Lanoca schreef:Ik denk altijd dat de contact teugel iets is als het contact met een peuter of een danspartner. Ondersteunend wanneer nodig maar anders elkaar met vertrouwen vast houden. Als een opeens vastknijpt of wanneer je de ondersteuning nodig hebt weg valt heb je daar beide niets aan. En als je het paard niet voor elkaar hebt terwijl je de teugellengte verandert zodat het paard opeens het contact verlaat, wanneer het dus het hoofd omhoog gooit, dan heb je een moment later dat je weer dat contact moet zoeken. Als je dus door kleine veranderingen dat goede contact blijft houden leert je paard wat je wilt, anders bevestig je alleen het verkeerde gedrag.
Dit is echt een goede uitleg van de contactteugel! Rien mag het ook zo uitleggen dan had ik het sneller begrepen. In het begin dacht ik dat je echt helemaal niks met je hand mocht doen, gewoon de mond volgen en naar voren. Maar dit is echt een goede uitleg inderdaad extra ondersteuning als het nodig is (in ons geval als we linksom gaan iets meer ondersteuning op buitenhand met natuurlijk been erbij). En als het verder goed gaat gewoon licht contact. Echt fijn dit ik ben er sinds een paar weken pas achter maar had je dit maar eerder gezegd haha.
Over wat je eerder zei, ik weet niet precies wat je met een halve ophouding bedoelt. Ik neem haar wel voor elke oefening iets terug vooral op zit, denk dat je dat bedoeld? Ik vraag mijn instructrice altijd om in jip en janneke te praten
Dat pasje wijken voordat ik teugels op maat neem ga ik proberen, hoewel ik bang ben dat ze door mijn been dan alleen maar nog harder gaat maar misschien valt het mee.
En ik snap nu ook dat het gewoon echt een kwestie is van heel vaak doen. Wat je zegt teugels iets langer en weer iets korter en weer iets langer etc met hetzelfde contact.
Ik oefen het ook gewoon te weinig en als ik het dan doe gaat het mis en denk ik alweer laatmaar zitten het lukt niet waardoor ik niet verder oefen. Wordt altijd zo geïrriteerd als ze zo goed gaat en dan ineens met dat teugels op maat maken steeds gaat rennen.