Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 07:09

Nikass schreef:
Bekijk Argos Medialogica: In het Spoor van de Wolf op https://www.npostart.nl/VPWON_1328832

Interessante docu over hoe de komst van de wolf in Nederland ontvangen wordt.

NB: ook zeker voor de mensen die van mening zijn dat Nederland geen natuur kent en te klein is voor de wolf ;)

Helaas ik geloof er niet in dat alles wat op de TV komt ook daadwerkelijk klopt. En NL heeft geen natuurlijke natuur en vrijwel geen geschikte gebieden voor de wolf. Dus NL is hedendaags niet geschikt als wolven gebied wat men op TV ook beweerd.

JewEmm

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 11:12

Dierenfan, heb je de documentaire gezien? Het gaat namelijk over de beeldvorming van de wolf in de media. Een andere insteek dan de meeste tv programma's die het over de wolf hebben.

Ik vond het leuk om een heel klein beetje bij deze docu betrokken te zijn geweest. Ook mooi om te zien hoe het uiteindelijk is geworden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 18:57

dierenfan schreef:
Nikass schreef:
Bekijk Argos Medialogica: In het Spoor van de Wolf op https://www.npostart.nl/VPWON_1328832

Interessante docu over hoe de komst van de wolf in Nederland ontvangen wordt.

NB: ook zeker voor de mensen die van mening zijn dat Nederland geen natuur kent en te klein is voor de wolf ;)

Helaas ik geloof er niet in dat alles wat op de TV komt ook daadwerkelijk klopt. En NL heeft geen natuurlijke natuur en vrijwel geen geschikte gebieden voor de wolf. Dus NL is hedendaags niet geschikt als wolven gebied wat men op TV ook beweerd.

Ieder zijn mening, maar vertel dan wát uit de documentaire je niet vindt kloppen, dán kun je het ergens over hebben.
Ik denk dat niemand hier op bokt alles gelooft wat er op tv komt, dat is nogal een vreemd idee. :?
Ik plaats de link van een imo interessante docu, niet een link met de mededeling "hier heb je de waarheid". Dus wat het met "geloven" te maken heeft??

Ik vond de opmerking (in de docu) over het grote aantal dieren dat jaarlijks op de Veluwe wordt afgeschoten wel treffend. (bijzonder ook dat je daar nooit iemand over hoort klagen).

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 19:11

Daar hoor je hier best over klagen. Ik klaag ook luid. Aan de andere kant: het was een vreselijk slecht mastjaar, dan kunnen de zwijnen maar beter de kogel krijgen dan verhongeren.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 20:29

Dat heeft nu niet zoveel te maken met wat voor jaar het was. Want sowieso worden er ELK JAAR duizenden dieren doodgeschoten. Op de Veluwe alléén al.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 06:51

Ik heb de documentaire niet gezien. Ik reageer er puur op dat er hier geschreven werd dat NL dus wel geschikt is voor wolven door Nikass. Ik vind dat dat niet zo is. Die documentaire gaat niets aan mijn mening veranderen. Wolven eten jong aanwas en oudere/zieke dieren. Je ziet dus nu op de veluwe geen edelhert jongen van 2021. Zo sterft die populatie daar dus gewoon uit en zal de wolf op vee over moeten gaan. Dit omdat onze "natuur" gewoon te klein en te nep is. Dat kan zichzelf niet in stand houden zonder inmenging van de mens.

Geloof me ik heb 1000x liever dat jagers doodschieten wat teveel is en daarbij uit allerlei leeftijden en condities afschieten dan zoals de wolf uit elkaar trekt. Gisteren weer foto gezien van een schasp met organen eruit staand en dus levend in de weide. Geen idee hoe lang al..... Afschuwelijk!!!!!! Het zal je schaap zijn... Je zal zo je paard aan treffen....

Ik snap totaal niet dat mensen kunnen zeggen dat NL oke is voor de wolf. Ook vanuit de wolf zelf niet. Niet voor niets inmiddels al gemiddeld 2 aanvallen per dag op vee....

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 10:58

Er zijn geen jonge edelherten geboren? Op de hele Veluwe niet?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 11:25

Muze schreef:
Er zijn geen jonge edelherten geboren? Op de hele Veluwe niet?

