Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Veronica2

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-24 19:33

Verliespunten bestaan niet meer.
Maar wat Gini schetst kan op een oefenwedstrijd wel, daar moeten ruiters soms meer gebruik van maken. Maar uitbellen kan pas als het paard verzet toont dat langer duurt dan een vastgesteld aantal seconden. Maar juryleden geven je liever de ruimte om te herstellen, dat is in het kader van positief en opbouwend jureren. Het is namelijk niet erg als je proef mislukt of als je paard z'n dag niet heeft.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 08:53

@ Veronica
Hoeveel seconden mag dat verzet duren?
Is het te cumuleren, of mag een paard vele malen dat aantal seconden flippen.
Is er omschreven wat verzet is?

Verder blijf ik vinden dat duidelijke irritatie van het paard niet thuis hoort in de allerhoogste reeksen. Daar kom je niet om je paard ervaring te laten opdoen, daar moet je het gewoon voor elkaar hebben.
De lagere reeksen zijn voor combinaties die best wel van zichzelf weten dat er nog werk aan de winkel is.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 09:48

https://www.knhs.nl/reglementen/discipl ... 131-verzet

Ja hier staat omschreven wat verzet is en hoelang dit mag duren.

Ik denk niet dat we moeten verwachten dat paarden robots zijn/worden..ook op het hoogste niveau kan het niet direct perfect zijn. Het ligt heel erg aan het karakter van het paard af hoe deze spanning uit, de een klappert heel erg met de mond. De ander wordt strak maar loopt braaf z'n rondje, andere worden hectisch. Weer andere kijkerig etc. etc.

Zoveel paarden..zoveel verschillende reacties, de ene is makkelijker dan de ander.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 09:48

oji schreef:
Dat is het nadeel van als je eenmaal de top bereikt hebt, dat de hele wereld naar je kijkt en je dus niet meer een keer een wat ongelukkige proef kan hebben, zonder dat de hele wereld daar over valt.

Toen Adelinde nog problemen had met een spooky Parzival, was Adelinde nog onbekend en kon zij dus rustig het paard leren wennen aan de wedstrijdring, zonder dat ze daarmee viral ging.
Hoeveel ruiters gaan niet met een paard het bos in, dat de eerste keren in het bos volledig over de zeik gaat en alles eng vindt. Ook dan weet je niet van te voren of dat iets tijdelijks is en of het paard het over een paar maanden misschien geweldig vind om lekker door het bos te crossen, of dat hij het nooit gaat leren. Daar kom je maar op 1 manier achter, door het toch een aantal keren te proberen en af en toe eens iets anders uit te proberen.

Dit is dus waarom ik moeite heb met dit soort commentaar van al die 'thuis bondscoaches'. En waarom ik het zo schadelijk vind dat steeds meer wat afwijkt van perfectie en harmonie afgekat lijkt te mogen worden. Of dat er zo snel een (ver)oordeel over komt.

Ik heb ook zo gestaan maar gelukkig was er niemand met een camera.
Beest was al meer dan een jaar aan de hand mee naar buiten gegaan voor hij zadelmak was en zo ver was dat hij achter iemand (paard/mens) aan naar het bos ging. Voorbereiding keurig in stapjes.
Maar dan komt het moment dat je een keer alleen moet, de volgende stap. En dat vond ie rete spannend.
En ipv zich op mij te blijven richten besloot hij zelf het heft in handen te nemen en op zijn achterbenen om te draaien en de doorgaande weg op te vliegen. Toen ben ik thuis iemand op gaan halen en heb die discussie daar ter plekke dus uitgevogeld terwijl iemand op het verkeer letten. Eigenlijk vergelijkbaar met deze proef. Blijven corrigeren en belonen waar mogelijk. Ooit moet je een volgende stap zetten, je kunt moeilijk een half paard meenemen. En dan een kwart paard. En bij ons pakte het dus wél precies goed uit itt tot de conclusie die Jessica hier heeft moeten trekken blijkbaar.
Hij heeft nog 3 andere opeenvolgende bosritten in een minder heftige variant geprobeerd of naar huis gaan geen optie was. En toen geleerd dat vooruit de enige weg terug was én dat het leuk was.
Want flash forward. Het paard gaat inmiddels alweer 12 jaar wekelijks in zijn eentje mee naar het bos. Alleen.

