Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nathe

Re: Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 13:03

danku allemaal!

ik verheug me er niet op ;-)

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:00

Ik zie allemaal nieuw ontwikkelingen, hier.

@Nathe: ontzettend veel succes, mag je nu wel eens gegund zijn :j . Erg leuk paard trouwens :j .

Hier allemaal adresjes gekregen, maar ik vind het zo ontzettend lastig en ben dus ook nergens gaan kijken.
Blijf maar hopen dat er ineens een paard op het erf staat, hahahaha, of dat iemand hier stopt met de trailer of die eens wil proberen :')

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:01

Moeilijk he! Vind ik in ieder geval. Maaer hoop dat het voor jou nu is goed uitpakt!

Ik ben net bij een heel leuk paard wezen kijken. Een Arabofries. Echt een moppie en heel leuk om te zien. Maar natuurlijk weer een paar "maar"-en. Ben net met filmpjes en foto bij instructrice geweest en die is niet erg negatief en gaat van de week mee om te kijken. Het paard kent nog niet veel, dus is nog wat schrikkerig. Daarnaast heeft hij gallen aan beide achterbenen, hij is erop goedgekeurd (ga sowieso overkeuren en foto's van achterbenen nemen, mocht ik hem willen) maar toch. Instr. zegt dat hij sowieso een fysio nodig heeft. Dat voelde ik onder het zadel ook wel. Maar afwachten dus. Ben helaas stiekum toch een klein ietsie pietsie beetje verliefd geworden en dat wilde ik niet! Maar goed, probeer kritisch te blijven. Gelukkig is mijn instructrice dat wel en die heeft er veel kijk op. Ook DA en Fysio willen we even vragen wat die ervan zeggen.

Hij liep verder echt heerlijk. Erg makkelijk te rijden en erg vriendelijk. En wat is hij knap....zwijmel!

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:02

wat zijn gallen?

Ja een zoektocht naar paarden is niet zo rooskleurig als iedereen denkt ;)

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:10

nathe schreef:
wat zijn gallen?

Ja een zoektocht naar paarden is niet zo rooskleurig als iedereen denkt ;)

Idd niet, heb voor de laatste pony, al steden en landen afgelopen. Uiteindelijk wel een heel mooi exemplaar gevonden, maar zie er dan ook echt tegenop...

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:15

ben nu van juli aan het zoeken en ben het beu...
ik zie er tegenop om nog naar een paard te vertrekken waar ik niet veel info over heb, in september reed ik nog heel nederland door...

ik kijk er ook echt naar uit om mijn paard op de pensionstalling te zetten. Die is gloednieuw en al gereserveerd vanaf 1 november...

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:36

Gallen, zijn bobbels op de achterbenen (onderkant). Heb er zelf verder geen verstand van hoor. Maar mijn instructrice zei dat je het kon vergelijken met bijv. een dikke knie omdat je gevallen bent (verkeerde belasting), naarmate je gaat trainen/fysio zal het beter worden en kan het weer dun worden. Maar er zijn ook veel paarden met gallen die gewoon goed functioneren. Maar het is wel belangrijk volgens haar dat we uitvinden waar het weg komt, helemaal omdat het een redelijk jong paard is, waar nog maar weinig mee gedaan is. Dus ik mag echt niet te verliefd worden. Ik zal foto's van een been te plaatsen. Hij heeft het aan beide achterbenen.

Afbeelding

Afbeelding

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:42

oei, dat zijn flinke gallen.

Gallen krijg je doordat de pezen geirriteerd, verrekt, gescheurd ea zijn, de gallen die je ziet zijn overvullingen van de peesschedes. Normaal gesproken trekken ze wel weer weg maar als een paard bijv een peesblessure heeft gehad blijven de peesscheden vaak overvult.

Ik zou met keuren dus sowieso echo's maken van beide benen want dit zijn niet een paar kleine galletjes

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:44

mmm dit ziet er idd niet zo leuk uit...

daar zou ik niet mee verder gaan...