Wel geboren, maar al jong opgegeten. Die kunnen dus zelf geen nageslacht meer krijgen, geen oude dieren vervangen/populatie stabiel houden/laten groeien. Dat is problematisch zowel voor genetische spreiding binnen de populatie als het begrazen van gebied waar ze leven (verjonging planten, verspreiden plantvoeding door mest, etc.) nog afgezien van of er genoeg prooi is voor de wolf om vee, honden en mensen met rust te laten.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 13:08

Inderdaad wat hierboven beschreven wordt. Dit geldt niet voor jonge zwijnen die worden heftig bewaakt door hun ouders. Wolven kiezen dan wel voor simpele prooien. Een ree en hert kunnen niet zoveel tegen wolven beginnen als zwijnen.
Dadelijk dus ook voor de lammetjes in de weides ipv zwijnen en wederom voor de jonge reeën. Door kleine gebieden vinden ze alles.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 13:14

Nikass schreef:
Dat heeft nu niet zoveel te maken met wat voor jaar het was. Want sowieso worden er ELK JAAR duizenden dieren doodgeschoten. Op de Veluwe alléén al.

Als het er te veel worden, hongeren ze ook dood. Vandaar het afschot? In elk geval vind ik het beide heel naar maar creperen dan toch nog erger dan de kogel. Probleem is wel dat de terreinbeheerders en 'plezier' jagers regelmatig niet vuurvast zijn.En dan wordt het alsnog creperen aan de verwondingen. Hoog tijd dat er eens ingezet gaat worden op anticonceptie.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 13:22

Ik heb ook totaal geen moeite met jacht om de populatie in stand te houden.
Dat is geen plezier jacht.
De Oostvaardersplassen waar jacht pas werd ingezet als een dier lag te creperen van de honger is ook niet zoals het hoort.
Gewoon per jaar bekijken welke dieren zitten er welke hoeveelheden. En dan in het najaar het overschot afschieten.
Dan komt er genoeg nageslacht, maar ook genoeg plek blijft dan over om niet uit te hongeren.
Ook een wolf zou bejaagd mogen worden.
Dat er op de Veluwe een paar zitten zal best kunnen. Maar meer ook niet.
Maar goed dat hebben ze ook gezegd van de wilde zwijnen, op de Veluwe en de Meinweg meer niet.
Nu zitten er overal, en ja ze zijn op veel plaatsen een gevaarlijke overlast.
Als die hun jongen beschermen word je niet gelukkig als je daar net wandelt met je hondje.
Maar ook regelmatig worden ze aangereden of belanden in het kanaal.
Dat vind ik zieliger dan goed jagen.
Maar nee ons wollen landje vind afschieten zielig. Maar nadenken bij dat niet doen wat de gevolgen zijn past niet in het beeld.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 18:58

Dat er genoeg prooien zijn voor de wolf, maar dat hij ondanks dat toch veel vee aanvalt en zwaargewond achterlaat is nu juist heel het probleem van de niet schuwe onbejaagde wolf. In Zweden waar jaarlijks gejaagd wordt op wolven en er bijna 400 zijn , wordt ook vee aangevallen ( maar veel minder, ik geloof 46 schapen in 2020) in dat geval wordt er een ' beschermingsjacht' georganiseerd om die wolf af te schieten. Hoeveel 100den schapen zijn er in NL al omgekomen dit jaar? Doe dat sowieso maar x4 want alles wat ingeslapen wordt komt NIET in de statistieken!

Los van de discussie of NL met bijna 18mln inwoners en 12 x kleiner dan Zweden een geschikte plaats is voor wolven

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 21:09

Nog kleine aanvulling op Mist. Alle miskramen en door wolven uit moederschaap getrokken lammetjes kunnen we er ook wel bij op tellen en dat gaat heel snel met 1 tm 3 lammetjes per schaap

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 09:16

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 10:24

dierenfan schreef:
Ik heb de documentaire niet gezien. Ik reageer er puur op dat er hier geschreven werd dat NL dus wel geschikt is voor wolven door Nikass. Ik vind dat dat niet zo is. Die documentaire gaat niets aan mijn mening veranderen. Wolven eten jong aanwas en oudere/zieke dieren. Je ziet dus nu op de veluwe geen edelhert jongen van 2021. Zo sterft die populatie daar dus gewoon uit en zal de wolf op vee over moeten gaan. Dit omdat onze "natuur" gewoon te klein en te nep is. Dat kan zichzelf niet in stand houden zonder inmenging van de mens.

