamen met goed stalmanagement is dat de oplossing van heel veel problemen.

Dat weet je ook best wel, maar soms moet iemand dat zeggen }:)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 22:51

Desi_2409 schreef:

Wat een lief koppie zit erop zeg! Laat je weten hoe het verloopt?

Mocht je overigens willen oefenen om bokken uit te zitten, hoorde van iemand dat je vooral veel snelle galop moet oefenen. Toen ik na een stop van twee jaar weer in het zadel zat gaf dit me ook veel vertrouwen na veel oefenen. Paar jaar geleden durfde ik ook wel overal op maar na die pauze vond ik het toch allemaal wat spannend in het begin.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 22:54

Desi_2409 schreef:

Ze is geweldig mooi zeg <3 wat een lieve uitstraling

Ik heb er ook zo een gehad die ontzettend kon bokken aan de longeerlijn, maar liet ik haar even gaan dan was het weg voordat ik erop stapte. Sommige paarden vinden dat mentaal en fysiek losgaan heerlijk voordat ze aan het werk gaan en braaf hun ding doen :j Het gaat echt goedkomen :j je moet gewoon even haar knopjes vinden en zij die van jou

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 23:20

Ik vind het helemaal begrijpelijk dat je wat spanning hebt. Dit kan gebeuren, je bent pas net een combinatie. Wederzijds vertrouwen moet nog groeien. Ik heb zelf ook spanning met mijn nieuwe knapperd. Braafste paard ooit gekocht, maar ook hij heeft z’n spooky momenten. Omdat je elkaar nog niet zo goed kent, heeft het tijd nodig. Wat mij helpt is om vooral het ‘moeten’ los te laten. En elke dag weer als een nieuw moment te zien. Zo heb ik gisteren 45 minuten fijn gelest. En vandaag er 5 minuten op gezeten na het longeren omdat ik alleen was. Helemaal prima, morgen weer een dag :) Zo is het al een hele stap als je er even 1 minuut op gaat, desnoods alleen zitten en verder niets. En dan er weer af. Heb je toch een doel bereikt en vanuit daar kun je verder uitbouwen. Wat maakt het uit dat je misschien pas over een paar maanden helemaal durft te rijden, of over een jaar? Geen haast toch? Als het goed is ga je komende jaren nog voldoende tijd hebben om doelen te bereiken samen. Goede begeleiding in de vorm van lessen helpt daarbij! Zet m op *\o/*

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 23:30

Precies. Hoeft niet allemaal direct goed te gaan.

Eerste buitenritten met Titane zat ie aan een touwtje met begeleiding vast. En de eerste keer dat ik alleen ging duurde een rondje van 5 km ruim een uur en ben ik 3x afgestapt. Maar we kwamen er wel :)

Misschien niet volgens 'het boekje' en een andere ruiter had vast sneller alleen met m kunnen rijden. Maar het gaat er niet om hoe anderen het aangepakt zouden hebben.
En dat geldt voor jullie ook. Als jij eerst nog een paar weken grondwerk nodig hebt en alleen 5 minuten 'uitstapt' in het zadel, is dat prima

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 00:07

Neem idd je tijd. Vooral in het begin moet je nog zo aan elkaar wennen. Ik zou eerst longeren en dan stappen aan de hand in de bak. Heb je er een goed gevoel bij stap je op en rij je. Dit bouw je uit. En wat mij ook helpt is iemand erbij in de bak. Iemand die in het midden gaat staan en met je kan praten als het lastig wordt.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 00:43

Neem je tijd, maar durf ook te zeggen dat iets het niet is hoor.

Je moet natuurlijk niet zomaar opgeven. Maar soms zie ik mensen jaren bijna 500 euro per maand besteden aan een paard wat ze eigenlijk dood eng vinden en dan denk ik: Mens, dit moet je hobby en je ontspanning zijn.

Verkoop dat beest en koop een kuikemakke 19 jarige fjord terug ofzo, zo een zo mak als een struik :+ .

Dat moet je natuurlijk niet doen als hij 1 x bokt aan de longeerlijn, want dat doet die 19 jarige Fjord ook ;) . En dat moet je ook niet doen zonder het dier een kans te geven...

Maar sommige dieren doen bij mij 1 oor naar achter en dan doe ik een weesgegroetje terwijl anderen een rodeosessie geven en dan moet ik lachen. Weet ik veel waar dat 'm in zit, sommigen ga je nooit vertrouwen ofzo :') ? En die passen dan beter bij een ander :)

vicksytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 04:08

Hallo allemaal, sorry dat ik hier zo kom binnengevallen,
Een nieuw topic starten vond ik nutteloos gezien dit zowat het onderwerp sterkt.

