Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 11:40

leuk leuk!
Oké en dan de zig-zag appuyementen in de galop. Die van mij is vaak te gespannen waardoor ze al omspringt als ik van stelling verander. Dus ben ik al een tijdje het volgende aan het oefenen:
Bijv bij H appuyeren richting bijv B, na een paar passen de stelling en buiging omzetten naar rechts maar wel zijwaarts blijven gaan waardoor het wijken wordt. Dan weer terug naar stelling en buiging naar links waardoor het weer appuyeren wordt en dit herhalen. Of eerst app. , dan stelling en buiging naar links omzetten en dus gaan wijken en van daaruit rechtuit. Of van daaruit iets rechter stellen en wissel. Gevolgd door óf een appuyement naar rechts óf rechtuit. En dat allemaal door elkaar husselen zodat ze dit hopelijk ooit ontspannen kan doen waardoor ik een mooie wissel rijden kan.

Iemand anders nog tips voor dit probleem?

Om haar leniger, meer in balans, bewerkbaarder etc te maken rij ik ook wel in galop op een volte met behoorlijke contra stelling

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 12:05

Inderdaad paard leren wachten, vooral de eerste oefening is goed. Wat je ook kan doen is wissel rijden zonder om te stellen (hooguit recht) en dan niet de andere kant op appuyeren, maar gewoon verder wijken dezelfde richting of rechtuit.

Dus appuyeren naar links, wissel springen en verder wijken naar links (voor rechter been).

Moeten ze overigens wel goed de wissel voor kennen en kunnen. Dit kan je op 1 diagonaal aantal keer doen en af en toe wel de andere kant op appuyeren.

Dat ze dus echt op hulpen gaan wachten en reageren en het niet te voorspelbaar voor ze gaat worden.

Belangrijk dat ze niet zelf gaan denken of ja vooruit denken dan, mee denken is niets mis mee. :D

mirjamalvaro

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 12:30

Hmm dat is bij ons nooit een problerm geweest. Ben begonnen met appuyeren- rechtstellen, toen appuyeren-recht-wissel, en daarna pas dus appuyeren-wissel-appuyeren. :P

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 15:10

Ze spant zich ook al als ik recht ga stellen. En doordat ze zich spant kan ik haar niet goed hol maken aan de nieuwe kant en het gewicht al iets om de nieuwe buitenschouder brengen. En dat heb ik wel echt nodig voor een goede wissel. Ze vindt het namelijk heel moeilijk om haar bekken te kantelen dus alles moet goed kloppen om hem mooi en zuiver te laten springen. Als ze strak is houdt ze bijv. haar kont hoog in de wissel. Ze moet goed door haar lijf lopen, ik kan me daar niets in veroorloven.
Het aan galopperen is ook altijd spannend voor haar geweest. En vanuit de stap nog steeds. Misschien dat dat ook te maken heeft met het feit dat ze haar bekken moeilijk kantelen kan, wat je moet doen wil je vanuit de achterhand aan kunnen springen. Het heeft echt jaren geduurd voordat ze vanuit draf aan kon springen zonder dat het leek alsof ik haar met stroom bewerkte. En nog steeds ligt dat op de loer.
Een dierenarts/chiropractor zei dat haar schaambeen wat instabiel heeft. En om haar bekken te kunnen kantelen moet ze haar lange buikspier aantrekken die aan het schaambeen vast zit. Dat is voor haar niet fijn. Door toch veel te blijven oefenen kan het beter worden.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 15:45

Moeilijk is dat. Helaas geen tips voor je. Galop gaat mij eigenlijk makkelijk af :o

Vandaag een yesss momentje met Sterre. Ze zakte met uitdraven goed, krulde weer op maaarrr na paar rondjes deed ze eindelijk haar neusje er mooi uit naar voren en hals mooi op lengte. Yes yes. Dit vind zij zooooo moeilijk, dus helemaal trots op der. :D

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 19:13

Ja idd Quir, meedenken is wel haar ding. Lief maar lastig.
Die oefening ga ik mee pakken. Dank je!

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 21:15

Wij gingen ook zoo fijn vanavond :D geen pirouettes en wissels maar a-x-c beide kant op geoefend en hoeken doorrijden ze deed het zo fijn!
ik voel steeds sneller wanneer ze omhoog wil komen wat zich meteen oplost als ik contact op beide teugels hou en been erbij hou.

Ook nog geoefend met teugels op maat maken na hals strekken maar dat wil echt niet ze gaat steeds rennen en gooit haar hoofd omhoog als ik dat doe. En als ik been geef gaat ze alleen maar harder :( hoewel ze dan wel heel snel weer contact neemt alleen Ja dan is t al te laat zegmaar en heb ik waarschijnlijk al een 3 voor op maat nemen :x

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 21:18

In andere topic zeiden ze in een keer teugel inkorten. Ik doe het echter wel in stukjes. Niet te gehaast doen maar heel rustig.