Geloof me ik heb 1000x liever dat jagers doodschieten wat teveel is en daarbij uit allerlei leeftijden en condities afschieten dan zoals de wolf uit elkaar trekt. Gisteren weer foto gezien van een schasp met organen eruit staand en dus levend in de weide. Geen idee hoe lang al..... Afschuwelijk!!!!!! Het zal je schaap zijn... Je zal zo je paard aan treffen....

Ik snap totaal niet dat mensen kunnen zeggen dat NL oke is voor de wolf. Ook vanuit de wolf zelf niet. Niet voor niets inmiddels al gemiddeld 2 aanvallen per dag op vee....

Oh ik dacht dat jij van "echte natuur" hield, maar jij hebt liever een roofdier met een geweer en vork en mes begrijp ik :)*

Wel een beetje jammer dat je ergens op reageert zonder kennis te nemen van de inhoud. Dat is erg makkelijk en heeft tot gevolg dat ik jouw mening niet erg interessant vindt. En dan nog met foutieve informatie komen... tja...
Je trekt conclusies. Ik schrijf bijvoorbeeld niet dat Nederland geschikt is voor wolven. Weet je, zolang jij niet kunt lezen en op inhoud discussiëren... :evaw:
Laatst bijgewerkt door Nikass op 05-01-22 10:41, in het totaal 3 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 10:29

mysa schreef:
Nikass schreef:

Als het er te veel worden, hongeren ze ook dood. Vandaar het afschot? In elk geval vind ik het beide heel naar maar creperen dan toch nog erger dan de kogel. Probleem is wel dat de terreinbeheerders en 'plezier' jagers regelmatig niet vuurvast zijn.En dan wordt het alsnog creperen aan de verwondingen. Hoog tijd dat er eens ingezet gaat worden op anticonceptie.

Daar heb ik ook niets tegenin gebracht. Ik haal aan dat hier een opmerking over wordt gemaakt in de docu in relatie tot de wolf. Ik vond dat interessant.
Maar nu gaan mensen een discussie voeren over de jacht, kijken niet de docu, en trekken conclusies uit mijn korte reactie op een interessante docu. Dat is geen verwijt aan jou persoonlijk, maar dat is wel typisch bokt. En dan ben ik hier weer gauw verdwenen, want ik heb geen zin om er in elke discussie op te moeten wijzen dat mensen niet goed lezen wat er staat.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 12:31

Nikass schreef:
dierenfan schreef:

Oh ik dacht dat jij van "echte natuur" hield, maar jij hebt liever een roofdier met een geweer en vork en mes begrijp ik :)*

Wel een beetje jammer dat je ergens op reageert zonder kennis te nemen van de inhoud. Dat is erg makkelijk en heeft tot gevolg dat ik jouw mening niet erg interessant vindt. En dan nog met foutieve informatie komen... tja...
Je trekt conclusies. Ik schrijf bijvoorbeeld niet dat Nederland geschikt is voor wolven. Weet je, zolang jij niet kunt lezen en op inhoud discussiëren... :evaw:

Hahaha echte natuur in NL dat je daar al in geloofd... Die is er niet (meer) al vele jaren afwezig.
Succes met jou ideeën

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 13:12

Natuurlijk is er wel echte natuur in Nederland! De natuur gaat overal zijn gang, dat is de natuur:). Het is onbelangrijk wat de mens allemaal doet aan inrichting van de natuur. Dat is alleen de start en "de natuur" neemt dat over. Laat dood gaan wat niet past, laat groeien wat wel past, laat ontkiemen waar de omstandigheden bevorderlijk zijn. Mensen zijn uiteraard onderdeel van die natuur en ook onderhevig aan de natuurwetten. Wanneer bedoeld wordt dat natuur ongerepte natuur is, is dat misschien anders. Maar vanaf het allereerste begin vormt de mens mede de natuur. Net als trouwens olifanten, muizen of bevers. En hoe meer de soort ich weet aan te passen aan veranderende omstandigheden, hoe beter het ze vergaat. Een wolf is erg flexibel blijkbaar...