Mijn vraag is de volgende;
Ik ben een ruiter die graag een beetje in de bak tijd en kan genieten van buitenritten. Ik heb ook 3 kinderen, waaronder 2 dochters van 6 en 4.

Ik heb nu een paardje op het oog van nog net geen 23 jaar. Heeft een peesblessure gehad maar die is genezen. Kan bijgevolg wel geen zware dressuur meer aan en niet springen. Wel is het een verschrikkelijk grote schat met kinderen.

Maw het is dus een dier waar zowel ik als de meisjes zouden kunnen op rijden.
Op dit ogenblik is hij nog 3a4x per week gereden.

Ik vroeg mij af , zouden jullie het aandurven een paard te kopen die niet mee mag springen en geen zware dressuur mag doen?

Tevens 2 punten -> voedernijd (enkel bij brokken ) en eczeem (goed onder controle met deken en lotion).

En indien ja welke prijs zouden jullie geven voor paard incl alle spullen?

Alvast bedankt
Mvg
Thamara

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 06:48

4 en 6 jarige horen op ponies is mijn mening en horen lekker te spelen niet echt rijden.
Vooral 4 niet

Voer ijs zal met alles zijn eczeem heb ik geen ervaring mee maar je niet bij de bossen wonen.
En je hebt er heel veel zorg bij en wat kosten

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 08:02

Ik zou n laten staan eerlijk gezegd.

Voornamelijk vanwege de peesblessure en leeftijd

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 08:44

Pfff hier zou ik ook echt niet aan beginnen. Alle punten die je noemt vind ik apart al een ding (leeftijd, pees, eczeem). Laat staan bij elkaar!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 08:45

De kans dat ie volledig is hersteld op die leeftijd lijkt me klein. De kans dat het binnenkort weer opspeelt lijkt me tevens erg groot. Beestje kan wellicht nog een paar jaar gereden worden maar door alle risico’s zou ik niet meer dan de slachtprijs betalen + voor spullen voor redelijke prijs. Zullen veel mensen het wel niet mee eens zijn want daar is de markt niet naar maar de kans dat je een dure grasmaaier hebt over een paar maanden lijkt me reëel.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 08:50

hoe lang is het geleden, dat ie de peesblessure gehad heeft? Kunt de pezen natuurlijk laten scannen...
ZE: hebben laatst ook een fjord gekocht met ZE, echter ken ik deze al n paar jaar en weet, dat het met de deken minimaal is.
Leeftijd: is al ouder uiteraard. Moet je m op een pensionstal zetten of ergens aan huis ?

Alles bij elkaar is best pittig. Als je het doet, moet de prijs minimaal zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 08:55

ruitje schreef:
Neem je tijd, maar durf ook te zeggen dat iets het niet is hoor.

Je moet natuurlijk niet zomaar opgeven. Maar soms zie ik mensen jaren bijna 500 euro per maand besteden aan een paard wat ze eigenlijk dood eng vinden en dan denk ik: Mens, dit moet je hobby en je ontspanning zijn.

Verkoop dat beest en koop een kuikemakke 19 jarige fjord terug ofzo, zo een zo mak als een struik :+ .

Dat moet je natuurlijk niet doen als hij 1 x bokt aan de longeerlijn, want dat doet die 19 jarige Fjord ook ;) . En dat moet je ook niet doen zonder het dier een kans te geven...

Maar sommige dieren doen bij mij 1 oor naar achter en dan doe ik een weesgegroetje terwijl anderen een rodeosessie geven en dan moet ik lachen. Weet ik veel waar dat 'm in zit, sommigen ga je nooit vertrouwen ofzo :') ? En die passen dan beter bij een ander :)

Sommige paarden zijn gewoon onbetrouwbare K-bokken. Die moet je aan anderen overlaten, succes ermee.

Enne, Ruitje, struiken zijn ook niet mak. Die steken soms ook onverwacht over :j

@ vicksytje: niet aan beginnen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 09:27

Danique_G schreef:
De kans dat ie volledig is hersteld op die leeftijd lijkt me klein. De kans dat het binnenkort weer opspeelt lijkt me tevens erg groot. Beestje kan wellicht nog een paar jaar gereden worden maar door alle risico’s zou ik niet meer dan de slachtprijs betalen + voor spullen voor redelijke prijs. Zullen veel mensen het wel niet mee eens zijn want daar is de markt niet naar maar de kans dat je een dure grasmaaier hebt over een paar maanden lijkt me reëel.

Ik zou ook niet meer dan de slachtprijs geven hoor.

Heel banketstaaf gezegd, maar voor hetzelfde geld komt de blessure terug of krijgt ze binnen een half jaar ouderdomskwalen.