Dus ik voel me er ook geen seconde schuldig aan dat ik daar even een drama scene heb laten ontstaan en niet 'afgegroet' heb. Want soms is dat wél de oplossing. En soms niet. En daar kom je eigenlijk alleen achter als je iets uitprobeert. En dat is geen schande en hoeft helemaal niet schadelijk te zijn als je met je paard een voldoende grote emotionele bankrekening hebt opgebouwd.

Ik vind het misschien meer zorgelijk worden als je niet een dusdanige relatie hebt dat je dit soort botsingen/ wrijvingen samen door kunt komen. Je hoort toch wel iets van elkaar te kunnen hebben als het goed zit.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 12:07

Ik heb zelf ook een keer een dergelijke situatie meegemaakt met Uni.
Uni was bomproof, ook op vreemd terrein. Hij had alles al een keer gezien. Meerdaagse, indoor, outdoor. Altijd mega braaf. Eerder richting hersendood dan reactief _O-

Maar op de betreffende wedstrijd schrok hij heel erg van iemand die van de tribune af struikelde.
Hij begon opeens achteruit te rennen en te bokken. In het bos kon hij wel wat heftiger zijn, dus probeerde het zo op te lossen hoe ik het daar deed, want in de baan gebeurde het nooit. Normaal was een klopje op de hals en "het is goed" genoeg om hem weer te kalmeren, nu bleef hij stuiteren en ik hem proberen te kalmeren :')
En het duurde te lang dus was ik uitgebeld.
Had het beter geweest om meteen af te groeten, achteraf... ja waarschijnlijk wel. Maar had het nog nooit meegemaakt, dus was ook een beetje overdonderd :+

In de losrijbaan was hij meteen weer zichzelf. Dus even relaxed gereden en het voelde weer goed. 2e proef gewoon in de "enge" baan gereden en toen liep hij weer als vanouds. Met 68% voor de proef.
Want er viel nu niemand meer van de tribune af :')

Dus ook voor mij gold toen ik het achteraf analyseerde, dat ik beter af had kunnen groeten. Want op dat moment werd het niks meer en voor hem was het alleen meer stress wat onnodig was, maar op dat moment dacht ik dat ik hem weer rustig zou krijgen.
Voor hem was het zo'n vreemde situatie dat gewoon kalmeren niet werkte. En zijn reactie was ook zodanig "out of character" dat het voor ons beide als een verassing kwam.

Daarna wel voorgenomen dat als het nog een keer zou gebeuren, ik meteen zou afgroeten. Echter is het nooit meer gebeurd in de jaren daarna :+

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 12:15

Veronica2 schreef:
Het is namelijk niet erg als je proef mislukt of als je paard z'n dag niet heeft.

Laat ik mezelf maar even quoten, want we moeten niet gaan doen alsof alles altijd maar perfect moet gaan Paarden zijn niet perfect en mensen nog iets minder, optimaal bestaat nu eenmaal niet.

C_alsemsgeest, ik denk dat iedereen het wel geprobeerd had. Je wist zelf ook wel dat je score weg was, dus dan ga je voor leerzaam.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-24 14:28

Ik vind dat een paard ook z’n eigen mening en karakter wel mag tonen. Mijn oudste merrie is bloed fanatiek. Daar zou ik nooit een happy athlete prijs mee winnen, want die doet veel te hard haar best altijd. Maar als je erop zit, dan merk je veel beter hoe het voelt ten opzichte van hoe het eruit ziet. Het ziet er niet sympathiek uit, maar qua gevoel werkt ze zo mega hard en doet ze zo haar best. Tsja… dat is de aard van het beestje. Als ze als een dooie donder door de baan gaat, dan bel ik de dierenarts. Zelfs nu ze 27 is, is ze nog zo…

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 09:47

Daar zeg je iets...

