Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 22:00

Dat is wel heel kort idd coberlina, lastig

xLisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 22:52

Carmuh ziet er netjes uit hoor in je filmpjes!
Mooie foto's fokfanaat, ziet er ontspannen uit.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 08:50

Babootje schreef:
Weekendje weg geweest en even aan het bijlezen, haha.

moniek21 schreef:
Fijn dat ze nu weer los is, rustig aan weer opbouwen en weer lekker gaan rijden.
Nou schiet me iets te binnen, kan het zijn dat ze hyperflex.... Weet niet het volledige wordt ;)

Bedoel je hypermobiel?
Bij hypermobiele paarden is het overigens oppassen met (teveel) chiropractische osteopathische behandelingen.

Hahaha ja dat is het woord :D ik zat met hyperflexibel :o .. Ja precies je kraak ze dan toch en als ze al zo los in de gewrichten zijn....

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 08:54

Coberlina, poeh heey dat is idd erg kort.. Ik hoop dat er een oplossing gevonden kan worden.

Fokfanaat, foto's kun je niet genoeg plaatsen hahaha Haribo is en knappert.

De osteopaat komt straks... Ben benieuwd ;)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 11:08

welke osteopaten gebruiken jullie?
wij werken veen met Michael Hamerslag, hij is ook meer bekend met de reiningpaarden en de bewegingen die zij moeten maken. maar heeft uiteraard ook veel 'normale'klanten

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:56

Wat een interessant filmpje, QuarterH. Lijkt mij eng, zo'n stop maken en volgnes mij ben ik na twee rondjes spinnen duizelig :o
Carmuh ziet er fijn uit hoor!

Fokfanaat, wat een heerlijk dier heb je toch. Doet het prima op het dressuurzadel en samen met een ander in de bak.

Ai, Coberlina, dat is zeker een korte rug. Hopelijk vind je iets passends.

Ik had maandag mazzel. Ik neem me al een week of 2voor om de smid te appen/bellen voor een afspraak voor het bekappen van Elmo. Maar steeds vergat ik het als ik weer thuis was.
Maandag was mijn hoefsmid er voor een stalgenote en hij had na afloop wel even tijd om Elmo nog te bekappen. Dus die staat weer netjes straks op de pootjes.
Een vriend van mij heeft een mooie hoefstandaard voor me in elkaar gelast, dus nu kan ik de vorm er zelg een beetje inhouden en rafels wegwerken, maar dat gaat een stuk gemakkelijker nu ze weer strak in model staan.

Gisteren had ik onverwachts een mazzeltje en was vroeg klaar met werken ipv laat. Toen stond ik te twijfelen, rijden of aan de wandel.
Heb voor het laatste gekozen, heb heerlijk een dikke 4 km door het bos gelopen met Elmo, knderweg een beetje kletsend met een mneeer met een hond, terwijl Elmo lekker aan het grazen was. En nog een ree gespot ook.
Er viel genoeg te zien!

Vanmorgen hadden we weer les. Het gebruikelijke rondje aan de longeerlijn was geen overbodige luxe, hij was aan het springen en bokken!
Er eenmaal op was hij net zo lastig in de aanleuning als zondag. Hij was totaal met zijn kop niet bij mij. Maar gelukkig was daar nu de juf in het midden die mij kon helpen die aandacht weer terug te vragen. Heel fijn afgesloten en wat handvatten erbij om het zelf op te lossen als hij van de week weer zo begint.

Al met al een nuttige les dus.

Afbeelding
Mijn knappe vent gister in het bos.

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 15:58

Dat is zeker kort Coberlina. Sjef is ook vrij kort. Gelukkig past een 17 inch prima.

Gave foto's fokfanaat. Ziet er echt fijn uit.

Vandaag echt heerlijk gelesd. Ik wilde alles te groot waardoor ik de aanleuning verloor. Moest nu heel klein gaan schakelen en ook wat meer terug. Dan voel je hem al zo sluiten. Wat geeft dat een geweldig gevoel.
Maar ik moet nu echt de knop om gaan zetten. De zadelmak fase is voorbij. Moet nu echt technischer gaan rijden

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:20

lekker 2 mazzeltjes Marije! dat spinnen wordt je inderdaad eerst duizeling van. de paarden ook als ze het nog niet gewend zijn. maar beide wen je eraan en dan wordt je niet meer duizelig :-)

Leonie, herkenbaar... het zijn nog zo'n baby's aan de ene kant dat ik ook vaak te voorzichtig ben, maar als je dan wat duidelijker en consequenter wordt merk je wel dat ze dat eigenlijk ook gewoon nodig hebben. lastig altijd.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 19:59

Quarter , bij mij komt Heleen Slebos.. Ben altijd erg blij met haar.