S_Halley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:44

Gallen trekken zelden of nooit weg. En elk paard dat lang genoeg in de sport loopt krijgt ze vroeg of laat. Wil nog niet zeggen dat ze er last van krijgen.
Maar op de foto;s zijn het al flinke gallen en dat bij een jong paard... Ik zou er voorzichtig mee zijn.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:45

das een goede! Dat kan je met een foto natuurlijk niet zien. Wel apart dat hij het dan aan beide benen heeft. Ik zal ook is vragen hoe lang hij het al heeft. Voordat deze man hem kreeg heeft hij nagenoeg niks gedaan, dus zal raar zijn als hij het daar al gekregen heeft. Maar als hij niet helemaal recht is en ze zijn er nu flink mee aan het trainen zal het niet zo raar zijn als de pezen opspelen, denk ik. Of zie ik dat verkeerd?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 14:49

Ligt aan de blessure of gallen weg trekken hebben ze echt een pees aandoening zijn ze veelal blijvend maar ze kunnen ook gallen krijgen door een ontsteking in de peesschede dit trekt als de ontsteking weg is ook weer weg maar dat ziet er anders it dan deze gallen.

Ik heb veel scheve paarden gezien, en ook dieren die van niets ineens heel hard moesten werken maar heb nog niet zulke flinke gallen bij dat soort paarden gezien. Wel bij paarden met peesblessures en dat soort blessures genezen nooit meer die pees blijft een gevoelig punt (heb zelf peesblessures :D ), betekend niet dat je er niet meer mee kan rijden maar je moet er wel voorzichtig mee omgaan niet overbelasten etc.

S_Halley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:18

Seven schreef:
Ligt aan de blessure of gallen weg trekken hebben ze echt een pees aandoening zijn ze veelal blijvend maar ze kunnen ook gallen krijgen door een ontsteking in de peesschede dit trekt als de ontsteking weg is ook weer weg maar dat ziet er anders it dan deze gallen.

Ik heb veel scheve paarden gezien, en ook dieren die van niets ineens heel hard moesten werken maar heb nog niet zulke flinke gallen bij dat soort paarden gezien. Wel bij paarden met peesblessures en dat soort blessures genezen nooit meer die pees blijft een gevoelig punt (heb zelf peesblessures :D ), betekend niet dat je er niet meer mee kan rijden maar je moet er wel voorzichtig mee omgaan niet overbelasten etc.

Nou ik ken toch menig GP die nog een stuk grotere gallen hebben en die lopen er toch nog prima hun wedstrijdjes mee

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:22

Dat kan best :j betekend niet omdat ze GP lopen dat ze overbelast worden ligt er gewoon aan wat een dier gewent is welke belasting.

Ik heb zelf een peesblessure en paardrijden, kickboxen etc kan ik prima maar ga ik bijvoorbeeld tennissen kan mijn pees weer over belast raken en scheuren, terwijl ik er met de andere sporten veel meer druk op zet maar dat zijn belastingen die die pees aankan en op getraind is.

S_Halley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:25

Seven schreef:
Dat kan best :j betekend niet omdat ze GP lopen dat ze overbelast worden ligt er gewoon aan wat een dier gewent is welke belasting.

Ik heb zelf een peesblessure en paardrijden, kickboxen etc kan ik prima maar ga ik bijvoorbeeld tennissen kan mijn pees weer over belast raken en scheuren, terwijl ik er met de andere sporten veel meer druk op zet maar dat zijn belastingen die die pees aankan en op getraind is.

Geen enkel paard kan GP lopen met een peesblessure complete onzin.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:27

maar het gaat hier over een jong paard dat nog niet lang gereden wordt?
Zijn dan zo'n gallen verantwoordbaar?

S_Halley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:31

nathe schreef:
maar het gaat hier over een jong paard dat nog niet lang gereden wordt?
Zijn dan zo'n gallen verantwoordbaar?

Daar heb je gelijk daarom zou ik daar ook mee oppassen.