Eigenlijk zet je daarmee heel dat happy athlet-idee in vraag.
Enerzijds:
Je hebt een punt dat het uitzicht niet altijd overeenstemt met het gevoel en dat een paard zichzelf mag zijn.
Chris Froome zag er ook uit alsof hij zou sterven op de cols, maar hij won wel de Ronde en zei in de interviews dat hij " een goed gevoel had". Weinig menselijke atleten stralen van geluk terwijl ze hun prestatie leveren.

Anderzijds staat het wel in de basisomschrijving van dressuur volgens het FEI (klopt toch, Veronica?)
Dressuur heeft ook onmiskenbaar een showaspect en focust ook op harmonie tss ruiter en paard. Naast een kerngezonde getrainde uitstraling en het gemak waarmee de oefeningen gedaan worden, is de happy-uitstraling wel de enige indicator voor de jury van hoe het paard zich voelt. ( een paard kan achteraf nu eenmaal geen interviews geven)

Alles bij elkaar blijf ik persoonlijk die happy-uitstraling toch wel belangrijk vinden.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 10:00

Ja, ik vind het ook veel mooier en dat is het streven ook wel, maar als zij met een gelaten staartje en de oren opzij door de proef zou gaan, dan zou ik echt 40 graden koorts verwachten. Daar is het gewoon het paard niet voor. Doorlaatbaarheid is altijd een groot issue geweest. Maar mag ik dan maar geen dressuurwedstrijden rijden met zo’n paard?

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 19:53

Van mij wel. Geen enkele combinatie is perfect; elk mag zijn talenten in de strijd gooien en krijgt aftrek voor zijn problemen.

Maar met mij in het jurystoeltje zouden de duidelijk merkbare spanningen je op het einde van de rit heel wat punten gekost hebben.

Ik zag vorig weekend ook het meest gestresste paard uit de reeks winnen. Ik zou het niet vooraan gezet hebben, ondanks het feit dat het duidelijk het meest bewegingspotentieel had.

Madiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 23:27

Benzz schreef:
Gini schreef:
Maar je mag dus wel een hele proef afrijden met meerdere onvoldoendes. Wat in se betekent dat het paard op dat moment overvraagd wordt of een hele slechte dag heeft. Ik zie het uitbellen dan niet als straf, maar eerder als een: dit wordt het nog niet, ga nog wat trainen, doe eerst wat oefenwedstrijdjes. Wat heeft een paard eraan om met bv. spanningsniveau op standje 100 door een proef geloodst te worden? Kan je toch beter zeggen: kom, uitbellen en doe nu even een paar rondjes wat nodig is om je paard terug oké te krijgen zonder de stress van een proef. Dat een ruiter dit al kan, is mooi. Waarom zou de jury dat ook niet mogen als die dat nodig acht?

Heel veel onvoldoendes resulteert in een verliespunt. Dus daar zal het leermoment voor de ruiter moeten inzitten. Beetje zelfreflexie als ruiter kan geen kwaad.

Een jury mag wel degelijk iemand diskwalificeren als het welzijn van het paard in het gedrang komt, of omdat de combinatie duidelijk nog niet klaar is voor dit niveau. Het wordt niet veel gedaan maar het mag wel

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 10:13

koend schreef:
Van mij wel. Geen enkele combinatie is perfect; elk mag zijn talenten in de strijd gooien en krijgt aftrek voor zijn problemen.

Maar met mij in het jurystoeltje zouden de duidelijk merkbare spanningen je op het einde van de rit heel wat punten gekost hebben.

Ik zag vorig weekend ook het meest gestresste paard uit de reeks winnen. Ik zou het niet vooraan gezet hebben, ondanks het feit dat het duidelijk het meest bewegingspotentieel had.

maar dat is toch iets heel raars, want springpaarden met het meeste potentieel plaatsen ook niet 1e, als ze met 2 balken aan de benen door de finish komen door de stress.
Een potentieel is ook iets wat er nog niet uit is, niet getoond, dat is de letterlijke betekenis van het woord, dus hoe kan zo'n dier dan 1e worden? Je punt toch het getoonde, niet het potentieel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 10:17

Zo raar is dat niet, een paard met veel beweging scoort gemiddeld een punt hoger per onderdeel..alleen door de beweging. Zo werkt dat nu eenmaal.