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 21:21

Hmm oke dan ga ik dat volgende keer proberen. Maar hoe zorg je er dan voor dat het toch snel gaat en dat je voor de volgende oefening klaar bent ?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 22:23

Thuis even goed kijken hoe lang je nodig hebt. Anders stiekem al 1-2 passen voor de letter beginnen met op maat maken. Ik red het eigenlijk altijd wel, al is het maar net aan. Maar je hebt gewoon de gehele hoek, dus ook goed gebruik van maken.
Zou komende tijd lekker vaak oefenen en kijken wat voor jullie het beste werkt.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-18 23:00

Dat weg rennen moet je zo wie zo corrigeren. Helpt een halve ophouding geven voor je iets veranderen gaat of doe je dat al? Even het paard erop attent maken dat er wat gaat veranderen. In training verwacht ik dat in het begin alles langer duurt en dat ik in stapjes oefeningen opbouw en herhaal ik ook veel en maak het zo makkelijk mogelijk voor het paard te doen wat ik wil. Dat het er dan op een wedstijd eenvoudig uit ziet is de waarde van de training.

Kan jij jouw paard vanuit de langere teugel op het moment dat je ze korter wilt maken een stapje wijken? Dan is het paard meer in een zijwaardse buiging en kan je de buiging over de rug misschien net onderhouden in balans zonder dat het paard de balans op de voorhand gooit of het hoofd omhoog gooit. Als dat goed gaat, dit uitbouwen naar nog een beetje korter, of weer een beetje langer. Zodat jij de hals lengte en het tempo en de plaats waar je heen gaat en de balans controleert. Als dat gemakkelijk gaat kan je de oefening sneller doen. Ik hoop dat dit helpt.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 04:18

Ik kan het voorgaande niet meer wijzigen, dus bij deze.

Ik denk altijd dat de contact teugel iets is als het contact met een peuter of een danspartner. Ondersteunend wanneer nodig maar anders elkaar met vertrouwen vast houden. Als een opeens vastknijpt of wanneer je de ondersteuning nodig hebt weg valt heb je daar beide niets aan. En als je het paard niet voor elkaar hebt terwijl je de teugellengte verandert zodat het paard opeens het contact verlaat, wanneer het dus het hoofd omhoog gooit, dan heb je een moment later dat je weer dat contact moet zoeken. Als je dus door kleine veranderingen dat goede contact blijft houden leert je paard wat je wilt, anders bevestig je alleen het verkeerde gedrag.

Dan zie ik een kind met zo’n tuigje voor mij dat los rent en op het laatste moment uit het pad van een auto terug getrokken wordt, het kind heeft het overleefd, maar wat heeft het geleerd? Is het de volgende oversteek wel in balans? Of waarschuw je een paar meter van te voren, een meter verder, nog een keer, hand met vertrouwen zodat het niet opeens weg rent.

Dit gaat uit van een ruiter met een onafhankelijke zit.

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 08:34

Lanoca schreef:
Ik denk altijd dat de contact teugel iets is als het contact met een peuter of een danspartner. Ondersteunend wanneer nodig maar anders elkaar met vertrouwen vast houden. Als een opeens vastknijpt of wanneer je de ondersteuning nodig hebt weg valt heb je daar beide niets aan. En als je het paard niet voor elkaar hebt terwijl je de teugellengte verandert zodat het paard opeens het contact verlaat, wanneer het dus het hoofd omhoog gooit, dan heb je een moment later dat je weer dat contact moet zoeken. Als je dus door kleine veranderingen dat goede contact blijft houden leert je paard wat je wilt, anders bevestig je alleen het verkeerde gedrag.

Dit is echt een goede uitleg van de contactteugel! Rien mag het ook zo uitleggen dan had ik het sneller begrepen. In het begin dacht ik dat je echt helemaal niks met je hand mocht doen, gewoon de mond volgen en naar voren. Maar dit is echt een goede uitleg inderdaad extra ondersteuning als het nodig is (in ons geval als we linksom gaan iets meer ondersteuning op buitenhand met natuurlijk been erbij). En als het verder goed gaat gewoon licht contact. Echt fijn dit ik ben er sinds een paar weken pas achter maar had je dit maar eerder gezegd haha.

