Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Seven

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 11:36

Ja ik ook, uitgebreid klinisch incl kijken naar de cornage. Dan weet je gewoon waar je staat.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 13:21

Dat is best wel ingrijpend hoor kijken naar de Cornage dit gaat van binnen uit... En de prijs is er ook na. Nee ik zou het niet zo spannend vinden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 14:08

De DA kan er bij de klinische keuring wel wat over zeggen en ook of het zinvol is om er verder naar te laten kijken of niet.

Klinkt goed verder in ieder geval, succes iedereen die een paard gaat laten keuren binnenkort.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 14:11

Ja dat is een goede elise :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 14:45

Moep schreef:
Seven schreef:
Wat leuk moep dat je helemaal verliefd bent
Duimen dat ze door de keuring komt, ga je de cornage na laren kijken?

Ze is nog niet lang geleden rontgen helemaal goedgekeurd door een best wel goede kliniek, dus ik laat haar niet rontgen overkeuren. Maar sowieso een normale klinische keuring en evt aanvullend als het echt nodig is.
Maar haar cornage heb ik eerlijk gezegd bijna niks van gemerkt. Als je langs de lange zijde van de bak staat en ze galloppeerd aan de overkant, dan hoor je haar niet eens. En natuurlijk is simpelgezegd de prijs er ook naar. Dus voor nu vertrouw ik het wel. In mijn opinie(los van het feit dat ik dr heel leuk vind) is het een ontzettend goed paard voor weinig geld met eigenlijk een bijna niet aanwezig 'gebrek'
Maar als het nodig is laat ik het wel bekijken

Ik zou de rontgenfoto's wel nog een keer laten beoordelen op kwaliteit. Het zou niet de eerste keer zijn dat een gebrek niet te zien zijn omdat de foto's net uit een andere hoek zijn gemaakt. Dat kun je zelf ook niet zien
Een klinische keuring is even belangrijk en misschien nog belangrijker dan een RX keuring dus daarover zou ik je adviseren die bij een keuringsarts voor paarden te doen. Die kan dan ook gelijk de al gemaakte foto's beoordelen.
Vraag naast de beoordeling op de cornage ook goed advies over de stokmaat icm leeftijd van het paard.
In relatie tot de belastbaarheid en de opleiding van het paard. 180 is voor een 4 jarige al erg groot en kan problemen / risico's met zich brengen.
Ik zou bij een "goed paard voor weinig geld" echt extra zekerheid inbouwen om ervoor te zorgen dat je geen miskoop koopt.
Zorg ervoor een koopcontract op te stellen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 14:47

StalNollie schreef:
Dat is best wel ingrijpend hoor kijken naar de Cornage dit gaat van binnen uit... En de prijs is er ook na. Nee ik zou het niet zo spannend vinden.

Welnee dat doen ze met een bronchoscopie. En je hoeft maar tot de stembanden. Zo ingrijpend is dat niet.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 14:55

Sowieso zijn grote paarden in mijn ervaring al wat blessuregvoeliger door het harde groeien. Zou goed door deda laten checken dat alle hoeven gelijk zijn, is er 1 steiler dan de ander is dat vaak een teken van compensatie vanuit ergens in het lijf.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 14:56

Babootje schreef:
StalNollie schreef:

Welnee dat doen ze met een bronchoscopie. En je hoeft maar tot de stembanden. Zo ingrijpend is dat niet.

Jij zegt het ik dacht het. Valt inderdaad best mee, verdoven en door de neus met de camera het is maar een klein stukje :j

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 15:15

Ik vind dat best een dingetje om dat er zo maar 'even' erbij te doen

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 15:19

Mij lijkt het een logisch vervolg wanneer je een paard met cornage (ver)koopt. En inderdaad, zo ingrijpend is het niet

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 15:39

StalNollie schreef:
Ik vind dat best een dingetje om dat er zo maar 'even' erbij te doen

Beter dan een miskoop....... :=

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 16:54

Ik vind dat helemaal niet gek, zou het wel aangeven vantevoren zodat zowel dierenarts als verkoper er tijd voor kunnen vrijhouden. Wil de verkoper het niet dan gewoon laten staan, dan heb je ook een antwoord..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 20:46

Wij kregen dat ooit gratis bij een keuring toen we het hele pakket namen zowat :') klinisch, normale röntgen van benen, maar ook hals en rug. Vond het zeker niet ingrijpend, ja ze krijgen een roesje, maar dag krijgen ze voor de foto's ook al. Zelfs zonder foto's kan ik hoop ingrijpendere dingen bedenken.

Dat is het risico van 1 met cornage verkopen. Dan willen mensen toch vaak na laten kijken, wat alleen maar verstandig is

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 20:57

Ik heb meerdere malen longbloeiers een scope erin zien krijgen 30 min tot een uur na de arbeid en die leven ook nog :+ . Daar zou ik mij nou echt 0 zorgen om maken.

Wij zijn trouwens geslaagd voor een nieuw koerspaard. 3 jarige, nu eerst 24/7 in het land gegooid, kijken of we nog wat kunnen verbeteren. Geluk is dat ze op een koersbaan stond. Wij zijn niet zulke harde trainers, maar kunnen vaak wel verbeteren op management.