Maar het is niet zo dat als een paard gallen heeft dat hij dan een peesblessure heeft.
Dus als je opzoek zou zijn naar een leer paard dat op een beetje niveau gelopen heeft en dan bedoel ik wel wat meer als M2. En die is
toevallig ook al een jaar of 12 dan ga je er geen vinden zonder gallen.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:35

Een jong paard met gallen zou ik niet snel kopen. Die moet nog beginnen en is nu al geblesseerd (als je het zwart/ wit bekijkt).
Echter hoeft, volgens mij, niet elke gal te betekenen dat het paard er nog last van heeft/ zal krijgen. In principe is het het gevolg van een blessure. Het kan wel een zwak punt blijven in een paardenbeen.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:35

Dat zegt toch ook niemand S-halley :?

Ik zou dit paard niet nemen alleen al door de gallen en inderdaad zn jonge leeftijd.

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:37

dit is de eerste keer dat ik van gallen hoor (beperkte medische kennis :D)
Maar ik denk ook dat de combinatie jong paard en gallen niet aan te raden is...

Volgens mij een verhoogd risico en ik persoonlijk zou dus ook verder kijken...

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:39

Gallen zie je eigenlijk vrij veel oudere dieren hebben ze sneller, paard bij ons op stal is 25 jaar heeft overal gallen maar nooit een peesblessure gehad die heeft over active peesschedes maken gewoon te veel vocht aan dit kan niet weg dus heeft het dier gallen.

Daarom gaf ik aan ga echo's laten maken dan weet je pas wat het dier heeft kan je direct zien of het een peesblessure is of iets anders :j
Laatst bijgewerkt door Seven op 21-11-11 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

S_Halley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:39

Seven schreef:

Ik haalde hier uit dat jij zegt als ze niet weg trekken hebben ze echt een pees aandoening. Ik zeg dit klopt niet.

Maar als ik het zo lees bedoelen we het zelfde maar schrijven we langs elkaar heen :)

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:43

hetgene wat ze tegen mij ook al vaak gezegd hebben...

er zijn genoeg gezonde paarden dus kan je beter verder zoeken :D

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:48

Laat ik het zo zeggen van alle gallen die voor eeuwig zijn is er eerst een pees aandoening aan vooraf gegaan dit kan bij een peesscheur/gat of bijna niets zoals een haarscheurtje.

Dit hoeft natuurlijk niet in die mate te zijn dat je het onder het kopje peesblessure plaatst en dus een paard niet meer te kunnen laten doen wat ze altijd deden. Maar een schede maakt enkel meer vocht aan als er een bepaalde irritatie is geweest of nog steeds aanwezig is. Je kan gallen weg laten zuigen maar zelfs met het kleinste haarscheurtje gaat de schede weer extra vocht produceren en krijg je weer gallen.

Ik bedoel dus niet te zeggen dat alle gallen van "peesblessures" (dan bedoel ik dus allematen van een haar scheur tot een gat) komen maar degene die blijvend zijn en dus niet naar stappen en vocht afdrijven weg gaan voor een groot percentage wel.

Hoop dat het zo wel duidelijk is, blijft lastig typen als je een prater bent :D

S_Halley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:52

Seven schreef:
Laat ik het zo zeggen van alle gallen die voor eeuwig zijn is er eerst een pees aandoening aan vooraf gegaan dit kan bij een peesscheur/gat of bijna niets zoals een haarscheurtje.

Dit hoeft natuurlijk niet in die mate te zijn dat je het onder het kopje peesblessure plaatst en dus een paard niet meer te kunnen laten doen wat ze altijd deden. Maar een schede maakt enkel meer vocht aan als er een bepaalde irritatie is geweest of nog steeds aanwezig is. Je kan gallen weg laten zuigen maar zelfs met het kleinste haarscheurtje gaat de schede weer extra vocht produceren en krijg je weer gallen.

Ik bedoel dus niet te zeggen dat alle gallen van "peesblessures" (dan bedoel ik dus allematen van een haar scheur tot een gat) komen maar degene die blijvend zijn en dus niet naar stappen en vocht afdrijven weg gaan voor een groot percentage wel.

Hoop dat het zo wel duidelijk is, blijft lastig typen als je een prater bent :D

Hier kan ik me wel in vinden :D