Marije, altijd fijn als het eens een keer meezit :D

Hudson had op z'n rug een plekje waar het niet fijn zat maar dat was prima te verklaren met dat vorige zadel, ook achter het zadel vond ze een strak plekje ... Ze heeft hem los gemaakt en dry needeling toegepast.. Even een paar daagjes rustig aan en dan weer aan het werk. Verder vond ze het een erg los dier +:)+

Carmuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 21:14

Moniek....viel dus mee bij hudson, dat is fijn!
Marije.....heeerlijk zo een wandeling in het bos joh.
Leonie...Klinkt bekend!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 23:14

Dju, 16 inch is wel echt mini. Heb hier 2 compacte kleine paarden en die hebben beide 17inch

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:28

Jep, super kort dus. Zag ze net rennen en gek doen in de weide >;)
Hopelijk blijft alles een beetje op zijn plaats zitten.

Was aan het denken aan de prestige D1, waarbij er nog meer schoudervrijheid is, en dan in 16".
Ik ga dan maar nog een paar kilo moeten afvallen dat ik er zeker in pas :=

Mag ondertussen met de zwarte ruin rijden van mijn vriend. Is ook een uitdaging, want die is niet zo blij dat hij moet werken _O- hopelijk daar wat mee verder rijden en al eens een wedstrijdje rijden.
Deze wordt 4 over een kleine twee weken.

Flinke haf daar in het bos!

Leonie, fijn als je die fase in kan. Is toch fijner om er zo al wat aan te kunnen rijden. :)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 15:06

maakt het bij dressuur zadels zoveel uit hoe lang ze zijn dan?
bij een (goed....) westernzadel maakt dat namelijk niet uit. maar die zijn natuurlijk wel wat anders qua drukverdeling dan engelse zadels.
mijn zadel komt letterlijk tot aan de kont/flanken maar daar hebben ze geen last van.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 16:16

Wij hebben een 16,5 inch zadel (nog van ons vorig paard) History kan ook niet langer hebben. Die is ook vrij compact gebouwd.
De kussens van een dressuurzadel mogen in de regel niet langer zijn dan de laatste rib. Bij paarden met een rechte rug kan iets uitsteken vaak nog wel (liever niet) maar bij paarden met een weke rug zeker niet, omdat de kussens dan in de lendenen drukken.
Westerzadels hebben wel een wat groter draagvlak en daarbij hebben westernpaarden natuurlijk ook een heel andere bouw. Maar volgens mij werkt het niet veel anders dan bij dressuurzadels (boommaat en lengtemaat - van de boom) zijn bepalend. Een westernzadel kan zo goed bruggen (middendeel sluit niet goed aan) als rocken (alleen middendeel sluit aan) en daardoor niet goed liggen. Maat bepalen bij een westernzadel als niet zadelmaker lijkt me nog veel moeilijker dan bij een gewoon dressuur of springzadel. Ik las dit artikeltje erover
http://www.whoa.nl/zadels2.htm

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 16:52

Klopt wat je zegt babootje :)
Dressuurzadel zou niet voorbij de laatste rib mogen komen.
Nu worden de dressuurpaarden ook steeds compacter gebouwd en wordt het moeilijk voor de grotere ruiters om er nog op te passen.
Mijn 17" komt echter 8cm voorbij die laatste rib!
Kun je nagaan hoe kort het paard is..
Mijn zadel heeft ook erg korte kussens, dus geen keilkussens.