Over wat je eerder zei, ik weet niet precies wat je met een halve ophouding bedoelt. Ik neem haar wel voor elke oefening iets terug vooral op zit, denk dat je dat bedoeld? Ik vraag mijn instructrice altijd om in jip en janneke te praten :o

Dat pasje wijken voordat ik teugels op maat neem ga ik proberen, hoewel ik bang ben dat ze door mijn been dan alleen maar nog harder gaat maar misschien valt het mee.
En ik snap nu ook dat het gewoon echt een kwestie is van heel vaak doen. Wat je zegt teugels iets langer en weer iets korter en weer iets langer etc met hetzelfde contact.
Ik oefen het ook gewoon te weinig en als ik het dan doe gaat het mis en denk ik alweer laatmaar zitten het lukt niet waardoor ik niet verder oefen. Wordt altijd zo geïrriteerd als ze zo goed gaat en dan ineens met dat teugels op maat maken steeds gaat rennen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 10:20

Inderdaad weer goed uitgelegd.
Nu lekker vaak gaan doen en dan zul je zien dat het steeds makkelijker en sneller gaat.

Zat gisteren filmpje Eliana terug te kijken toen we haar voor het eerst zagen (en kochten). Wat veranderd een paard toch veel.

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 10:34

Leuk ben benieuwd naar dat filmpje mirjam

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 14:11

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 18:17

Wow mirjam! Dat je haar heb durven kopen! Ik zou geen vertrouwen hebben dat dit goed komt. En die gast rijdt gewoon zonder cap en tussendoor even met 1 hand :roll:
Ze doet het nu wel heel goed toch ? Hoeveel jaar heb je haar nu? En heb je nog een filmpje van nu?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 18:26

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 18:33

Wauw wat een bizar verschil joh! Haha ik ken het ja.

Ik heb jammer genoeg geen filmpjes van de bezichtiging, was helemaal alleen gegaan op aandringen van een aantal met het idee dat ik haar toch niet leuk vond maar toen was ik op slag verliefd :oo

Wel foto van dat ik haar reed bij de bezichtiging

Afbeelding

En van nu

Afbeelding

Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 18:39

Leuk he. Bij jouw ook verschil te zien. :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 20:27

Quir schreef:
Zolang je geen Grand Prix met 100% rijdt ben je nooit uit geleerd. :D

En dan nog niet.... :D gok ik zo...

Proven, wat leuk die verander foto's van toen naar nu.

Galoppirouttes.. ver van mijn bed show nog, wel aan gewerkt met Sjol, was leuk, die vond dat namelijk enig om te doen. Toobs vorig jaar keer.. omdat ik kwart moest kunnen om hindernis in galop in te kunnen rijden :') en meteen voordeel dat je dan wel moet mikken, nadeel ik heb van die lomperikken die het ook echt niet interesseert als ze volop een balk stampen of niet.
Wissels.. om de zoveel, kan ik niet, maar mijn paard wel, gezien bij mijn instructie die ik er wel eens op heb zitten {:}

Baal week, maand of what ever.... nou ja.. Toobs deed het super vorige week ondanks dat ik niet vooruit kwam, hoopte dat ie dat woensdag weer zou doen, maar ik kwam nog minderr vooruit dus ook stuk minder. Al moet ik eerlijk zeggen dat ondanks dat het wel beter was dan tijdje terug... Maar ja, ben wat hebberig.

Blijrijders ben ik weer blij mee, maar ze moeten niet meer gaan liggen met pony en al, dat is slecht voor mijn hart, hun lijf en mijn pony.

mirjamalvaro schreef:
Was verliefd op der :o
Meest recente filmpje https://youtu.be/3DlciM81RNQ

Ze loopt rechts en links om nog wel heel verschillend.. weet eigenlijk niet of met dat nou al eerder was opgevallen. Maar blijft leuk paard.

Oh, wat heerlijk dat filmpje met bezichtigen :+ ha ha, en toch gekocht.

Promisse, dat met zigzag in galop voorzie ik ook meedenkers in.. wordt ook creatief zijn in alles doen wat ze niet verwachten. Ben er nog niet aan toe, maar dikkiedik en tikkiedikker kennende...
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 05-07-18 20:39, in het totaal 2 keer bewerkt

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 20:31

Ah lastig sjolvir misschien vanwege de warmte?

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 20:40

Sjol :(:)
En ja ze loopt op dat filmpje blijkbaar ook niet goed rechtsom. Morgen nog keertje kijken en filmen en dan fysio, DA en wie weet nog meer inschakelen. |(

Zorro in zomer en winterkleed. :')
Afbeelding

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 21:06

MirjamAlvaro, balen...

Hi hi, zal ik hier dan ook duit in het zakje doen??

Toobs.. toen ik hem net had...
Hij is gekocht als Rappe (Zwart)
Afbeelding

Als je hem scheert krijg je.. ehhhh. dit..
Afbeelding

En met zomertje zonnen en zweten, dit..
Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 21:35

Geweldig :D

Geschoren ziet Zorro er nog best netjes uit!
Afbeelding