Wat is trouwens de reden dat ie te koop staat? Ik zou zo'n paard namelijk niet eens meer in de verkoop zetten

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 12:53

vicksytje schreef:
Hallo allemaal, sorry dat ik hier zo kom binnengevallen,
Een nieuw topic starten vond ik nutteloos gezien dit zowat het onderwerp sterkt.

Mijn vraag is de volgende;
Ik ben een ruiter die graag een beetje in de bak tijd en kan genieten van buitenritten. Ik heb ook 3 kinderen, waaronder 2 dochters van 6 en 4.

Ik heb nu een paardje op het oog van nog net geen 23 jaar. Heeft een peesblessure gehad maar die is genezen. Kan bijgevolg wel geen zware dressuur meer aan en niet springen. Wel is het een verschrikkelijk grote schat met kinderen.

Maw het is dus een dier waar zowel ik als de meisjes zouden kunnen op rijden.
Op dit ogenblik is hij nog 3a4x per week gereden.

Ik vroeg mij af , zouden jullie het aandurven een paard te kopen die niet mee mag springen en geen zware dressuur mag doen?

Tevens 2 punten -> voedernijd (enkel bij brokken ) en eczeem (goed onder controle met deken en lotion).

En indien ja welke prijs zouden jullie geven voor paard incl alle spullen?

Alvast bedankt
Mvg
Thamara

Als ik de eigenaar zou zijn van de 23 jarige zou ik in mijn handjes knijpen als ik op die leeftijd nog iemand kon vinden die zijn hele maandsalaris op wil offeren aan de veearts rekeningen die er op korte termijn zouden komen := Tenzij je heel veel geluk hebt en je een onwijs gezond ouder dier hebt. Ik ga er dan even gemakshalve vanuit de de verkopende partij echt echt niet anders kan dan verkopen door ernstige omstandigheden, want een paard van 23 nog weg doen heb ik een mening over....

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 12:57

Oef, die leeftijd gecombineerd met z'n problemen, zou ik ook laten staan.
Afgezien van de problemen, is de kans groot dat je vanwege de leeftijd op korte termijn afscheid moet nemen.

vicksytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 13:08

De eigenaar heeft niet genoeg tijd voor haar paard door studie . Peesblessure was toen hij 18jaar was. Hij word op dit ogenblik ook 3a4x per week gereden. Loopt op het filmpje ook netjes. Voedernijd is enkel naar andere paarden, maar is opgelost als hij in een box apart staat. In de wei liggen verschillende hoopjes ruwvoer dus ook zo is het opgelost. Zoals iemand hier zei ivm eczeem is het met het deken minimaal.
Wbt de kindjes die een pony moeten hebben op die leeftijd , ze hebben er een ter beschikking om te rijden . Dit paardje is voor te tutten en voor als ze te groot zijn voor de andere pony. Het zou voornamelijk ik zijn die er mee rijd(beetje in de bak kuieren en buitenritten) en de meiden die helpen tutten.

Ik heb wel reeds eerder eigen dieren gehad en die waren ook telkens begin de twintig, hebben nog veel jaren mee gegaan. Ik heb ook nog een twintiger lopen, maar is een ‘ decoratie ‘ paard ondertussen

vicksytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 13:08

Afbeelding
Afbeelding

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 13:14

vicksytje schreef:
De eigenaar heeft niet genoeg tijd voor haar paard door studie . Peesblessure was toen hij 18jaar was. Hij word op dit ogenblik ook 3a4x per week gereden. Loopt op het filmpje ook netjes. Voedernijd is enkel naar andere paarden, maar is opgelost als hij in een box apart staat. In de wei liggen verschillende hoopjes ruwvoer dus ook zo is het opgelost. Zoals iemand hier zei ivm eczeem is het met het deken minimaal.
Wbt de kindjes die een pony moeten hebben op die leeftijd , ze hebben er een ter beschikking om te rijden . Dit paardje is voor te tutten en voor als ze te groot zijn voor de andere pony. Het zou voornamelijk ik zijn die er mee rijd(beetje in de bak kuieren en buitenritten) en de meiden die helpen tutten.

Ik heb wel reeds eerder eigen dieren gehad en die waren ook telkens begin de twintig, hebben nog veel jaren mee gegaan. Ik heb ook nog een twintiger lopen, maar is een ‘ decoratie ‘ paard ondertussen

Ik zou het nog steeds niet doen eerlijk gezegd.

Er zijn idd veel paarden die gezond oud worden. Maar dit paard heeft al problemen en is de 20 al gepasseerd.

Wil je hem toch kopen, zou ik zeker rekening houden met het risico op hoge dierenartskosten. Heb helaas al een hoop paarden gezien die genezen wareb van hun peesblessure, waarbij het toch op den duur weer terug kwam.

Daarnaast alle andere kwaaltjes waar oudere paarden mee te maken kunnen krijgen.