Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Re: Paarden die in 2020 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 12:38

Doe je de veendrenkstof dagelijks of alleen bij de kuur?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 15:14

Ze hoeven ook niet direct zand te eten he, om het binnen te krijgen. Hier eten ze vaak blaadjes of zaden van de berk die in de paddock vallen, dan krijgen ze ook wel wat zand mee.

Prazani zo braaf, knapperd is het!
En wat lief van zijn moeder, dat ze zo voorzichtig is met de verzorgster. <3
Kan er natuurlijk ook mee te maken hebben dat er meer gevraagd wordt als de andere erop rijdt. :D

Hier genieten van het heerlijke weer! :P

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 16:42

Malik vanmorgen alleen simpel gelongeerd, hij loopt constant onspannen te stofzuigeren in stap en draf, in galop af en toe ook, dat vond hij heel moeilijk dus gaat best fijn!
En daarna weer lekker op de wei.
Mooie luchten. <3

Afbeelding

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 17:36

PSvanLot schreef:
Doe je de veendrenkstof dagelijks of alleen bij de kuur?

Meestal tijdens de kuur en eventueel een weekje of anderhalf als ik haar in de winter bijv. Betrap op zand happen.
Zodra ik start is het binnen 3 dagen klaar met zand eten heel vreemd.

Ik geef eigenlijk geen enkel supplement continue. Echt puur ter ondersteuning als ik zie dat er iets nodig is. En daarna stop ik er weer mee. Ben altijd bang voor gewenning.
Zo ook met de opkikker van NAF, die krijgt ze als ze van de Paddock over gaat naar de wei en andersom en verder niet.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 18:52

Prazani gaat goed vooruit Goldenarrow! Hij doet hard zijn best, braaf aan het puzzelen :j

Hahaha, merries blijven leuk :D Heerlijk zo'n eigen mening, ook in leuze van hun mensen :)

Lekker dat Malik het longeren zo ontspannen oppakt :) De luchten hier zijn inderdaad bijzonder, leuke foto!

Pinda gaat echt als een speer op het moment, ze doet zo heerlijk haar best <3 Vandaag voor het eerst in een beetje regen gereden, en ondanks wisselende regendruppen, stormachtige wind, trekkers en een jengelende ijscowagen die langskwam (hoe verzin je het, ik tref het ook écht nooit :+ ) bleef ze fijn geconcentreerd braaf bij mij haar werkjes doen, knappe muppet! Het kwartje "aanleuning" lijkt nu eindelijk gevallen te zijn en ze loopt steeds fijner los door haar lijf, voorzichtig beetje schakelen vindt ze leuk om te doen en wordt ze heel enthousiast van :) Het is echt genieten om met haar te werken, wat een fantastisch fijn paard :o

We hebben om eens te zien waar onze valkuilen liggen vanmiddag een B-proefje zonder de galop doorgestuurd, puur om te kijken of ik de lijnen met haar gestuurd krijg zonder spanning. Vanmorgen wat proefjes voor online KNHS wedstrijd gefilmd voor stalgenoten dus ken die proeven toch al uit mijn kop nu, dat gaf inspiratie :P Voor een eerste poging valt het me niet tegen, de afwerking mist uiteraard nog compleet (maar ik ben al blij dat we de krappere bochtjes überhaupt door komen, dat was het doel :') _O- ), ik zit als een aardappel (dressuurzadel moet er echt weer op := ) en ik was de weg ergens al weer kwijt, maar wel echt heel leerzaam om zo eens een keertje te doen :) We gaan lekker verder sleutelen hiermee :)

Ook wat beeldmateriaal, stalgenootje was zo lief om te filmen (vind video altijd zooooo fijn, geeft echt meer begrip voor wat ik voel/zou moeten voelen) :)

De befaamde ijscowagen luid en duidelijk te horen :')

Pasje opzij gaat ook steeds beter :)

En inmiddels zit in 1x op galophulp netjes bij elkaar aanspringen ook binnen de mogelijkheden, absoluut nog niet vanzelfsprekend dus vandaar mijn uiterst uitgebreide GOEDZO!!! :Y) :P En zelfs rechtsom deed ze hem vandaag super zo, ze gaat echt vooruit! <3

Soort van proefje doorsturen - let vooral niet op mijn idiote gezwets altijd, was aan het miepen :roll: :+

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 11:33

Wat gaat Pinda goed! <3
Haha, ja die krappe bochten redt ze net! :D

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 13:33

Wat fijn dat de paarden hier allemaal zo goed gaan!