We zullen het maar een karakteristiek dravershoofd noemen :')

Afbeelding

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 21:03

MyWishMax schreef:
Wij kregen dat ooit gratis bij een keuring toen we het hele pakket namen zowat :') klinisch, normale röntgen van benen, maar ook hals en rug. Vond het zeker niet ingrijpend, ja ze krijgen een roesje, maar dag krijgen ze voor de foto's ook al. Zelfs zonder foto's kan ik hoop ingrijpendere dingen bedenken.

Dat is het risico van 1 met cornage verkopen. Dan willen mensen toch vaak na laten kijken, wat alleen maar verstandig is

De pony is als driejarige bleue pony zonder sedatie weleens gesondeerd geweest ivm koliek. Maar die was op de grond ook wel uitzonderlijk braaf (onder het zadel was het wat anders :') )

Gefeliciteerd Ruitje!

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 21:11

ruitje schreef:
Ik heb meerdere malen longbloeiers een scope erin zien krijgen 30 min tot een uur na de arbeid en die leven ook nog :+ . Daar zou ik mij nou echt 0 zorgen om maken.

Wij zijn trouwens geslaagd voor een nieuw koerspaard. 3 jarige, nu eerst 24/7 in het land gegooid, kijken of we nog wat kunnen verbeteren. Geluk is dat ze op een koersbaan stond. Wij zijn niet zulke harde trainers, maar kunnen vaak wel verbeteren op management.

We zullen het maar een karakteristiek dravershoofd noemen :')

[ Afbeelding ]

Ik vind het wel een knappe kop eigenlijk! Gefeliciteerd.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 21:11

Gefeliciteerd Ruitje, idd typisch dravershoofd.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 21:13

Belker schreef:
Gefeliciteerd Ruitje, idd typisch dravershoofd.

Ben dan wel benieuwd wat er typisch aan is?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 21:15

Een vos, met een karakterkop! <3 Gefeliciteerd Ruitje! Maar dit paard is dus wel om te koersen, niet om om te scholen ?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 21:26

Ze is bruin hoor! In het licht lijkt beetje vossig zo maar ze is bruin zonder aftekeningen. Dat( saai bruin) , lange oren en een niet zo'n edel hoofd is vrij typisch voor Dravers denk :o

Ik ga nu niet omscholen, dat doe ik pas als ze niet meer geschikt is om mee te koersen. Sommige dingen kunnen wel naast elkaar, niet alles want soms bijt het elkaar, maar zo'n 75% kan ik al wel doen waardoor omscholen straks minder lastig is.

Als dat al moet, want ze kan ook nog fokmerrie worden :+

Ons laatste koerspaard hebben we afgelopen winter bij ons op stal laten inslapen. Ik vond dat heel erg mooi, dat dat in de avond kon zonder klanten erbij, het was echt een moment voor hem en mijn vader en mij. Ik mis hem, was echt een rare kwibus maar toch ook zo trouw. Ik vind het altijd weer even lastig, de eerste weken met een nieuwe. Ik zit dan toch te vergelijken? Hebben jullie dat ook?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 21:45

Oh sorry, een bruintje met karakterkop dan :D !

Mm ja toch wel, ik denk dat dat ook normaal is dat je gaat vergelijken. En verschillen zijn er sowieso want ze hebben allemaal hun eigen karaktertje. In begin focus ik me mss te hard op de verschillen om dan na verloop van tijd ze juist ook te waarderen.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 21:52

Gefeliciteerd Ruitje! Vergelijken heb ik niet zo heel veel last van gelukkig, maar dat komt ook omdat van alle paarden die er staan niet 1 echt 'mijn paardje' is. Ze horen er allemaal bij, maar het is niet zo dat er 1 echt uitspringt tov de rest waardoor ik zou gaan vergelijken.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 22:43

Wat lang, breder hoofd. Beetje domme/simpele uitdrukking.

Ik vergelijk wel wat, maar let vooral op wat ik herken en waar ik blij can wordt.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 03:28

Vergeoijken niet zo, maar ik had mijn huidige paard al gekocht tijdens d3 blessure van mijn andere paard dus dat scheelde wel. Maar toen ik hem heb moeten inslapen, voelde ik me schuldig dat 8k verder g8ng met mijn huidige paard, uiteindelijk heb ik toch een maand na het inslapen niet willen opzadelen,.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-24 03:40

Lukasje schreef:
Oh sorry, een bruintje met karakterkop dan :D !

Mm ja toch wel, ik denk dat dat ook normaal is dat je gaat vergelijken. En verschillen zijn er sowieso want ze hebben allemaal hun eigen karaktertje. In begin focus ik me mss te hard op de verschillen om dan na verloop van tijd ze juist ook te waarderen.

Dit ja. Vooral vorige paard met pony, mensen vergeleken die 2 enorm met elkaar en ik kon daar in het begin zelfs boos van worden := Ik focus idd enorm op verschillen, maar zodra het verdriet wat slijt waardeer ik die overeenkomsten juist weer.

Ik zoek ook gewoon dezelfde types uit onbewust, dus er zijn veel overeenkomsten haha.