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 16:57

haha dat whoa forum, vergeet dat maar :-) dat is een of andere maloot die zelf zadels maakt en alle rest afkraakt :-)
hij kon toen van een schuin gemaakte foto van mijn zadel met een meetlatje erbij zeggen dat mijn zadel scheef was. erg kanp als de foto scheef is genomen, ruimtelijk inzicht heet dat ;-)

je hebt bij westernzadels eigenlijk niet echt maten in de lengte van het zadel. wel de zit maar deze is eigenlijk altijd standaard 16 inch (anders gemeten dan engels zadel wat ik begrepen). kleiner als je echt een kleine kont hebt of voor jeugd, en groter zie je eigenlijk alleen bij cutting.

de boommaat zit eigenlijk vooral in de breedte van de boom: simi quarter (smaller) quarter (standaard) en full quarter (breder).

ik gooi mijn zadel op alle paarden die ik rijd en hij ligt eigenlijk altijd goed, soms met een dikker pad eronder 9zoals bij mij jonkie nu) soms met een dunner pad (mijn vorige paard).

als je een goed zadel hebt (a+ merk) past deze eigenlijk op de meeste quarters wel, tenzij echt een hele aparte rug maar dat komt zelden voor eigenlijk.... (hebben over algemeen korte compacte rug, rond en weinig schoft).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 18:45

Coberlina schreef:
Klopt wat je zegt babootje :)
Dressuurzadel zou niet voorbij de laatste rib mogen komen.
Nu worden de dressuurpaarden ook steeds compacter gebouwd en wordt het moeilijk voor de grotere ruiters om er nog op te passen.
Mijn 17" komt echter 8cm voorbij die laatste rib!
Kun je nagaan hoe kort het paard is..
Mijn zadel heeft ook erg korte kussens, dus geen keilkussens.

Jeetje bizar. 8 cm? Dan is je paard wel heel kort. Hoe groot is ie dan?

Die westernzadels? Tja ik kan het in ieder geval niet goed beoordelen. Maar ik kan me wel voorstellen dat het ook niet goed is als de boomlengte (lengte van de zit? of ribben?) te lang zijn en ook een flink deel na de laatste rib komen. Bij de echte westernpaarden zit dat misschien anders, maar je ziet ze soms ook gebruikt op hafjes met een anders gemodelleerde rug.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 19:39

Ze is net 1.63 en groeit normaal nog een cm of twee.
Maar ze heeft een schouder die verder achteruit ligt, en is kort in de ribben.
Ik heb zelf ook een paar jaar zadels gepast voor mijn werk, en dit heb ik enkel nog maar gezien bij c-pony's. Heb nu ook niet mijn lintmeter meegenomen toen ik ze kocht, of eerst alles opgemeten.
Met een 17" kan je niet zoveel mis doen in lengte voor een paard. Behalve bij deze dus >;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:53

is albion dan niks voor je? veel schoudervrijheid en ook een vrije zit. In 16,5 paste ik nog (en ik ben ook niet de smalste)

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 23:10

Babootje het laatste stuk is altijd alleen maar leer, daar zit geen boom meer in.
daarom denkt men vaak dat ze te lang zijn, maar dat is het leer en dat maakt niet uit.

ja goed passende westernzadels vinden op niet-quarters is vaak wel lastig!

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 23:21

Babootje schreef:
is albion dan niks voor je? veel schoudervrijheid en ook een vrije zit. In 16,5 paste ik nog (en ik ben ook niet de smalste)

Bedankt voor de tip.
Ik kijk er ook even naar!

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 19:44

Jeetje Coberlina ik zou met mijn1.81 nooit in zo'n klein zadel passen. Hoop dat je iets vind!

Hummer is vanmorgen super braaf geweest!
Op de website van de vereniging stond dat de bak leeg was. Echter bij aankomst was er oefenparcours voor de stalruiters in onze regio. Gezien ik 20 minuten moet rijden om bij de rijhal te komen vond ik het zonde om weer om te draaien. Ik ben gewoon tussen de jonge paarden gaan rijden met mijn puppy. Hij deed het super! met de BB heb ik even wat inspring sprongen gemaakt daarna fijn uitgestapt.
Hij is zo verandert ! erg fijn en kalm!

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 20:34

Dat is fijn!!

Ik ben maar 1.64, dus dat lukt nog net :P

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 22:19

Dat klinkt als een super ervaring Ulysses +:)+

Hudson vandaag weer bij de smid geweest, hij was wat doenig beetje onrustig maar kwam vast door het weer. Hij had wat goed te maken met de smid .. Dus een kusje ( z'n haar was zeiknat := )
Afbeelding

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 22:57

Lieve Hudson!

Hurricane is vandaag mee op tournee geweest. Hij was voor het eerst mee van huis en heeft zich echt super gedragen! Braaf op de vrachtwagen, relaxed met opzadelen, beetje gespannen op het voorterrein, maar wel heel braaf. En in het parcours totaal niet onder de indruk en simpel foutloos :D
Waren alle jonge paarden maar zo!