Hier ging die eigenlijk ook prima. Tot dat die gister een ongelukje in de wei heeft gehad en nu op de kliniek staat. Zal allemaal wel gauw weer goed komen maar ze wilde hem graag even extra in de gaten houden.

Afbeelding

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 13:38

Oei, wat heeft ie gedaan?

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 14:58

Ach jee, wat balen! Wat is er gebeurd? Beterschap met hem!

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 15:19

Baby Pinda <3 Wat gaat Pinda weer goed seg! Ben stiekem toch echt een beetje jaloers op jullie. Vind dat Pinda het ook al super doet qua beweging.

Wat een brave heb je goldenarrow! Gaat ook lekker zo.

Wat een heerlijke foto van Malik en de 'storm' *\o/*

Knap paard Estell, veel beterschap en hopelijk valt het mee :(:)

Normaal had ik deze ochtend les met Marie maar mijn lesgeefster was ziek dus ben ik zelf wel weer met haar aan de slag gegaan. Er zat weer een week tussen want woensdag was ze weer ingeënt en door de rhino mag ze dan 3 dagen niks doen. En dus was dit ook nog maar de 2de keer sinds haar maand rust. Ze staat nu ook bijna altijd 24/7 op de weide. En ik heb weer een heel voorbeeldig paard gehad <3 Haar galop is intussen veel sterker, ze valt er minder snel uit en kan haar achterhand ook al beter onderzetten. Ze is natuurlijk ook veel bijgekomen sinds haar maand rust. Ook even met een krukje naast gestaan en wat op haar zadel zitten leunen en dat vond ze allemaal niet erg. Volgende keer er terug op dus! En nu gaan we sinds ik vakantie heb ook wat fanatieker aan de slag!
Afbeelding

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 19:44

estell__ schreef:
Wat fijn dat de paarden hier allemaal zo goed gaan!

Hier ging die eigenlijk ook prima. Tot dat die gister een ongelukje in de wei heeft gehad en nu op de kliniek staat. Zal allemaal wel gauw weer goed komen maar ze wilde hem graag even extra in de gaten houden.

[ [url=m/bB2DYx.png]Afbeelding[/url] ]

Ach gut :( succes met het herstel

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 19:45

Wauw echt een plaatje hoor CL, ziet er fijn uit!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 20:24

Estell, hopelijk is het niet al te ernstig?

Pinda is echt een super paard, heel fijn dier lijkt het me. Jullie doen het goed samen.

Marie is echt een chiq dier, zou zeker niet misstaan in de dressuurring.

Ik zou een buitenrit gaan maken maar het regende de hele dag ^) Wel voor het eerst aangegalopeerd en over een balkje gestapt en gedraafd **\O/** . Ondanks onze slechte bodem had ik er nu wel genoeg vertrouwen in dat ze niet zou gaan rennen en dat ik voldoende stuur had. We hebben een overdekt stukje bak (20 m) en de rest is zonder dak. Het stuk zonder dak is het enge deel dus wilde ik graag wel op die 20 meter volte kunnen blijven. Rechtsom nog niet gelukt (wel 1x bijna) en links 1 rondje. Daarna gelijk losgegooid en op dat moment was het ook droog genoeg om buiten uit te stappen.

Ik heb ook een soort van fimpjes maar dan ben ik steeds 3-kwart van de tijd uit beeld :+
Eerst knippen dus.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 21:01

Leuk allemaal lekker aan het tobben geweest dit weekend!
Man wat een regen is er op vrijdag en zaterdag gevallen. Heerlijk voor de plantjes etc en wat jammer dat het gisteren zo enorm waaide. Daar verdampte al het gevallen water weer. Maar gelukkig kan de weide nu weer even lekker bijgroeien.