De punten voor de beweging zijn ook hoger, dat compenseert weer met de mindere punten voor spanning.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 10:31

maar dan wordt ie dus gepunt op het getoonde, niet op het potentieel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 10:38

Ja, maar ik denk dat Koend dat ook bedoelt met bewegingspotentieel. Maar goed, dat kan hij/ zij beter zelf uitleggen denk ik. :D

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 11:54

koend schreef:

Maar als je op deze manier wil jureren, dan wordt het allemaal wel erg subjectief. Daarnaast geef je ermee een signaal af dat ruiters het zelf niet zouden kunnen beoordelen of hun paard spanning heeft en dat is natuurlijk niet terecht.

xMazzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 12:48

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 12:58

Elisa2 schreef:
Ja, maar ik denk dat Koend dat ook bedoelt met bewegingspotentieel. Maar goed, dat kan hij/ zij beter zelf uitleggen denk ik. :D

Denk het ook, alleen hoe het er nu staat vond ik het dus verwarrend.

Anyways, ze is voor een jaar geschorst. Ik heb wel het idee dat springruiters er altijd meer mee weg komen als ze hun paard meppen, dan dressuurruiters.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 14:37

Ja, en ik vindt het ook niet helemaal eerlijk van de persoon die lacht in haar video die een ergere video in mijn ogen hebt en die krijgt geen sancties…

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 14:38

Madiba schreef:
Een jury mag wel degelijk iemand diskwalificeren als het welzijn van het paard in het gedrang komt, of omdat de combinatie duidelijk nog niet klaar is voor dit niveau. Het wordt niet veel gedaan maar het mag wel

Niet klaar voor dit niveau is ook iets wat een jury niet kan beoordelen. Als een ruiter 10 winstpunten heeft gehaald in de lagere klasse en dus omhoog gaat, dan loopt een paard hooguit 1 klasse te hoog. Wil je dat als jury echt niet, dan moet je zorgen dat er minpunten gereden wordt, al kan een combinatie dat ook voorkomen door gewoon 1 onderdeel voor het einde vrijwillig af te groeten.
Het welzijn van het dier komt op deze manier nooit echt in het geding, want er kan nooit echt sprake zijn van absoluut niet klaar voor het niveau. Je hebt immers al bewezen dat je het niveau lager meer dan ruim aankunt, want 10 winstpunten halen is echt veel. Ik stam nog uit de tijd dat 5 genoeg waren om over te gaan en dat werkte ook gewoon. Je zag zelfs dat met die 10 wp mensen vaker op wedstrijd gingen om maar sneller verder te zijn (en dus had de knhs weer extra geld).
Dus wil je als jury iemand uitsluiten, dan moet dat om meer dan wat mislukte oefeningen gaan. En je mag ook niet op de stoel van veearts gaan zitten.
Dus de jury heeft het best lastig dan denk ik.

Charlotte is een jaar geschorst, wanneer gaat dat in (oh, 23 juli, dus terugwerkende kracht). Want ze rijdt al een tijdje geen wedstrijden. Ze heeft nu wel mooi een jaar de tijd om weer nieuwe paarden klaar te stomen, en ik denk wel dat dat gaat gebeuren. Ze moet natuurlijk ook de kans krijgen om te laten zien dat zij het ook anders kan. Ik vind het echter niet netjes dat de persoon die lacht in de video gespaard blijft, want die heeft op andere filmpjes ook wel wat laten zien wat niet hoort.
Laatst bijgewerkt door germie op 05-12-24 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-24 14:39

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 14:41

Maar die persoon is geen FEI amazone?

De FEI kan natuurlijk niet iemand schorsen die er geen wedstrijden rijdt..

Ik vind het een goede zaak in ieder geval deze straf en hoop dat dit ook werkt als een goed signaal.

Dressuurruiters liggen al tijden onder een vergrootglas.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 15:09

Nee, maar ze is ook geschorst door de locale authorities zoals KNHS. Terwijl die andere nog wedstrijden mag rijden.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 15:47

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-24 15:55

Ze is zwanger lees ik net op facebook met de baby verwacht in februari. Was al gepland voor dit alles.

Ik hoop wel dat ze terugkomt in de ring eigenlijk.