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 13:37

Ik heb net die documentaire gekeken.
Maar word er niet echt wijzer van.
Ja voors en tegen van de wolf.
Bewuste leugen van natuur monumenten. Stroom houd de wolf tegen.
Maar veel verder kom ik niet.

Nee natuur is er niet ja wat postzegels bos wat wij natuur noemen.
Met daar overal bebouwing omheen en altijd mensen in die natuur.
Geen vergelijk dus met elders op de wereld waar de wolf wel in echte natuur leeft en dus ook geschoten word als hij zo dicht bij mensen komt. Wat hij hier wel moet, daar heeft hij geen keuze in.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 05-01-22 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 13:45

Als ik zie wat Natuurmonumenten zoal doen in ons natuurgebied, dan is er meer sprake van een veredeld park dan van natuur.
Ze kappen, en kappen maar, op sommige plekken storten ze juist arme grond, tig kuub zand om het gebied schraal te maken. Hetzij allemaal projectjes, om zogenaamd de bio diversiteit te versterken, maar ik de praktijk zie je mooie gebieden verdwijnen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 13:55

Gelukkig hebben jullie "Nederland kent geen natuur" mensen het niet voor het zeggen en zijn jullie ook ver in de minderheid.
Ik ga proberen te leren van mijn fout: dat ik toch weer energie heb gestoken in jullie zielige geneuzel.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 14:34

Ik vind het wel heel bijzonder.
Kijk je jou link, krijg je een sneer mee omdat het antwoord niet in je straatje past.
Aan wie ligt dat dan?

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 15:15

Elkaar veroordelen is dan weer jammer en gekwetst voelen is naar. In zulke posts op een forum denk je al (te?) snel dat je de ander begrijpt en dat valt vaak tegen. Vragen stellen en proberen te ontdekken vanuit welke visie de ander denkt en redeneert kan helpen. Maar visies verschillen nou eenmaal om verschillende redenen. Hoe belangrijk is het om je mening te geven? Wie heeft daar iets aan? Feiten vermelden en zoeken vind ik juist interessant. En er zijn meer lezers dan reageerders dus wie je bereikt, weet je ook eigenlijk niet.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 16:52

Misschien wordt het doel van de documentaire hier wat gemist. Het gaat om hoe de media een rol heeft gespeeld op verschillende momenten in de ontwikkeling van de wolf in nederland. Het gaat dus niet om de argumenten zelf, of een wolf hier goed is of niet, maar om de beeldvorming.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 17:32

Jawel, want de titel ging ook over media, maar daarom ben ik er niet veel wijzer van geworden.
Dat de eerste eerst de wolf was aangereden maar later geschoten was me bekend. Oke niet precies de details en het venijn dat die club ineens niet de sectie deed, nee dat niet.

Of hij hier gebracht is of niet, al lang is mijn mening dat hij niet hier is gebracht bij een dier dat zover loopt op een dag. En in Duitsland waar al geen plek meer is. Dan is het logisch dat hij over de grens komt.
En eigenlijk word dat ook wel bevestigd. Behalve door stichting annemiek.
Ja heeft het ook steeds over gegaan in de media.
Wie dan de eerste was die hem werkelijk heeft zien lopen, ja dat zal in de media vast een rol zijn geweest, maar interesseert me dan weer niet.

Natuurmomnumenten l.lt maar wat, ja dat is in de media al steeds geweest dus ook dat is niet nieuw.
Dus ja hoe het in de media dan voor en tegen word gebracht, ja dat is al steeds zo.

En dat jagers soms stropers zin ook, want die heb ik hier in de buurt dingen zien doen die niet kloppen.
Uiteindelijk zijn die dan weer op de vingers getikt en zie ze ook niet meer.
En ja er zullen ook stropers zijn die ze schieten..ook daar de media hun eigen verhaal doen, net wie je vraagt. Maar ook daar weer geen nieuwe inzichten voor mij.

Daarom voor mij kort, deze documentaire heeft niet nieuws voor mij gebracht. Ik ben er niet wijzer van geworden.
En dan ga ik af op feiten.
Zelfs een stroomhek van 190 houd een wolf niet tegen (filmpjes eerder geplaatst)
Hij moord meer dan hij op kan.
Dus ophokken van dieren is het enige wat kan... wat geeft die wolf ineens die rechten. Dat was de enige zinnige uitspraak.