Ik was wat onthand bij de mensen waar ik nu sta. Hebben een hardstikke fijne buitenbak maar het is helaas simpel zwart zand, en je raadt het al, die is dus spekglad als ie nat is. Vrijdag vrij, zaterdag konden we wel op een stukje longeren dus dat maar gedaan met zadel en bijgezet. Drooggestapt onder het zadel.
Vandaag weer vrij en hopelijk morgen weer rijden!
Anders moet ik er mee naar de buren of naar de rijhal. Dat is ook goed te doen op een paar minuten lopen.

Jodym

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 21:10

Pinda is echt een topper! Wat heerlijk!

Hier in de buitenbak gereden. Ging wel oké.
Paar keer geschrokken, maar kon daarna wel door. Bij mij ook nog spanning, maar probeer nu door te zetten. Merk wel dat ik hem constant bezig moet houden, anders word ie schrikkerig.
Vind t alleen dan zelf lastig om te bedenken waarmee :+

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 21:17

Ik vind juist de buitenbak met jonge paarden zoveel fijner dan binnen. We hebben al veel gezien de afgelopen weken... De buren hebben schapen op hun pas ingezaaide gras, de andere buren hebben fruitbomen en die hebben bedacht dat er witte vlaggen in moesten en een of andere vlieger roofvogel...
Ook zitten we dichtbij een 60 weg waar uiteraard allerlei landbouwmachines overheen komen...

Deze week ga ik een keertje naar de manege lopen denk ik om haar daar te rijden.

Maar durf niet goed extra stress op te zoeken ivm haar wat dunne mest en zich toch al zo snel druk maken. Maar alleen thuis wordt ie ook niet beter van.

estell__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 21:19

Wat een stappen hebben jullie allemaal weer gemaakt! Reageren op iedereen los van mekaar zal ik morgen wel even doen als ik achter de laptop zit.

PSvanlot, dat je geen extra stress wil opzoeken snap ik wel. Zeker niet bij een die daar al heel gevoelig voor is. En zwart zand is een crime met regen. Ik rij met mijn Apache de online events maar die Apache is erg kijkerig in de buitenbaan dus heb een ring in t land uitgezet die s winters wordt gebruikt. Ook veel zwart zand dus....... dus ik herken je probleem. En ik heb de pech dat elke keer als ik daar wil/‘moet rijden t heel hard heeft geregend haha

Mijn 3 jarige heeft helaas een klein wondje op de knie, het vervelende is alleen dat die wel 39,5 graden koorts had s avonds waardoor ze het toch niet zo vertrouwen. Dat was eigenlijk de voornaamste reden waarom die moest blijven. Morgen weer telefonisch contact en ik ben benieuwd wat ze dan gaan zeggen... dan zullen ze verwacht ik wel een inschatting kunnen maken wanneer die weer naar huis kan. Helaas is t een beetje een naar plekje wat eerst dicht zal moeten gaan zitten voordat we weer aan het werk kunnen. Kan dus maar zo een week of 3/4 duren. Hij is er gelukkig niet mega kreupel op. Licht onregelmatig wel maar dat is niet raar gezien de plek

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 21:22

Wat is iedereen weer lekker bezig, krijg er helemaal de kriebels van om er zelf ook op te kruipen.

Oei Estell, hopelijk valt het mee :(:)

Hier staat alles even stil, vrijdag is de hoefsmid geweest maar die vent heeft het goed verpest _-:( Dus ik heb ze allemaal maar wat rust gegund de afgelopen dagen, even bij komen van alle stress en dan kijken we de komende week wel weer wat we gaan doen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 21:23

Ik sta hier ter overbrugging totdat er bij mijn pensionstal plek is. Dat is bij de buren ;)
Maar ben heel blij dat ik bij mijn vriendin terecht kan en ik kan er veel van zeggen maar ze zorgen er super goed voor. Sta er voor weinig en help zelf wat mee.
Maar ik ben bang dat ik mezelf van de winter enorm ga irriteren aan het feit dat ik niet thuis kan rijden. De manege is goed naar toe te lopen, wel langs de weg, maar dat vind ik niet erg. Maar om bij iedere bui regen weg te moeten, daar heb ik denk ik geen zin in. Tis pas juni dus duurt nog even voor het oktober is haha.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 21:24

Froukje schreef:
Wat is iedereen weer lekker bezig, krijg er helemaal de kriebels van om er zelf ook op te kruipen.

Hier staat alles even stil, vrijdag is de hoefsmid geweest maar die vent heeft het goed verpest _-:( Dus ik heb ze allemaal maar wat rust gegund de afgelopen dagen, even bij komen van alle stress en dan kijken we de komende week wel weer wat we gaan doen.

Geen vaste smid?

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 21:30

Ik heb volgens mij nooit in een binnenbak gereden met mijn 2 buitenlanders :') Duke in ieder geval nog niet.
Wel toevallig gevraagd aan de buurman of hij zijn bak nog verhuurde maar die had hem vol materiaal staan.. Die keer dat ik eens wat serieuzer wilde beginnen :+

We hebben nu een stukje wei gekregen om in te rijden maar ideaal is dat toch ook niet, knol wilde hele tijd maar vreten.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 21:42

PSvanLot schreef:
Froukje schreef:

Geen vaste smid?

Nouja, we hadden altijd een vaste smid maar die kan door een ongeluk niet meer bekappen. Toen deze gebeld een paar jaar terug en mijn fjord gaat perfect, maar goed. Die is 20 en vind alles wel prima in het leven dus daar heeft ie weinig werk aan.

Blijkbaar kan meneer niet zo goed omgaan met jonge, onzekere paarden die niet verdoofd zijn.. Nadat hij een praam pakte en alsnog maar een hoef had gedaan hem maar verzocht te stoppen.. :n

En toen sprak die de heilige woorden "zeggen ze altijd, dat ze zo braaf zijn en achteraf..". :evaw:

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 21:44

Wat fijn dat het bij de meeste zo goed gaat!

Estell,wat balen zeg. Hoop dat het meevalt.

Hier vandaag mijn twee veel te leergierige, enthousiaste, gekke merries gepest. Eerst een dekje op de rug, Abby kende dat al, daarna het zadel er bij en vervolgens de singel. Beide dames gaven geen kik. Liepen braaf mee een rondje over het erf, om vervolgens weer zonder problemen het zadel weer van de rug te kunnen halen. Ben bang dat deze dames net als hun halfbroer (zelfde moeder als Abby, zelfde vader als Dory) zadelmak geboren zijn :')

Edit: jeetje Froukje, die had ik inderdaad ook de deur gewezen.. net als dat een van de twee dierenartsen niet bij mijn jonge beesten mag komen..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 21:47

Mooie dreigende lucht op de foto, MM

Pinda doet het ontzettend goed, Vientje! Fijn paard :j

Hopelijk daalt de koorts snel en is hij snel thuis, Estelle. Zijn ze bang dat er een ontsteking in het gewricht zit?

CL, de monsterrat is prachtig! ;)
Fijn dat ze nu gewoon weer voorbeeldig is.

Ben benieuwd naar een filmpje, Sizzle! Goede stappen zo!

De regen is erg welkom maar ook lastig
Bij ons op stal is de bak vrij zwaar maar nu juist erg fijn. Al rijd ik liever bij de rijvereniging in de buurt. Vrijdag was er ook veel wind en heb ik daar lekker binnen gereden.
Vandaag op stal gelongeerd met balkjes. Was al weer een tijdje geleden dat ik dat gedaan had dus leuk voor de variatie.

Goed van je, Jodym +:)+ Zijn aandacht moet je er dus bijhouden. Wat doe je nu voor oefeningen, figuren etc met rijden?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 21:51

Lekkere smid... :n

Een ontsteking in het gewricgt is niet te hopen. Dat heb ik ooit gehad met mijn boktnaam, het leek een klein wondje maar de DA dacht toch dat het kapsel stuk was. De volgende ochtend had ze zoveel pijn dat ik er misselijk van werd toen ik het zag. Gewricht is een week lang gespoeld wn wonder boven wonder helemaal goedgekomen.